Decyzja nr 90/25 Wojewody Łódzkiego z dnia 13.10.2025 r. do sprawy GPB-II.7840.37.2022.JN/IK o wydaniu pozwolenia na realizację inwestycji
03.11.2025
GPB-II.7840.37.2022.JN/IK Łódź, 13 października 2025 r.
DECYZJA NR 90 / 25
Na podstawie art. 28, 32, 33 ust. 1, art. 34 ust. 4 i art. 36 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t.j. Dz.U. z 2025 r. poz. 418), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”, w związku z art. 9ac ust. 1 ustawy z dnia 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 697), zwanej dalej „ustawą o transporcie kolejowym” oraz na podstawie art. 104 i art. 108 § 1 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 572, ze zm.), zwanej dalej „Kpa”, po rozpatrzeniu wniosku o pozwolenie na budowę z dnia 28.02.2022 r., uzupełnionego w dniach 23.05.2022 r., 19.08.2022 r., 30.11.2022 r., 15.12.2022 r., 28.11.2024 r., 02.06.2025 r., 26.06.2025 r., ostatecznie uzupełnionego i skorygowanego w dniu 30.09.2025 r.
zatwierdzam
projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany i udzielam pozwolenia na budowę
dla:
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
z siedzibą przy ul. Targowej 74 w Warszawie
obejmujące:
zamierzenie budowlane pn.: „Budowa odcinka linii kolejowej nr 550 i 551 w osi 23 od Komory Fabryczna (wraz z komorą oraz przebudową głowicy zachodniej stacji Łódź Fabryczna) do Komory Odolanowska (wraz z komorą) łącznie z przystankami osobowymi Łódź Śródmieście i Łódź Polesie – odcinek od km 0+000 do km 3+327 linii 550 oraz odcinek od km 0+000 do km 3+324 linii 551” – Tunel w osi 23, realizowanego w ramach projektu pn.: „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec – Projekt POiŚ 5.1-15”, na działkach o numerach ewidencyjnych:
|
Obręb |
Nr ewidencyjny działek |
|
B-45 |
132, 133, 134, 135, 136/1, 141/3, 141/5, 143/139, 143/276, 143/315, 143/316, 143/317, 143/318, 143/319, 143/320, 143/321, 143/322, 143/323, 143/325, 143/327, 143/328, 278/2, 278/23, 278/24, 278/25, 278/59, 278/60, 278/61, 278/62, 278/63, 278/64, 278/65, 278/66, 278/67, 278/68, 278/69, 278/70, 279/1, 280/13, 280/17, 280/22, 280/23, 280/25, 103/46, 113/11, 114/15, 116/11, 116/12, 116/19, 116/21, 116/22, 116/23, 119, 120, 121, 122, 127/23, 127/24, 127/25, 127/26, 127/27, 127/28, 127/29, 127/9, 130/1, 130/5, 130/6, 130/7, 131/7, 131/10, 131/11, 131/12 |
|
B-46 |
76/64, 79/1, 314/1, 314/14, 314/15, 314/16, 314/17, 314/18, 314/19, 314/20, 314/21, 315/29, 315/86, 315/71, 315/72, 315/73, 315/74, 315/87 |
|
P-7 |
1/51, 1/52, 1/53, 1/89, 1/90, 1/101, 413/1 |
|
P-19 |
1/8 |
|
S-6 |
1/1, 1/3, 8/45, 8/53, 8/54, 8/7, 9/1, 9/2, 324/36, 474, 53/18, 53/23, 61/18, 61/19, 61/21, 61/22, 61/23, 63/3, 63/7, 63/9, 63/10, 63/11, 63/12, 63/13, 63/14, 64/7, 462/46, 462/49, 462/50, 462/52, 462/53, 473/5, 473/18, 473/19, 473/20, 473/38, 473/39, 473/40, 473/42, 473/43, 473/44, 473/45, 473/46, 473/47, 473/48, 473/49, 473/50, 473/51, 473/52, 473/53, 10, 11/2, 12/6, 12/7, 13/2, 13/3, 14/3, 14/6, 15/1, 17/4, 26/14, 27/3, 32/22, 32/23, 32/30, 32/31, 32/32, 32/33, 33/4, 33/5, 33/6, 33/9, 34/1, 34/5, 34/7, 34/8, 34/9, 35/3, 35/4, 36/10, 37/6, 37/8, 38/25, 38/29, 38/30, 38/31, 38/32, 38/33, 38/34, 38/35, 38/36, 38/37, 39/17, 39/15, 40/4, 40/5, 41/2, 41/3, 42/12, 42/13, 42/14, 42/15, 42/16, 42/19, 43/12, 51, 16 |
|
S-1 |
64/27, 64/28, 317/22, 317/23, 383, 384/1, 386/5, 386/6, 387/1, 388/1, 388/3, 388/8, 388/9, 389/12, 389/19, 389/20, 389/26, 389/27, 389/66, 389/67, 391/1, 393, 388/7, 392/1 |
|
P-9 |
1/40, 16/1, 16/2, 17/1, 17/2, 18/1, 18/2, 19/1, 19/2, 20/1, 20/2, 24/32, 25/3, 39, 40, 41, 42, 43, 47/11, 49, 50/1, 52, 53, 76, 77, 78/6, 78/7, 79/2, 79/5, 80/1, 82/23, 104/95, 105/1, 105/2, 105/3, 115/2, 117, 118, 119/1, 120/1, 120/3, 131/1, 131/2, 131/3, 221/1, 222/1, 223/5, 224/2, 225/2, 225/5, 226/1, 227/1, 228, 242, 246/1, 358/2, 359/1, 360/2, 360/3, 361/1, 362/1, 371/6, 372/2, 373, 374, 375, 376/2, 378, 379, 380, 381/1, 382/2, 382/5, 385, 386, 387, 390/1, 395/1, 395/2, 395/4, 396, 397, 398/2, 400/15, 438/1, 439/2, 440/1, 440/5, 440/6, 440/7, 441/3, 441/4, 445, 446/1, 446/3, 446/4, 447/1, 448/1, 449/1, 450/1, 451/1, 452/2, 452/3, 453/2, 453/3, 454/4, 454/6, 455/1, 455/2, 456, 457/1 |
|
S-2 |
258/1, 281/10, 282/8, 284/10 |
według projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego, który opracowali:
- mgr inż. Krzysztof Chowaniec, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0329/POOM/08 do projektowania bez ograniczeń w specjalności mostowej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym MAP/BM/0271/09;
- Architecte D.P.L.G. Jocelyn Frédéric Fillard, posiadający uprawnienia budowlane Nr W/21/2009 do projektowania bez ograniczeń w specjalności architektonicznej, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Architektów RP pod numerem ewidencyjnym MA-2134;
- mgr inż. Konrad Stelmasiak, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAZ/0433/POOS/09 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem MAZ/IS/0169/10,
- inż. Jerzy Olszewski, posiadający uprawnienia budowlane Nr 1469/99/U do projektowania bez ograniczeń w specjalnościach instalacyjnych w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem MAZ/BT/0911/05,
- mgr inż. Marek Głuszczak, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAZ/0860/PBS/21, do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem MAZ/IS/0178/22
- mgr inż. Maciej Świech, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAZ/0533/PWBE/17 do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Mazowieckiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem MAZ/IE/0283/18,
- mgr inż. Paolo Cucino, świadczący usługę transgraniczną na stanowisku projektanta bez ograniczeń w specjalnościach: inżynieryjnej mostowej i konstrukcyjno-budowlanej, tymczasowo wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/TR/0247/19,
- inż. Michał Stochniał, posiadający uprawnienia budowlane Nr SLK/0979/PWOH/05, do projektowania bez ograniczeń w specjalności kolejowej, wpisany na listę Śląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem SLK/BK/3896/06,
- mgr inż. Przemysław Ruchała, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0042/POOK/05 do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem MAP/BO/0538/05,
- mgr inż. Karol Dziedzic, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0628/PWBKb/19 do projektowania i kierowania robotami budowlanymi bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem MAB/BO/0221/20,
- mgr inż. Michał Piszczek, posiadający uprawnienia budowlane Nr MAP/0176/POOL/11 do projektowania bez ograniczeń w specjalności kolejowej, wpisany na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem MAP/BK/0517/11,
- mgr inż. Marcin Wesoły, posiadający uprawnienia budowlane Nr 7/DOŚ/04 do projektowania bez ograniczeń w specjalności konstrukcyjno-budowlanej, wpisany na listę członków Dolnośląskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem DOŚ/BO/0905/04,
- mgr inż. Anna Kulig, posiadająca uprawnienia budowlane Nr MAP/0249/PBKI/19 do projektowania bez ograniczeń w specjalności kolejowej, wpisana na listę członków Małopolskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem MAP/BK/0418/19,
- mgr inż. Adrian Kaczorek, posiadający uprawnienia budowlane Nr PDK/0184/POOM/11, do projektowania bez ograniczeń w specjalności mostowej wpisany na listę członków Podkarpackiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem PDK/BM/0066/12,
z zachowaniem następujących warunków, wynikających z art. 36 ust. 1 pkt 1-4 oraz art. 42 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, w zw. z art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1112, ze zm.), zwanej dalej „ustawą ooś”:
- Szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych:
- budowę (roboty budowlane) można rozpocząć jedynie na podstawie decyzji o pozwoleniu na budowę (zgodnie z art. 28 ustawy Prawo budowlane);
- budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania terenu, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
- należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
- budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
- w czasie wykonywania robót budowlanych należy przestrzegać praw osób trzecich;
- kierownik budowy (robót) jest obowiązany prowadzić dziennik budowy oraz odpowiednio zabezpieczyć teren budowy (robót).
- Szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie:
Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 3 lit c), ust. 1 pkt 19, ust. 2, § 3 pkt 1 oraz § 4 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzaju obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz.U. z 2001 r. Nr 138, poz.1554), nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalności konstrukcyjno–budowlanej oraz inżynieryjnej kolejowej w zakresie kolejowych obiektów budowlanych.
- Szczegółowe warunki w zakresie ochrony środowiska:
Na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy zachować warunki określone w ostatecznej decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, zwanego dalej „RDOŚ w Łodzi”, Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r., znak: WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30, o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienionej decyzją RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11, utrzymaną w mocy decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 17.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.5, z uwzględnieniem zapisów postanowienia RDOŚ w Łodzi z dnia 25.04.2018 r., znak: WOOŚ.420.121.2018.JCh, prostującego oczywiste omyłki w wymienionych powyżej własnych decyzjach Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r. i Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., a także warunki określone w postanowieniu RDOŚ w Łodzi, znak: WOOŚ.4222.2.2025.MRe.3, z dnia 17.09.2025 r., uzgadniającym realizację przedmiotowego przedsięwzięcia po przeprowadzeniu ponownej oceny jego oddziaływania na środowisko, a w szczególności:
Na etapie realizacji i eksploatacji przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:
-
- Zaplecza techniczne budowy i bazy materiałowo-sprzętowe oraz miejsca magazynowania odpadów należy organizować na terenie utwardzonym i uszczelnionym w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do gruntu.
- Tankowanie pojazdów i maszyn, wszelkie drobne naprawy i konserwację sprzętu, w tym wymianę płynów eksploatacyjnych należy prowadzić na terenach utwardzonych i zabezpieczonych przed przenikaniem zanieczyszczeń do środowiska gruntowo-wodnego.
- Podczas prowadzenia prac budowlanych przewidzieć miejsca do parkowania maszyn budowlanych oraz miejsca składowania materiałów budowlanych, na terenie utwardzonym i zabezpieczonym przed ewentualnym wpływem substancji ropopochodnych na środowisko gruntowo-wodne oraz poza obszarami cennymi przyrodniczo, nie w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy mieszkalnej oraz cieków powierzchniowych.
- We wszystkich ww. miejscach oraz w miejscach bezpośrednich prac budowlanych należy zapewnić dostępność sorbentów, właściwych w zakresie ilości i rodzaju do potencjalnego zagrożenia, mogącego wystąpić w następstwie sytuacji awaryjnych.
- Poważniejsze naprawy pracującego sprzętu należy prowadzić poza terenem przedsięwzięcia w wyspecjalizowanych serwisach.
- Do prac budowlanych należy dopuszczać tylko sprzęt w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytkowania (w dobrym stanie technicznym) oraz stosować paliwa wysokiej jakości.
- W czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualne zagrożenie dla środowiska gruntowo-wodnego.
- Należy eliminować lub minimalizować najbardziej hałaśliwe prace (zwłaszcza ograniczać je czasowo).
- Należy ograniczyć użycie ciężkiego sprzętu oraz czas jego oddziaływania do możliwie najkrótszego okresu. Należy zaplanować wszelkie operacje z jego użyciem.
- Ograniczać ruch pojazdów do niezbędnego minimum.
- Roboty budowlane w rejonie terenów chronionych akustycznie prowadzić w porze dziennej, tj. w godzinach od 6:00 do 22:00. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych technologicznie i organizacyjnie, dopuszcza się pracę w porze nocnej, tj. w godzinach od 22:00 do 6:00.
- Przestrzegać zasady wyłączania silników w czasie przerw w pracy.
- Zastosować szczelne ogrodzenie placu budowy. W miarę możliwości tymczasowe obiekty kubaturowe związane z budową (np. kontenery, baraki) lokalizować w taki sposób, aby stanowiły one barierę dla propagacji dźwięku od głównych źródeł hałasu na placu budowy do obszaru zabudowy mieszkalnej.
- W przypadku skarg mieszkańców na drgania, np. od ruchu ciężkich pojazdów budowy, należy przewidzieć możliwość wykonania doraźnych pomiarów drgań, celem oceny szkodliwości tych drgań dla konstrukcji budynków zgodnie z normą PN-B-02170:2016.
- Dla etapu eksploatacji tuneli wchodzących w skład Łódzkiego Węzła Kolejowego zaprojektować system monitoringu drgań, a mianowicie stosować monitoring drgań budynków poprzez instalację czujników drganiowych na reprezentatywnych budynkach znajdujących się nad lub w bezpośrednim sąsiedztwie linii danego tunelu.
- Na etapie eksploatacji prowadzić monitoring drgań emitowanych przez linie kolejowe w tunelu.
- Utrzymywać teren prac i dróg dojazdowych w stanie ograniczającym wtórne pylenie. W okresach bezdeszczowych zastosować zraszanie potencjalnych miejsc wtórnego pylenia.
- W celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń pyłowo-gazowych do powietrza na etapie budowy należy:
- w jak największym stopniu stosować gotowe mieszanki betonowe i bitumiczne wytwarzane w wytwórniach, aby ograniczyć do minimum operacje mieszania kruszywa ze spoiwem na miejscu budowy,
- elementy betonowe docinać metodą cięcia „na mokro”,
- zapewnić sprawną koordynację dostaw materiałów budowlanych oraz zredukować liczbę dostaw w ciągu doby do minimum,
- transport materiałów sypkich prowadzić pojazdami wyposażonymi w rozwiązania techniczne ograniczające pylenie,
- unikać składowania materiałów sypkich na placu budowy, a jeżeli to niemożliwe materiały sypkie magazynować w opakowaniach fabrycznych lub osłaniać plandekami przed działaniem wiatru i składować jak najdalej od zabudowy chronionej, w miejscach osłoniętych przed wiatrem,
- ograniczyć prędkość pojazdów na terenie budowy.
- W celu utrzymania porządku oraz zapewnienia bezpieczeństwa w ruchu drogowym wszystkie pojazdy opuszczające teren budowy oczyszczać z zanieczyszczeń przenoszonych na kołach (glina, piasek) oraz kontrolować czystość drogi publicznej za wyjazdem z budowy i w razie potrzeby podejmować działania mające na celu doprowadzenie jej do stanu bezpiecznego użytkowania.
- Przy prowadzeniu prac budowlanych dopuszcza się wykorzystanie i przekształcenie elementów przyrodniczych wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją przedsięwzięcia.
- W przypadku zaistnienia sytuacji skutkujących zanieczyszczeniem gruntów należy natychmiast reagować w celu niedopuszczenia do rozprzestrzeniania się zanieczyszczenia (np. uszczelnienie przecieku w przewodzie, podstawienie pojemnika wychwytowego pod miejsce przecieku etc.). Należy podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
- W przypadku stwierdzenia w trakcie budowy występowania zanieczyszczenia gleby lub ziemi w stopniu przekraczającym określone prawem normy, podczas realizacji przedsięwzięcia powinna być wykonana remediacja zanieczyszczonego gruntu w celu doprowadzenia go do obowiązujących norm dla substancji powodujących ryzyko w glebie lub ziemi po wcześniejszym uzgodnieniu warunków remediacji z RDOŚ w Łodzi.
