W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ogłoszenie - wydawanie zezwoleń na prowadzenie domów pomocy społecznej

16.08.2023

  • Wydawanie zezwoleń - prowadzenie domów pomocy społecznej

Zezwolenie na prowadzenie domu pomocy społecznej wydaje wojewoda właściwy ze względu na położenie domu.

 

  • Kto może prowadzić dom pomocy społecznej?

Dom pomocy społecznej mogą prowadzić:

1 jednostki samorządu terytorialnego;

2 Kościół Katolicki, inne kościoły, związki wyznaniowe oraz organizacje społeczne, fundacje i stowarzyszenia;

3 inne osoby prawne;

4 osoby fizyczne.

 

  • Jak winien być przygotowany i prowadzony dom pomocy społecznej?

Standard usług świadczonych w domu pomocy społecznej określony jest w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 734).

 

  • Jakie dokumenty należy złożyć?

Wojewoda wydaje zezwolenie, jeżeli podmiot o nie występujący spełnia warunki określone w ustawie z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz. U. z 2023 r. poz. 901) i rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 sierpnia 2012 r. w sprawie domów pomocy społecznej oraz przedstawi, zgodnie z art. 57 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, wniosek (wzór w załączeniu poniżej), do którego dołączy:

  1. dokumenty potwierdzające tytuł prawny do nieruchomości, na której jest usytuowany dom;

  2. dokumenty potwierdzające spełnienie wymagań określonych odrębnymi przepisami, tj. dokumenty wskazujące, że budynek, w którym ma być prowadzony dom, spełnia wymagania określone przepisami przeciwpożarowymi, sanitarnymi, budowlanymi i in.;

  3. regulamin organizacyjny domu pomocy społecznej lub jego projekt.

W przypadku Kościoła Katolickiego, innych kościołów, związków wyznaniowych oraz organizacji społecznych, fundacji i stowarzyszeń, innych osób prawnych i osób fizycznych:

  1. dokumenty potwierdzające status prawny podmiotu, w przypadku gdy nie podlega wpisowi do rejestru przedsiębiorców w KRS lub zgłoszeniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej;

  2. informację o sposobie finansowania domu;

  3. zaświadczenie, że osoba która będzie kierowała domem jest zdolna ze względu na stan zdrowia do kierowania domem;

  4. zaświadczenie albo oświadczenie o niezaleganiu z płatnościami wobec urzędu skarbowego i składkami do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych;

  5. zaświadczenie albo oświadczenie o niekaralności za przestępstwo umyślne osoby, która będzie kierowała domem.

Oświadczenia, o których mowa powyżej, składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.

Dokumenty dołączone do wniosku powinny być urzędowo poświadczone przez organ lub podmiot, który je wydał (odpis lub wyciąg z dokumentu), ponadto można przedstawić kopie dokumentów, których poświadczenia zgodności dokumentu z oryginałem dokonuje notariusz albo występujący w sprawie pełnomocnik strony będący adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym (zgodnie z art. 76a ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego, tj. Dz. U. z 2023 r. poz.775). Zaświadczenia otrzymywane w formie elektronicznej prosimy o doręczanie w tej samej postaci za pośrednictwem:

ePUAP': /lodzuw/skrytka

lub 

e-mail: ps@lodz.uw.gov.pl

 

  • Wizytacja domu i wydanie decyzji zezwalającej na prowadzenie domu pomocy społecznej

W przypadku braków formalnych wniosku lub niedołączenia do wniosku wszystkich dokumentów, wojewoda wzywa podmiot występujący o zezwolenie do uzupełnienia tych dokumentów w terminie 14 dni od dnia doręczenia wezwania, pouczając, że ich niedołączenie spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania. Wydanie decyzji powinno nastąpić nie później niż w ciągu miesiąca od złożenia kompletnego wniosku.

Podmiot będzie poinformowany pismem o terminie wizytacji, która odbędzie się po złożeniu kompletnego wniosku.

Po wydaniu zezwolenia na prowadzenie domu pomocy społecznej, wojewoda wpisuje dom pomocy społecznej do rejestru domów pomocy społecznej województwa łódzkiego, dostępnego jest na stronie:

https://www.gov.pl/web/uw-lodzki/rejestr-domow-pomocy-spolecznej

 

  • Gdzie złożyć wniosek?

Wniosek o zezwolenie wraz z kompletem dokumentów można złożyć osobiście, tradycyjnie lub elektronicznie na adres:

  • Łódzki Urząd Wojewódzki Wydział Rodziny i Polityki Społecznej w Łodzi, ul. Żeromskiego 87, 90-502 Łódź

  • ePUAP':/lodzuw/skrytka

Godziny pracy urzędu

poniedziałek, środa, czwartek, piątek w godz. od 8.00 do 16.00 oraz we wtorki w godz. 9.00 do 17.00

 

ZAŁĄCZNIK – wzór wniosku

 

Materiały

wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie dps
wzór​_wniosku​_o​_wydanie​_zezwolenia​_na​_prowadzenie​_dps.doc 0.01MB
{"register":{"columns":[]}}