Oddziały- Wydział Finansów i Budżetu
W skład Wydziału wchodzą następujące oddziały:
- Oddział Budżetu
- Oddział Księgowości
- Oddział Kontroli Finansowej
- Oddział Księgowości Dysponenta III Stopnia
-
Oddział do spraw Obsługi Programu Maluch
Oddział Budżetu
KIEROWNIK ODDZIAŁU
tel. 58 30 77 433
fax: 58 30 77 493
nr pokoju: 199E
Zadania Oddziału Budżetu
1. opracowywanie projektu budżetu w roku poprzedzającym rok budżetowy (I i II faza) w układzie tradycyjnym i zadaniowym;
2. opracowywanie harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu państwa;
3. opracowywanie materiałów do Wieloletniego Planu Finansowego Państwa;
4. prowadzenie ewidencji i bieżącej kontroli realizacji budżetu wojewody oraz ewidencji dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego;
5. przygotowywanie zbiorczego wniosku wojewody dotyczącego zgłoszenia wydatków do wykazu wydatków niewygasających z upływem roku budżetowego;
6. prowadzenie ewidencji realizacji inwestycji przez jednostki podległe wojewodzie i jednostki samorządu terytorialnego;
7. przygotowywanie projektów decyzji o zmianach w budżecie województwa pomorskiego, wynikających z posiadanych uprawnień ustawowych;
8. przygotowywanie projektów wystąpień i wniosków do władz centralnych w sprawie zmian w budżecie województwa;
9. pełnienie – w imieniu wojewody – funkcji dysponenta głównego w zakresie dysponowania środkami budżetu państwa; obsługa budżetu państwa w systemie TREZOR;
10. wykonywanie zadań wynikających z kompetencji wojewody w zakresie uruchamiania i przekazywania środków pochodzących z ustanawianych funduszy, stanowiących środki pozabudżetowe;
11. sporządzanie sprawozdania z wykonania budżetu wojewody, stanowiącego element materiałów, będących podstawą do udzielenia absolutorium rządowi;
12. przygotowywanie projektów decyzji wojewody w sprawie blokowania planowanych wydatków budżetowych;
13. współpraca z centralnymi organami administracji państwowej, z organami samorządowymi, beneficjentami końcowymi oraz wydziałami Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gdańsku w zakresie dotyczącym przepływów środków finansowych;
14. współpraca z samorządem województwa w zakresie finansowania zadań wynikających z prowadzonej polityki regionalnej;
15. współpraca z Regionalną Izbą Obrachunkową w Gdańsku w zakresie dotacji celowych dla jednostek samorządu terytorialnego;
16. wykonywanie zadań wynikających z kompetencji wojewody w zakresie uruchamiania, przekazywania i rozliczania środków na realizację projektów finansowanych lub współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej;
17. wykonywanie zadań wynikających z kompetencji wojewody w zakresie uruchamiania, przekazywania i rozliczania środków pochodzących z programów wieloletnich i rządowych, m. in.: z Programu wspierania inwestycji jednostek samorządu terytorialnego w związku z realizacją kluczowych inwestycji w zakresie strategicznej infrastruktury energetycznej w województwie pomorskim, Rządowego programu na rzecz zwiększania szans rozwojowych Ziemi Słupskiej na lata 2019-2027;
18. prowadzenie spraw związanych ze zwrotem producentom rolnym podatku akcyzowego zawartego w cenie oleju napędowego, a w szczególności: sporządzanie wniosków o uruchomienie środków z rezerwy celowej, kontrolowanie składanych wniosków oraz sporządzanie sprawozdań;
19. rozpatrywanie wniosków o wstrzymanie na czas określony czynności organu prowadzącego egzekucję administracyjną.
Oddział Księgowości
GŁÓWNY KSIĘGOWY BUDŻETU WOJEWODY
Zadania Oddziału Księgowości
1. współpraca z Narodowym Bankiem Polskim i Bankiem Gospodarstwa Krajowego w zakresie obsługi rachunków bankowych dysponenta głównego;
2. uruchamianie środków budżetowych dysponentom niższego stopnia, przekazywanie dotacji celowych jednostkom samorządu terytorialnego oraz dotacji z budżetu państwa na finansowanie/współfinansowanie projektów realizowanych w ramach funduszy unijnych;
3. prowadzenie ewidencji analitycznej i syntetycznej dochodów i wydatków budżetowych w układzie tradycyjnym i budżetu zadaniowego, zaangażowania oraz zmian w planie finansowym;
4. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej;
5. prowadzenie ewidencji analitycznej i syntetycznej należności budżetu państwa;
6. przyjmowanie i analizowanie okresowych sprawozdań budżetowych od podległych wojewodzie jednostek organizacyjnych i jednostek samorządu terytorialnego;
7. przyjmowanie od dysponentów II i III stopnia półrocznych i rocznych sprawozdań z wykonania budżetu w układzie zadaniowym oraz ich weryfikacja w zakresie wykonania wydatków i zobowiązań;
8. sporządzanie jednostkowych i łącznych sprawozdań budżetowych, również w systemie TREZOR;
9. sporządzanie jednostkowych i łącznych sprawozdań z wykonania budżetu w układzie zadaniowym w zakresie wykonania wydatków i zobowiązań;
10. obsługa finansowo-księgowa środków pochodzących z funduszy strukturalnych, perspektywy 2014 – 2020, a w szczególności: obsługa rachunków bankowych oraz sporządzanie sprawozdań finansowych;
11. przekazywanie zrealizowanych dochodów na rachunek centralny budżetu państwa;
12. obsługa finansowo-księgowa zadań realizowanych w ramach rachunku depozytowego i rachunku sum na zlecenie;
13. obsługa finansowo-księgowa zadań wynikających z kompetencji wojewody w zakresie uruchamiania i przekazywania środków pochodzących z ustanawianych funduszy, stanowiących środki pozabudżetowe;
14. prowadzenie obsługi finansowo-księgowej funduszu celowego, w szczególności:
a. zawieranie umów z właściwym ministrem oraz jednostkami samorządu terytorialnego,
b. sporządzanie przelewów i dekretacja wyciągów bankowych,
c. prowadzenie wyodrębnionej ewidencji planu, wykonania, należności i zobowiązań,
d. sporządzanie sprawozdań i rozliczeń oraz stosownych informacji;
15. weryfikacja sprawozdań finansowych składanych przez jednostki podległe wojewodzie oraz sporządzanie jednostkowego i zbiorczego sprawozdania finansowego;
16. rozliczanie dotacji udzielonych z budżetu państwa.
Oddział Kontroli Finansowej
Kierownik Oddziału:
tel. 58 30-77-442
nr pokoju: 413
Zadania Oddziału Kontroli Finansowej
1. opracowywanie rocznych planów kontroli oddziału i wnioskowanie o dokonanie zmian w rocznym planie kontroli urzędu w zakresie dotyczącym wydziału;
2. sporządzanie programów kontroli;
3. przeprowadzenie kontroli planowanych w zakresie:
a. gospodarki finansowej jednostek rządowej administracji zespolonej oraz innych jednostek organizacyjnych podległych wojewodzie,
b. prawidłowości wykorzystania dotacji celowych udzielonych z budżetu wojewody jednostkom samorządu terytorialnego na zadania własne oraz na zadania zlecone tym jednostkom ustawami oraz dotacji przekazanych innym jednostkom na podstawie odrębnych przepisów, również na realizację zadań finansowanych/współfinansowanych ze środków europejskich,
c. prawidłowości realizacji dochodów budżetu państwa przez jednostki samorządu terytorialnego związanych z wykonywaniem zadań z zakresu administracji rządowej;
4. przeprowadzanie kontroli nieplanowanych;
5. przeprowadzanie kontroli organizacji pożytku publicznego zleconych przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej;
6. przygotowywanie projektów wystąpień pokontrolnych, odpowiedzi na zastrzeżenia do ustaleń kontroli oraz wystąpień pokontrolnych;
7. sporządzanie informacji z przeprowadzonych kontroli w formie elektronicznych kart kontroli;
8. sporządzanie informacji o wykonaniu zaleceń pokontrolnych;
9. przygotowywanie projektów zawiadomień do organów ścigania, w przypadku ujawnienia w trakcie kontroli okoliczności wskazujących na uzasadnione podejrzenie popełnienia przestępstwa lub wykroczenia.
Oddział Księgowości Dysponenta III Stopnia
Zadania Oddziału Księgowości Dysponenta III Stopnia
1. sporządzanie materiałów planistycznych dysponenta III stopnia do projektu i ustawy budżetowej w zakresie wydatków urzędu w układzie tradycyjnym i zadaniowym na podstawie planów opracowanych przez wydziały;
2. przygotowywanie dla dyrektora generalnego oraz wojewody pomorskiego decyzji o przeniesieniu środków pomiędzy paragrafami w oparciu o otrzymane od wydziałów wnioski w zakresie wynikającym z zarządzenia w sprawie ustanowienia dysponentów środków budżetu państwa oraz zasad dysponowania środkami budżetowymi w części 85/22 – województwo pomorskie;
3. prowadzenie ewidencji finansowo-księgowej zmian w planie finansowym urzędu;
4. prowadzenie rachunkowości urzędu, jako dysponenta III stopnia, w szczególności prowadzenie ewidencji finansowo-księgowej:
a. wydatków budżetowych, kosztów i zaangażowania wydatków,
b. wydatków w układzie budżetu zadaniowego oraz wydatków strukturalnych,
c. wydatków, kosztów, zaangażowania oraz zmian w planie finansowym w zakresie projektów finansowanych i współfinansowanych ze środków pochodzących z Unii Europejskiej oraz ze środków, o których mowa w art. 5 ust. 3 ustawy o finansach publicznych,
d. rachunku depozytowego i rachunku sum na zlecenie,
e. planów i wydatków finansowanych z funduszy celowych oraz innych ustanawianych funduszy,
f. Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych,
g. środków trwałych, pozostałych środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych oraz dokonywanie odpisów amortyzacyjnych i umorzeniowych,
h. zadań realizowanych w ramach prowadzonej Pracowniczej Kasy Zapomogowo-Pożyczkowej;
5. sporządzanie i przekazywanie organom podatkowym Jednolitego Pliku Kontrolnego;
6. prowadzenie rejestru zakupów VAT dla celów podatkowych;
7. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi dysponenta III stopnia;
8. prowadzenie obsługi kasowej pracowników i operacji w ramach wpłat z terminali samoobsługowych;
9. dokonywanie wstępnej kontroli kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych;
10. dokonywanie wstępnej kontroli zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym oraz zaangażowaniem;
11. dokonywanie sprawdzenia dowodów księgowych pod względem formalnym i rachunkowym przed dokonaniem wydatku;
12. weryfikacja zawieranych umów i porozumień pod względem zabezpieczenia środków w planie finansowym urzędu, z wyłączeniem umów o pracę;
13. rozliczanie krajowych i zagranicznych kosztów podróży służbowych pracowników;
14. sporządzanie sprawozdań budżetowych (sprawozdanie Rb-23 we współpracy z Biurem ds. Obsługi Delegatury);
15. sporządzanie sprawozdań z wykonania planów finansowych funduszy celowych;
16. sporządzanie sprawozdania finansowego dysponenta III stopnia we współpracy z Biurem ds. Obsługi Delegatury;
17. rozliczanie inwentaryzacji oraz ujmowanie jej wyników w księgach rachunkowych w zakresie prowadzonej ewidencji finansowo-księgowej;
18. obsługa przy pomocy bankowości elektronicznej NBP dysponenta III stopnia, w celu bezgotówkowej regulacji zobowiązań urzędu;
19. obsługa dysponenta III stopnia w systemie TREZOR, w szczególności wprowadzanie:
a. planu finansowego wydatków dysponenta III stopnia,
b. wniosków o zmianę w planie oraz decyzji w sprawie zmian w planie finansowym urzędu,
c. rocznego harmonogramu realizacji wydatków i jego aktualizacja o kwoty przyznanych limitów miesięcznych,
d. zapotrzebowania na środki budżetowe,
e. sprawozdań budżetowych i finansowych dysponenta III stopnia w zakresie wydatków;
20. wykonywanie czynności inkasenta opłaty skarbowej;
21. potwierdzanie zgodności rozrachunków z dostawcami;
22. rozliczenie środków otrzymanych z rezerw celowych oraz z rezerwy wojewody pomorskiego z wyłączeniem środków na wynagrodzenia;
23. udzielanie informacji na potrzeby dyrektora generalnego oraz dyrektorów wydziałów w zakresie wykonania wydatków i zaangażowania środków;
24. sporządzanie list wypłat wydatków osobowych niezaliczanych do wynagrodzeń, w szczególności:
a. z tytułu wypłaconych ekwiwalentów w ramach przepisów BHP,
b. dofinansowania do zakupu okularów korekcyjnych,
c. z tytułu zasądzonych rent;
25. prowadzenie ewidencji „Poleceń wyjazdu służbowego” pracowników urzędu, za wyjątkiem kierowców samochodów służbowych;
26. weryfikowanie potwierdzeń sald dot. umów użyczenia składników majątkowych.
Oddział do spraw Obsługi Programu Maluch
Kierownik Oddziału:
tel. 58 30 77 240
fax: 58 30 77 493
nr pokoju: 198C
Zadania Oddziału do spraw Obsługi Programu Maluch
1. wykonywanie zadań wojewody wynikających z realizacji Programu rozwoju instytucji opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 „Maluch”, „Aktywny Maluch 2022-2029”, „Aktywny dzienny opiekun”, „Aktywne Place Zabaw”, w szczególności:
a. weryfikacja złożonych ofert,
b. sporządzenie zestawień zbiorczych i informacji do Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej,
c. sporządzanie oraz bieżąca aktualizacja prognoz oraz limitów dla środków z KPO, FERS,
d. przygotowywanie umów z beneficjentami programów i aneksów o dofinansowanie zadań objętych programami,
e. weryfikacja wniosków beneficjentów o wypłatę dofinansowania ze środków budżetu Unii Europejskiej, budżetu państwa, planu rozwojowego ze środków PFR oraz Funduszu Pracy,
f. weryfikacja monitoringów kwartalnych z realizacji Programu „Aktywny Maluch” oraz postępów w realizacji zadania,
g. weryfikacja sprawozdań z realizacji programów oraz wykorzystania przyznanych środków składanych przez beneficjentów,
h. sporządzanie sprawozdań zbiorczych wojewody z realizacji programów,
i. monitorowanie trwałości realizacji programów, m.in. na podstawie składanych przez beneficjentów sprawozdań w tym zakresie.