- Wytworzone odpady w pierwszej kolejności przekazać do odzysku, a jeżeli jest to technologicznie lub ekonomicznie niemożliwe – przekazać do unieszkodliwienia w sposób zgodny z zasadami ochrony środowiska (z uwzględnieniem stosowania składowania jako najmniej korzystnego dla środowiska).
- Zapewnić odbiór wytworzonych odpadów komunalnych zgodnie z aktualnie obowiązującymi przepisami prawa.
- Wszystkie powstające odpady, zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji, należy zbierać w sposób selektywny i gromadzić w oznakowanych pojemnikach (kontenerach) itd. (poza masami ziemnymi), ze wstępnym wyodrębnieniem odpadów nadających się do odzysku, z zakazem ich wzajemnego mieszania, w tym również z odpadami innymi niż niebezpieczne.
- Odpady niebezpieczne należy magazynować w atestowanych pojemnikach (poza ponadnormatywnie zanieczyszczonym gruntem).
- Miejsce magazynowania odpadów należy zabezpieczyć przed dostępem osób postronnych i zwierząt.
- Powstające odpady należy magazynować w taki sposób, aby zminimalizować możliwość ich negatywnego oddziaływania na środowisko gruntowo-wodne.
- Odpady niebezpieczne magazynować na terenie utwardzonym, uszczelnionym oraz zadaszonym.
- Magazynować odpady zgodnie z wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi, w sposób uwzględniający właściwości chemiczne i fizyczne odpadów oraz zagrożenia, które mogą powodować te odpady.
- Odpady niebezpieczne, dla których przepisy o transporcie materiałów niebezpiecznych nie określają sposobu opakowania, usuwać należy w opakowaniach wykonanych z materiału odpornego na działanie składników odpadu i posiadających szczelne zamknięcia zabezpieczające przed przypadkowym rozproszeniem odpadów w trakcie transportu i czynności ładunkowych.
- Wytwarzane odpady należy przekazywać uprawnionym podmiotom, posiadającym stosowne zezwolenia na zbieranie, transport odpadów do miejsc ich odzysku czy unieszkodliwienia, chyba, że dla danej grupy odpadów obowiązek taki nie występuje.
- Niezanieczyszczone masy ziemne powstałe podczas realizacji przedsięwzięcia, nieprzewidziane do wykorzystania w miejscu wytworzenia, należy traktować jako odpad i zagospodarować zgodnie z obowiązującymi przepisami.
- Zanieczyszczone masy ziemne należy wywieźć poza teren przedsięwzięcia i dokonać stosownych badań na zawartość substancji niebezpiecznych, określając stopień ich zanieczyszczenia, celem poprawnego sklasyfikowania odpadu.
- Prace ziemne w miejscu występowania osobników roślin gatunków obcych, które w przypadku uwolnienia do środowiska przyrodniczego mogą zagrozić gatunkom rodzimym lub siedliskom przyrodniczym należy prowadzić pod nadzorem przyrodniczym.
Zanieczyszczone kłączami, bulwami lub nasionami masy ziemne nie mogą być ponownie wprowadzone do środowiska.
-
- Sposób postępowania z wytworzonymi odpadami nie może negatywnie wpływać na dalsze procesy związane z odzyskiem czy unieszkodliwieniem odpadów poza terenem przedsięwzięcia.
- Odpady niebezpieczne należy usunąć z terenu przedsięwzięcia samochodami posiadającymi ADR.
- Wykopy otwarte zabezpieczyć przed dostępem osób nieupoważnionych i zwierząt. Wykopy o stromych ścianach i budowlane elementy konstrukcyjne mogące stanowić pułapkę dla zwierząt zaleca się zabezpieczyć przed możliwością ich wpadania i uwięzienia.
- Niszczenie, zabijanie, płoszenie gatunków chronionych, które przypadkowo dostały się na teren budowy i podejmowanie innych działań mających wpływ na gatunki chronione, w tym ich przenoszenie może odbywać się wyłącznie przez specjalistę z zakresu ochrony przyrody, po uzyskaniu przez Wnioskodawcę stosownego zezwolenia właściwego organu na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków objętych ochroną.
- Drzewa i krzewy znajdujące się w pobliżu inwestycji lub na terenie inwestycji, nieprzeznaczone do wycinki, należy odpowiednio zabezpieczyć na etapie budowy przed urazami mechanicznymi i innymi uszkodzeniami (np. pnie obłożyć deskami lub drzewa zabezpieczyć niską zaporą, umieszczoną nie mniej niż 1 m od drzewa, która uniemożliwi do nich dostęp), w sposób nie powodujący ich uszkodzenia, zwłaszcza otarć kory i uszkodzeń systemu korzeniowego. Czas prowadzenia prac ziemnych w pobliżu drzew i krzewów należy ograniczyć do minimum. Pod drzewami i w pobliżu krzewów (w obrębie systemu korzeniowego) zakazuje się składowania materiałów oraz poruszania się pojazdów powodujących zagęszczenie gruntu skutkujące obrywaniem korzeni. Wokół drzew należy wydzielić strefy bezpieczeństwa. Zaleca się zabezpieczenie drzew poprzez otoczenie tej strefy ogrodzeniem o wysokości min. 1,5 m i tym samym wyłączenie tej strefy z obszaru prowadzenia prac budowlanych.
- Drzewom przeznaczonym do adaptacji i przesadzenia należy zapewnić w trakcie budowy właściwą opiekę, w tym ich podlewanie w okresach bezdeszczowych.
- W przypadku pomnika przyrody dębu szypułkowego znajdującego się na wyznaczonym obszarze przedsięwzięcia przy ulicy Ogrodowej należy ze szczególną uwagą zadbać o niedopuszczenie do ingerencji prac budowlanych w organy drzewa. Drzewo to, jako szczególnie cenne i chronione należy zachować w całości rozplanowując prace w taki sposób, aby nie doszło do uszkodzeń w obrębie korony, pnia ani korzeni. Należy założyć zasięg systemu korzeniowego drzewa co najmniej 3 metry dalej niż zasięg skraju jego korony w rzucie z góry.
- Przed oddaniem przedsięwzięcia do użytkowania wykonać nasadzenia zastępcze za drzewa i krzewy usunięte w związku z realizacją przedsięwzięcia (w tym na etapie I). Nasadzenia przeprowadzić z wyłączaniem miesięcy: czerwiec, lipiec i sierpień. Posadzone drzewa opalikować, a przyziemną część pnia zabezpieczyć przed uszkodzeniami wynikającymi z wykaszania terenu. Osobniki posadzone w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia, przez pierwsze trzy lata od posadzenia, w okresach bezdeszczowych podlewać, przy czym warunek ten dotyczy okresu wegetacyjnego. Terminy i częstotliwość podlewania dostosować do aktualnych warunków hydrologicznych, pogodowych i siedliskowych. Podlewanie drzew prowadzić tak, by dostarczać drzewom tygodniową minimalną dawkę wody wg wzoru: 20 litrów na osobnik + 20 litrów na każde 2,5 cm pierśnicy drzewa. Dopuszcza się także stosowanie podziemnych i naziemnych systemów nawadniania zapewniających ww. skutek. Do nasadzeń wykorzystać wyłącznie gatunki rodzime (nieodmianowe), z przewagą gatunków miododajnych. Uwzględniając skalę wycinki, gatunki przeznaczonych do wycinki drzew i krzewów, ich funkcję ekologiczną, wpływ na kształtowanie warunków mikroklimatycznych oraz usuwaną masę asymilacyjną należy wykonać nasadzenia mające na celu przywrócić utracone usługi ekosystemowi, przyjmując następującą zasadę:
- za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) do 0,5 m włącznie – 1:1 (jedno nowe drzewo za jedno drzewo usunięte),
- za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) powyżej 0,5 m do 1,0 m – 2:1 (dwa nowe drzewa za jedno drzewo usunięte),
- za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) powyżej 1,0 m do 1,5 m – 3:1 (trzy nowe drzewa za jedno drzewo usunięte),
- za usunięte drzewo o obwodzie pnia (mierzonym na wys. 1,3 m) powyżej 1,5 m – 4:1 (cztery nowe drzewa za jedno drzewo usunięte),
- za 1 m2 usuwanych odrostów i krzewów 1 m2 nowych krzewów lub za każde 5 m2 usuwanych odrostów i krzewów – 1 pnącze (winobluszcz lub bluszcz) albo za każde 5 m2 usuwanych odrostów i krzewów – 1 drzewo).
- Energię elektryczną na etapie realizacji pobierać z istniejącej sieci elektroenergetycznej, poprzez tymczasowe przyłącze lub w przypadku braku przyłącza z agregatu prądotwórczego.
- Wodę na etapie realizacji pobierać z sieci wodociągowej w ilości i z lokalizacji wskazanych przez gestora sieci.
- Ścieki z zaplecza socjalnego odprowadzać do sieci kanalizacyjnej (po uzgodnieniu z gestorem) lub do szczelnego zbiornika bezodpływowego (fekalnego), który będzie opróżniany i wywożony przez specjalistyczne firmy w ramach usługi serwisowej lub zastosować przenośne toalety opróżniane przez specjalistyczne firmy na podstawie zleceń.
- Ścieki z mycia kół pojazdów podczyszczać w piaskowniku, a następnie odprowadzać do miejskiej kanalizacji ogólnospławnej na warunkach określonych przez gestora sieci lub odebrać wozem asenizacyjnym.
- Na etapie eksploatacji ścieki przemysłowe związane z: prowadzeniem procesów utrzymania czystości elementów infrastruktury przystanku, tj. np. mycie hal peronowych, obiektów o funkcji usługowej, mycie podtorzy i ciągów komunikacyjnych, w przypadku zaistnienia pożaru wygenerowane ścieki w postaci wód pogaśniczych, ścieki z odwodnienia pomieszczenia węzła cieplnego oraz skropliny z jednostek systemu klimatyzacji odprowadzać do miejskiego systemu kanalizacji na warunkach uzgodnionych z gestorem sieci.
- Na etapie realizacji wody opadowe trafiające bezpośrednio do szczelnych konstrukcji betonowych należy doraźnie (jeśli zajdzie taka konieczność) odpompowywać i odprowadzać elastycznym wężem na teren działki oraz do studzienek kanalizacyjnych podłączonych do kanału ogólnospławnego, zgodnie z warunkami zarządcy sieci.
- Na etapie realizacji wody opadowe i roztopowe z terenu przedsięwzięcia wokół budowanych komór, i przystanków (w tym wody opadowe odpompowywane z ich wnętrza) odprowadzać do gruntu w sposób niezorganizowany, bez systemów ujmujących wody lub bezpośrednio do kanalizacji miejskiej.
- Na etapie eksploatacji ścieki z odwodnienia komór, przystanków i układu torowego odprowadzać do zbiorników retencyjnych zlokalizowanych w przestrzeni przyległej do podtorza komór; następnie ścieki zgromadzone w zbiornikach retencyjnych przetłaczać do zbiornika retencyjnego głównego zlokalizowanego w komorze przystanku Łódź Koziny. Ze zbiornika głównego ścieki odprowadzać do kanalizacji miejskiej na warunkach uzgodnionych z gestorem sieci.
- Wody opadowe z dachów części nadziemnych obiektów kierować do kanalizacji deszczowej lub do zbiorników retencyjnych zlokalizowanych w kubaturze komory przystanku.
- Wszelkie kolizje z istniejącą infrastrukturą techniczną usunąć zgodnie z wymaganiami wskazanymi przez gestora sieci.
- Zastosować energooszczędne elementy wyposażenia instalacji elektrycznej, wentylacyjno- klimatyzacyjnej i grzewczej.
- Zastosować wibroizolację podtorza szynowego na odcinkach linii kolejowych związanych z przedsięwzięciem, na podstawie odpowiednich prognoz.
- Prowadzić właściwą gospodarkę materiałową mającą na celu minimalizowanie ilości wytwarzanych odpadów na etapie eksploatacji obiektów.
- Po zakończeniu budowy, teren przekształcony na potrzeby placu, zaplecza i magazynów uporządkować.
- Dbać o właściwy stan techniczny obiektu oraz o porządek i ład przestrzenny w jego otoczeniu.
- W przypadku skarg mieszkańców na hałas – przeprowadzić pomiary kontrolne i podjąć działania zabezpieczające plac robót przed nadmierną emisją hałasu do środowiska.
- Dla wentylatorni stacyjnych i szlakowych zastosować odpowiednie środki ochrony akustycznej. Czerpnio-wyrzutnie bytowe oraz czerpnio-wyrzutnie pożarowe (w przypadku decyzji o wykorzystaniu ich do funkcji wentylacji bytowej) należy wyciszyć przy pomocy dodatkowych środków ochrony przed hałasem o skuteczności 40 dB.
- Wszelkie dalsze działania projektowe, a tym bardziej inwestycyjne, muszą być poprzedzone opracowaniem szczegółowej inwentaryzacji budowlano-architektonicznej każdego z budynków znajdujących się w obszarze potencjalnego bezpośredniego oddziaływania inwestycji (w tym bardzo istotnego usytuowania ścian nośnych względem krawędzi danego wykopu) oraz zakresu występujących destrukcji. Dla każdego z tych budynków powinna zostać opracowana ekspertyza uwzględniająca wiek, wartość zabytkową, stopień dekapitalizacji, specyfikę konstrukcji (np. brak wieńców). Ekspertyzy takie powinny zawierać jednoznaczne wskazania umożliwiające opracowanie prawidłowych projektów wzmocnienia konstrukcji i monitoringu, zarówno dla okresu budowy jak i eksploatacji (szczególnie jej początkowego okresu).
- Przedsięwzięcie (dotyczy całego projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego na docelowym etapie eksploatacji tuneli kolejowych) wymaga wykonania analizy porealizacyjnej w zakresie ochrony przed drganiami zgodnie z normami:
PN-85/B-02170. Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez podłoże na budynki; PN-88/B-02171. Ocena wpływu drgań na ludzi w budynkach (…).
-
- Należy zrealizować następujące działania dotyczące zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia (dotyczy całego projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego na docelowym etapie eksploatacji tuneli kolejowych) na środowisko wskazane poniżej. Obiekty zabudowy usytuowane w sąsiedztwie tunelu winny podlegać geodezyjnej obserwacji odkształceń (osiadań) budynków, obiektów inżynierskich, znaczących instalacji podziemnych wynikłych wskutek deformacji podłoża gruntowego, spowodowanych realizacją części podziemnych przedsięwzięcia. Monitoring ma obejmować zachowanie się obiektu (osiadania, przemieszczenia, widoczne deformacje nawierzchni, rysy lub pęknięcia konstrukcji, itp.) oraz jego wpływ na otoczenie, zmiany środowiskowe, występowanie zanieczyszczeń, itp. W uzasadnionych przypadkach należy zainstalować repery i punkty pomiaru osiadań lub przemieszczeń i wykonać odczyty początkowe, zainstalować piezometry do obserwacji poziomu wód gruntowych. W przypadkach wątpliwych należy opracować program obserwacji i prowadzić je w czasie budowy i eksploatacji obiektu. Należy przedstawić Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Łodzi sprawozdanie z podjętych na etapie eksploatacji działań w związku z ww. wskazaniami w terminie pięciu lat od oddania do użytkowania przedmiotowej Inwestycji (dotyczy całego projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego na docelowym etapie eksploatacji tuneli kolejowych).
W związku z powyższym, na podstawie art. 93 ust. 2 pkt 2 oraz ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy ooś, niniejszą decyzją:
- nakładam obowiązek wykonania analizy porealizacyjnej przedsięwzięcia (dotyczy całego projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego na docelowym etapie eksploatacji tuneli kolejowych) w zakresie ochrony przed drganiami zgodnie z poniższymi normami:
- PN-85/B-02170. Ocena szkodliwości drgań przekazywanych przez podłoże na budynki;
- PN-88/B-02171. Ocena wpływu drgań na ludzi w budynkach (…),
po upływie jednego roku od dnia oddania do użytkowania tunelu i przedstawienia jej wyników Regionalnemu Dyrektorowi Ochrony Środowiska w Łodzi w terminie 18 miesięcy od dnia oddania do użytkowania tunelu; analizę porealizacyjną należy wykonać w zakresie i na warunkach określonych w postanowieniu RDOŚ w Łodzi z dnia 17.09.2025 r., znak: WOOŚ.4222.2.2025.MRe.3, uzgadniającym realizację przedsięwzięcia;
- stwierdzam konieczność wykonania kompensacji przyrodniczej - w zakresie i na warunkach określonych w postanowieniu RDOŚ w Łodzi z dnia 17.09.2025 r., znak: WOOŚ.4222.2.2025.MRe.3, uzgadniającym realizację przedsięwzięcia;
- nakładam obowiązek zrealizowania działań dotyczących zapobiegania, ograniczania oraz monitorowania oddziaływania przedsięwzięcia (dotyczy całego projektu Udrożnienia Łódzkiego Węzła Kolejowego na docelowym etapie eksploatacji tuneli kolejowych) na środowisko - w zakresie i na warunkach określonych w postanowieniu RDOŚ w Łodzi z dnia 17.09.2025 r., znak: WOOŚ.4222.2.2025.MRe.3, uzgadniającym realizację przedsięwzięcia.
