W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Decyzja nr 46/25 Wojewody Łódzkiego GPB-II.7820.2.2025.RP z dnia 11 czerwca 2025 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej

24.06.2025

GPB-II.7820.2.2025.RP                                     Łódź, 11 czerwca 2025 r.

Decyzja Nr 46/25 o  zezwoleniu na realizację inwestycji  drogowej

Na podstawie art. 11a ust. 1, art. 11f ust. 1, art. 11i ust. 1, art. 17 i art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz.U. 2024 r. poz. 311), zwanej dalej „specustawą drogową” oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 572), zwanej dalej „Kpa”, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 4.03.2025 r. wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, skorygowanego i uzupełnionego w dniu 11.04.2025 r. oraz w dniu 15.04.2025 r.,

udzielam

Zarządowi Województwa Łódzkiego  z siedzibą pod adresem: al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź

zezwolenia na realizację inwestycji drogowej

pn.: „Rozbudowa DW 485 w Zawadach od km 32+718 do km 32+903”,

w tym dla potrzeb realizacji przedmiotowej inwestycji drogowej:

  1. Określam wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii (art. 11f ust. 1 pkt 1 specustawy drogowej).

Rozbudowywana droga wojewódzka nr 485 w zakresie od km 32+718 do km 32+903 nie posiada powiązania z żadną drogą publiczną. Poza granicami opracowania droga wojewódzka krzyżuje się od strony północnej z drogą powiatową Nr 1923E (klasa L) oraz od strony południowej z drogą gminną Nr 101950E (klasa L).

  1. Określam linie rozgraniczające teren inwestycji (art. 11f ust. 1 pkt 2 specustawy drogowej), zgodnie z linią przerywaną koloru fioletowego, przedstawioną na mapie w skali 1:500 stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.
  2. Określam warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa (art. 11f ust. 1 pkt 3 specustawy drogowej):
  1. warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska:

Podczas realizacji i eksploatacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz. U. 2025 r. poz. 647);

  1. warunki wynikające z potrzeb ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej:

W toku realizacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 1292), a w szczególności, w przypadku odkrycia podczas prowadzenia robót budowlanych lub ziemnych, przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, należy:

      • wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryty przedmiot;
      • zabezpieczyć, przy użyciu dostępnych środków, ten przedmiot i miejsce jego odkrycia;
      • niezwłocznie zawiadomić o tym właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta);
  1. warunki wynikające z potrzeb obronności państwa:

Realizowana inwestycja powinna spełniać warunki techniczne i funkcjonalne w zakresie przygotowania dróg na potrzeby obronności państwa.

  1. Określam wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich (art. 11f ust. 1 pkt 4 specustawy drogowej):

Należy uwzględnić wszelkie warunki i normy wynikające z obowiązującego prawa, ze szczególnym uwzględnieniem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”, a zwłaszcza zapewniające:

      • dostęp do drogi publicznej,
      • możliwość korzystania z urządzeń istniejącej infrastruktury technicznej,
      • ochronę przed ponadnormatywnymi uciążliwościami spowodowanymi hałasem,
      • ochronę przed ponadnormatywnym zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby,
      • zachowanie bezpieczeństwa ludzi i mienia.
  1. Zatwierdzam podział nieruchomości (art. 11f ust. 1 pkt 5 specustawy drogowej), oznaczonych poniżej numerami ewidencyjnymi działek zgodnie z katastrem nieruchomości, położonych w województwie łódzkim, w powiecie bełchatowskim, w gminie Bełchatów, w obrębie 0039 Zawady, zgodnie z linią rozgraniczającą teren inwestycji (Tabela 1):

 

Tabela 1

Lp.

Gmina

Obręb

Numery  ewidencyjne działek, dla których niniejszą decyzją zatwierdzony zostaje podział nieruchomości

Numery ewidencyjne działek, powstałych po podziale nieruchomości, zatwierdzonym niniejszą decyzją, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji, które  z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna,

staną się własnością Województwa Łódzkiego

Numery ewidencyjne działek, powstałych wskutek podziału nieruchomości,  położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji,

które pozostaną własnością dotychczasowego właściciela

  1.  

Bełchatów

Zawady - 0039

169/2

169/3

169/4

  1.  

