W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Decyzja nr 89/25 Wojewody Łódzkiego z dnia 10 października 2025 r. do sprawy GPB-II.7820.9.2025.AS/WM o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej

28.10.2025

GPB-II.7820.9.2025.AS/WM          Łódź, 10 października 2025 r.

Decyzja nr 89/25 o zezwoleniu  na  realizację  inwestycji  drogowej

Na podstawie art. 11a ust. 1, art. 11f ust. 1, art. 11i ust. 1, art. 17 i art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz.U. 2024 r., poz. 311), zwanej dalej „specustawą drogową” oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2024 r., poz. 572 ze zm.), zwanej dalej „Kpa”, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.07.2025 r. o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, uzupełnionego w dniu 11.09.2025 r.,

udzielam

Zarządowi Województwa Łódzkiego,

reprezentowanemu przez Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi

z siedzibą w Łodzi przy al. Piłsudskiego 12,

zezwolenia na realizację inwestycji drogowej

dla zamierzenia budowlanego pn. „Rozbudowa DW 704 Wrzeczko – Łyszkowice od km 3+002,50 do km 5+077” w ramach zadania inwestycyjnego „Poprawa bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu na drogach Województwa Łódzkiego – zadanie 2 – Rozbudowa DW 704 Wrzeczko – Łyszkowice od km 3+000 do km 5+045 – budowa dróg dla pieszych i rowerów”,

w tym dla potrzeb realizacji przedmiotowej inwestycji drogowej:

  1. Określam wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii (art. 11f ust. 1 pkt 1 specustawy drogowej).

Droga wojewódzka Nr 704, na odcinku Wrzeczko – Łyszkowice, od km 3+002,50 do km 5+077, łączy się z następującymi drogami publicznymi:

  1. w km 4+145 skrzyżowanie z drogą gminną Nr 105111E, strona prawa;
  2. w km 4+380 skrzyżowanie z drogą gminną Nr 105111E, strona lewa.
  1. Określam linie rozgraniczające teren inwestycji - granice pasa drogowego drogi wojewódzkiej Nr 704 (art. 11f ust. 1 pkt 2 specustawy drogowej), zgodnie z linią przerywaną koloru fioletowego, przedstawioną na mapie w skali 1:500, stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.
  2. Określam warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa (art. 11f ust. 1 pkt 3 specustawy drogowej):
  1. warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska:

Podczas realizacji i eksploatacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz. U. 2025 r. poz. 647, ze zm.);

  1. warunki wynikające z potrzeb ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej:

W toku realizacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 1292), a w szczególności, w przypadku odkrycia podczas prowadzenia robót budowlanych lub ziemnych, przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, należy:

      • wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryty przedmiot;
      • zabezpieczyć, przy użyciu dostępnych środków, ten przedmiot i miejsce jego odkrycia;
      • niezwłocznie zawiadomić o tym właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta);
  1. warunki wynikające z potrzeb obronności państwa:

Realizowana inwestycja powinna spełniać warunki techniczne i funkcjonalne w zakresie przygotowania dróg na potrzeby obronności państwa.

  1. Określam wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich (art. 11f ust. 1 pkt 4 specustawy drogowej):

Należy uwzględnić wszelkie warunki i normy wynikające z obowiązującego prawa, ze szczególnym uwzględnieniem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418, ze zm.), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”, a w szczególności zapewniające:

      • dostęp do drogi publicznej,
      • możliwość korzystania z urządzeń istniejącej infrastruktury technicznej,
      • ochronę przed ponadnormatywnymi uciążliwościami spowodowanymi hałasem,
      • ochronę przed ponadnormatywnym zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby,
      • zachowanie bezpieczeństwa ludzi i mienia.
  1. Zatwierdzam podział nieruchomości (art. 11f ust. 1 pkt 5 specustawy drogowej), oznaczonych poniżej numerami ewidencyjnymi działek zgodnie z katastrem nieruchomości, położonych w województwie łódzkim, w powiecie łowickim, w gminie Łyszkowice, zgodnie z linią rozgraniczającą teren inwestycji (Tabela 1):

Kolumna A – numery ewidencyjne działek, dla których niniejszą decyzją zatwierdzony zostaje podział nieruchomości.