Na podstawie art. 108 § 1 Kpa, z uwagi na interes społeczny i wyjątkowo ważny interes strony, decyzji niniejszej nadaję rygor natychmiastowej wykonalności.
UZASADNIENIE
W dniu 28.02.2022 r. do Wojewody Łódzkiego wpłynął wniosek Inwestora – PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. z siedzibą przy ul. Targowej 74 w Warszawie, reprezentowanego przez pełnomocnika – Panią Małgorzatę Jezierską, w sprawie wydania pozwolenia na budowę dla zamierzenia budowlanego pn.: „Budowa odcinka linii kolejowej nr 550 i 551 w osi 23 od Komory Fabryczna (wraz z komorą oraz przebudową głowicy zachodniej stacji Łódź Fabryczna) do Komory Odolanowska (wraz z komorą) łącznie z przystankami osobowymi Łódź Śródmieście i Łódź Polesie – odcinek od km 0+000 do km 3+327 linii 550 oraz odcinek od km 0+000 do km 3+324 linii 551” – Tunel w osi 23, realizowanego w ramach projektu pn.: „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), Etap II, odcinek Łódź Fabryczna - Łódź Kaliska/Łódź Żabieniec – Projekt POiŚ 5.1-15”.
Po analizie wniosku Wojewoda Łódzki pismem z dnia 11.03.2022 r. wezwał Inwestora do usunięcia braków formalnych, w terminie 90 dni od dnia otrzymania wezwania, poprzez przedłożenie m.in. wniosku z jednoznacznie określonymi danymi nieruchomości, oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane dla działek objętych wnioskiem, oświadczenia projektanta posiadającego uprawnienia budowlane w specjalności, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy Prawo budowlane, dotyczącego możliwości podłączenia projektowanego obiektu budowlanego do istniejącej sieci ciepłowniczej, zgodnie z warunkami określonymi w art. 7b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz.U. z 2022 r. poz. 1385). W dniu 23.05.2022 r. Inwestor przedłożył część brakujących dokumentów wraz z korektą wniosku, wskazując jednocześnie na konieczność uzupełnienia oświadczenia o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane. W związku z powyższym, pismami z dnia 10.06.2022 r. oraz z dnia 29.06.2022 r. (data wpływu do organu) Inwestor wystąpił o przedłużenie terminu usunięcia braków we wniosku kolejno do dnia 30.06.2022 r. oraz do dnia 31.08.2022 r. W dniu 19.08.2022 r. Inwestor złożył brakujące dokumenty.
Po weryfikacji całości przedłożonych dokumentów organ stwierdził, że kilka działek wskazanych w skorygowanym wniosku jest oznaczonych nieaktualnymi numerami ewidencyjnymi. Z informacji uzyskanych z Łódzkiego Ośrodka Geodezji Urzędu Miasta Łodzi wynikało, że część działek wskazanych w skorygowanym wniosku uległa podziałowi, zatem ich numery są już nieaktualne. W związku z powyższym tut. organ pismem z dnia 25.08.2022 r. wezwał Inwestora do złożenia wyjaśnień w kwestii aktualności przedmiotowego wniosku oraz jego zgodności ze stanem faktycznym i prawnym, w odniesieniu do działek objętych inwestycją. W odpowiedzi na wezwanie, pismami z dnia 23.09.2022 r. oraz z dnia 28.10.2022 r. (wpływ do organu) Inwestor zwrócił się o przedłużenie terminu usunięcia braków we wniosku do dnia 31.10.2022 r., a następnie do dnia 30.11.2022 r. Skorygowany wniosek wraz ze stosownymi załącznikami Inwestor przedłożył w dniach 30.11.2022 r. i 15.12.2022 r.
Do wniosku dołączono m.in.:
- trzy egzemplarze projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń i innych dokumentów,
- oświadczenie projektanta w sprawie możliwości podłączenia projektowanego obiektu budowlanego do istniejącej sieci ciepłowniczej – w zakresie przystanków osobowych Łódź Śródmieście i Łódź Polesie,
- oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane,
- ostateczną decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 3/2019 z dnia 20.02.2019 r., znak: IR-I.747.9.2018, o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej,
- ostateczną decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 7/2019 z dnia 28.08.2019 r., znak: IR-I.747.2.2019.MM, o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej,
- ostateczną decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 8/2019 z dnia 14.10.2019 r., znak: GPB-I.747.3.2019ASt, o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej,
- ostateczną decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 9/2019 z dnia 21.11.2019 r., znak: GPB-I.747.6.2019.MM, o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej,
- ostateczną decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 10/2019 z dnia 30.12.2019 r., znak: GPB-I.747.1.2019.ASt, o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej,
- ostateczną decyzję Wojewody Łódzkiego Nr 6/2020 z dnia 30.11.2020 r., znak: GPB-I.747.13.2019.MM, o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej,
- ostateczną decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach,
- decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., znak: WOOŚI.4201.1.2016.JCH.11, zmieniającą decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach,
- postanowienie RDOŚ w Łodzi z dnia 25.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.15, nadające własnej decyzji Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r. rygor natychmiastowej wykonalności;
- ostateczną decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 17.03.2017 r., znak DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.5, utrzymującą w mocy decyzję RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11,
- ostateczne postanowienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z 3.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.2, utrzymujące w mocy ww. postanowienie RDOŚ w Łodzi z dnia 25.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.15,
- postanowienie RDOŚ w Łodzi z dnia 25.04.2018 r., znak: WOOŚ.420.121.2018.JCh, prostujące oczywiste omyłki w decyzjach RDOŚ w Łodzi Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r. oraz Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., wraz z zaświadczeniem z dnia 30.05.2018 r. o ostateczności,
- postanowienie RDOŚ w Łodzi z dnia 25.09.2018 r., znak: WOOŚ.420.177.2018.JCh.3, w sprawie etapowego przebiegu realizacji przedsięwzięcia, wraz zaświadczeniem z dnia 6.11.2018 r. o ostateczności,
- 3 egzemplarze (3 skoroszyty) raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko wraz z zapisem w formie elektronicznej,
- ostateczną decyzję Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Poznaniu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 25.08.2021 r., znak: PO.RUZ.4210.125.2021.JT.10, udzielającą pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych, usługi wodne, szczególne korzystanie z wód oraz długotrwałe obniżenie poziomu zwierciadła wody podziemnej.
Inwestycja zalicza się do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1839, ze zm.). W związku z powyższym, w dniu 19.12.2012 r. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi wydał decyzję Nr 25/2012 o środowiskowych uwarunkowaniach, która została zmieniona decyzją RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r., znak: WOOŚ-I.4201.1.2016.JCH.11, utrzymaną w mocy decyzją Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 17.03.2017 r., znak: DOOŚ-DŚII.4201.1.2017.EK.5. Następnie postanowieniami RDOŚ w Łodzi z 25.04.2018 r., znak: WOOŚ.420.121.2018.JCh, sprostowano oczywiste omyłki w wymienionych powyżej decyzjach Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r. i Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r.
Jak stanowi art. 72 ust. 4 ustawy ooś złożenie wniosku lub dokonanie zgłoszenia może nastąpić w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach stała się ostateczna, o ile strona, która złożyła wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, lub podmiot, na który została przeniesiona ta decyzja, otrzymali, przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 3, od organu, który wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach w pierwszej instancji, stanowisko, że aktualne są warunki realizacji przedsięwzięcia określone w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub postanowieniu, o którym mowa w art. 90 ust. 1, jeżeli było wydane. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi postanowieniem z dnia 25.09.2018 r., znak: WOOŚ.420.177.2018.JCh.3 wyraził stanowisko, że realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia przebiega etapowo oraz nie zmieniły się warunki określone w ww. decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz zmianie tej decyzji. Pozwoliło to Inwestorowi na złożenie wniosku o pozwolenie na budowę do organu administracji architektoniczno-budowlanego w terminie 10 lat od dnia, w którym decyzja RDOŚ w Łodzi stała się ostateczna (w przedmiotowej sprawie jest to dzień 28 stycznia 2013 r.), tj. do dnia 28.01.2023 r. Przedmiotowy wniosek o pozwolenie na budowę został złożony do Wojewody Łódzkiego w dniu 28.02.2022 r., tj. w terminie ważności decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Zgodnie z art. 28 ust. 2 ustawy Prawo budowlane, stronami w postępowaniu w sprawie pozwolenia na budowę są: inwestor oraz właściciele, użytkownicy wieczyści lub zarządcy nieruchomości znajdujących się w obszarze oddziaływania obiektu.