Bełchatów

Zawady - 0039

170/7

170/18

170/19

  1.  

Bełchatów

Zawady - 0039

170/8

170/20

170/21

 

 

Mapa z zatwierdzonym podziałem nieruchomości stanowi załączniki Nr 2 do niniejszej decyzji:

  • Nr 2 – arkusz 1 –  obręb 0039 Zawady.

 

 

  1. Określam nieruchomości oznaczone poniżej numerami ewidencyjnymi działek zgodnie z katastrem nieruchomości, tworzące istniejący pas drogowy drogi wojewódzkiej nr 485, położone w całości lub w części w liniach rozgraniczających teren inwestycji, stanowiące własność Województwa Łódzkiego, nie wymagające zatwierdzenia projektów podziału nieruchomości, położone w województwie łódzkim, w powiecie bełchatowskim, w gminie Bełchatów, w obrębach: 0039 Zawady i 0004 Bełchatów Miasto (Tabela 2):

Tabela 2

Lp.

Gmina

Obręb

Numery ewidencyjne działek

  1.  

Bełchatów

Zawady - 0039

84/2

  1.  

Bełchatów

Zawady - 0039

82/15

  1.  

Bełchatów

Zawady - 0039

82/13

  1.  

Bełchatów

Zawady - 0039

172/1

  1.  

Bełchatów

Zawady - 0039

171/12

  1.  

Bełchatów

Zawady - 0039

170/1

  1.  

Bełchatów

Zawady - 0039

169/1

  1.  

Bełchatów

Bełchatów miasto - 0004

1

  1.  

Bełchatów

Bełchatów miasto - 0004

3/10

  1.  

Bełchatów

Bełchatów miasto - 0004

2/1

 

     

  1. Określam nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Województwa Łódzkiego (art. 11f ust. 1 pkt 6 specustawy drogowej):

Nieruchomości powstałe wskutek podziału zatwierdzonego niniejszą decyzją, wskazane w punkcie 5 niniejszej decyzji, w Tabeli 1 w kolumnie piątej – które z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, staną się własnością Województwa Łódzkiego.

  1. Zatwierdzam projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany (art. 11f ust. 1 pkt 7 specustawy drogowej), stanowiący załącznik Nr 3 do niniejszej decyzji, dla zamierzenia inwestycyjnego obejmującego:
  • rozbudowę pasa drogi wojewódzkiej nr 485 od km 32+718 do km 32+903,
  • rozbiórkę chodnika,
  • budowę drogi dla pieszych i rowerów,
  • przebudowę zjazdów,
  • budowę oświetlenia przejść dla pieszych/przejazdu dla rowerów,
  • budowę kanału technologicznego,
  • przebudowę hydrantu,
  • rozbiórkę sieci telekomunikacyjnej,
  • likwidację rowów drogowych wraz ze studnią wpadową i przepustem,

który opracowali niżej wymienieni projektanci:

  • mgr inż. Piotr Kropidłowski, posiadający uprawnienia budowlane nr LOD/3084/PWBD/16 do projektowania bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej drogowej, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/BD/0064/17;
  • mgr inż. Adam Abramczyk, posiadający uprawnienia budowlane nr LOD/2217/POOS/14 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/IS/0226/14;
  • mgr inż. Mateusz Klekowski, posiadający uprawnienia budowlane nr LOD/4859/PWBE/22 do projektowania w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/IE/0112/22,
  • mgr inż. Wojciech Gręda, posiadający uprawnienia budowlane nr 1786/99/U do projektowania w specjalnościach instalacyjnych w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/BT/6521/04.
  1. Określam szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. a specustawy drogowej):
  1.  budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania terenu i projektem architektoniczno-budowlanym, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
  2.  należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach  branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
  3.  budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów  dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
  4.   kierownik budowy jest obowiązany prowadzić dziennik budowy;
  5.  istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
  1. Ustalam warunki dotyczące wykonania rozbiórki istniejących obiektów nieprzewidzianych do dalszego użytkowania (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. c specustawy drogowej):
  1. określam obowiązek wykonania rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania, znajdujących się poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, na działkach określonych poniżej w Tabeli 3;
  2. określam termin rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania, o których mowa w punkcie 10 podpunkt a) niniejszej decyzji - do 120 dni od dnia w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna;
  3.  dla realizacji obowiązku, o którym mowa w punkcie 10 podpunkt a) decyzji określam ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, oraz udzielam zezwolenia na wykonanie rozbiórki istniejących obiektów budowlanych nieprzewidzianych do dalszego użytkowania, na rzecz Inwestora, zgodnie z poniższym wykazem (Tabela 3).

 

Tabela 3

Lp.

Gmina

Obręb

Numery działek niepodlegających podziałowi

Rodzaj ograniczenia

Powierzchnia ograniczenia

[m2]

Czas zajęcia działki

  1.  

Bełchatów

Zawady - 0039

171/13

Rozbiórka przewodu telekomunikacyjnego

85,56

2 tygodnie

  1.  

Bełchatów

Zawady - 0039

171/7

Rozbiórka przewodu telekomunikacyjnego

5,16

2 tygodnie

 

 

Granice terenu niezbędnego dla wykonania robót określonych w Tabeli 3 niniejszej decyzji, na nieruchomościach położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, oznaczone zostały na projekcie zagospodarowania terenu i na mapie przedstawiającej proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu, stanowiących załączniki do decyzji o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej.

 

Zgodnie z art. 11f ust. 2 specustawy drogowej do ograniczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. i, przepisy art. 124 ust. 4-7 i art. 124a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1145, ze zm.), stosuje się odpowiednio:

  1. Inwestor jest zobowiązany do przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po dokonaniu rozbiórki obiektów budowlanych.
  2. Jeżeli przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego jest niemożliwe albo powoduje nadmierne trudności lub koszty, właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości przysługuje odszkodowanie. Odszkodowanie powinno odpowiadać wartości poniesionych szkód. Jeżeli wskutek rozbiórki obiektów budowlanych  zmniejszy się wartość nieruchomości, odszkodowanie powiększa się o kwotę odpowiadającą temu zmniejszeniu. Odszkodowanie, o którym mowa wyżej, ustala Wojewoda Łódzki, w odrębnej decyzji.
  3. Jeżeli rozbiórka obiektów budowlanych uniemożliwia właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu dalsze prawidłowe korzystanie z nieruchomości w sposób dotychczasowy albo w  sposób zgodny z jej dotychczasowym przeznaczeniem, właściciel lub użytkownik wieczysty może żądać, aby Inwestor nabył od niego na rzecz Skarbu Państwa, w drodze umowy, własność albo użytkowanie wieczyste nieruchomości.
  4. Właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości jest obowiązany udostępnić nieruchomość w celu wykonania robót budowlanych związanych z rozbiórką obiektów budowlanych. Obowiązek udostępnienia nieruchomości podlega egzekucji administracyjnej.

 

  1. Określam szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. d specustawy drogowej):

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 15 oraz § 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzaju obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz. U. z 2001 r. Nr 138 poz. 1554) – nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalności inżynieryjnej drogowej.

  1. Przed przystąpieniem do użytkowania Inwestor jest zobowiązany: zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy co najmniej 14 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania.
  2. Określam warunki dotyczące gospodarowania odpadami:

Z odpadami powstającymi na etapie realizacji inwestycji należy postępować zgodnie z ustawą z dnia z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 1587, ze zm.).

Powstałe odpady należy gromadzić selektywnie, w warunkach uniemożliwiających szkodliwe oddziaływanie na środowisko i zdrowie ludzi, a następnie przekazać je podmiotowi posiadającemu stosowne zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami.

  1. Określam termin wydania nieruchomości lub wydania nieruchomości i opróżnienia lokali oraz innych pomieszczeń na 120 dzień od dnia, w którym niniejsza decyzja stała się ostateczna (art. 16 ust. 2 specustawy drogowej), z zastrzeżeniem warunków wynikających z nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności (pkt 15 niniejszej decyzji).
  2. Nadaję niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy (art. 17 ust. 1 specustawy drogowej).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 specustawy drogowej, nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności:

  • zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali i innych pomieszczeń;
  • uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadania przez właściwego zarządcę drogi;
  • uprawnia do rozpoczęcia robót budowlanych;
  • uprawnia do wydania przez właściwy organ dziennika budowy.

 

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 4.03.2025 r. Inwestor – Zarząd Województwa Łódzkiego, z siedzibą pod adresem: al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź, w imieniu którego działa pełnomocnik – Pan Piotr Kropidłowski, wystąpił do Wojewody Łódzkiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej, w trybie art. 11b ust. 1 specustawy drogowej.

Po analizie wniosku Wojewoda Łódzki stwierdził, że nie spełnia on wymagań formalno-prawnych i wezwał Inwestora w dniu 28.03.2025 r., w trybie art. 64 § 2 Kpa, do usunięcia braków formalnych. W wezwaniu organ poinformował o obowiązku dokonania ww. czynności w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania. Jednocześnie organ, działając na podstawie art. 50 Kpa, nałożył na Inwestora obowiązek złożenia dodatkowych wyjaśnień co do zakresu wniosku oraz przedłożenia wymaganych ustawowo dokumentów, w tym np. oryginałów opinii, o których mowa w art. 11b ust. 1 i 11d ust. 8 specustawy drogowej oraz oryginału pozwolenia wodnoprawnego. Inwestor w dniu 11.04.2025 r. przedłożył m.in. skorygowany wniosek, mapę z proponowanym przebiegiem drogi, 3 egzemplarze projektu rozbiórki oraz oryginały żądanych dokumentów. Wniosek o wydanie zezwolenia na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej został uzupełniony i skorygowany w dniu 15.04.2025 r., zgodnie z wezwaniem.

Wniosek zawierał m.in.:

  1. mapę w skali 1:500 przedstawiającą proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu;
  2. analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi;
  3. mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami;
  4. określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu;
  5. trzy egzemplarze projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane, aktualnym na dzień opracowania projektu,
  6. opinię Zarządu Województwa Łódzkiego z dnia 10.12.2024 r., znak: BPPWŁ.ZP.4041.154.2024;
  7. opinię Wójta Gminy Bełchatów z dnia 20.12.2024 r., znak: IT.7226.49.2024;
  8. opinię Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 5.11.2024 r., znak: WUOZ-ZA.5152.361.2024.IW;
  9. wystąpienie zarządcy drogi z dnia 29.11.2024 r. do Zarządu Powiatu Bełchatowskiego o wyrażenie opinii, na podstawie art. 11b ust. 1 specustawy drogowej, dotyczącej przedmiotowej inwestycji drogowej;
  10. ostateczną decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w Sieradzu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 28.01.2025 r., znak: PS.ZUZ.4210.915.2024.AP, o udzieleniu Zarządowi Województwa Łódzkiego pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych, tj. likwidację dwóch odcinków rowu otwartego drogowego wraz ze studnią wpadową oraz przepustem;
  11. ostateczne postanowienie Dyrektora Zarządu Zlewni w Sieradzu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 17.02.2025 r. oraz z dnia 3.03.2025 r., znak: PS.ZUZ.4210.915.2024.AP, w sprawie sprostowania błędu pisarskiego w ww. decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym.

 

Ponadto Inwestor oświadczył, że w terminie 30 dni od dnia otrzymania wniosku zarządcy drogi o wydanie opinii, określonej w art. 11b ust. 1 specustawy drogowej, Zarząd Powiatu Bełchatowskiego takiej opinii nie wydał, co zgodnie z art. 11d ust. 2 specustawy drogowej traktuje się jako brak zastrzeżeń do wniosku.

Ze względu na fakt, iż na odcinku drogi objętym zakresem wniosku o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej brak jest terenów i obiektów, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 8 lit. a, b, c, e, g i ga specustawy drogowej, opinie: ministra właściwego do spraw zdrowia, dyrektora właściwego urzędu morskiego, dyrektora właściwego organu nadzoru górniczego, dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej oraz podmiotu zarządzającego w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich, nie były wymagane.

Inwestycja nie zalicza się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1839). W związku z powyższym, zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1112, ze zm.), zwanej dalej „ustawą ooś”, inwestycja nie wymagała uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.

O wszczęciu przedmiotowego postępowania, stosownie do art. 11 d ust. 5 specustawy drogowej, organ zawiadomił Inwestora pismem z 22.04.2025 r. Do właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, objętych wnioskiem o wydanie przedmiotowej decyzji, zostały skierowane indywidualne zawiadomienia na adresy wskazane w ewidencji gruntów. Dane osobowe i adresy właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem, ustalono na podstawie wypisów z rejestru gruntów, otrzymanych od Starosty Bełchatowskiego przy piśmie z dnia 26.03.2025 r. Zawiadomienie zawierało w szczególności oznaczenie nieruchomości lub ich części, objętych wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, według katastru nieruchomości oraz informację o terminie i miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z aktami sprawy (art. 11d ust. 6 specustawy drogowej). Ponadto poinformowano strony postępowania, że z dniem zawiadomienia, nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa bądź jednostek samorządu terytorialnego, objęte wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nie mogą być przedmiotem obrotu w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami. Czynność prawna dokonana z naruszeniem zakazu, o którym mowa wyżej, jest nieważna (art. 11d ust. 9 i 10 specustawy drogowej).

Pozostałe strony postępowania zostały zawiadomione poprzez obwieszczenie zamieszczone:

-  w prasie lokalnej (wydanie łódzkie Gazety Wyborczej) – w dniu 25.04.2025 r.;

- na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniach od 25.04.2025 r. do 9.05.2025 r.;

- w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniu 25.04.2025 r. na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;

- na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym Urzędu Miasta Bełchatowa  – w dniach od 25.04.2025 r. do 9.05.2025 r.;

- na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym Urzędu Gminy Bełchatów  – w dniach od 24.04.2025 r. do 10.05.2025 r.

W trakcie trwania postępowania dotyczącego wydania zezwolenia na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej do tutejszego organu nie wpłynęły żadne wnioski ani zastrzeżenia składane przez strony postępowania.

Po weryfikacji przedłożonej przez Inwestora dokumentacji projektowej, w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w projekcie budowlanym, stanowiącym załącznik do wniosku o wydanie decyzji ZRID, Wojewoda Łódzki, działając na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, postanowieniem Nr 104/25 z dnia 15.05.2025 r., nałożył na Inwestora obowiązek ich usunięcia w terminie 60 dni od daty otrzymania postanowienia. W dniu 30.05.2025 r. Inwestor przedłożył uzupełniony projekt budowlany wraz z ostateczną korektą wniosku, zgodnie z warunkami postanowienia Nr 104/25 z dnia 15.05.2025 r. 

 W dniu 11.04.2025 r., wraz z uzupełnieniem wniosku Inwestor wystąpił także o nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, z uwagi na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy. Uzasadniając wniosek Inwestor podkreślił, że przedmiotowa inwestycja polegająca m.in. na budowie nowej, równej i szerszej nawierzchni drogi dla pieszych i rowerów, oświetlenia przejść dla pieszych i przejazdu rowerowego, stanowi przedsięwzięcie mające na celu poprawę warunków i komfortu użytkowania drogi przez pieszych i rowerzystów, co w konsekwencji przełoży się na zwiększenie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Projektowane rozwiązania pozwolą na poprawę funkcjonalności i dostępności tej przestrzeni dla mieszkańców oraz wpłyną pozytywnie na otaczające zagospodarowanie terenu.

Biorąc pod uwagę fakt, że powyższe względy stanowią uzasadniony interes społeczny i gospodarczy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 specustawy drogowej, organ przychylił się do wniosku Inwestora, nadając niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

Zgodnie z obowiązującym orzecznictwem organ wydający decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej może działać tylko w granicach złożonego przez zarządcę drogi wniosku i nie ma możliwości ingerowania w lokalizację inwestycji, a więc i w przebieg linii podziału nieruchomości, zaproponowany przez wnioskodawcę. To inwestor jest kreatorem miejsca, sposobu i kształtu realizacji całej inwestycji, natomiast organ orzekający wyznacza dopuszczalne prawem granice tej kreacji, poprzez dokonywanie oceny prawnej, kończącej się aktem władztwa publicznego, zakreślającego te granice. (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 maja 2024 roku, sygn. akt II OSK 1314/22). Niedopuszczalna jest zatem ocena racjonalności i słuszności koncepcji przedstawionej przez inwestora. Z przepisów specustawy drogowej wynika bowiem jednoznacznie, że to inwestor decyduje o przebiegu trasy oraz najkorzystniejszych, z jego punktu widzenia, rozwiązaniach lokalizacyjnych i techniczno-organizacyjnych. Podkreślenia przy tym wymaga, że ustawodawca nie nałożył na inwestora obowiązku rozważenia i przedstawienia alternatywnych rozwiązań i wariantów przebiegu drogi, co w konsekwencji oznacza, że organ rozpoznający wniosek dokonuje jedynie sprawdzenia, czy spełnia on ustawowe wymogi – jest kompletny, inwestor uzyskał stosowne uzgodnienia, opinie i zezwolenia oraz czy przedłożony projekt jest zgodny ze specustawą drogową i dotyczy dróg publicznych (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 listopada 2023 roku, sygn. akt II OSK 2141/23, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 stycznia 2025 roku, sygn. akt II OSK 24/32/24).

Wojewoda wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek i zgodnie z wnioskiem właściwego zarządcy drogi, jeśli wniosek spełnia wymogi określone przepisami prawa. Niniejsza decyzja, zgodnie z art. 11f i art. 12 specustawy drogowej, zezwala na realizację inwestycji drogowej określając linie rozgraniczające teren inwestycji, zatwierdzając zgodnie z ww. liniami podziały nieruchomości oraz zatwierdza projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany.

Po ostatecznym dokonaniu oceny przedstawionych dokumentów, zebraniu i rozpatrzeniu całego materiału dowodowego oraz stwierdzeniu, że wnioskowana inwestycja spełnia łącznie warunki określone w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, a wnioskodawca przedłożył wymagane przepisami powołanej powyżej ustawy dokumenty, orzeczono jak w sentencji.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Ministra Rozwoju i Technologii w Warszawie, Plac Trzech Krzyży 3/5, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO

Jakub Lepalczyk
Dyrektor Wydziału

Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa

 

 

Nie pobrano opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej, na podstawie art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2111, ze zm.).

Załączniki:

Nr 1 - mapa w skali 1:500 określająca linie rozgraniczające teren inwestycji

Nr 2 - mapa z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości na terenie miejscowości Zawady, obręb 0039 (arkusz 1)

Nr 3 - Projekt budowlany zawierający Projekt zagospodarowania terenu, Projekt architektoniczno-budowlany oraz Załączniki (7 tomów)

Otrzymują:

  1. Zarząd Województwa Łódzkiego  Pełnomocnik – Pan Piotr Kropidłowski  (załączniki nr 1, 2, 3 – po 1 egz.)
  2. Pozostałe strony –  w drodze obwieszczenia
  3. Aa (załączniki nr 1, 2, 3 – po 1 egz.)

 

Do wiadomości:

  1. Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego

ul. Traugutta 25, 90-113 Łódź (załącznik nr 3 - 1 egz.)

  1. Starosta Bełchatowski

ul. Pabianicka 26, 97-400 Bełchatów (załączniki nr 2 – 1 egz.)

(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w ewidencji gruntów)

  1. Zarząd Województwa Łódzkiego

al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź (załączniki nr 2 – 1 egz.)

(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w księgach wieczystych)

  1. Wydział Gospodarki Nieruchomościami

Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi (załącznik nr 2 – 1 egz.)

  1. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi

al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź

 

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.

Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?

Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl

Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.

W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:

- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;

- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;

- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);

Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.

Źródła danych

Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.

Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?

Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony,  i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.

Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.

Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.

Jakie przysługują Państwu prawa?

Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:

- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,

- sprostował przetwarzane dane,

Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).

Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.

Czy Państwa dane są bezpieczne?

Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.

Materiały

Decyzja ZRID nr 46/25
Decyzja​_ZRID​_nr​_46​_25.pdf 0.21MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
24.06.2025 09:24 Wanda Rutecka-Wybraniec
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Janiszewski Hubert
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Decyzja nr 46/25 Wojewody Łódzkiego GPB-II.7820.2.2025.RP z dnia 11 czerwca 2025 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej 1.0 24.06.2025 09:24 Wanda Rutecka-Wybraniec

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}