Decyzja nr 39/25 Wojewody Łódzkiego GPB-II.7840.99.2024.BH z dnia 4 czerwca 2025 r. o zezwoleniu na realizację zamierzenia budowlanego
16.06.2025
GPB-II.7840.99.2024.BH Łódź, 4 czerwca 2025 r.
DECYZJA Nr 39/25
Na podstawie art. 28, 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 418), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”, oraz na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572), zwanej dalej „Kpa”, po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę z dnia 03.12.2024 r., uzupełnionego i skorygowanego w dniach 24.01.2025 r. oraz 13.05.2025 r.,
zatwierdzam
projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielam pozwolenia na budowę
dla:
Prezydenta Miasta Łodzi,
reprezentowanego przez p.o. Dyrektora Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi z siedzibą w Łodzi przy ul. Piotrkowskiej 175
obejmujące:
inwestycję pod nazwą: „Budowa kanału deszczowego w pasie drogi krajowej nr 14 od działki G-34-56/1 do działki G-36-146/1” na działkach wymienionych poniżej:
- Miasto Łódź, obręb G-34, działki nr ewid.: 56/1 i 57/1;
- Miasto Łódź, obręb G-35, działki nr ewid.: 23/3, 23/6, 24/1, 25/3, 26/4, 27/1,28/2, 44/2, 31/8, 32/4, 33/1, 34/3, 35/8, 35/5, 36/8, 36/5, 37/3, 37/6, 38/1,39/1,40/1,41/4, 42/4;
- Miasto Łódź, obręb G-36, działki nr ewid.: 124/1, 127/1, 128/2, 130/1, 131/5, 132/1, 134/1, 135/1, 136/1, 137/1, 140/2, 142/1, 143/1, 144/3, 145/1, 146/1,
według projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego, które opracował projektant:
mgr inż. Piotr Kurpienik, posiadający uprawnienia budowlane Nr 83/00/WŁ do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń wodociągowych, kanalizacyjnych, cieplnych, wentylacyjnych i gazowych wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ŁOD/IS/3896/03;
z zachowaniem następujących warunków wynikających z art. 36 ust. 1 pkt 1-4 oraz art. 42 ust. 3 ustawy Prawo budowlane:
- Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
- budowę (roboty budowlane) można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę (zgodnie z art. 28 ustawy Prawo budowlane);
- budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
- należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
- budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
- w czasie wykonywania robót budowlanych należy przestrzegać praw osób trzecich;
- kierownik budowy (robót) jest obowiązany prowadzić dziennik budowy oraz odpowiednio zabezpieczyć teren budowy (robót).
- Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru inwestorskiego:
Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 14 lit. b) oraz § 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzaju obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz.U. Nr 138, poz. 1554) – nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń kanalizacyjnych.
- Szczegółowe warunki w zakresie ochrony środowiska:
Podczas realizacji i eksploatacji inwestycji należy zachować warunki określone w ostatecznej decyzji Prezydenta Miasta Łodzi o środowiskowych uwarunkowaniach Nr 8/U/2024 z dnia 06.02.2024 r., znak: DEK-OŚR-I.6620.104.2023.
UZASADNIENIE
W dniu 03.12.2024 r. (data wpływu do tutejszego organu) Prezydent Miasta Łodzi, działając na podstawie art. 65 § 1 Kpa, przekazał Wojewodzie Łódzkiemu wniosek Inwestora, tj. Prezydenta Miasta Łodzi, reprezentowanego przez pełnomocnika – Pana Wojciecha Sobolewskiego, w sprawie wydania pozwolenia na budowę przedmiotowej inwestycji.
Pismem z dnia 20.12.2024 r. Inwestor został wezwany w trybie art. 64 §2 Kpa do usunięcia braków formalnych wniosku.
Inwestor, reprezentowany przez p.o. Dyrektora Zarządu Inwestycji Miejskich – Panią Kamilę Osicińską, odpowiedział na wezwanie i dokonał korekty wniosku w dniu 24.01.2025 r., tj. w wyznaczonym terminie.
Do wniosku dołączono m.in.:
- trzy egzemplarze projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów oraz zaświadczenie, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy Prawo budowlane;
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane;
- ostateczną decyzję decyzji Prezydenta Miasta Łodzi Nr 8/U/2024 z dnia 06.02.2024 r., znak: DEK-OŚR-I.6620.104.2023 o środowiskowych uwarunkowaniach, stwierdzającą brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.
Planowana inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 79 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2019 r. poz. 1839, ze zm.), dla których jest wymagane uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W związku z tym, Prezydent Miasta Łodzi w dniu 06.02.2024 r. wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, stwierdzającą brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia, którą Inwestor dołączył do wniosku.
O wszczęciu postępowania strony zostały powiadomione pismem z dnia 04.02.2025 r. zgodnie z art. 61 § 4 Kpa. W trakcie trwania postępowania, dotyczącego wydania pozwolenia na budowę przedmiotowego przedsięwzięcia, do tutejszego organu nie wpłynęły żadne wnioski ani zastrzeżenia stron postępowania.
W związku z brakami w dokumentacji projektowej, postanowieniem Wojewody Łódzkiego Nr 44/25 z dnia 28.02.2025 r. nałożono na Inwestora obowiązek uzupełnienia załączonego do wniosku projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego. Następnie postanowienie zostało zmienione w części dotyczącej terminu na uzupełnienie braków, na wniosek Inwestora, postanowieniem Nr 72/25 z dnia 01.04.2025 r. (termin: do 15.05.2025 r.). Inwestor uzupełnił projekt architektoniczno-budowlany oraz projekt zagospodarowania terenu w dniu 13.05.2025 r., przedkładając jednocześnie korektę wniosku.
Po dokonaniu analizy i weryfikacji całości zgromadzonej w sprawie dokumentacji tutejszy organ stwierdził zgodność projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego z warunkami uchwały Rady Miejskiej w Łodzi Nr XLVIII/1476/21 w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego dla części obszaru miasta Łodzi położonej w rejonie ulic: Pabianickiej, Chocianowickiej, Łaskowice i Nad Dobrzynką oraz południowej granicy Miasta (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego z dnia 21.10.2021 r. poz. 4805), zwanego dalej: „mpzp”. Przedmiotowa inwestycja, zgodnie z § 27.1. pkt 1 mpzp, jest zlokalizowana na terenach oznaczonych na rysunku planu symbolami 1.KGDP i 5.KDL (pas drogowy drogi krajowej nr 14 – jezdnia drogi krajowej i jezdnia drogi serwisowej po stronie północnej). Przeznaczenie podstawowe – drogi publiczne wraz z obiektami i urządzeniami związanymi z prowadzeniem i obsługą ruchu drogowego, w tym drogami rowerowymi; przeznaczenie uzupełniające – infrastruktura techniczna, miejsca postojowe oraz obiekty małej architektury (§ 27.2 pkt 1 i 2 mpzp).
Ponadto, tutejszy organ stwierdził zgodność projektu zagospodarowania terenu z obowiązującymi przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, kompletność projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego oraz posiadanie przez projektanta i projektanta sprawdzającego uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności.
Projekt przedmiotowej inwestycji został uzgodniony przez zarządcę drogi – Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi – pismem z dnia 19.08.2024 r. znak: ZDiT-UI.5017.1.60.1.2024.
W związku z powyższym, należało orzec jak w sentencji.
Od decyzji stronom przysługuje odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie, ul. Krucza 38/42, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
ADNOTACJA DOTYCZĄCA OPŁATY SKARBOWEJ
Zwolniono od opłaty skarbowej za pozwolenie na budowę na podstawie art. 7 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz.U. z 2023 r. poz. 2111, ze zm.).
Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO
Jakub Lepalczyk
Dyrektor Wydziału
Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa
(podpisano elektronicznie)
Załącznik:
- Projekt budowlany zawierający: projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany wraz z załącznikami projektu budowlanego (1 tom)
Otrzymują (z załącznikiem):
- Prezydent Miasta Łodzi – reprezentowany przez p.o. Dyrektora Zarządu Inwestycji Miejskich w Łodzi, Panią Kamilę Osicińską
- aa
Otrzymuje:
- Prezydent Miasta Łodzi – Zarząd Dróg i Transportu w Łodzi
Do wiadomości (z załącznikiem):
- Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego
90-113 Łódź, ul. Traugutta 25
Do wiadomości:
- Prezydent Miasta Łodzi (dot. DEK-OŚR-I.6620.104.2023)
Informacja o niniejszej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z art. 72 ust. 6 w związku z art. 3 ust. 1 pkt 11 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1112, ze zm.).
Pouczenie:
- Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, dokonanie zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-4, lub dokonanie zgłoszenia instalowania, o którym mowa w art. 29 ust. 3 pkt 3 lit. d (zob. art. 41 ust. 4 ustawy Prawo budowlane).
- Do zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych inwestor dołącza:
- informację wskazującą imiona i nazwiska osób, które będą sprawować funkcję:
- kierownika budowy - w przypadku robót budowlanych wymagających ustanowienia kierownika budowy;
- inspektora nadzoru inwestorskiego - jeżeli został on ustanowiony
– oraz w odniesieniu do tych osób dołącza kopie zaświadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 7, wraz z kopiami decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności,
- oświadczenie lub kopię oświadczenia projektanta i projektanta sprawdzającego o sporządzeniu projektu technicznego, dotyczącego zamierzenia budowlanego zgodnie z obowiązującymi przepisami, zasadami wiedzy technicznej, projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym oraz rozstrzygnięciami dotyczącymi zamierzenia budowlanego.
Wymogu dołączenia kopii: zaświadczeń i uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności - nie stosuje się do osób wpisanych do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane.
Zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych dokonuje się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo (zob. art. 41 ust. 4a ustawy Prawo budowlane).
- Do użytkowania obiektu budowlanego, na którego budowę wymagane jest pozwolenie na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art. 54 ustawy Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego inwestor jest obowiązany uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX – XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i ostróg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII – XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane).
- Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane).
- Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy Prawo budowlane).
- Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy zgodnie z art. 59a ustawy Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie właściwego organu do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 ustawy Prawo budowlane).
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych
25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.
Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?
Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl
Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.
W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:
- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;
- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;
- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);
Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?
Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.
Źródła danych
Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.
Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?
Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony, i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.
Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.
Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.
Jakie przysługują Państwu prawa?
Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:
- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,
- sprostował przetwarzane dane,
Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).
Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.
Czy Państwa dane są bezpieczne?
Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane
Materiały
Decyzja PNB Nr 39_25Decyzja_PNB_Nr_39_25.pdf 0.19MB
- Pierwsza publikacja:
- 16.06.2025 09:34 Wanda Rutecka-Wybraniec
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Janiszewski Hubert
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Decyzja nr 39/25 Wojewody Łódzkiego GPB-II.7840.99.2024.BH z dnia 4 czerwca 2025 r. o zezwoleniu na realizację zamierzenia budowlanego | 1.0 | 16.06.2025 09:34 Wanda Rutecka-Wybraniec |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP