W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Decyzja Wojewody Łódzkiego Nr 65/2025 z dnia 31.07.2025 r., znak: GPB-II.7820.3.2025.IK o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej

12.08.2025

GPB-II.7820.3.2025.IK                                                               Łódź, 31 lipca 2025 r.

DECYZJA NR 65/25 o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej

Na podstawie art. 11a ust. 1, art. 11f ust. 1, art. 11i ust. 1, art. 17 i art. 23 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. Dz.U. 2024 r., poz. 311), zwanej dalej „specustawą drogową” oraz art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. 2024 r., poz. 572 ze zm.), zwanej dalej „Kpa”, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.04.2025 r. o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, skorygowanego i uzupełnionego w dniach 09.05.2025 r., 17.06.2025 r. i 03.07.2025 r.

udzielam

Zarządowi Województwa Łódzkiego

 z siedzibą pod adresem: al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź

zezwolenia na realizację inwestycji drogowej

polegającej na rozbudowie drogi wojewódzkiej DW 702 Michałówka – Piątek

od km 15+772 do km 17+789,

w tym dla potrzeb realizacji przedmiotowej inwestycji drogowej:

  1. Określam wymagania dotyczące powiązania drogi z innymi drogami publicznymi, z określeniem ich kategorii (art. 11f ust. 1 pkt 1 specustawy drogowej).

Rozbudowywany odcinek drogi wojewódzkiej nr 702 krzyżuje się dwukrotnie z drogą gminną Nr 104214E oraz z drogami gminnymi Nr 104259E i 104215E. Na końcu opracowania, w jego południowej części, droga wojewódzka krzyżuje się z drogą gminną Nr 104251E.

  1. Określam linie rozgraniczające teren inwestycji (art. 11f ust. 1 pkt 2 specustawy drogowej), zgodnie z linią przerywaną koloru fioletowego, przedstawioną na mapie w skali 1:500 stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.
  2. Określam linie rozgraniczające teren inwestycji - granice pasa drogowego drogi gminnej Nr 104214E (art. 11f ust. 1 pkt 2 specustawy drogowej), zgodnie z linią przerywaną koloru fioletowego, przedstawioną na mapie w skali 1:500, stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.

Zgodnie z art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. g, j specustawy drogowej, określam obowiązek budowy innej drogi publicznej na działce wskazanej na mapie w skali 1:500, stanowiącej załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji oraz wyróżnionej gwiazdką (*) w Tabeli 1, zawartej w punkcie 6 niniejszej decyzji, w którym określono nieruchomości podlegające podziałowi oraz zezwalam na wykonanie tego obowiązku. W myśl art. 11f ust. 2a specustawy drogowej, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowi podstawę do przekazania wybudowanych i oddanych do użytkowania innych dróg publicznych właściwym zarządcom dróg.

  1. Określam warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska, ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej oraz potrzeb obronności państwa (art. 11f ust. 1 pkt 3 specustawy drogowej):
  1. warunki wynikające z potrzeb ochrony środowiska:

Podczas realizacji i eksploatacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie Prawo ochrony środowiska z dnia 27 kwietnia 2001 r. (t.j. Dz. U. 2025 r. poz. 647, ze zm.);

  1. warunki wynikające z potrzeb ochrony zabytków i dóbr kultury współczesnej:

W toku realizacji inwestycji należy zachować warunki określone w ustawie z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (t.j. Dz. U. 2024 r. poz. 1292), a w szczególności, w przypadku odkrycia podczas prowadzenia robót budowlanych lub ziemnych, przedmiotu, co do którego istnieje przypuszczenie, iż jest on zabytkiem, należy:

      • wstrzymać wszelkie roboty mogące uszkodzić lub zniszczyć odkryty przedmiot;
      • zabezpieczyć, przy użyciu dostępnych środków, ten przedmiot i miejsce jego odkrycia;
      • niezwłocznie zawiadomić o tym właściwego wojewódzkiego konserwatora zabytków, a jeśli nie jest to możliwe, właściwego wójta (burmistrza, prezydenta miasta);

 

  1. warunki wynikające z potrzeb obronności państwa:

Realizowana inwestycja powinna spełniać warunki techniczne i funkcjonalne w zakresie przygotowania dróg na potrzeby obronności państwa.

  1. Określam wymagania dotyczące ochrony uzasadnionych interesów osób trzecich (art. 11f ust. 1 pkt 4 specustawy drogowej):

Należy uwzględnić wszelkie warunki i normy wynikające z obowiązującego prawa, ze szczególnym uwzględnieniem art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2025 r. poz. 418), zwanej dalej „ustawą Prawo budowlane”, a zwłaszcza zapewniające:

      • dostęp do drogi publicznej,
      • możliwość korzystania z urządzeń istniejącej infrastruktury technicznej,
      • ochronę przed ponadnormatywnymi uciążliwościami spowodowanymi hałasem,
      • ochronę przed ponadnormatywnym zanieczyszczeniem powietrza, wody i gleby,
      • zachowanie bezpieczeństwa ludzi i mienia.
  1. Zatwierdzam podział nieruchomości (art. 11f ust. 1 pkt 5 specustawy drogowej), oznaczonych poniżej numerami ewidencyjnymi działek zgodnie z katastrem nieruchomości, położonych w województwie łódzkim, w powiecie łęczyckim, w gminie Piątek, zgodnie z linią rozgraniczającą teren inwestycji (Tabela 1):

 

Kolumna A – numery ewidencyjne działek, dla których niniejszą decyzją zatwierdzony zostaje podział nieruchomości.

Kolumna B - numery ewidencyjne działek, powstałych po podziale nieruchomości, zatwierdzonym niniejszą decyzją, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji:

  • numery nieoznaczone gwiazdką - numery ewidencyjne działek, powstałych po podziale nieruchomości pod rozbudowę drogi wojewódzkiej Nr 702, położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji, które z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, staną się własnością Województwa Łódzkiego;
  • (*) - numer ewidencyjny działki, powstałej po podziale nieruchomości pod rozbudowę drogi gminnej Nr 104214E, położonej w liniach rozgraniczających teren inwestycji, która z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, stanie się własnością Województwa Łódzkiego.

Kolumna C – powierzchnia wydzielonych działek (w ha), położonych w liniach rozgraniczających teren inwestycji, które staną się własnością Województwa Łódzkiego.

Kolumna D – numery ewidencyjne działek, powstałych wskutek podziału nieruchomości zatwierdzonego niniejszą decyzją, położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, które pozostają własnością dotychczasowego właściciela.

Tabela 1

Lp.

A

B

C

B

 

Obręb 0024 Piekary

1

166

166/1

0,0106

166/2

2

165/2

165/5

0,0008

165/6

3

165/3

165/7

0,0061

165/8

4

164/6

164/11

0,0024

164/12

5

164/5

164/9

0,0055

164/10

6

164/3

164/7

0,0096

164/8

7

163/2

163/5

0,0074

163/6

8

163/1

163/3

0,0075

163/4

9

162

162/1

0,0091

162/2

10

159/3

159/8

0,0096

159/9

11

159/2

159/6

0,0065

159/7

12

159/1

159/4

0,0162

159/5

13

158

158/1

0,0055

158/2

14

157

157/1

0,0292

157/2

15

156/3

156/8

0,0182

156/9

16

156/2

156/6

0,0088

156/7

17

156/1

156/4

0,0076

156/5

18

155/4

155/7

0,0328

155/8

19

155/3

155/5

0,0323

155/6

20

154

154/1

0,0131

154/2

21

153

153/1

0,0443

153/2

22

152/3

152/8

0,0085

152/9

23

152/2

152/6

0,0295

152/7

24

152/1

152/4

0,0131

152/5

25

151

151/1

0,0620

151/2

26

149/2

149/5

0,0145

149/6

27

149/1

149/3

0,0217

149/4

28

148

148/1

0,0122

148/2

29

147

147/1

0,0101

147/2

30

146

146/1

0,0103

146/2

31

145

145/1

0,0105

145/2

32

144/1

144/3

0,0243

144/4

33

144/2

144/5

0,0124

144/6

34

143

143/1

0,0132

143/2

35

142

142/1

0,0095

142/2

36

141

141/1

0,0186

141/2

37

140

140/1

0,0215

140/2

38

139

139/1

0,0162

139/2

39

138

138/1

0,0227

138/2

40

137

137/1

0,0292

137/2

41

136/1

136/4

0,0348

136/5

42

135

135/1

0,0102

135/2

43

134

134/1

0,0368

134/2

44

133

133/1

0,0134

133/2

45

132

132/1

0,0075

132/2

46

131

131/1

0,0304

131/2

47

130/1

130/3

130/4

0,0525

0,0085

130/5

48

130/2

130/6

0,0633

130/7

50

119

119/1

0,0843

119/2

51

114

114/1

0,0045

114/2

52

95/1

95/3

95/4*

0,0036

0,0025

95/5

 

Mapy z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości stanowią załączniki Nr 2 do niniejszej decyzji:

  1. Określam nieruchomość oznaczoną poniżej numerem ewidencyjnym działki zgodnie z katastrem nieruchomości, położoną w części w liniach rozgraniczających teren inwestycji, położoną w województwie łódzkim, na terenie powiatu łęczyckiego, w gminie Piątek, w obrębie 0024 Piekary, stanowiącą istniejący pas drogi wojewódzkiej Nr 702, będącą własnością Województwa Łódzkiego, nie wymagającą zatwierdzenia podziału:

obręb 0024 Piekary – działka nr 93

  1. Określam nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Województwa Łódzkiego (art. 11f ust. 1 pkt 6 specustawy drogowej):

Nieruchomości powstałe wskutek podziału zatwierdzonego niniejszą decyzją, wskazane w punkcie 6 niniejszej decyzji, w Tabeli 1 w kolumnie B – które z mocy prawa z dniem, w którym niniejsza decyzja stanie się ostateczna, staną się własnością Województwa Łódzkiego.

  1. Zatwierdzam projekt zagospodarowania terenu i projekt architektoniczno-budowlany (art. 11f ust. 1 pkt 7 specustawy drogowej), stanowiące załącznik Nr 3 do niniejszej decyzji, dla zamierzenia inwestycyjnego obejmującego:
  • budowę drogi dla pieszych i rowerów,
  • budowę drogi dla pieszych,
  • rozbiórkę i budowę zjazdów wraz z rowami krytymi,
  • budowę peronów autobusowych,
  • rozbudowę i przebudowę skrzyżowań,
  • profilowanie i odtworzenie rowów drogowych,
  • budowę oświetlenia przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych, peronów autobusowych,
  • przebudowę kolizji elektroenergetycznych,
  • budowę kanału technologicznego,
  • przebudowę i zabezpieczenie sieci telekomunikacyjnej,
  • budowę odwodnienia układu drogowego,
  • przebudowę hydrantu,
  • likwidację rowów drogowych,
  • likwidację oraz przebudowę rowu melioracyjnego wraz z budową koryta,

który opracowali niżej wymienieni projektanci:

  • mgr inż. Piotr Kropidłowski, posiadający uprawnienia budowlane nr LOD/3084/PWBD/16 do projektowania bez ograniczeń w specjalności inżynieryjnej drogowej, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/BD/0064/17;
  • mgr inż. Adam Abramczyk, posiadający uprawnienia budowlane nr LOD/2217/POOS/14 do projektowania bez ograniczeń w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń cieplnych, wentylacyjnych, gazowych, wodociągowych i kanalizacyjnych, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/IS/0226/14;
  • mgr inż. Mateusz Klekowski, posiadający uprawnienia budowlane nr LOD/4859/PWBE/22 do projektowania w specjalności instalacyjnej w zakresie sieci, instalacji i urządzeń elektrycznych i elektroenergetycznych, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/IE/0112/22,
  • mgr inż. Wojciech Gręda, posiadający uprawnienia budowlane nr 1786/99/U do projektowania w specjalnościach instalacyjnych w telekomunikacji przewodowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, wpisany na listę członków Łódzkiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa pod numerem ewidencyjnym ŁOD/BT/6521/04.
  1. Określam szczególne warunki zabezpieczenia terenu budowy i prowadzenia robót budowlanych (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. a specustawy drogowej):
  1. budowę należy prowadzić zgodnie z zatwierdzonym projektem zagospodarowania terenu i projektem architektoniczno-budowlanym, obowiązującymi przepisami oraz sztuką budowlaną;
  2. należy spełnić wymagania określone w uzgodnieniach, opiniach  branżowych, postanowieniach i decyzjach wynikających z przepisów szczególnych;
  3. budowę należy prowadzić przestrzegając obowiązujących przepisów  dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy;
  4. kierownik budowy jest obowiązany prowadzić dziennik budowy;
  5. istotne odstąpienie od zatwierdzonego projektu budowlanego lub innych warunków decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej jest dopuszczalne jedynie po uzyskaniu decyzji o zmianie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.
  1. Określam szczegółowe wymagania dotyczące nadzoru na budowie (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. d specustawy drogowej):

Na podstawie § 2 ust. 1 pkt 15 oraz § 4 Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 19 listopada 2001 r. w sprawie rodzaju obiektów budowlanych, przy których realizacji jest wymagane ustanowienie inspektora nadzoru inwestorskiego (Dz.U. z 2001 r. Nr 138 poz. 1554) – nakładam obowiązek ustanowienia inspektora nadzoru inwestorskiego w specjalności inżynieryjnej drogowej.

  1. Ustalam warunki dotyczące budowy sieci uzbrojenia terenu i przebudowy innych dróg publicznych (art. 11f ust. 1 pkt 8 lit. e, g specustawy drogowej):
  1. określam obowiązek budowy sieci uzbrojenia terenu i przebudowy innych dróg publicznych, poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, na nieruchomościach określonych poniżej w Tabeli 2;
  2. dla realizacji obowiązku, o którym mowa w punkcie 12 podpunkt a) niniejszej decyzji, określam ograniczenia w korzystaniu z nieruchomości położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, z wyłączeniem działki oznaczonej gwiazdką (*) (działka ewid. nr 93), dla której Inwestor przedłożył oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane, oraz udzielam zezwolenia na budowę sieci uzbrojenia terenu i przebudowę innych dróg publicznych, na rzecz Inwestora, zgodnie z poniższym wykazem (Tabela 2);
  3. określam ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości na działkach zgodnie z poniższym wykazem (Tabela 2) na rzecz każdoczesnego właściciela sieci – na potrzeby konserwacji i usuwania awarii sieci uzbrojenia terenu.

 

Tabela 2

Lp.

Nr działki przed podziałem

Nr działki przed podziałem

Powierzchnia

ograniczenia

(m2)

Rodzaj ograniczenia / wykonywane roboty budowlane

1

95/1

95/5

16

Budowa oświetlenia

2

152/3

152/9

44

Budowa oświetlenia

3

93*

-

232

Budowa oświetlenia

3

114

114/2

115

Przebudowa innych dróg publicznych

4

154

154/2

147

Przebudowa innych dróg publicznych

Działki nie podlegające podziałowi zostały oznaczone pogrubioną czcionką.

Symbolem (*) oznaczono działkę dla której Inwestor przedłożył oświadczenie o posiadanym prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane

Granice terenu niezbędnego dla wykonania robót określonych w Tabeli 2 niniejszej decyzji, na nieruchomościach położonych poza liniami rozgraniczającymi teren inwestycji, oznaczone zostały na projekcie zagospodarowania terenu i na mapie przedstawiającej proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu, stanowiących załączniki do decyzji o zezwoleniu na realizację ww. inwestycji drogowej.

Zgodnie z art. 11f ust. 2 specustawy drogowej do ograniczeń, o których mowa w ust. 1 pkt 8 lit. i, przepisy art. 124 ust. 4-7 i art. 124a ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1145, ze zm.), stosuje się odpowiednio:

  1. Inwestor – Zarząd Województwa Łódzkiego, jest zobowiązany do przywrócenia nieruchomości do stanu poprzedniego, niezwłocznie po dokonaniu budowy sieci uzbrojenia terenu i przebudowy innych dróg publicznych.
  2. Jeżeli przywrócenie nieruchomości do stanu poprzedniego jest niemożliwe albo powoduje nadmierne trudności lub koszty, właścicielowi lub użytkownikowi wieczystemu nieruchomości przysługuje odszkodowanie. Odszkodowanie powinno odpowiadać wartości poniesionych szkód. Jeżeli wskutek budowy sieci uzbrojenia terenu i przebudowy innych dróg publicznych zmniejszy się wartość nieruchomości, odszkodowanie powiększa się o kwotę odpowiadającą temu zmniejszeniu. Odszkodowanie, o którym mowa wyżej, ustala Wojewoda Łódzki, w odrębnej decyzji.
  3. Jeżeli budowa sieci uzbrojenia terenu i przebudowa innych dróg publicznych uniemożliwia właścicielowi albo użytkownikowi wieczystemu dalsze prawidłowe korzystanie z nieruchomości w sposób dotychczasowy albo w sposób zgodny z jej dotychczasowym przeznaczeniem, właściciel lub użytkownik wieczysty może żądać, aby Inwestor nabył od niego na rzecz Województwa Łódzkiego, w drodze umowy, własność albo użytkowanie wieczyste nieruchomości.
  4. Właściciel lub użytkownik wieczysty nieruchomości jest obowiązany udostępnić nieruchomość w celu wykonania robót budowlanych związanych z budową sieci uzbrojenia terenu i przebudową innych dróg publicznych, a także wykonania czynności związanych z konserwacją oraz usuwaniem awarii sieci uzbrojenia terenu. Obowiązek udostępnienia nieruchomości podlega egzekucji administracyjnej.
  5. Ostateczna decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowi podstawę do dokonania wpisu w księdze wieczystej.
  1. Przed przystąpieniem do użytkowania Inwestor jest zobowiązany: zawiadomić właściwy organ nadzoru budowlanego o zakończeniu budowy co najmniej 14 dni przed zamierzonym terminem przystąpienia do użytkowania.
  2. Określam warunki dotyczące gospodarowania odpadami:

Z odpadami powstającymi na etapie realizacji inwestycji należy postępować zgodnie z ustawą z dnia z dnia 14 grudnia 2012 r. o odpadach (t.j. Dz. U. 2023 r. poz. 1587, ze zm.). Powstałe odpady należy gromadzić selektywnie, w warunkach uniemożliwiających szkodliwe oddziaływanie na środowisko i zdrowie ludzi, a następnie przekazać je podmiotowi posiadającemu stosowne zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie gospodarowania odpadami.

  1. Określam termin wydania nieruchomości lub wydania nieruchomości i opróżnienia lokali oraz innych pomieszczeń na 120 dzień od dnia, w którym niniejsza decyzja stała się ostateczna (art. 16 ust. 2 specustawy drogowej), z zastrzeżeniem warunków wynikających z nadania decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności (pkt 16 niniejszej decyzji).
  2. Nadaję niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności ze względu na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy (art. 17 ust. 1 specustawy drogowej).

Zgodnie z art. 17 ust. 3 specustawy drogowej, nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności:

  • zobowiązuje do niezwłocznego wydania nieruchomości, opróżnienia lokali i innych pomieszczeń;
  • uprawnia do faktycznego objęcia nieruchomości w posiadania przez właściwego zarządcę drogi;
  • uprawnia do rozpoczęcia robót budowlanych;
  • uprawnia do wydania przez właściwy organ dziennika budowy.

 

UZASADNIENIE

Wnioskiem z dnia 18.04.2025 r. Inwestor – Zarząd Województwa Łódzkiego, z siedzibą pod adresem: al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź, w imieniu którego działa pełnomocnik – Pan Piotr Kropidłowski, wystąpił do Wojewody Łódzkiego o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej, w trybie art. 11b ust. 1 specustawy drogowej.

Po analizie wniosku Wojewoda Łódzki stwierdził, że nie spełnia on wymagań formalnych i pismem z dnia 24.04.2025 r. wezwał Inwestora, w trybie art. 64 § 2 Kpa, do usunięcia braków formalnych. W wezwaniu organ poinformował o obowiązku dokonania ww. czynności w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania. Inwestor w dniu 9.05.2025 r. przedłożył m.in. oryginał pełnomocnictwa potwierdzającego uprawnienie Pana Piotra Kropidłowskiego do reprezentowania Inwestora w przedmiotowej sprawie oraz opinię Zarządu Powiatu Łęczyckiego oraz uzupełnił pozostałe braki wskazane w ww. wezwaniu.

Wniosek zawierał m.in.:

  1. mapę w skali 1:500 przedstawiającą proponowany przebieg drogi, z zaznaczeniem terenu niezbędnego dla obiektów budowlanych, oraz istniejące uzbrojenie terenu;
  2. analizę powiązania drogi z innymi drogami publicznymi;
  3. mapy zawierające projekty podziału nieruchomości, sporządzone zgodnie z odrębnymi przepisami;
  4. określenie zmian w dotychczasowej infrastrukturze zagospodarowania terenu;
  5. trzy egzemplarze projektu zagospodarowania terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego wraz z zaświadczeniem, o którym mowa w art. 12 ust. 7 ustawy – Prawo budowlane, aktualnym na dzień opracowania projektu,
  6. opinię Zarządu Województwa Łódzkiego z dnia 10.12.2024 r., znak: BPPWŁ.ZP.4041.153.2024;
  7. opinię Dyrektora Zarządu Dróg Powiatowych w Łęczycy działającego w imieniu Zarządu Powiatu Łęczyckiego, znak: DT.4007.175.2024.JG, z dnia 18.12.2024 r.;
  8. opinię Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 14.10.2024 r., znak: WUOZ-ZA.5152.358.2024.PS;
  9. wystąpienie zarządcy drogi z dnia 29.11.2024 r. do Burmistrza Piątku o wyrażenie opinii, na podstawie art. 11b ust. 1 specustawy drogowej, dotyczącej przedmiotowej inwestycji drogowej, wraz z oświadczeniem o niewydaniu opinii w ciągu 14 dni, co traktuje się jako brak zastrzeżeń do wniosku;
  10. opinię Dyrektora Regionalnego Zarządu Gospodarki Wodnej w Warszawie Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 04.02.2025 r., znak: W.RPP.430.39.2025.JJ,
  11. ostateczną decyzję Dyrektora Zarządu Zlewni w Łowiczu Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie z dnia 10.04.2025 r., znak: WL.ZUZ.4210.1164.2024.MU, o udzieleniu Zarządowi Województwa Łódzkiego pozwolenia wodnoprawnego na wykonanie urządzeń wodnych oraz usługę wodną.

Ze względu na fakt, iż na odcinku drogi objętym zakresem wniosku o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej brak jest terenów i obiektów, o których mowa w art. 11d ust. 1 pkt 8 lit. a, b, c, ca, e, g i ga specustawy drogowej, opinie: ministra właściwego do spraw zdrowia, dyrektora właściwego urzędu morskiego, dyrektora właściwego organu nadzoru górniczego, ministra właściwego do spraw środowiska, dyrektora właściwej regionalnej dyrekcji Lasów Państwowych, właściwego zarządcy infrastruktury kolejowej oraz podmiotu zarządzającego w rozumieniu ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o portach i przystaniach morskich, nie były wymagane.

W ramach przedmiotowej inwestycji główne zadanie stanowi budowa drogi dla pieszych i rowerów. Pozostałe roboty objęte zakresem inwestycji dotyczą innych elementów drogi takich jak: zjazdy, perony autobusowe, rowy drogowe, kanał technologiczny oraz włączenia dróg niższych kategorii.

W komunikacie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska z dnia 6.04.2022 r., znak: DOOŚ‑WAPiS.400.55.2022.MDz, wskazano, że głównym i jedynym przeznaczeniem chodnika, czy ścieżki rowerowej jest prowadzenie ruchu pieszych i ruchu rowerów, nie zaś, jak w przypadku głównej funkcji drogi – ruchu pojazdów lub ruchu drogowego. Należy podkreślić, że uznanie chodnika czy ścieżki rowerowej za część drogi, nie determinuje kwalifikacji w zakresie wymogu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Kluczowe znaczenie ma tu bowiem fakt, że użytkowanie tego rodzaju infrastruktury nie wiąże się zasadniczo z generowaniem oddziaływań, bowiem nie jest prowadzony nią ruch pojazdów silnikowych.

Zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w ww. komunikacie, realizacja przedsięwzięcia polegająca na budowie drogi dla pieszych i rowerów nie wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, gdyż nie stanowi ona przedsięwzięcia, które może znacząco oddziaływać na środowisko, niezależnie od sposobu realizacji (samodzielne przedsięwzięcie czy też przebudowa lub rozbudowa drogi) oraz umiejscowienia (w pasie drogowym, poza pasem drogowym, na obiekcie mostowym).

W świetle powyższego przedmiotowa inwestycja nie zalicza się do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 1839), zatem zgodnie z art. 71 ust. 2 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz.U. z 2024 r. poz. 1112, ze zm.), zwanej dalej „ustawą ooś”, inwestycja ta nie wymagała uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia.

O wszczęciu przedmiotowego postępowania, stosownie do art. 11 d ust. 5 specustawy drogowej, organ zawiadomił Inwestora pismem z 14.05.2025 r. Do właścicieli i użytkowników wieczystych nieruchomości, objętych wnioskiem o wydanie przedmiotowej decyzji, zostały skierowane indywidualne zawiadomienia na adresy wskazane w ewidencji gruntów. Dane osobowe i adresy właścicieli lub użytkowników wieczystych nieruchomości objętych wnioskiem, ustalono na podstawie wypisów z rejestru gruntów, otrzymanych od Starosty Łęczyckiego, aktualnych na dzień 24.04.2025 r.

Zawiadomienie zawierało w szczególności oznaczenie nieruchomości lub ich części, objętych wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, według katastru nieruchomości oraz informację o terminie i miejscu, w którym strony mogą zapoznać się z aktami sprawy (art. 11d ust. 6 specustawy drogowej). Ponadto poinformowano strony postępowania, że z dniem zawiadomienia, nieruchomości stanowiące własność Skarbu Państwa bądź jednostek samorządu terytorialnego, objęte wnioskiem o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej, nie mogą być przedmiotem obrotu w rozumieniu przepisów o gospodarce nieruchomościami. Czynność prawna dokonana z naruszeniem zakazu, o którym mowa wyżej, jest nieważna (art. 11d ust. 9 i 10 specustawy drogowej). Pozostałe strony postępowania zostały zawiadomione poprzez obwieszczenie zamieszczone:

  • w prasie lokalnej (wydanie łódzkie Gazety Wyborczej) – w dniu 20.05.2025 r.;
  • na tablicy ogłoszeń Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniach od 20.05.2025 r. do 03.06.2025 r.;
  • w urzędowym publikatorze teleinformatycznym - Biuletynie Informacji Publicznej Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi - w dniu 20.05.2025 r. na okres 14 dni od dnia zamieszczenia;
  • na tablicy ogłoszeń oraz w urzędowym publikatorze teleinformatycznym Urzędu Miejskiego w Piątku  – w dniach od 16.06.2025 r. do 18.07.2025 r.

W trakcie trwania postępowania, dotyczącego wydania zezwolenia na realizację przedmiotowej inwestycji drogowej, do tutejszego organu nie wpłynęły żadne wnioski ani zastrzeżenia składane przez strony postępowania. Ponadto żadna ze stron nie skorzystała z prawa do zapoznania się z aktami sprawy w siedzibie tutejszego urzędu.

Po analizie wniosku oraz przedłożonych załączników, m.in. mapy w skali 1:500 przedstawiającej proponowany przebieg drogi, tut. organ pismem z dnia 04.06.2025 r., wezwał Inwestora, na postawie art. 50 § 1 kpa, do usunięcia braków i nieścisłości w powyższej dokumentacji, w terminie 30 dni od dnia otrzymania wezwania. Uwagi dotyczyły m.in. doprecyzowania, na czyją rzecz będą przejmowane nieruchomości w ramach przedmiotowej inwestycji oraz jakie inne drogi publiczne będą rozbudowywane, a także wyjaśnienia rozbieżności, które wystąpiły pomiędzy mapą z proponowanym przebiegiem drogi a złożonym wnioskiem. Inwestor skorygował i uzupełnił dokumentację we wskazanym zakresie w dniu 17.06.2025 r.

Dla przedmiotowej inwestycji mają zastosowanie przepisy techniczno-budowlane, obowiązujące od dnia 21 września 2022 r., tj. rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 20 lipca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz.1518).

Po weryfikacji przedłożonej przez Inwestora dokumentacji projektowej, w związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w projekcie budowlanym, stanowiącym załącznik do wniosku o wydanie decyzji ZRID, Wojewoda Łódzki, działając na podstawie art. 35 ust. 3 ustawy Prawo budowlane, postanowieniem Nr 126/25 z dnia 24.06.2025 r. nałożył na Inwestora obowiązek ich usunięcia w terminie 45 dni od daty otrzymania postanowienia. Uwagi dotyczyły m.in. niespójności projektu zagospodarowania terenu i projektu architektoniczno-budowlanego z wnioskiem i mapą z proponowanym przebiegiem drogi oraz braku uzgodnienia PZT i PAB przez rzeczoznawcę do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych. W dniu 03.07.2025 r. Inwestor przedłożył uzupełniony projekt budowlany, zgodnie z warunkami postanowienia Nr 126/25 z dnia 24.06.2025 r. 

            W dniu 18.04.2025 r., wraz z wnioskiem o wydanie decyzji ZRID, Inwestor wystąpił także o nadanie decyzji rygoru natychmiastowej wykonalności, z uwagi na uzasadniony interes społeczny i gospodarczy. Uzasadniając swój wniosek Inwestor podkreślił, że w ramach inwestycji zostanie wybudowana droga dla pieszych i rowerów, droga dla pieszych, perony autobusowe, ponadto zostaną rozbudowane i przebudowane skrzyżowania oraz zjazdy wraz z przepustami. Dodatkowo wykonane zostaną doświetlenia przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych oraz peronów autobusowych. Roboty budowlane obejmują także budowę kanału technologicznego, odwodnienia układu drogowego i przebudowę hydrantu.

 Inwestor w swoim uzasadnieniu nadania niniejszej decyzji ZRID rygoru natychmiastowej wykonalności wskazał, że budowa nowej, równej i szerszej nawierzchni drogi dla pieszych i rowerów, oświetlenia przejść dla pieszych, przejazdów rowerowych i peronów oraz zastosowanie płytek wskaźnikowych na przejściach dla pieszych oraz peronach, znacząco zwiększy bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Rozbudowa i przebudowa skrzyżowań, budowa oświetlenia oraz odwodnienia układu drogowego znacząco zwiększy wzajemną widoczność wszystkich uczestników ruchu, a tym samym bezpieczeństwo na drodze. Budowa kanału technologicznego, przebudowa hydrantu oraz ujednolicenie kolorystyki projektowanych nawierzchni poprawi funkcjonalność i dostępność tej przestrzeni dla pobliskich mieszkańców. Przyjęte rozwiązania zapewnią właściwe parametry przedmiotowych elementów drogi, pozytywnie wpłyną na otaczające zagospodarowanie terenu oraz zwiększą bezpieczeństwo i komfort użytkowania wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Biorąc pod uwagę fakt, że powyższe względy stanowią uzasadniony interes społeczny i gospodarczy, o którym mowa w art. 17 ust. 1 specustawy drogowej, organ przychylił się do wniosku Inwestora, nadając niniejszej decyzji rygor natychmiastowej wykonalności.

W tym miejscu należy przypomnieć, że - zgodnie z obowiązującym orzecznictwem -organ wydający decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej może działać tylko w granicach złożonego przez zarządcę drogi wniosku i nie ma możliwości ingerowania w lokalizację inwestycji, a więc i w przebieg linii podziału nieruchomości, zaproponowany przez wnioskodawcę. To inwestor jest kreatorem miejsca, sposobu i kształtu realizacji całej inwestycji, natomiast organ orzekający wyznacza dopuszczalne prawem granice tej kreacji, poprzez dokonywanie oceny prawnej, kończącej się aktem władztwa publicznego, zakreślającego te granice. (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 16 maja 2024 roku, sygn. akt II OSK 1314/22). Niedopuszczalna jest zatem ocena racjonalności i słuszności koncepcji przedstawionej przez inwestora. Z przepisów specustawy drogowej wynika bowiem jednoznacznie, że to inwestor decyduje o przebiegu trasy oraz najkorzystniejszych, z jego punktu widzenia, rozwiązaniach lokalizacyjnych i techniczno-organizacyjnych. Podkreślenia przy tym wymaga, że ustawodawca nie nałożył na inwestora obowiązku rozważenia i przedstawienia alternatywnych rozwiązań i wariantów przebiegu drogi, co w konsekwencji oznacza, że organ rozpoznający wniosek dokonuje jedynie sprawdzenia, czy spełnia on ustawowe wymogi – jest kompletny, inwestor uzyskał stosowne uzgodnienia, opinie i zezwolenia oraz czy przedłożony projekt jest zgodny ze specustawą drogową i dotyczy dróg publicznych (np. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 28 listopada 2023 roku, sygn. akt II OSK 2141/23, wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 8 stycznia 2025 roku, sygn. akt II OSK 24/32/24).

Wojewoda wydaje decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek i zgodnie z wnioskiem właściwego zarządcy drogi, jeśli wniosek spełnia wymogi określone przepisami prawa. Niniejsza decyzja, zgodnie z art. 11f i art. 12 specustawy drogowej, zezwala na realizację inwestycji drogowej określając linie rozgraniczające teren inwestycji, zatwierdzając zgodnie z ww. liniami podziały nieruchomości oraz zatwierdza projekt zagospodarowania terenu oraz projekt architektoniczno-budowlany.

Po ostatecznym dokonaniu oceny przedstawionych dokumentów, zebraniu i rozpatrzeniu całego materiału dowodowego oraz stwierdzeniu, że wnioskowana inwestycja spełnia łącznie warunki określone w ustawie z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, a wnioskodawca przedłożył wymagane przepisami powołanej powyżej ustawy dokumenty, orzeczono jak w sentencji.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Ministra Finansów i Gospodarki w Warszawie, za pośrednictwem Wojewody Łódzkiego, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji. Zgodnie z art. 11g ust.1a specustawy drogowej, odwołanie musi zawierać zarzuty odnoszące się do tej decyzji, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem odwołania oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.

Przed upływem terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Z up. WOJEWODY ŁÓDZKIEGO

Jakub Lepalczyk

Dyrektor Wydziału
Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa

(podpisano elektronicznie)

 

Nie pobrano opłaty skarbowej za dokonanie czynności urzędowej, na podstawie art. 7 pkt 3 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o opłacie skarbowej (t.j. Dz. U. z 2023 r., poz. 2111, ze zm.).

 

Załączniki:

Nr 1 - mapa w skali 1:500 określająca linie rozgraniczające teren inwestycji

Nr 2 - mapa z zatwierdzonymi podziałami nieruchomości, obręb 0024 Piekary

Nr 3 - projekt budowlany obejmujący projekt zagospodarowania terenu, projekt architektoniczno-budowlany i załącznikami

Otrzymują:

  1. Zarząd Województwa Łódzkiego

Pełnomocnik – Pan Piotr Kropidłowski  (załączniki nr 1, 2, 3 – po 1 egz.)

  1. Pozostałe strony –  w drodze obwieszczenia
  2. Aa (załączniki nr 1, 2, 3 – po 1 egz.)

Do wiadomości:

  1. Łódzki Wojewódzki Inspektor Nadzoru Budowlanego

ul. Traugutta 25, 90-113 Łódź (załącznik nr 3 - 1 egz.)

  1. Starosta Łęczycki

Plac Tadeusza Kościuszki 1, 99-101 Łęczyca (załącznik nr 2 – 1 egz.)

(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w ewidencji gruntów)

  1. Zarząd Województwa Łódzkiego

al. Piłsudskiego 8, 90-051 Łódź (załącznik nr 2 – 1 egz.)

(po uzyskaniu przez niniejszą decyzję waloru ostateczności celem ujawnienia w księgach wieczystych)

  1. Wydział Gospodarki Nieruchomościami

Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi (załącznik nr 2 – 1 egz.)

  1. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Łodzi

al. Piłsudskiego 12, 90-051 Łódź

 

 

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

 

25 maja 2018 r. na terytorium wszystkich krajów Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych - RODO). RODO określa zasady, na jakich można przetwarzać dane osobowe. Z przepisów rozporządzenia o ochronie danych wynika też obowiązek ochrony danych osobowych.

 

Kto jest administratorem Państwa danych? Jak skontaktować się z administratorem danych?

Administratorem Państwa danych osobowych jest Wojewoda Łódzki.

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: kancelaria@lodz.uw.gov.pl

Jak skontaktować się z inspektorem ochrony danych?

- adres: Łódzki Urząd Wojewódzki w Łodzi, ul. Piotrkowska 104, 90-926 Łódź

- e-mail: iod@lodz.uw.gov.pl.

W jakim celu administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator przetwarza Państwa dane, aby Wojewoda Łódzki mógł wykonywać swoje ustawowe zadania, w szczególności:

- rozpatrywać sprawy – prowadzić postępowania administracyjne, należące do właściwości wojewody jako organu administracji architektoniczno-budowlanej I instancji;

- prowadzić rejestr wniosków o pozwolenie na budowę i rejestru decyzji o pozwoleniu na budowę wydawanych przez wojewodę;

- rozpatrywać sprawy należące do właściwości wojewody jako organu administracji rządowej (skargi, wnioski, zapytania itp.);

Na jakiej podstawie administrator przetwarza Państwa dane osobowe?

Podstawą prawną przetwarzania danych osobowych jest obowiązek prawny, który ciąży na administratorze. Przetwarzanie danych jest niezbędne do wypełnienia obowiązku prawnego ciążącego na administratorze.

Źródła danych

Administrator może pozyskiwać dane osobowe od osoby, której te dane dotyczą, ze źródeł publicznie dostępnych, od organów administracji państwowej, od innych podmiotów, od osób fizycznych zobowiązanych do przekazania danych osobowych.

Kto będzie mieć dostęp do Państwa danych osobowych?

Administrator może przekazywać (udostępniać) – w celu wskazanym wyżej - Państwa dane osobowe innym kategoriom odbiorców danych osobowych. Odbiorcami tych danych osobowych są strony postępowania, prowadzonego przez wojewodę i ich pełnomocnicy, podmioty działające na prawach strony,  i ich pełnomocnicy, a także uczestnicy postępowań (np. biegli itp.), organy publiczne i urzędy państwowe lub inne podmioty upoważnione na podstawie przepisów prawa lub wykonujący zadania realizowane w interesie publicznym lub w ramach sprawowania władzy publicznej.

Jak długo administrator będzie przetwarzać Państwa dane?

Administrator będzie przetwarzać Państwa dane do czasu, aż wykona określone zadanie.

Czas ten obejmuje też archiwizację dokumentów, które administrator zgromadzi w związku z realizacją tego zadania.

Jakie przysługują Państwu prawa?

Mają Państwo prawo żądać od administratora danych, aby:

- umożliwił Państwu dostęp do swoich danych osobowych,

- sprostował przetwarzane dane,

Żądanie realizacji wymienionych praw proszę przesłać w formie pisemnej do administratora danych (dane kontaktowe jak wyżej, z dopiskiem „Ochrona danych osobowych”).

Przysługuje też Państwu prawo, aby wnieść skargę do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych w przypadku, gdy uznają Państwo, że przetwarzanie danych osobowych narusza przepisy.

Czy Państwa dane są bezpieczne?

Tak. Administrator nie wykorzystuje ich po to, aby w sposób zautomatyzowany podejmować decyzje lub profilować dane.

Materiały

Decyzja ZRID Nr 65​_25
Decyzja​_ZRID​_Nr​_65​_25.pdf 0.23MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
12.08.2025 00:06 Wanda Rutecka-Wybraniec
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Janiszewski Hubert
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Decyzja Wojewody Łódzkiego Nr 65/2025 z dnia 31.07.2025 r., znak: GPB-II.7820.3.2025.IK o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej 1.0 12.08.2025 00:06 Wanda Rutecka-Wybraniec

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}