Kolumna B - numery ewidencyjne działek, powstałych po podziale nieruchomości pod rozbudowę drogi wojewódzkiej Nr 704, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji, które z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, staną się własnością Województwa Łódzkiego;

Kolumna C – powierzchnia wydzielonych działek (w ha), położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji, które staną się własnością Województwa Łódzkiego.

Kolumna D – numery ewidencyjne działek, powstałych wskutek podziału nieruchomości zatwierdzonego niniejszą decyzją, położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, które pozostają własnością dotychczasowego właściciela.

Tabela 1

Lp.

A

B

C

D

Obręb 0019 Wrzeczko

1

3

3/1

0,0095

3/2

2

4

4/1

0,0173

4/2

3

5

5/1

0,0149

5/2

4

902

902/1

0,0096

902/2

5

6

6/1

0,0261

6/2

6

7

7/1

0,0056

7/2

7

8

8/1

0,0332

8/2

8

944

944/1

0,0347

944/2

9

945

945/1

0,0458

945/2

10

946

946/1

0,0148

946/2

11

13/1

13/4

0,0175

13/5

12

13/2

13/6

0,0074

13/7

13

947

947/1

0,0023

947/2

14

948

948/1

0,0059

948/2

15

949

949/1

0,0192

949/2

16

17/1

17/3

0,0116

17/4

17

950

950/1

0,0115

950/2

18

951

951/1

0,0153

951/2

19

952

952/1

0,0149

952/2

20

953

953/1

0,0087

953/2

21

954

954/1

0,0141

954/2

22

29

29/1

0,0152

29/2

23

31/4

31/7

0,0109

31/8

24

31/5

31/9

0,0024

31/10

25

31/6

31/11

0,0226

31/12

26

31/1

31/13

0,0122

31/14

27

955

955/1

0,0199

955/2

28

956/3

956/4

0,0121

956/5

29

35/3

35/5

0,0067

35/6

30

37

37/1

0,0039

37/2

31

893/7

893/8

0,0201

893/9

32

40/2

40/3

0,0257

40/4

33

959

959/1

0,0139

959/2

34

960

960/1

0,0386

960/2

35

47/2

47/3

0,0124

47/4

36

961

961/1

0,0127

961/2

37

962

962/1

0,0283

962/2

38

963

963/1

0,0240

963/2

39

964

964/1

0,0413

964/2

40

965

965/1

0,0190

965/2

41

966

966/1

0,0132

966/2

42

967

967/1

0,0050

967/2

43

968

968/1

0,0044

968/2

44

969

969/1

0,0045

969/2

45

970

970/1

0,0042

970/2

46

971

971/1

0,0049

971/2

47

67/1

67/3

0,0098

67/4

48

67/2

67/5

0,0017

67/6

49

972

972/1

0,0022

972/2

50

973

973/1

0,0081

973/2

51

77

77/1

0,0007

77/2

52

84/1

84/3

0,0085

84/4

53

981

981/1

0,0036

981/2

54

982

982/1

0,0076

982/2

Mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości stanowią załączniki Nr 2 do niniejszej decyzji.

  1. Oznaczam nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Województwa Łódzkiego (art. 11f ust. 1 pkt 6 specustawy drogowej):

Nieruchomości powstałe wskutek podziału zatwierdzonego niniejszą decyzją, wskazane w punkcie 5 niniejszej decyzji, w Tabeli 1 w kolumnie B, które z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, staną się własnością Województwa Łódzkiego.

  1. Oznaczam nieruchomości określone poniżej numerami ewidencyjnymi działek zgodnie z katastrem nieruchomości, położone w części w liniach określających zakres inwestycji, położone w województwie łódzkim, na terenie powiatu łowickiego, w gminie Łyszkowice, stanowiące istniejący pas drogi wojewódzkiej Nr 704, będące własnością Województwa Łódzkiego, nie wymagające zatwierdzenia podziału:

Obręb 0004 Gzinka, działka ewid. nr 226/3;

Obręb 0019 Wrzeczko, działka ewid. nr 822/2.