W przedmiotowej sprawie obszar oddziaływania obiektu, o którym mowa w art. 3 pkt 20 ustawy Prawo budowlane, zawiera się w granicach terenu objętego wnioskiem o pozwolenie na budowę.
O wszczęciu przedmiotowego postępowania organ zawiadomił wnioskodawcę pismem z dnia 20.12.2022 r. oraz pozostałe strony, stosownie do art. 9ac ust. 1a ustawy o transporcie kolejowym, poprzez obwieszczenie zamieszczone:
- w prasie lokalnej (Dziennik Łódzki): w dniu 22.12.2022 r.;
- w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – w Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi: w dniu 22.12.2022 r. – na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
- na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi: w dniu 22.12.2022 r. – na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
- na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miasta Łodzi: w terminie od dnia 22.12.2022 r. do dnia 05.01.2023 r.
W dniach 13.03.2024 r. i 27.03.2024 r. do Wojewody Łódzkiego wpłynęły pisma Wspólnoty Mieszkaniowej nieruchomości przy ul. Gdańskiej 42, z uwagami i zastrzeżeniami, dotyczącymi m.in. budowy szachtów czy wycinki drzew, realizowanych w ramach przedmiotowej inwestycji. Zostały one przekazane do Inwestora przy piśmie z dnia 3.04.2024 r. celem niezwłocznego odniesienia się do wszystkich uwag i zastrzeżeń w nich zawartych oraz udzielenia szczegółowych wyjaśnień w tej sprawie. W piśmie z dnia 19.04.2024 r. (wpływ do tut. organu w dniu 22.04.2025 r.) Inwestor wyjaśnia, że „Szacht technologiczny stanowi element niezbędny do wykonywania wzmocnień gruntu metodą iniekcji kompensacyjnych i nie stanowi obiektu budowlanego w rozumieniu ustawy Prawo Budowlane, a co za tym idzie do jego wykonania nie jest niezbędne przeprowadzenie jakiejkolwiek procedury określonej zapisami ustawy Prawo Budowlane (zgłoszenia robót lub decyzji o pozwoleniu na budowę)”. Ponadto Inwestor w swoim piśmie podkreśla, że „posiada niezbędne zgody Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, natomiast działka, na której budowany jest szacht nie należy do Wspólnoty Mieszkaniowej Nieruchomości Gdańska 42, tylko do ZLM (Zarządu Lokali Miejskich), w konsekwencji uzgodnienia, o ile są konieczne, czynione są z tym podmiotem jako właściwym i uprawnionym”. W kwestii wycinki drzew i krzewów wyjaśniono, że zgodnie z przepisami ustawy o transporcie kolejowym „do usuwania drzew i krzewów znajdujących się na nieruchomościach objętych decyzją o ustaleniu lokalizacji linii kolejowej, z wyjątkiem drzew i krzewów wpisanych do rejestru zabytków, nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336) w zakresie obowiązku uzyskiwania zezwoleń na ich usunięcie oraz opłat z tym związanych". W dniu 08.05.2024 r. wpłynęło kolejne pismo Wspólnoty Mieszkaniowej nieruchomości przy ul. Gdańskiej 42, z uwagami i zastrzeżeniami, dotyczącymi przedmiotowej inwestycji, które również zostało przekazane do Inwestora. Przy piśmie z dnia 13.06.2024 r. Inwestor przesłał Wspólnocie Mieszkaniowej całą korespondencję prowadzoną przez niego z Zarządem Lokali Miejskich (właścicielem działki nr 446/4, obręb P-9 przy ul. Gdańskiej 9), do zapoznania się, wskazując jednocześnie, że w razie jakichkolwiek pytań pozostaje do dyspozycji mieszkańców.
W związku z brakami w dokumentacji projektowej, postanowieniem Wojewody Łódzkiego Nr 22/23 z dnia 01.02.2023 r., nałożony został na Inwestora obowiązek ich usunięcia, w terminie 90 dni od daty otrzymania postanowienia, m.in. poprzez przedłożenie trzech egzemplarzy projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego, zgodnych z wnioskiem oraz z przepisami ustawy Prawo budowlane, rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 11 września 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu i formy projektu budowlanego (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1679, ze zm.), rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 1225, ze zm.), ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. z 2022 r., poz. 840) oraz rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 17 września 2021 r. w sprawie uzgadniania projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno-budowlanego, projektu technicznego oraz projektu urządzenia przeciwpożarowego pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej (t.j. Dz.U. z 2021 r. poz. 1722). Postanowieniami Nr 89/23 z dnia 11.05.2023 r., Nr 177/23 z dnia 31.08.2023 r., Nr 263/23 z dnia 1.12.2023 r., Nr 47/24 z dnia 1.03.2024 r., Nr 135/24 z dnia 5.06.2024 r. i Nr 239/24 z dnia 21.08.2024 r., Wojewoda Łódzki, każdorazowo na wniosek Inwestora, zmieniał termin na uzupełnienie braków w projekcie budowlanym, ustalając go odpowiednio na do dnia: 31.08.2023 r., 30.11.2023 r., 28.02.2024 r., 31.05.2024 r., 31.08.2024 r. i 30.11.2024 r.
W dniu 28.11.2024 r. Inwestor częściowo uzupełnił braki wskazane w postanowieniu Wojewody Łódzkiego Nr 22/23 z dnia 01.02.2023 r. przedkładając dokumentację projektową, zawierającą 3 egzemplarze projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego wraz z decyzją Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 19.01.2023 r., znak: WUOZ-ZN.5142.39.2023.AWJ, pozwalającą na prowadzenie robót budowlanych na obszarze wpisanym do rejestru zabytków oraz przy zabytkach wpisanych do rejestru zabytków oraz umarzającą postępowanie na prowadzenie robót budowlanych na obszarach wpisanych do gminnej ewidencji zabytków oraz przy obiektach wpisanych do gminnej ewidencji zabytków.
Ponadto, ze względu na konieczność uzyskania odstępstwa od przepisów techniczno-budowlanych, tj. od przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1225), zwanego dalej „rozporządzeniem”, Wojewoda Łódzki postanowieniami Nr 337/24 z dnia 29.11.2024 r. i Nr 46/25 z dnia 3.03.2025 r., również na wniosek Inwestora, zmieniał termin na uzupełnienie braków w projekcie budowlanym odpowiednio na do dnia 28.02.2025 r. i ostatecznie do dnia 30.06.2025 r.
W toku przedmiotowego postępowania Inwestor, w celu wypełnienia warunków postanowienia Wojewody Łódzkiego Nr 22/23 z dnia 01.02.2023 r. i doprowadzenia projektu budowlanego do zgodności z przepisami rozporządzenia w zakresie ochrony przeciwpożarowej, wystąpił w dniu 28.11.2024 r. do Wojewody Łódzkiego z dwoma odrębnymi wnioskami o udzielenie zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych w tym zakresie, w odniesieniu do przystanków osobowych Łódź Polesie i Łódź Śródmieście. Wojewoda Łódzki, po uzyskaniu stosownych upoważnień: z dnia 06.05.2025 r., znak: DAB-IV.713.333.2025 (dla przystanku osobowego Łódź Polesie) oraz z dnia 11.04.2025 r., znak: DAB-IV.713.337.2025 (dla przystanku osobowego Łódź Śródmieście), udzielonych przez Ministra Rozwoju i Technologii, postanowieniami odpowiednio: Nr 101/25 z dnia 12.05.2025 r., znak: GPB-II.7840.93.2024.IK, oraz Nr 95/25 z dnia 25.04.2025 r., znak: GPB-II.7840.94.2024.JN, udzielił Inwestorowi zgody na odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych, o których mowa w § 227 ust.1 w związku z ust. 2 i ust.4 pkt 2, § 68 ust.1 i 2, § 239 ust. 1 i 4, § 237 ust. 1 pkt 1 w związku z ust. 6 pkt. 2, § 237 ust. 10, § 256, ust. 3 i 5, § 252, § 249 ust. 3 pkt 1, § 270 ust. 2 pkt 1 i ust. 3 pkt 1, § 216 ust. 1 , § 249 ust. 6, § 271 ust. 4 rozporządzenia.
Po przeanalizowaniu uzupełnionej dokumentacji projektowej, organ stwierdził rozbieżności w zakresie numerów działek wskazanych we wniosku i objętych projektem zagospodarowania terenu. Część działek na projekcie zagospodarowania terenu miała nieaktualne numery ewidencyjne, ponieważ uległy one podziałowi w toku prowadzonego postępowania. Ponadto, projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany nadal nie zostały doprowadzone do zgodności z przepisami w zakresie ochrony przeciwpożarowej oraz nie zostały uzgodnione przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych. Informacja o obszarze oddziaływania obiektu budowlanego oraz opinia geotechniczna zostały sporządzone nieprawidłowo, część rysunkowa projektu zagospodarowania terenu nie została podpisana przez wszystkich projektantów biorących udział w opracowaniu projektu, a urządzenia wodne wymienione w decyzji o pozwoleniu wodnoprawnym nie zostały precyzyjnie oznaczone w projekcie budowlanym. Ponadto, do projektu zagospodarowania terenu nie dołączono oświadczeń wszystkich projektantów biorących udział w sporządzeniu projektu budowlanego, za to przedłożono oświadczenia projektantów, którzy nie brali udziału w sporządzeniu projektu budowlanego. Dodatkowo, przedłożone oświadczenie zostało sporządzone na podstawie nieaktualnego przepisu art. 20 ust. 4 ustawy Prawo budowlane.
W dniu 26.06.2025 r. Inwestor przedłożył skorygowany i uzupełniony projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany.
W toku przedmiotowego postępowania, w świetle przepisów ustawy ooś, została przeprowadzona ponowna ocena oddziaływania na środowisko. Obowiązek ten został nałożony decyzją Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi Nr 25/2012 z dnia 19.12.2012 r. o środowiskowych uwarunkowaniach, zmienioną decyzją własną RDOŚ w Łodzi Nr 26/2016 z dnia 20.10.2016 r.
W dniu 04.07.2025 r. Wojewoda Łódzki, działając w oparciu o art. 89 ustawy ooś, zwrócił się do RDOŚ w Łodzi z wnioskiem o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia, dołączając m.in. kopię wniosku Inwestora o pozwolenie na budowę oraz trzy egzemplarze raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko, wraz z zapisem w formie elektronicznej.
W dniu 31.07.2025 r. RDOŚ w Łodzi wystąpił do Wojewody Łódzkiego o zapewnienie możliwości udziału społeczeństwa w trybie art. 33‑36 i art. 38 ustawy ooś oraz o podanie do publicznej wiadomości informacji na temat przeprowadzanej ponownej procedury oceny oddziaływania na środowisko przedmiotowego przedsięwzięcia. Tutejszy organ podał do publicznej wiadomości informację o przystąpieniu do przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, o możliwości zapoznania się z dokumentacją, możliwości składania uwag i wniosków, organie właściwym do ich rozpatrzenia, a także o sposobie i miejscu składania uwag i wniosków, wskazując 30-dniowy termin ich składania, tj. od dnia 6.08.2025 r. do dnia 4.09.2025 r. Podanie powyższej informacji do publicznej wiadomości nastąpiło poprzez obwieszczenie zamieszczone w urzędowym publikatorze teleinformatycznym – w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na tablicy ogłoszeń: Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Łodzi i Urzędu Miasta Łodzi oraz w prasie lokalnej (Gazeta Wyborcza).
W trakcie przeprowadzania postępowania w zakresie ponownej oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko do tut. organu nie wpłynęły żadne uwagi ani zastrzeżenia stron postępowania.
Po przeprowadzeniu postępowania w zakresie ponownej oceny oddziaływania na środowisko, RDOŚ w Łodzi postanowieniem z dnia 17.09.2025 r., znak: WOOŚ.4222.2.2025.MRe.3, uzgodnił warunki realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia.
W związku z wydanym przez RDOŚ w Łodzi ww. postanowieniem, tut. organ przy piśmie z dnia 23.09.2025 r., wystąpił do Inwestora o przekazanie informacji, czy warunki określone w tym postanowieniu nie powodują konieczności wprowadzenia zmian w zakresie rozwiązań projektowych, zawartych w projekcie zagospodarowania terenu i projekcie architektoniczno-budowlanym, przedłożonych do tut. organu. Inwestor w piśmie złożonym w dniu 30.09.2025 r. oświadczył, że warunki określone w ww. postanowieniu RDOŚ w Łodzi nie powodują konieczności wprowadzenia zmian w zakresie rozwiązań projektowych, zawartych w projekcie zagospodarowania terenu i projekcie architektoniczno-budowlanym dla ww. zamierzenia budowlanego. Jednocześnie Inwestor ostatecznie skorygował wniosek o pozwolenie na budowę i projekt zagospodarowania terenu w zakresie aktualnych numerów działek, które uległy podziałowi w toku prowadzonego postępowania.
Niniejszą decyzją nałożono obowiązek zachowania warunków realizacji przedsięwzięcia określonych w ww. postanowieniu RDOŚ w Łodzi z dnia 17.09.2025 r., znak: WOOŚ.4222.2.2025.MRe.3. Warunki te uwzględnione zostały także w zatwierdzonym niniejszą decyzją projekcie budowlanym.
W toku postępowania, pismem z dnia 4.07.2025 r., tut. organ wystąpił do Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, z siedzibą przy ul. Piotrkowskiej 99 w Łodzi, o uzgodnienie projektu budowlanego, ze względu na fakt, iż teren inwestycji, objęty zakresem przedmiotowego wniosku w sprawie wydania decyzji o pozwoleniu na budowę, znajduje się na obszarze wpisanym do gminnej ewidencji zabytków. Ponadto, na przedmiotowym terenie znajdują się obiekty wpisane do gminnej ewidencji zabytków. Zgodnie z art. 39 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, w stosunku do obiektów budowlanych oraz obszarów niewpisanych do rejestru zabytków, a ujętych w gminnej ewidencji zabytków, pozwolenie na budowę lub rozbiórkę obiektu budowlanego wydaje organ administracji architektoniczno-budowlanej w uzgodnieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków.
Postanowieniem z dnia 07.08.2025 r., znak WUOZ-ZN.5181.699.2025.KW, Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków uzgodnił projekt budowlany w zakresie nieruchomości objętych ochroną konserwatorską przez ujęcie w gminnej ewidencji zabytków oraz umorzył postępowanie w zakresie nieruchomości objętych ochroną konserwatorską przez wpis do rejestru zabytków oraz w zakresie nieruchomości nieobjętych ochrona konserwatorską.
Wraz ze złożonym w dniu 28.02.2022 r. wnioskiem Inwestor wystąpił do Wojewody Łódzkiego o nadanie decyzji o pozwoleniu na budowę przedmiotowej inwestycji rygoru natychmiastowej wykonalności. W uzasadnieniu Inwestor podkreślił m.in. kluczowe znaczenie przedsięwzięcia dla funkcjonowania Łódzkiego Węzła Kolejowego poprzez połączenie dworców Łódź Fabryczna oraz Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec, co w konsekwencji umożliwi realizację krótszych połączeń pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz Warszawą i Poznaniem za pośrednictwem Łodzi. Inwestycja stanowi etap realizowanego przez Inwestora przedsięwzięcia, w ramach projektu „Udrożnienie Łódzkiego Węzła Kolejowego (TEN-T), etap II odcinek Łódź Fabryczna – Łódź Kaliska / Łódź Żabieniec – Projekt POIiŚ 5.1-15”, polegający na wybudowaniu linii kolejowej w tunelu, mającej na celu połączenie trzech łódzkich stacji, a co za tym idzie – poprawę warunków i usprawnienie komunikacji pasażerskiej krajowej i regionalnej. Nadanie rygoru natychmiastowej wykonalności jest także istotne ze względu na interes społeczny i ważny interes strony. Inwestycja wpłynie m.in. na poprawę powiązań gospodarczych i komunikacyjnych ośrodków miejskich w aglomeracji łódzkiej, poprawę dostępności transportu zbiorowego na terenie województwa łódzkiego, wpłynie na silniejsze stymulowanie rozwoju gospodarczego obszarów położonych w rejonie linii kolejowej, skomunikowanie Łodzi w osi wschód-zachód wysokiej jakości transportem kolejowym, poprawę bezpieczeństwa podróży oraz parametrów techniczno-eksploatacyjnych, wizerunku przewoźnika i konkurencyjności kolei w stosunku do innych środków transportu. Nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności jest w ocenie Inwestora tym bardziej uzasadnione, że projektowana inwestycja jest częścią zadania prowadzonego w oparciu o dofinansowanie ze środków programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020 – działanie 5.1. Rozwój kolejowej sieci TEN-T. Oś priorytetowa V: Rozwój transportu kolejowego w Polsce, a także – ze środków budżetu Państwa. Ewentualne opóźnienia realizacji inwestycji mogą spowodować znaczne szkody materialne, koszty społeczne i finansowe.
Biorąc pod uwagę, że powyższe względy niewątpliwie stanowią uzasadniony interes społeczny i gospodarczy oraz ważny interes strony, o którym mowa w art. 108 § 1 Kpa, organ przychylił się do wniosku Inwestora, nadając niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.
Po dokonaniu weryfikacji całości przedłożonej dokumentacji i zgromadzonego w sprawie materiału dowodowego, organ stwierdził: zgodność projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego z warunkami decyzji o ustaleniu lokalizacji linii kolejowych, wymaganiami ochrony środowiska określonymi w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz w postanowieniu uzgadniającym realizację przedmiotowego przedsięwzięcia po przeprowadzeniu ponownej oceny jego oddziaływania na środowisko, zgodność projektu zagospodarowania terenu z przepisami, w tym techniczno-budowlanymi, kompletność projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego, posiadanie przez projektantów i projektantów sprawdzających odpowiednich uprawnień budowlanych oraz ich przynależność do właściwej izby samorządu zawodowego.
Ponadto, projekt zagospodarowania terenu został uzgodniony bez uwag przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych oraz zaopiniowany bez zastrzeżeń przez rzeczoznawcę do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy a także przez rzeczoznawcę do spraw sanitarno-higienicznych.
W związku z powyższym, należało orzec jak w sentencji.
Od decyzji przysługuje odwołanie do Głównego Inspektora Nadzoru Budowlanego w Warszawie ul. Krucza 38/42, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
ADNOTACJA DOTYCZĄCA OPŁATY SKARBOWEJ:
Uiszczono opłatę skarbową za pozwolenie na budowę zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2111 ze zm.).
Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO
Jakub Lepalczyk
Dyrektor Wydziału
Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa
Załącznik:
Projekt budowlany zawierający projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany wraz z załącznikami (3 tomy).
Otrzymują (z załącznikiem):
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
pełnomocnik – Pani Małgorzata Jezierska
- aa
Do wiadomości
- Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego (z załącznikiem)
ul. Traugutta 25, 90-113 Łódź
- Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi
(dot. WOOŚ.4210.37.2011.JCH.30)
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Centrum Realizacji Inwestycji
ul. Tuwima 28, 90-002 Łódź
Informacja o niniejszej decyzji oraz o możliwości zapoznania się z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniem Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi i opiniami: Łódzkiego Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego i Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej Wód Polskich w Poznaniu, podlega podaniu do publicznej wiadomości zgodnie z art. 95 ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Pouczenie:
- Inwestor jest obowiązany zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego oraz projektanta sprawującego nadzór nad zgodnością realizacji budowy z projektem o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o pozwoleniu na budowę, dokonanie zgłoszenia budowy, o której mowa w art. 29 ust. 1 pkt 1-4, lub dokonanie zgłoszenia instalowania, o którym mowa w art. 29 ust. 3 pkt 3 li. d (zob. art. 41 ust. 4 ustawy Prawo budowlane).
- Do zawiadomienia właściwego organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych inwestor dołącza:
1) informację wskazującą imiona i nazwiska osób, które będą sprawować funkcję:
a) kierownika budowy - w przypadku robót budowlanych wymagających ustanowienia kierownika budowy,
b) inspektora nadzoru inwestorskiego - jeżeli został on ustanowiony
- oraz w odniesieniu do tych osób dołącza kopie zaświadczeń, o których mowa w art. 12 ust. 7, wraz z kopiami decyzji o nadaniu uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności;
2) oświadczenie lub kopię oświadczenia projektanta i projektanta sprawdzającego o sporządzeniu projektu technicznego, dotyczącego zamierzenia budowlanego zgodnie z obowiązującymi przepisami, zasadami wiedzy technicznej, projektem zagospodarowania działki lub terenu oraz projektem architektoniczno-budowlanym oraz rozstrzygnięciami dotyczącymi zamierzenia budowlanego.
Wymogu dołączenia kopii: zaświadczeń i uprawnień budowlanych w odpowiedniej specjalności - nie stosuje się do osób wpisanych do centralnego rejestru osób posiadających uprawnienia budowlane;
Zawiadomienia organu nadzoru budowlanego o zamierzonym terminie rozpoczęcia robót budowlanych dokonuje się w postaci papierowej albo w formie dokumentu elektronicznego za pośrednictwem portalu e-Budownictwo. (zob. art. 41 ust. 4a ustawy Prawo budowlane).
- Do użytkowania obiektu budowlanego, na którego budowę wymagane jest pozwolenie na budowę, można przystąpić po zawiadomieniu właściwego organu nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 14 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji (zob. art. 54 ustawy Prawo budowlane). Przed przystąpieniem do użytkowania obiektu budowlanego inwestor jest obowiązany uzyskać decyzję o pozwoleniu na użytkowanie, jeżeli na budowę obiektu budowlanego jest wymagane pozwolenie na budowę i jest on zaliczony do kategorii: V, IX-XVI, XVII (z wyjątkiem warsztatów rzemieślniczych, stacji obsługi pojazdów, myjni samochodowych i garaży do pięciu stanowisk włącznie), XVIII (z wyjątkiem obiektów magazynowych: budynki składowe, chłodnie, hangary i wiaty, a także budynków kolejowych: nastawnie, podstacje trakcyjne, lokomotywownie, wagonownie, strażnice przejazdowe i myjnie taboru kolejowego), XX, XXII (z wyjątkiem placów składowych, postojowych i parkingów), XXIV (z wyjątkiem stawów rybnych), XXVII (z wyjątkiem jazów, wałów przeciwpowodziowych, opasek i ostróg brzegowych oraz rowów melioracyjnych), XXVIII-XXX (zob. art. 55 ust. 1 pkt 1 ustawy Prawo budowlane).
- Inwestor może przystąpić do użytkowania obiektu budowlanego przed wykonaniem wszystkich robót budowlanych pod warunkiem uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie wydanej przez właściwy organ nadzoru budowlanego (zob. art. 55 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo budowlane).
- Inwestor zamiast dokonania zawiadomienia o zakończeniu budowy może wystąpić z wnioskiem o wydanie decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (zob. art. 55 ust. 2 ustawy Prawo budowlane).
- Przed wydaniem decyzji w sprawie pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego właściwy organ nadzoru budowlanego przeprowadzi obowiązkową kontrolę budowy zgodnie z art. 59a ustawy Prawo budowlane (zob. art. 59 ust. 1 ustawy Prawo budowlane). Wniosek o udzielenie pozwolenia na użytkowanie stanowi wezwanie właściwego organu do przeprowadzenia obowiązkowej kontroli budowy (zob. art. 57 ust. 6 Prawo budowlane).
Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych
25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.
Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?
Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl
Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?
- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź
- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.
W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:
- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;
- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;
- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);
Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?
Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.
Źródła danych
Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.
Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?
Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony, i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.
Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?
Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.
Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.
Jakie przysługują Państwu prawa?
Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:
- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,
- sprostował przetwarzane dane,
Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).
Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.
Czy Państwa dane są bezpieczne?
Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.
- Pierwsza publikacja:
- 05.11.2025 15:20 Wanda Rutecka-Wybraniec
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Hubert Janiszewski
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Decyzja nr 90/25 Wojewody Łódzkiego z dnia 13.10.2025 r. do sprawy GPB-II.7840.37.2022.JN/IK o wydaniu pozwolenia na realizację inwestycji | 2.0 | 05.11.2025 15:22 Wanda Rutecka-Wybraniec |
| Decyzja nr 90/25 Wojewody Łódzkiego z dnia 13.10.2025 r. do sprawy GPB-II.7840.37.2022.JN/IK o wydaniu pozwolenia na realizację inwestycji | 1.0 | 05.11.2025 15:20 Wanda Rutecka-Wybraniec |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP