Zarządzenie Wojewody Łódzkiego z dnia 29 kwietnia 2025 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi
30.04.2025
Na podstawie art. 16 ustawy z dnia 23 stycznia 2009 r. o wojewodzie i administracji rządowej w województwie (Dz. U. z 2025 r. poz. 428) zarządza się, co następuje:
§ 1. W Regulaminie Organizacyjnym Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi stanowiącym załącznik do zarządzenia Nr 164/2024 Wojewody Łódzkiego z dnia 14 sierpnia 2024 r. w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi, zmienionego zarządzeniem Nr 200/2024 z dnia 27 września 2024 r.[1], Nr 209/2024 z dnia 16 października 2024 r.[2] oraz Nr 273/2024 z dnia 12 grudnia 2024 r.[3] wprowadza się następujące zmiany:
- w § 8 w ust. 1:
- pkt 10 otrzymuje brzmienie:
„10) Wydział Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców - posługujący się przy znakowaniu prowadzonych spraw i akt symbolem „SOC”:
- oddział paszportowy i zezwoleń na pracę ”SOC-I”,
– Terenowe Punkty Paszportowe w Kutnie, Bełchatowie, Radomsku i Tomaszowie Mazowieckim,
- oddział spraw obywatelskich ”SOC-II”,
- oddział cudzoziemców do spraw legalizacji pobytu i pracy ”SOC-III”,
- oddział cudzoziemców do spraw legalizacji pobytu ”SOC-IV”,
- wieloosobowe stanowisko do spraw administracyjnych ”SOC-V”
– Punkty Obsługi Klienta realizujące zadania w:
1) Piotrkowie Trybunalskim ”SOC-VI”;
2) Sieradzu ”SOC-VII”;
3) Skierniewicach ”SOC-VIII”;”,
b) uchyla się pkt 11;
2) w § 9 w ust. 2 pkt 7 otrzymuje brzmienie:
„7) Zastępca Dyrektora Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców;”;
3) w § 13 w ust. 1 w pkt 2 w lit. h średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. i w brzmieniu:
„i) przeciwdziałanie dezinformacji obniżającej społeczną odporność na obszarze województwa;”;
4) w § 14 ust. 2 otrzymuje brzmienie:
,,2. W Biurze działa Główny Księgowy Urzędu, Zastępca Głównego Księgowego Urzędu oraz Koordynator do Spraw Dostępności w Łódzkim Urzędzie Wojewódzkim w Łodzi.”;
5) w § 15 w ust. 1:
a) w pkt 1 po lit. j dodaje się lit. k w brzmieniu:
„k) udział w zapewnieniu funkcjonowania Urzędu w czasie wojny;”
b) w pkt 2 w lit. h średnik zastępuje się przecinkiem i dodaje się lit. i w brzmieniu:
„i) udział w zapewnieniu funkcjonowania Urzędu w czasie wojny;”,
c) w pkt 3 lit. d otrzymuje brzmienie:
,,d) zapewnienie bezpośredniej obsługi klientów, z wyłączeniem Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców oraz Archiwum Zakładowego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi,”;
6) w § 20 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1 i dodaje się ust. 2 w brzmieniu:
,,2. W Wydziale działa Pełnomocnik Wojewody do Spraw Równego Traktowania.”;
7) § 22 otrzymuje brzmienie:
„§ 22. 1. Do zakresu działania Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców należą sprawy związane z obsługą paszportową, pobytem
i pracą cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz obywateli UE i członków ich rodzin, wydawaniem zezwoleń na pracę cudzoziemcom, ewidencją ludności, obywatelstwem polskim, nadzorem nad jst w zakresie spraw obywatelskich, w tym:
-
-
-
-
-
- oddziału paszportowego i zezwoleń na pracę:
- obsługa obywateli polskich w zakresie spraw paszportowych,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie odmowy wydania lub unieważnienia paszportu,
- opiniowanie wniosków dotyczących wydania książeczek żeglarskich,
- obsługa rejestru kandydatów na członków spółdzielni mieszkaniowych,
- potwierdzanie profilu zaufanego,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach zezwoleń na pracę cudzoziemców na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
- oddziału paszportowego i zezwoleń na pracę:
-
-
-
-
- w strukturze oddziału funkcjonują terenowe punkty paszportowe w Kutnie, Bełchatowie, Radomsku i Tomaszowie Mazowieckim, w których realizowane są sprawy związane z obsługą paszportową;
- oddziału spraw obywatelskich:
- nadzór nad wykonywaniem przez jst zadań określonych w ustawach: o ewidencji ludności, o dowodach osobistych, prawo o aktach stanu cywilnego oraz w ustawie o zmianie imienia i nazwiska,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w II instancji w sprawach: meldunkowych, dotyczących dowodów osobistych, rejestracji stanu cywilnego, zmiany imienia i nazwiska oraz udostępniania danych wynikających z ustawy o ewidencji ludności i ustawy o dowodach osobistych,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w sprawach o unieważnienie jednego z dwóch aktów stanu cywilnego, stwierdzających to samo zdarzenie,
- prowadzenie postępowań z zakresu obywatelstwa polskiego, w tym uznania za obywatela polskiego, uznania za repatrianta, potwierdzenia posiadania lub utraty obywatelstwa polskiego,
- wykonywanie zadań wynikających z przepisów ustawy o repatriacji, w tym: weryfikowanie i opiniowanie warunków do osiedlenia się repatriantów w Rzeczypospolitej Polskiej, wydawanie decyzji o potwierdzeniu nabycia przez repatriantów obywatelstwa polskiego, weryfikacja wniosków gmin i powiatów o udzielenie dotacji z rezerwy celowej budżetu państwa „Pomoc dla repatriantów” i występowanie z zapotrzebowaniem o przekazanie wnioskowanych dotacji,
- wydawanie potwierdzeń przyjęcia powiadomień od kościołów lub innych związków wyznaniowych o utworzeniu, zmianie nazwy, zmianie siedziby, zmianie granic, połączeniu, podziale, zniesieniu odpowiednich jednostek organizacyjnych oraz o powołaniu i odwołaniu osoby sprawującej funkcję organu osoby prawnej,
- wydawanie zaświadczeń o posiadaniu przez wyznaniowe osoby prawne osobowości prawnej oraz o organie uprawnionym do ich reprezentowania,
- planowanie, monitoring i analiza wykorzystania środków budżetowych na zadania z zakresu spraw obywatelskich w zakresie nadzorowanym przez Wydział, wnioskowanie o uruchomienie środków dla jst oraz rozliczanie przydzielonych im dotacji,
- wykonywanie zadań dotyczących przyznania świadczenia pieniężnego dla posiadaczy Karty Polaka osiedlających się w Rzeczypospolitej Polskiej, wynikających z ustawy o Karcie Polaka,
- wykonywanie zadań w zakresie uproszczenia wymogów dotyczących przedkładania niektórych dokumentów urzędowych w państwach członkowskich UE,
- obsługa Pełnomocnika Wojewody do Spraw Mniejszości Narodowych i Etnicznych;
3) oddziału cudzoziemców do spraw legalizacji pobytu i pracy:
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie legalizacji pobytu i pracy cudzoziemców, w tym również w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie legalizacji pobytu i pracy cudzoziemców, w tym również w związku z wykonywaną pracą na rzecz inwestorów strategicznych;
4) oddziału cudzoziemców do spraw legalizacji pobytu:
a) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie legalizacji pobytu cudzoziemców z uwagi na kształcenie się, prowadzenie badań naukowych, łączenie rodzin lub inne okoliczności wymienione w ustawie o cudzoziemcach, z wyjątkiem pracy i prowadzenia działalności gospodarczej,
b) prowadzenie ewidencji zaproszeń,
c) wydawanie tymczasowego dokumentu podróży,
d) wydawanie polskiego dokumentu tożsamości,
e) potwierdzenie danych osobowych cudzoziemców/uczniów podróżujących w ramach wycieczek w UE,
f) przedłużanie okresu ważności wizy,
g) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie wydawania, odmowy i umorzenia Karty Polaka, w tym rejestracja Karty Polaka,
h) prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie legalizacji pobytu obywateli UE i członków ich rodzin;
5) wieloosobowego stanowiska do spraw administracyjnych:
a) obsługa informacyjna w zakresie zadań realizowanych przez Wydział
b) zarządzanie dokumentacją wytwarzaną i gromadzoną w Wydziale,
c) obsługa informatyczna urządzeń wpisanych do ewidencji Wydziału,
d) prowadzenie spraw administracyjnych, gospodarczych i zaopatrzeniowych, w tym związanych z wdrożeniem projektu FAMI w Wydziale,
e) prowadzenie spraw inwentaryzacyjnych i wykazów stanu środków trwałych.