  1. Zatwierdzam projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany (art. 11f ust. 1 pkt 7 specustawy drogowej), stanowiące załącznik Nr 3 do niniejszej decyzji, dla zamierzenia inwestycyjnego obejmującego:
  • budowę drogi dla pieszych i rowerów;
  • budowę drogi dla pieszych;
  • rozbiórkę i budowę zjazdów wraz z rowami krytymi;
  • przebudowę rowów drogowych;
  • budowę odwodnienia układu drogowego;
  • budowę peronów autobusowych;
  • przebudowę skrzyżowania z drogą gminną Nr 105111E;
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego;
  • budowę kanału technologicznego;
  • przebudowę i zabezpieczenie sieci telekomunikacyjnej,

który opracowali niżej wymienieni projektanci:

  • mgr inż. Piotr Kropidłowski, posiadający uprawnienia budowlane nr LOD/3084/PWBD/16 do projektowania bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej drogowej, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/BD/0064/17;
  • mgr inż. Marcin Lenarczyk, posiadający uprawnienia budowlane nr LOD/4413/PWBD/21 do projektowania bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej drogowej, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/BD/0025/15;
  • mgr inż. Mateusz Klekowski, posiadający uprawnienia budowlane nr LOD/4859/PWBE/22 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/IE/0112/22;
  • mgr inż. Wojciech Gręda, posiadający uprawnienia budowlane nr 1786/99/U do projektowania w specjalnościach instalacyjnych w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą w zakresie linii, instalacji i urządzeń liniowych, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/BT/6521/04;
  • mgr inż. Adam Abramczyk, posiadający uprawnienia budowlane nr LOD/2217/POOS/14 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/IS/0226/14.
  1. Określam szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. a specustawy drogowej):
  1. budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania terenu i projektem architektoniczno-budowlanym, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
  2. należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach  branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
  3. budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów  dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
  4. kierownik budowy jest obowiązany prowadzić dziennik budowy;
  5. istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
  1. Określam szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. d specustawy drogowej):

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 14 lit. b, pkt 15 oraz § 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzaju obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz.U. z 2001 r. Nr 138 poz. 1554) – nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń kanalizacyjnych oraz w specjalności inżynieryjnej drogowej.

  1. Ustalam warunki dotyczące przebudowy sieci uzbrojenia terenu i innych dróg publicznych oraz rozbiórki, budowy i przebudowy zjazdów (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. e, g, h specustawy drogowej):
  1. określam obowiązek przebudowy sieci uzbrojenia terenu i innych dróg publicznych oraz rozbiórki, budowy i przebudowy zjazdów, poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, na nieruchomościach określonych poniżej w Tabeli 2;
  2. dla realizacji obowiązku, o którym mowa w punkcie 11 podpunkt a) niniejszej decyzji, określam ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji oraz udzielam zezwolenia na przebudowę sieci uzbrojenia terenu i innych dróg publicznych oraz rozbiórkę, budowę i przebudowę zjazdów, na rzecz Inwestora, zgodnie z poniższym wykazem (Tabela 2).

Tabela 2

Lp.

Nr działki/ nr działki po podziale

Nr działki przed podziałem

Powierzchnia ograniczenia[m2]

Wykonywane roboty

Obręb 0019 Wrzeczko

1

5/2

5

10,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

2

6/2

6

10,7

Rozbiórka i budowa zjazdu

3

8/2

8

10,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

4

945/2

945

10,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

5

946/2

946

10,6

Rozbiórka i budowa zjazdu

6

949/2

949

10,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

7

951/2

951

10,5

Przebudowa zjazdu

8

954/2

954

10,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

9

31/8

31/4

10,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

10

31/12

31/6

10,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

11

955/2

955

10,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

12

37/2

37

30,6

Przebudowa drogi gminnej 105111E, przebudowa kabla oświetleniowego

13

893/9

893/7

8,6

Rozbiórka i budowa zjazdu

14

40/4

40/2

1

Rozbiórka i budowa zjazdu

15

959/2

959

9,4

Rozbiórka i budowa zjazdu

16

962/2

962

10,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

17

963/2

963

10,5

Rozbiórka i budowa zjazdu

18

966/2

966

9,4

Rozbiórka i budowa zjazdu

19

967/2

967

5,1

Rozbiórka i budowa zjazdu

20

969/2

969

10,4

Rozbiórka i budowa zjazdu

21

970/2

970

6,1

Rozbiórka i budowa zjazdu

22

971/2

971

6,2

Rozbiórka i budowa zjazdu

23

979

-

3,8

Rozbiórka i budowa zjazdu

Działki nie podlegające podziałowi zostały oznaczone pogrubioną czcionką.

 

Granice terenu niezbędnego dla wykonania robót określonych w Tabeli 2 niniejszej decyzji, na nieruchomościach położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, oznaczone zostały na mapie przedstawiającej proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu, stanowiącej załącznik do niniejszej decyzji o zezwoleniu na realizację ww. inwestycji drogowej.

Zgodnie z art. 11f ust. 2 specustawy drogowej do ograniczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. i, przepisy art. 124 ust. 4-7 i art. 124a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145, ze zm.), stosuje się odpowiednio:

  1. Inwestor – Zarząd Województwa Łódzkiego, jest zobowiązany do przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po dokonaniu przebudowy sieci uzbrojenia terenu i innych dróg publicznych oraz rozbiórki, budowy i przebudowy zjazdów.
  2. Jeżeli przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego jest niemożliwe albo powoduje nadmierne trudności lub koszty, właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości przysługuje odszkodowanie. Odszkodowanie powinno odpowiadać wartości poniesionych szkód. Jeżeli wskutek przebudowy sieci uzbrojenia terenu i innych dróg publicznych oraz rozbiórki, budowy i przebudowy zjazdów zmniejszy się wartość nieruchomości, odszkodowanie powiększa się o kwotę odpowiadającą temu zmniejszeniu. Odszkodowanie, o którym mowa wyżej, ustala Wojewoda Łódzki, w odrębnej decyzji.
  3. Jeżeli przebudowa sieci uzbrojenia terenu i innych dróg publicznych oraz rozbiórka i budowa lub przebudowa zjazdów uniemożliwia właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu dalsze prawidłowe korzystanie z nieruchomości w sposób dotychczasowy albo w sposób zgodny z jej dotychczasowym przeznaczeniem, właściciel lub użytkownik wieczysty może żądać, aby Inwestor nabył od niego na rzecz Województwa Łódzkiego, w drodze umowy, własność albo użytkowanie wieczyste nieruchomości.
  4. Właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości jest obowiązany udostępnić nieruchomość w celu wykonania robót budowlanych związanych z przebudową sieci uzbrojenia terenu i innych dróg publicznych oraz rozbiórką, budową i przebudową zjazdów. Obowiązek udostępnienia nieruchomości podlega egzekucji administracyjnej.
  5. Ostateczna decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowi podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej i katastrze nieruchomości.
  1. Przed przystąpieniem do użytkowania Inwestor jest zobowiązany: zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy co najmniej 14 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania.
  2. Określam warunki dotyczące gospodarowania odpadami:

Z odpadami powstającymi na etapie realizacji inwestycji należy postępować zgodnie z ustawą z dnia z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 1587, ze zm.). Powstałe odpady należy gromadzić selektywnie, w warunkach uniemożliwiających szkodliwe oddziaływanie na środowisko i zdrowie ludzi, a następnie przekazać je podmiotowi posiadającemu stosowne zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami.

  1. Określam termin wydania nieruchomości lub wydania nieruchomości i opróżnienia lokali oraz innych pomieszczeń na 120 dzień od dnia, w którym niniejsza decyzja stała się ostateczna (art. 16 ust. 2 specustawy drogowej), z zastrzeżeniem warunków wynikających z nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności (pkt 15 niniejszej decyzji).
  2. Nadaję niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy (art. 17 ust. 1 specustawy drogowej).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 specustawy drogowej, nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności:

  • zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali i innych pomieszczeń;
  • uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadania przez właściwego zarządcę drogi;
  • uprawnia do rozpoczęcia robót budowlanych;
  • uprawnia do wydania przez właściwy organ dziennika budowy.

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 30.07.2025 r. Inwestor – Zarząd Województwa Łódzkiego, reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi - Panią Iwonę Zatorską-Sytyk, z siedzibą pod adresem: al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź, w imieniu którego działa pełnomocnik – Pan Piotr Kropidłowski, wystąpił do Wojewody Łódzkiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej, w trybie art. 11b ust. 1 specustawy drogowej.

