Oddział do spraw rodziny
Kierownik:
Marta Kaźmierczak
tel. (+48) 42 664 20 56
pokój 306
Zastępca Kierownika:
Małgorzata Pytko
tel. (+48) 42 664 20 08
po. 307
Do zadań oddziału należy:
1. Prowadzenie spraw z zakresu wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej, a w szczególności:
a) sprawowanie kontroli nad :
- realizacją zadań z zakresu wspierania rodziny, pieczy zastępczej, usamodzielnień pełnoletnich wychowanków i adopcji wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego i jednostki organizacyjne wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej,
– zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej z wymaganymi kwalifikacjami,
b) monitoring realizacji zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przez samorząd gminny, powiatowy i województwa
2. Zasięganie informacji o sposobie realizacji zadań wynikających z ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej przez samorząd gminny, powiatowy i województwa
3. Rozpatrywanie wniosków o wydanie zezwolenia na umieszczenie kolejnego dziecka w placówce opiekuńczo-wychowawczej w trybie art. 95 ust. 3a i 4a ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej
4. Rozpatrywanie wniosków o wydanie zgody, o której mowa w art. 27 ust. 9 ustawy o pomocy obywatelom Ukrainy w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium tego państwa
5. Prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie wydawania i cofania zezwoleń na prowadzenie placówek opiekuńczo - wychowawczych, regionalnych placówek opiekuńczo-terapeutycznych i interwencyjnych ośrodków preadopcyjnych, w tym przeprowadzanie oględzin obiektów tych placówek
6. Wprowadzanie danych do centralnego rejestru pieczy zastępczej, o którym mowa w art. 38d ust. 1 ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, ich aktualizacja i usuwanie
7. Gromadzenie informacji o liczbie miejsc w rodzinnej pieczy zastępczej na terenie danego powiatu
8. Udział, w roli obserwatora, w posiedzeniach ośrodka adopcyjnego dotyczących kwalifikowania dziecka do przysposobienia, dokonywania wstępnej oceny kandydata do przysposobienia dziecka oraz wydawania opinii kwalifikacyjnej kandydata do przysposobienia dziecka w celu kontroli zapewnienia odpowiedniej jakości prowadzonych procedur przysposobienia
9. Współdziałanie z ministrem właściwym do spraw rodziny przy opracowywaniu, realizacji i finansowaniu programów wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej
10. Sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej realizowanych przez samorząd gminny, powiatowy i województwa
11. Przeprowadzanie kontroli realizacji zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej wykonywanych przez podmioty niepubliczne na podstawie umów z organami administracji rządowej i samorządowej
12. Monitorowanie realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej przy pomocy Wojewódzkiego Koordynatora Realizacji Rządowego Programu Przeciwdziałania Przemocy Domowej
13. Opracowywanie materiałów instruktażowych, zaleceń, procedur postępowania interwencyjnego w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą domową dla osób realizujących te zadania
14. Monitorowanie zjawiska przemocy domowej
15. Gromadzenie sprawozdań z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej wykonywanych przez gminy, powiaty i samorząd województwa oraz przekazywanie ich właściwemu ministrowi do spraw zabezpieczenia społecznego w wersji elektronicznej
16. Rozpatrywanie wniosku o wskazanie innej gminy właściwej do realizacji procedury "Niebieskie Karty" w sytuacji wystąpienia okoliczności utrudniających jej realizację
17. Współdziałanie z ministrem właściwym do spraw zabezpieczenia społecznego w realizacji programów osłonowych z zakresu przeciwdziałania przemocy domowej
18. Nadzór na realizacją programów korekcyjno-edukacyjnych i psychologiczno-terapeutycznych
19. Sprawowanie nadzoru i kontroli nad realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w obszarze świadczeń rodzinnych oraz funduszu alimentacyjnego
20. Przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw rodziny, w terminie do dnia 31 stycznia informacji o realizacji w roku poprzednim kontroli realizacji świadczeń rodzinnych oraz świadczeń z funduszu alimentacyjnego prowadzonej na podstawie ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o kontroli w administracji rządowej wraz z jej wynikami i oceną, zawierającą w szczególności ocenę poprawności merytorycznej i formalnej zadań objętych kontrolą
21. Monitorowanie realizacji świadczeń rodzinnych i świadczeń z funduszu alimentacyjnego przez organy właściwe
22. Merytoryczna ocena wniosków o dotacje udzielane jst i nadzór nad wykorzystaniem tych środków, w tym prowadzenie postępowań administracyjnych
23. Sprawowanie nadzoru i kontroli nad realizacją Resortowego programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat trzech – „Maluch+”, w zakresie dochowania przez beneficjentów okresów trwałości, w tym prowadzenie postępowań administracyjnych w przedmiocie zwrotu wypłaconych dotacji
24. Realizacja zadań przypisanych Wydziałowi Rodziny i Polityki Społecznej w ramach Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch+” 2022 –2029 oraz „Aktywny Maluch” 2022 – 2029
25. Realizacja resortowych programów rozwoju instytucji opieki nad dziećmi do lat 3 Aktywne Place Zabaw i Aktywny Dzienny Opoiekun w Gminie
26.Wykonywanie zadań administratora wojewódzkiego dla aplikacji Rejestr Żłobków, wynikających z ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3
27 Współpraca z Łódzkim Kuratorem Oświaty.
- Pierwsza publikacja:
- 01.04.2021 08:17 Ilona Kędzierska
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Ilona Kędzierska
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Oddział do spraw rodziny | 4.0 | 17.04.2025 13:27 Agnieszka Rosiak |
| Oddział do spraw rodziny | 3.0 | 19.01.2023 12:50 Łukasz Ślusarz |
| Oddział do spraw rodziny | 2.0 | 19.01.2023 12:49 Łukasz Ślusarz |
| Oddział do spraw rodziny | 1.0 | 01.04.2021 08:17 Ilona Kędzierska |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP