W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Regulamin śluzowania jednostek pływających na śluzach RZGW w Gdańsku

  1. Śluzowania odbywają się w godzinach pracy śluzy, określonych w komunikacie żeglugowym wydanym na dany rok.
  2. Podczas podejścia do śluzy prędkość jednostki pływającej winna być zmniejszona. Przy wejściu do komory śluzy załoga powinna zachować szczególną ostrożność.
  3. Przed wejściem do śluzy załoga i pasażerowie jednostki pływającej winni mieć założone kamizelki ratunkowe.
  4. W przypadku wolnego wjazdu, jednostka pływająca wchodzi bezpośrednio do komory śluzy nie zatrzymując się przed nią. W razie braku wolnego wjazdu jednostka pływająca powinna zatrzymać się w odległości co najmniej 100 m* przed śluzą w bezpiecznym miejscu. Postój nie może powodować utrudnień w ruchu pozostałych użytkowników drogi wodnej.
  5. Jednostki pływające oznaczone pierwszeństwem przejścia (czerwonym, trójkątnym proporzcem) są śluzowane w pierwszej kolejności. Inne jednostki powinny w miarę możliwości ułatwić ich wejście do śluzy.
  6. Załoga zobowiązana jest rozpocząć manewr wejścia do komory dopiero po pełnym otwarciu wrót śluzy oraz po otrzymaniu sygnału świetlnego (światło zielone) lub dźwiękowego zezwalającego na wpłynięcie do komory śluzy.
  7. Podczas śluzowania jednostka pływająca powinna być odpowiednio przycumowana, pędnik zatrzymany, a maszyny napędowe statku wyłączone.
  8. Niedozwolone jest manewrowanie jednostką pływającą w komorze śluzy przy użyciu maszyn własnych z wyjątkiem wejścia, przycumowania i wyjścia ze śluzy.
  9. Małe jednostki powinny zachować bezpieczną odległość od innych jednostek   pływających.
  10. Śluzowana jednostka pływająca powinna mieć zawieszone na burtach elastyczne odbijacze dla ochrony ścian śluzy. Odbijacze przenośne powinny być niezatapialne.
  11. Małe jednostki typu kajak, w miarę możliwości powinny stanowić zwartą grupę  i być połączone ze sobą za pomocą wioseł. Ze względów bezpieczeństwa kajaki powinny znajdować się jak najdalej od wylotów kanałów obiegowych.
  12. W czasie śluzowania załoga jednostki pływającej winna być na pokładzie  i bezwzględnie wykonywać polecenia obsługi prowadzącej śluzowanie.
    Dla zapewnienia bezpieczeństwa i porządku obsługa śluzy może wydawać również polecenia odstąpienia od przepisów żeglugowych.
  13. Kotwice o łapach nieruchomych powinny być wciągnięte na pokład, kotwice o łapach ruchomych wciągnięte do kluz tak głęboko, aby łapy całkowicie przylegały do kadłuba jednostki pływającej i nie wystawały poza dziobnicę.
  14. W komorze śluzy zabrania się spuszczania wody z jednostek pływających na inne jednostki i nabrzeża śluzy.
  15. Załoga zobowiązana jest rozpocząć manewr wyjścia z komory dopiero po pełnym otwarciu wrót śluzy oraz po otrzymaniu sygnału świetlnego (światło zielone) lub dźwiękowego zezwalającego na opuszczenie komory śluzy.
  16. Dopuszcza się śluzowanie tratw o długości do 28 m i szerokości do 3 m. Tratwa winna stanowić dobrze połączony monolit z poszczególnych klocków drewna.**
  17. Załoga jednostki pływającej powinna bezwzględnie przestrzegać przepisów żeglugowych zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury z dnia 28.04.2003 w sprawie przepisów żeglugowych na śródlądowych drogach wodnych.
  18. W przypadku niestosowania się do zapisów regulaminu lub przepisów żeglugowych obsługa śluzy może odmówić śluzowania jednostki.
  19. Wszelkie niewłaściwe zachowania będą zgłaszane do urzędu żeglugi śródlądowej oraz na policję.

* jeżeli oznakowanie żeglugowe nie stanowi inaczej

** dotyczy śluz na kanale elbląskim

Materiały

Regulamin​_śluzowania
Regulamin​_śluzowania.pdf 0.16MB
{"register":{"columns":[]}}