2. W Wydziale funkcjonują:
- punkty obsługi klienta zlokalizowane w Piotrkowie Trybunalskim, Sieradzu i Skierniewicach, w których realizowane są sprawy związane z:
a) obsługą paszportową,
b) obsługą cudzoziemców,
c) prowadzeniem postępowań administracyjnych w sprawach zezwoleń na pracę cudzoziemców na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej;
- terenowe punkty paszportowe w Kutnie, Bełchatowie, Radomsku i Tomaszowie Mazowieckim, w których realizowane są sprawy związane z obsługą paszportową;
- kancelaria wydziału, która odpowiada za obieg dokumentów – rejestrowanie i przekazywanie dokumentów do komórek organizacyjnych Wydziału oraz wysyłanie korespondencji Wydziału.
3. Wydział zapewnia obsługę informacyjną w zakresie spraw paszportowych, spraw związanych z ubieganiem się o polskie obywatelstwo, repatriację oraz dotyczących legalizacji pobytu i pracy cudzoziemców.
4. W Wydziale działa Pełnomocnik Wojewody do Spraw Mniejszości Narodowych i Etnicznych.”;
8) uchyla się § 23;
9) § 25 otrzymuje brzmienie:
„§ 25. 1. Do zakresu działania Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego należą sprawy dotyczące ochrony ludności, obronności, obrony cywilnej, zarządzania kryzysowego oraz powiadamiania ratunkowego określone w ustawach, a w szczególności:
-
-
- oddziału zarządzania kryzysowego:
-
- opracowywanie projektu i aktualizacja wojewódzkiego planu zarządzania kryzysowego, wojewódzkiego planu działania na wypadek epidemii, wojewódzkiego planu operacyjnego ochrony przed powodzią, systemu zarządzania sytuacjami zdarzeń radiacyjnych o zasięgu wojewódzkim,
- przygotowywanie projektów aktów prawnych:
- w sprawie ogłaszania i odwoływania pogotowia lub alarmów przeciwpowodziowych,
- w sprawie prowadzenia działań interwencyjnych w przypadku zdarzeń radiacyjnych,
- określających w sytuacjach nadzwyczajnych oraz w stanie klęski żywiołowej rozmiar i czas korzystania z każdej wody oraz czasowe ograniczenia w korzystaniu z wód,
- opiniowanie wstępnej oceny ryzyka powodziowego, uzgadnianie projektów map zagrożenia powodziowego oraz map ryzyka powodziowego, uzgadnianie planów zarządzania ryzykiem powodziowym,
- udział w dokonywaniu oceny stanu zabezpieczenia przeciwpowodziowego województwa,
- udział w sporządzaniu rocznego sprawozdania wojewody z realizacji działań zawartych w planach gospodarowania wodami na obszarach dorzeczy oraz planach zarządzania ryzykiem powodziowym,
- uzgadnianie decyzji Wód Polskich nakazującej zakładowi piętrzącemu wodę obniżenie piętrzenia wody lub opróżnienie zbiornika w przypadku ostrzeżenia o nadejściu wezbrania powodziowego,
- zapewnienie funkcjonowania:
- Wojewódzkiego Zespołu Zarządzania Kryzysowego, w tym dokumentowanie jego prac,
- Wojewódzkiego Zespołu Interdyscyplinarnego do spraw Bezpieczeństwa Imprez Masowych, w tym dokumentowanie jego prac,
- planowanie, organizowanie oraz prowadzenie szkoleń, ćwiczeń i treningów z zakresu zarządzania kryzysowego,
- realizacja zadań z zakresu:
- bezpieczeństwa imprez masowych na terenie województwa,
- finansowania lub dofinansowania zadań własnych jst z zakresu odbudowy lub remontów infrastruktury komunalnej zniszczonej lub uszkodzonej w wyniku działania żywiołu oraz z zakresu zarządzania kryzysowego, w tym nadzór nad właściwym wykorzystaniem przydzielonych środków w tym zakresie,
- ochrony infrastruktury krytycznej oraz gromadzenie i przetwarzanie informacji dotyczących infrastruktury krytycznej zlokalizowanej na terenie województwa,
- nakładania świadczeń osobistych i rzeczowych w stanie klęski żywiołowej,
- udzielania pomocy w związku z wystąpieniem klęsk żywiołowych i innych kataklizmów,
- przygotowanie, w oparciu o analizę zagrożeń w poszczególnych powiatach, zaleceń Wojewody oraz opiniowanie i przedstawienie Wojewodzie do zatwierdzenia powiatowych planów zarządzania kryzysowego,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w zakresie wydawania przedsiębiorcom pozwoleń na nabywanie, przechowywanie i użytkowanie materiałów wybuchowych do użytku cywilnego,
- prowadzenie postępowań administracyjnych w przedmiocie zgody na cykliczne organizowanie zgromadzeń,
- dokonywanie ocen oraz analiz stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie województwa,
- realizacja rządowego programu ograniczenia przestępczości i aspołecznych zachowań „Razem bezpieczniej” na terenie województwa,
