W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ergonomiczne stanowisko pracy ucznia

12.10.2023

Na białym tle, z prawej strony obrazka beżowy stolik z krzesłem, na blacie którego znajduje się otwarty zeszyt z żółtym ołówkiem. Z lewej strony obrazka pomarańczowy napis: Ergonomiczne stanowisko pracy ucznia

Zgodnie z Rozporządzeniem  Ministra  Edukacji  Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach,  sprzęty,  z  których  korzystają  osoby  pozostające  pod  opieką  szkoły  lub placówki dostosowuje się do wymagań ergonomii.

Za zapewnienie uczniom lub wychowankom właściwych, zgodnych z zasadami ergonomii mebli edukacyjnych odpowiada dyrektor placówki.

Ergonomiczne stanowisko pracy ucznia (ławka i krzesło) w placówkach edukacyjnych, powinno zapewniać bezpieczeństwo i higienę pracy oraz nauki zgodnie z POLSKĄ NORMĄ PN-EN 1729-1 MEBLE Krzesła i stoły dla instytucji edukacyjnych.

Krzesła i ławki przeznaczone do użytku w placówkach edukacyjnych, powinny być zaprojektowane  tak, aby wspierały prawidłową postawę ciała uczniów.

Stanowisko pracy ucznia powinno być tak dopasowane, aby:

  • stopy spoczywały płasko na podłodze,
  • łydki – nie stykały się z krawędzią siedziska krzesła,
  • przednia krawędź siedziska nie wywiera ucisku na uda w okolicach podkolanowych,
  • przestrzeń między górną powierzchnią uda osoby siedzącej, a dolną powierzchnią blatu stołu zapewniała swobodne przemieszczanie nóg,
  • ugięte łokcie pod kątem prostym znajdowały się na poziomie górnej krawędzi blatu stołu,
  • kręgosłup podpierany był przez oparcie krzesła w okolicy lędźwiowej oraz pod łopatkami.

Jeżeli stanowiska pracy przeznaczone są dla osób niepełnosprawnych, należy je dostosować do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności.

Wymiary krzeseł i ławek powinny być dostosowane do wzrostu i wieku uczniów.

 

Obraz zawierający tekst, szafka
Opis wygenerowany automatycznie

Wszystkie meble powinny być oznakowane w sposób trwały z widocznym numerem lub odpowiednim kolorem oznaczającym jego wysokość.

W przypadku stolików i krzeseł regulowanych należałoby oznakować zakres numerów lub rozmiarów.

Zestaw mebli powinien posiadać tę samą cechę  – numer lub kolor stolika musi odpowiadać numeracji lub kolorystyce krzesła.

Jeżeli w placówce nie oznakowano mebli, należy wykonać pomiary wysokości stołu i siedziska, a następnie oznakować meble odpowiednim kolorem lub numerem w sposób widoczny dla uczniów.

Każdy uczeń powinien znać rozmiar lub kolor mebli, który jest dla niego właściwy oraz korzystać z dostosowanych dla niego zestawów mebli szkolnych.

Dobrą praktyką stosowaną przez szkoły jest umieszczenie w dzienniku klasowym przy nazwisku ucznia informacji dot. rozmiaru właściwych dla niego mebli szkolnych.

{"register":{"columns":[]}}