Wniosek zawierał m.in.:

  1. mapę w skali 1:500 przedstawiającą proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu;
  2. analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi;
  3. mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami;
  4. określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu;
  5. trzy egzemplarze projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane, aktualnym na dzień opracowania projektu,
  6. opinię Zarządu Województwa Łódzkiego z dnia 18.03.2025 r., znak: BPRWŁ.ZP.4041.32.2025;
  7. opinię Zarządu Powiatu Łowickiego z dnia 12.03.2025 r., znak: FIZ.7012.3.2025;
  8. opinię Wójta Gminy Łyszkowice z dnia 6.03.2025 r., znak: RI.7210.28.4.2025;
  9. opinię Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 29.01.2025 r., znak: WUOZ-ZA.5152.31.2025.PS;
  10. opinię Z-cy Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 11.02.2025 r., znak: W.RPP.430.26.2025.JJ;
  11. opinię Z-cy Dyrektora ds. Eksploatacyjnych PKP Polskich Kolei Państwowych S.A. Zakładu Linii Kolejowych w Łodzi z dnia 19.03.2025 r., znak: IZ02DO.2161.38.2025.2;
  12. ostateczną decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w Łowiczu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 30.07.2025 r., znak: WL.ZUZ.4210.1123.2024.AS, o udzieleniu Zarządowi Województwa Łódzkiego pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych oraz usługę wodną.

Ze względu na fakt, iż na odcinku drogi objętym zakresem wniosku o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej brak jest terenów i obiektów, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 8 lit. a, b, c, ca, e i ga specustawy drogowej, opinie: ministra właściwego do spraw zdrowia, dyrektora właściwego urzędu morskiego, dyrektora właściwego organu nadzoru górniczego, ministra właściwego do spraw środowiska, dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych oraz podmiotu zarządzającego w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich, nie były wymagane.

W ramach przedmiotowej inwestycji główne zadanie stanowi budowa drogi dla pieszych i rowerów. Pozostałe roboty objęte zakresem inwestycji dotyczą innych elementów drogi takich jak: zjazdy, perony autobusowe, rowy drogowe, kanał technologiczny oraz włączenia innych dróg publicznych. Ponadto Inwestor oświadczył, że droga wojewódzka Nr 704 nie należy do transeuropejskiej sieci drogowej.

W komunikacie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 6.04.2022 r., znak: DOOŚ‑WAPiS.400.55.2022.MDz, wskazano, że głównym i jedynym przeznaczeniem chodnika, czy ścieżki rowerowej jest prowadzenie ruchu pieszych i ruchu rowerów, nie zaś, jak w przypadku głównej funkcji drogi – ruchu pojazdów lub ruchu drogowego. Należy podkreślić, że uznanie chodnika czy ścieżki rowerowej za część drogi, nie determinuje kwalifikacji w zakresie wymogu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Kluczowe znaczenie ma tu bowiem fakt, że użytkowanie tego rodzaju infrastruktury nie wiąże się zasadniczo z generowaniem oddziaływań, bowiem nie jest prowadzony nią ruch pojazdów silnikowych.

Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w ww. komunikacie, realizacja przedsięwzięcia polegająca na budowie drogi dla pieszych i rowerów nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, gdyż nie stanowi ona przedsięwzięcia, które może znacząco oddziaływać na środowisko, niezależnie od sposobu realizacji (samodzielne przedsięwzięcie czy też przebudowa lub rozbudowa drogi) oraz umiejscowienia (w pasie drogowym, poza pasem drogowym, na obiekcie mostowym).

W świetle powyższego, przedmiotowa inwestycja nie zalicza się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1839), zatem zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1112, ze zm.), zwanej dalej „ustawą ooś”, inwestycja ta nie wymagała uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.

O wszczęciu przedmiotowego postępowania, stosownie do art. 11 d ust. 5 specustawy drogowej, organ zawiadomił Inwestora pismem z 21.08.2025 r. Do właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, objętych wnioskiem o wydanie przedmiotowej decyzji, zostały skierowane indywidualne zawiadomienia na adresy wskazane w ewidencji gruntów. Dane osobowe i adresy właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem, ustalono na podstawie wypisów z rejestru gruntów, otrzymanych od Starosty Łowickiego.

Zawiadomienie zawierało w szczególności oznaczenie nieruchomości lub ich części, objętych wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, według katastru nieruchomości oraz informację o terminie i miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z aktami sprawy (art. 11d ust. 6 specustawy drogowej). Ponadto poinformowano strony postępowania, że z dniem zawiadomienia, nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa bądź jednostek samorządu terytorialnego, objęte wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nie mogą być przedmiotem obrotu w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami. Czynność prawna dokonana z naruszeniem zakazu, o którym mowa wyżej, jest nieważna (art. 11d ust. 9 i 10 specustawy drogowej).

Pozostałe strony postępowania zostały zawiadomione o wszczęciu przedmiotowego postępowania poprzez obwieszczenie zamieszczone:

  • w prasie lokalnej (wydanie łódzkie Gazety Wyborczej) – w dniu 27.08.2025 r.;
  • na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniach od 27.08.2025 r. do 10.09.2025 r.;
  • w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniu 27.08.2025 r. na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
  • na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym Urzędu Gminy Łyszkowice  – w dniach od 25.08.2025 r. do 8.09.2025 r.

W trakcie trwania postępowania, dotyczącego wydania zezwolenia na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej, do tutejszego organu nie wpłynęły żadne wnioski ani zastrzeżenia stron postępowania. Ponadto żadna ze stron nie skorzystała z prawa do zapoznania się z aktami sprawy w siedzibie tutejszego urzędu.

Do przedmiotowej inwestycji mają zastosowanie przepisy techniczno-budowlane, obowiązujące od dnia 21 września 2022 r., tj. rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz.1518).

Po weryfikacji przedłożonej przez Inwestora dokumentacji projektowej, w związku ze stwierdzonymi brakami w projekcie budowlanym, stanowiącym załącznik do wniosku o wydanie decyzji ZRID, działając na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, postanowieniem Nr 187/25 z dnia 3.09.2025 r. Wojewoda Łódzki nałożył na Inwestora obowiązek ich usunięcia w terminie 60 dni od daty otrzymania postanowienia. W dniu 11.09.2025 r. Inwestor przedłożył ostateczną decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w Łowiczu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 30.07.2025 r., znak: WL.ZUZ.4210.1123.2024.AS, o udzieleniu Zarządowi Województwa Łódzkiego pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych oraz usługę wodną, wypełniając tym samym warunki ww. postanowienia.

W dniu 30.07.2025 r., wraz z wnioskiem o wydanie decyzji ZRID, Inwestor wystąpił także o nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, z uwagi na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy. Uzasadniając swój wniosek Inwestor podkreślił, że w ramach inwestycji zostanie wybudowana droga dla pieszych i rowerów, droga dla pieszych, perony autobusowe, ponadto zostaną przebudowane zjazdy wraz z rowami krytymi. Dodatkowo w celu poprawy bezpieczeństwa wykonane zostaną doświetlenia przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych oraz peronów autobusowych. Roboty budowlane obejmują także budowę kanału technologicznego, budowę odwodnienia układu drogowego oraz przebudowę i zabezpieczenie istniejących sieci telekomunikacyjnych.

Inwestor w swoim uzasadnieniu nadania niniejszej decyzji ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności wskazał, że budowa drogi dla pieszych i rowerów, oświetlenia przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych i peronów, zapewni bezpieczeństwo i umożliwi swobodną komunikację pieszych i rowerzystów. Budowa i przebudowa oświetlenia drogowego znacząco zwiększy wzajemną widoczność wszystkich uczestników ruchu, a tym samym bezpieczeństwo na drodze. Przyjęte rozwiązania zapewnią właściwe parametry przedmiotowych elementów drogi, pozytywnie wpłyną na otaczające zagospodarowanie terenu oraz zwiększą bezpieczeństwo i komfort użytkowania wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Biorąc pod uwagę fakt, że powyższe względy stanowią uzasadniony interes społeczny i gospodarczy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 specustawy drogowej, organ przychylił się do wniosku Inwestora, nadając niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

W tym miejscu należy przypomnieć, że - zgodnie z obowiązującym orzecznictwem -organ wydający decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej może działać tylko w granicach złożonego przez zarządcę drogi wniosku i nie ma możliwości ingerowania w lokalizację inwestycji, a więc i w przebieg linii podziału nieruchomości, zaproponowany przez wnioskodawcę. To inwestor jest kreatorem miejsca, sposobu i kształtu realizacji całej inwestycji, natomiast organ orzekający wyznacza dopuszczalne prawem granice tej kreacji, poprzez dokonywanie oceny prawnej, kończącej się aktem władztwa publicznego, zakreślającego te granice. (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 maja 2024 roku, sygn. akt II OSK 1314/22). Niedopuszczalna jest zatem ocena racjonalności i słuszności koncepcji przedstawionej przez inwestora. Z przepisów specustawy drogowej wynika bowiem jednoznacznie, że to inwestor decyduje o przebiegu trasy oraz najkorzystniejszych, z jego punktu widzenia, rozwiązaniach lokalizacyjnych i techniczno-organizacyjnych. Podkreślenia przy tym wymaga, że ustawodawca nie nałożył na inwestora obowiązku rozważenia i przedstawienia alternatywnych rozwiązań i wariantów przebiegu drogi, co w konsekwencji oznacza, że organ rozpoznający wniosek dokonuje jedynie sprawdzenia, czy spełnia on ustawowe wymogi – jest kompletny, inwestor uzyskał stosowne uzgodnienia, opinie i zezwolenia oraz czy przedłożony projekt jest zgodny ze specustawą drogową i dotyczy dróg publicznych (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 listopada 2023 roku, sygn. akt II OSK 2141/23, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 stycznia 2025 roku, sygn. akt II OSK 24/32/24).

Wojewoda wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek i zgodnie z wnioskiem właściwego zarządcy drogi, jeśli wniosek spełnia wymogi określone przepisami prawa. Niniejsza decyzja, zgodnie z art. 11f i art. 12 specustawy drogowej, zezwala na realizację inwestycji drogowej, określając linie rozgraniczające teren inwestycji, zatwierdzając zgodnie z ww. liniami podziały nieruchomości oraz zatwierdza projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany.

Po ostatecznym dokonaniu oceny przedstawionych dokumentów, zebraniu i rozpatrzeniu całego materiału dowodowego oraz stwierdzeniu, że wnioskowana inwestycja spełnia łącznie warunki określone w specustawie drogowej, a wnioskodawca przedłożył wymagane przepisami powołanej powyżej ustawy dokumenty, orzeczono jak w sentencji.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Ministra Finansów i Gospodarki w Warszawie, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Zgodnie z art. 11g ust.1a specustawy drogowej, odwołanie musi zawierać zarzuty odnoszące się do tej decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO

Jakub Lepalczyk
Dyrektor Wydziału

Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa

(podpisano elektronicznie)

 

 

Nie pobrano opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej, na podstawie art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2025 r., poz. 1154).

 

Załączniki:

Nr 1 - mapa w skali 1:500 określająca linie rozgraniczające teren inwestycji

Nr 2 - mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości, obręb 0019 Wrzeczko

Nr 3 - projekt budowlany obejmujący projekt zagospodarowania terenu, projekt architektoniczno-budowlany i załączniki

Otrzymują:

  1. Zarząd Województwa Łódzkiego

reprezentowany przez Dyrektora Zarządu Dróg Wojewódzkich w Łodzi

al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź

Pełnomocnik – Pan Piotr Kropidłowski (załączniki nr 1, 2, 3 – po 1 egz.)

  1. Pozostałe strony – w drodze obwieszczenia
  2. aa (załączniki nr 1, 2, 3 – po 1 egz.)

Do wiadomości:

  1. Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego

ul. Traugutta 25, 90-113 Łódź (załącznik nr 3 - 1 egz.)

  1. Starosta Łowicki

ul. Stanisławskiego 30, 99-400 Łowicz (załącznik nr 2 – 1 egz.)

(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w ewidencji gruntów)

  1. Zarząd Województwa Łódzkiego

al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź (załącznik nr 2 – 1 egz.)

(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w księgach wieczystych)

  1. Wydział Gospodarki Nieruchomościami

Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi (załącznik nr 2 – 1 egz.)

  1. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi

al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź

 

 

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.

 

Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?

Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl

Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.

W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:

- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;

- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;

- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);

Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.

Źródła danych

Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.

Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?

Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony,  i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.

Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.

Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.

Jakie przysługują Państwu prawa?

Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:

- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,

- sprostował przetwarzane dane,

Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).

Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.

Czy Państwa dane są bezpieczne?

Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.

Materiały

Decyzja ZRID Nr 89​_25
Decyzja​_ZRID​_Nr​_89​_25.pdf 0.23MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.10.2025 00:10 Wanda Rutecka-Wybraniec
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Janiszewski Hubert
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Decyzja nr 89/25 Wojewody Łódzkiego z dnia 10 października 2025 r. do sprawy GPB-II.7820.9.2025.AS/WM o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej 1.0 28.10.2025 00:10 Wanda Rutecka-Wybraniec

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}