- współudział w aktualizacji planu wprowadzenia ograniczeń w zakresie obrotu paliwami i zmniejszenia zużycia paliw w województwie na wypadek zagrożenia bezpieczeństwa paliwowego państwa i konieczności wypełnienia zobowiązań międzynarodowych przez Rzeczpospolitą Polską,
- prowadzenie spraw związanych z dofinansowywaniem zadań świadczonych przez podmioty uprawnione do wykonywania ratownictwa wodnego,
- zapobieganie, przeciwdziałanie i usuwanie skutków zdarzeń o charakterze terrorystycznym,
- nadzór nad strażami gminnymi/miejskimi oraz przeprowadzanie procedury certyfikacji straży gminnych/miejskich,
- gromadzenie, przetwarzanie danych, monitorowanie, analizowanie, prognozowanie rozwoju oraz ocena zagrożeń występujących na obszarze województwa,
- dostarczanie niezbędnych informacji dotyczących aktualnego stanu bezpieczeństwa dla właściwych zespołów zarządzania kryzysowego oraz Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, a także współpraca z powiatowymi zespołami zarządzania kryzysowego,
- realizacja stałego dyżuru w ramach gotowości obronnej państwa,
- planowanie wsparcia innych organów właściwych w sprawach zarządzania kryzysowego,
- planowanie użycia pododdziałów lub oddziałów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej do wykonywania zadań z zakresu zarządzania kryzysowego oraz planowanie wsparcia przez organy administracji publicznej realizacji ich zadań,
x. udział w organizowaniu, koordynowaniu i udzielaniu pomocy humanitarnej i pomocy doraźnej na obszarze województwa,
- współpraca z Łódzkim Komendantem Wojewódzkim Państwowej Straży Pożarnej, Komendantem Wojewódzkim Policji w Łodzi, oraz z Krajowym Systemem Wykrywania Skażeń i Alarmowania;
-
-
-
- w strukturze oddziału zarządzania kryzysowego funkcjonuje Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego, do którego należą w szczególności następujące obowiązki:
- pełnienie całodobowego dyżuru w celu zapewnienia przepływu informacji na potrzeby zarządzania kryzysowego,
- współdziałanie z centrami zarządzania kryzysowego organów administracji publicznej oraz z podmiotami prowadzącymi akcje ratownicze, poszukiwawcze i humanitarne, a także z podmiotami realizującymi monitoring środowiska,
- nadzór nad funkcjonowaniem systemu wykrywania i alarmowania oraz systemu wczesnego ostrzegania ludności,
- dokumentowanie podejmowanych działań,
- realizacja zadań stałego dyżuru na potrzeby podwyższania gotowości obronnej państwa,
- zapewnienie obsługi systemu wideokonferencji i systemu niejawnej poczty internetowej OPAL,
- wykonywanie zadań określonych w ustawie Prawo o zgromadzeniach,
- udział w przeciwdziałaniu dezinformacji obniżającej społeczną odporność na obszarze województwa,
- stała współpraca z Rządowym Centrum Bezpieczeństwa w zakresie pozyskiwania i wymiany informacji dotyczących potencjalnych sytuacji zagrożenia na obszarze województwa,
- stała współpraca z samorządowymi organami ochrony ludności w zakresie pozyskiwania i wymiany informacji dotyczących zagrożeń na obszarze gmin i powiatów oraz wypracowywania konkluzji dotyczących przeciwdziałania zagrożeniom i reagowania na nie,
- powiadamianie, ostrzeganie i alarmowanie ludności o zagrożeniach na obszarze województwa,
- udział we wnioskowaniu do Szefa Obrony Cywilnej o zarządzenie ewakuacji ludności lub zarządzanie ewakuacji ludności w przypadkach niecierpiących zwłoki;
- w strukturze oddziału zarządzania kryzysowego funkcjonuje Wojewódzkie Centrum Zarządzania Kryzysowego, do którego należą w szczególności następujące obowiązki:
-
-
-
- oddziału spraw obronnych:
- określenie szczegółowych kierunków działania dla kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży, organów administracji niezespolonej oraz jst w zakresie realizacji zadań obronnych na obszarze województwa,
- planowanie, organizowanie i realizacja:
- przedsięwzięć zapewniających prawidłowe wykonywanie zadań związanych z kierowaniem bezpieczeństwem narodowym w województwie w czasie pokoju, w razie wewnętrznego lub zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa, w tym w razie wystąpienia działań terrorystycznych lub innych szczególnych zdarzeń, a także w czasie wojny,
- przedsięwzięć z zakresu zajmowania oraz zwracania zajmowanego środka transportu na potrzeby obronne państwa w czasie stanu wojennego,
- szkoleń obronnych, ćwiczeń i treningów na terenie województwa oraz organizowanie edukacji społeczeństwa dotyczącej przygotowania obronnego,
- kierowanie realizacją przedsięwzięć związanych z podwyższaniem gotowości obronnej województwa wykonywanych przez Marszałka Województwa, starostów, wójtów lub burmistrzów (prezydentów miast), przedsiębiorców oraz inne jednostki organizacyjne i organizacje społeczne mające swoją siedzibę na terenie województwa,
- organizowanie oraz sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań wykonywanych przez przedsiębiorców, na których nałożono zadania obronne,
- koordynowanie, opracowywanie i aktualizowanie dokumentacji dotyczącej operacyjnego funkcjonowania województwa w warunkach zewnętrznego zagrożenia bezpieczeństwa państwa i w czasie wojny,
- koordynacja i nadzór nad opracowaniem i aktualizacją dokumentacji planowania operacyjnego i osiągania wyższych stanów gotowości obronnej państwa w jednostkach administracji zespolonej, administracji samorządowej, przedsiębiorstwach i innych jednostkach organizacyjnych województwa, którym przypisano realizację zadań obronnych – podporządkowanych i nadzorowanych przez Wojewodę,
- koordynowanie na obszarze województwa działalności organów jst w zakresie planowania i nakładania obowiązku świadczeń na rzecz obrony,
- uzgadnianie lokalizacji i nadzór nad przygotowaniem zapasowego miejsca pracy kierowników zespolonych służb, inspekcji i straży działających pod zwierzchnictwem Wojewody, organów administracji niezespolonej oraz jst,
- organizowanie zadań w zakresie:
- ochrony obiektów szczególnie ważnych dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz prowadzenie ewidencji obszarów, obiektów i urządzeń podlegających obowiązkowej ochronie,
- przygotowania określonych jednostek organizacyjnych do militaryzacji,
- sporządzanie oraz aktualizowanie Programu Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych województwa,
- koordynowanie i realizowanie przedsięwzięć związanych z zabezpieczeniem potrzeb Sił Zbrojnych RP i wojsk sojuszniczych wykonujących zadania na obszarze województwa, w ramach obowiązków państwa - gospodarza (HNS) oraz współpracy cywilno – wojskowej (CIMIC),
- planowanie wykorzystania rezerw strategicznych w celu wsparcia realizacji zadań w zakresie bezpieczeństwa i obronności państwa,
- planowanie, nakładanie, nadzorowanie i uruchamianie zadań dotyczących przygotowań podmiotów leczniczych województwa na potrzeby obronne państwa,
- prowadzenie spraw związanych z:
- nadzorowaniem przeprowadzenia rejestracji osób podlegających kwalifikacji wojskowej oraz bieżący nadzór nad przygotowaniem i przebiegiem kwalifikacji wojskowej,
- nadawaniem medalu „Za zasługi dla obronności kraju”,
- planowanie, organizowanie oraz prowadzenie kontroli w zakresie wykonywania zadań obronnych w województwie oraz koordynowanie działalności organów jst w tym zakresie,
- sporządzanie Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych, dotyczącego oceny stanu przygotowań obronnych województwa,
- organizowanie i zapewnienie funkcjonowania systemu stałych dyżurów, opracowywanie założeń i schematu akcji kurierskiej oraz kontrola prawidłowości i aktualności dokumentacji w tym zakresie w jst,
- koordynowanie przygotowań do wdrożenia procedur Systemu Zarządzania Kryzysowego przez podległe Wojewodzie jednostki organizacyjne w sprawach przygotowań obronnych,
- przedstawienie propozycji w zakresie reklamowania od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny,
- planowanie przedsięwzięć związanych z przygotowaniem transportu na potrzeby obronne województwa,
- planowanie, organizowanie i realizacja zadań związanych z przygotowaniem głównego stanowiska kierowania Wojewody w stałej siedzibie i w zapasowym miejscu pracy oraz zapasowego stanowiska kierowania,
- koordynowanie szkolenia obronnego w podległych i nadzorowanych przez Wojewodę jednostkach organizacyjnych, jst, a także u przedsiębiorców, na których Wojewoda nałożył obowiązek realizacji zadań obronnych,
- opracowywanie projektu decyzji administracyjnej Wojewody dotyczącej tworzenia stref niebezpiecznych, wokół nieruchomości zajętych na zakwaterowanie przejściowe wojsk,
- powoływanie i odwoływanie zarządców komisarycznych dla przedsiębiorców i spółek zgodnie z ustawą o stanie wojennym oraz o kompetencjach Naczelnego Dowódcy Sił Zbrojnych i zasadach jego podległości konstytucyjnym organom Rzeczypospolitej Polskiej,
- nadzór nad wykorzystaniem przydzielonych środków finansowych w ramach refundacji i dotacji dla jst na realizację zadań obronnych,
- koordynowanie zadań związanych z zapewnieniem funkcjonowania Urzędu w czasie wojny;
3) oddziału obrony cywilnej:
- nadzór nad wykonywaniem zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w obszarze ochrony ludności i obrony cywilnej przez gminy i powiaty oraz podmioty realizujące zadania ochrony ludności i obrony cywilnej w województwie,
- kierowanie i koordynowanie realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności podległe i nadzorowane oraz na obszarze województwa,
- udzielanie wsparcia gminom i powiatom na obszarze województwa w realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej,
- koordynacja współpracy między gminami, powiatami i podmiotami ochrony ludności na obszarze województwa,
- wydawanie zaleceń, o których mowa w art. 59 ust. 1 ustawy o ochronie ludności i obronie cywilnej, w zakresie ochrony ludności i obrony cywilnej dla wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) gmin i starostów powiatów znajdujących się na obszarze województwa oraz dla marszałka województwa,
- ocena wykonywania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej przez podmioty ochrony ludności, z którymi Wojewoda zawarł porozumienie lub wobec których wydał decyzję o uznaniu za podmiot ochrony ludności, na obszarze województwa,
- opracowywanie analiz i raportów na podstawie wniosków z oceny ryzyka województwa oraz gotowości Wojewody, organów administracji samorządowej i podmiotów ochrony ludności w zakresie realizowania zadań ochrony ludności i obrony cywilnej w województwie,
- tworzenie i utrzymywanie, na obszarze województwa, zasobów ochrony ludności oraz infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej i zapewnienie dostępu do wody,
- wydawanie podmiotom ochrony ludności i obrony cywilnej zaleceń odnośnie do rodzajów i ilości zasobów ochrony ludności utrzymywanych przez te podmioty,
- ewidencjonowanie podmiotów i zasobów ochrony ludności na obszarze województwa oraz prowadzenie Wojewódzkiej Ewidencji Zasobów Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej,
- wsparcie podmiotów ochrony ludności w zakresie wyposażenia w sprzęt i środki ochrony,
- określanie sposobu utrzymania niezbędnych zasobów ochrony ludności pozwalających na zapewnienie ciągłości realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej,
- planowanie i zabezpieczanie środków finansowych niezbędnych do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej na obszarze województwa, w tym realizacji zadań zleconych z zakresu administracji rządowej dla gmin i powiatów,
- wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu za podmiot ochrony ludności oraz rozpatrywanie odwołań od decyzji wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) i starostów w tych sprawach,
- organizowanie, koordynowanie i udzielanie pomocy humanitarnej i pomocy doraźnej na obszarze województwa,
- opracowanie i uzgadnianie wojewódzkiego planu ewakuacji ludności, określanie obszarów i kierunków ewakuacji oraz koordynowanie sporządzania wkładów do planów ewakuacji ludności przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) oraz starostów,
- planowanie oraz organizowanie szkoleń, ćwiczeń i innych form edukacji z zakresu ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym zatwierdzanie planów ćwiczeń sporządzanych przez starostów i marszałka województwa, ewaluacja tych ćwiczeń oraz wspieranie programów edukacyjnych mających na celu przygotowanie do reagowania na potencjalne zagrożenia na obszarze województwa,
- organizowanie i współfinansowanie systemów wykrywania zagrożeń oraz powiadamiania, ostrzegania i alarmowania o zagrożeniach na obszarze województwa w sytuacjach zagrożeń oraz ocena ich funkcjonowania,
- udział w powiadamianiu, ostrzeganiu i alarmowaniu ludności o zagrożeniach na obszarze województwa,
- planowanie liczby i pojemności obiektów zbiorowej ochrony oraz zlecanie wykonania sprawdzenia obiektu budowlanego pod względem spełniania lub możliwości spełnienia warunków dla obiektów zbiorowej ochrony,
- wyznaczanie, zawieranie porozumień i wydawanie decyzji o uznaniu obiektu budowlanego za budowlę ochronną, organizowanie miejsc doraźnego schronienia oraz rozpatrywanie odwołań od decyzji wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) i starostów w tych sprawach,
- wydawanie i odwoływanie poleceń udostępnienia budowli ochronnych, udzielanie pomocy w przygotowaniu budowli ochronnych do użycia oraz informowanie ludności o umiejscowieniu obiektów zbiorowej ochrony i nadzór nad wykonywaniem tych obowiązków przez wójtów (burmistrzów, prezydentów miast) i starostów,
- wprowadzanie danych do Centralnej Ewidencji OZO,
- finansowanie i współfinansowanie utrzymania, modernizacji i budowy infrastruktury niezbędnej do realizacji zadań ochrony ludności i obrony cywilnej, w tym budowli ochronnych,
- wnioskowanie do Szefa Obrony Cywilnej o zarządzenie ewakuacji ludności lub zarządzanie ewakuacji ludności w przypadkach niecierpiących zwłoki,
- wprowadzanie danych do Ewidencji Obrony Cywilnej,
za) nadawanie i uchylanie przydziałów mobilizacyjnych obrony cywilnej w uzgodnieniu z właściwym terytorialnie szefem wojskowego centrum rekrutacji oraz dostarczanie wezwań do służby w obronie cywilnej,
zb) powoływanie do służby w obronie cywilnej w drodze naboru ochotniczego,
zc) ustalanie i wypłacanie świadczeń dla personelu obrony cywilnej,
zd) wydawanie decyzji w sprawie odszkodowania za szkody powstałe w związku z działaniami ochrony ludności lub obrony cywilnej,
ze) uzgadnianie oraz opiniowanie dokumentów dotyczących planowania przestrzennego w aspekcie wymogów dotyczących ochrony ludności i obrony cywilnej,
zf) współdziałanie w zakresie ustanawiania stref ochronnych ujęć wody poprzez opiniowanie dokumentacji dotyczącej ochrony bezpośredniej i pośredniej z punktu widzenia zadań ochrony ludności i obrony cywilnej,
zg) koordynacja i nadzór nad planowaniem oraz wykonaniem budżetu i planu zamówień publicznych w części dotyczącej Wydziału, a także prowadzenie ewidencji środków trwałych i ewidencji magazynowej,
zh) zapewnienie funkcjonowania: Wojewódzkiego Magazynu Obrony Cywilnej, Wojewódzkiego Warsztatu Napraw urządzeń łączności, alarmowania i sprzętu OC oraz realizacja zadań związanych z wyposażeniem i utrzymaniem Wojewódzkiego Magazynu Przeciwpowodziowego;
4) Centrum Powiadamiania Ratunkowego:
- zapewnienie ciągłości obsługi zgłoszeń alarmowych,
- przetwarzanie, w zakresie nadanych upoważnień, w systemie teleinformatycznym danych dotyczących treści zgłoszeń alarmowych,
- wykonywanie analiz związanych z funkcjonowaniem systemu powiadamiania ratunkowego oraz tworzenie statystyk w zakresie liczby, rodzaju oraz czasów realizacji zgłoszeń alarmowych,
- udostępnianie na wniosek sądów, prokuratury oraz Policji informacji i nagrań zgłoszeń alarmowych dotyczących prowadzonych przez te organy postępowań,
- uczestniczenie w komisjach egzaminacyjnych centralnych szkoleń nadających uprawnienia operatorom numerów alarmowych,
- przygotowywanie kandydatów na operatorów numerów alarmowych do odbycia szkolenia podstawowego i obsługi zgłoszeń alarmowych, prowadzenie szkoleń w ramach doskonalenia zawodowego dla operatorów numerów alarmowych, starszych operatorów numerów alarmowych i koordynatorów,
- prowadzenie działań upowszechniających wiedzę na temat numerów alarmowych,
- współdziałanie z innymi Centrami Powiadamiania Ratunkowego w kraju w zakresie właściwej realizacji obsługi zgłoszeń alarmowych i wzajemnej zastępowalności,
- współpraca dotycząca obsługi zgłoszeń alarmowych oraz wymiana informacji i danych, z wyłączeniem danych osobowych, z podmiotami ratowniczymi, a także podmiotami pomocniczymi, w tym w szczególności z centrami zarządzania kryzysowego,
- współpraca z Krajowym Centrum Monitorowania Systemu Powiadamiania Ratunkowego podległym ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych;
- samodzielnego stanowiska do spraw funkcjonowania systemów łączności:
- realizacja zadań związanych z radiową siecią zarządzania Wojewody,
- uzgadnianie planów przedsiębiorców telekomunikacyjnych oraz operatorów pocztowych w sytuacjach szczególnych zagrożeń,
c) współpraca w tworzeniu, przygotowaniu, zapewnieniu działania oraz nadzorze nad systemem wykrywania i alarmowania oraz systemem wczesnego ostrzegania ludności,
e) planowanie wykorzystania istniejących systemów łączności na potrzeby obronne województwa.
2. W Wydziale działa Pełnomocnik Wojewody ds. HNS.”;
10) § 36 otrzymuje brzmienie:
„§ 36. 1. Z wnioskiem o udzielenie upoważnienia lub pełnomocnictwa może wystąpić dyrektor właściwego merytorycznie wydziału. Wniosek składa się Wojewodzie lub odpowiednio Dyrektorowi Generalnemu za pośrednictwem Biura Kadr, Płac i Budżetu.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1 powinien zawierać projekt upoważnienia lub pełnomocnictwa, uwzględniający:
1) imię i nazwisko pracownika;
2) stanowisko służbowe oraz nazwę komórki organizacyjnej;
3) podstawę prawną;
4) zakres objęty upoważnieniem lub pełnomocnictwem;
5) okres, na jaki udziela się upoważnienia lub pełnomocnictwa;
6) uzasadnienie.
3. W przypadku, gdy upoważnienie lub pełnomocnictwo dotyczy aktualizacji
treści dokumentu lub zmiany któregokolwiek z elementów wymienionych w ust. 2 wcześniej udzielonego upoważnienia lub pełnomocnictwa, należy podać również datę i znak sprawy poprzedniego dokumentu oraz uzasadnić potrzebę jego aktualizacji czy zmiany.
4. Dyrektorzy wydziałów monitorują funkcjonujące w ramach wydziału upoważnienia oraz pełnomocnictwa i występują, w razie potrzeby, o zmianę lub ich cofnięcie, a także informują Biuro Kadr, Płac i Budżetu o każdym przypadku jego wygaśnięcia.
5. Projekty upoważnień lub pełnomocnictw podlegają akceptacji radcy prawnego.
6. Upoważnienia lub pełnomocnictwa podlegają rejestracji w rejestrze upoważnień oraz pełnomocnictw Wojewody lub rejestrze upoważnień Dyrektora Generalnego prowadzonych przez Biuro Kadr, Płac i Budżetu.
7. Upoważnienie lub pełnomocnictwo może być cofnięte w każdym czasie, na polecenie Wojewody, Dyrektora Generalnego lub na wniosek dyrektora wydziału.
8. Upoważnienie lub pełnomocnictwo traci moc w przypadku:
1) rozwiązania stosunku pracy z upoważnionym pracownikiem;
2) przeniesienia upoważnionego pracownika na inne stanowisko służbowe.
9. Zasady określone w ust. 1 – 8 nie dotyczą upoważnień, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 6 lit. f, § 27 ust. 1 pkt 4 i ust. 2 pkt 4.”.
§ 2. Zarządzenie wchodzi w życie 1 maja 2025 r.
Wojewoda Łódzki
Dorota RYL
[1] Zarządzenie Nr 200/2024 Wojewody Łódzkiego z dnia 27 września 2024 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi.
[2] Zarządzenie Nr 209/2024 Wojewody Łódzkiego z dnia 16 października 2024 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi.
[3] Zarządzenie Nr 273/2024 Wojewody Łódzkiego z dnia 12 grudnia 2024 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi.
Materiały
Zarządzenie - projekt zmiany ROZarządzenie_-_projekt_zmiany_RO.pdf 0.16MB
- Pierwsza publikacja:
- 30.04.2025 09:31 Wanda Rutecka-Wybraniec
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Szymczak Tomasz
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Zarządzenie Wojewody Łódzkiego z dnia 29 kwietnia 2025 r. zmieniające zarządzenie w sprawie ustalenia Regulaminu Organizacyjnego Łódzkiego Urzędu Wojewódzkiego w Łodzi | 1.0 | 30.04.2025 09:31 Wanda Rutecka-Wybraniec |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP