W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Higiena procesów nauczania – rozkład zajęć lekcyjnych

28.09.2023

Zdjęcie pojemnika metalowego z kolorowymi naostrzonymi kredkami stojącego na blacie biurka na ciemnym tle, obok leżą jedna na drugiej 2 książki i 2 zeszyty w twardej oprawie. Napis PLAN ZAJĘĆ LEKCYJNYCH

Jednym z zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej jest sprawowanie nadzoru nad higieną procesów nauczania, w tym ocena rozkładu zajęć lekcyjnych w szkole.

 

Plan zajęć powinien być ułożony tak, aby uwzględniał:

  • równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia,
  • zróżnicowanie zajęć w każdym dniu,
  • możliwości psychofizyczne uczniów podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego   w ciągu dnia.

 

Równomierne obciążenie uczniów zajęciami w poszczególnych dniach tygodnia oznacza, że:

  • zajęcia powinny rozpoczynać się o stałej porze,
  • różnica w liczbie godzin lekcyjnych pomiędzy kolejnymi dniami tygodnia nie powinna być większa od 1 godziny.

 

Zróżnicowanie zajęć oznacza między innymi, że:

  • w każdym dniu powinny odbyć się zajęcia z elementami ruchu, takie jak: wychowanie fizyczne, plastyka, technika, muzyka, godzina wychowawcza
    (z wyjątkiem szkół ponadpodstawowych),
  • w dniu, w którym występuje maksymalna liczba godzin, co najmniej jedną godzinę lekcyjną należy przeznaczyć na zajęcia z elementami ruchu.

 

Należy dostosować się do możliwości psychofizycznych uczniów do podejmowania intensywnego wysiłku umysłowego w ciągu dnia, tj.

  • nie powinno łączyć się w kilkugodzinne bloki zajęć z tego samego przedmiotu, z wyjątkiem przedmiotów, których program tego wymaga,
  • nie należy planować przedmiotów wymagających wzmożonej koncentracji po piątej godzinie lekcyjnej.

 

Zajęcia szkolne to nie tylko przedmioty szkolne ale także odpoczynek, zabawa i korzystanie z zajęć na świeżym powietrzu, dlatego istotnym elementem dziennego rozkładu lekcji są przerwy, które wpływają pozytywnie na odreagowanie zmęczenia. Dla uczniów klas I-III przerwy mogą być krótsze, ale częstsze. Nauczyciele w tych klasach mają możliwość samodzielnego decydowania o długości przerw. W klasach I-III można stosować mikro pauzy wykorzystane na krótkie ćwiczenia ruchowo-oddechowe, największą wartość mają jednak przerwy spędzane na świeżym powietrzu.

Przerwa śniadaniowa niezależnie od innych przerw powinna trwać przynajmniej 15 minut. Dla klas I-III czas na spożycie obiadu powinien wynosić niemniej niż 20 minut, aby zagwarantować komfortowe spożycie posiłku.

 

Oceniając tygodniowy rozkład zajęć należy wziąć pod uwagę zmiany czasu rozpoczynania zajęć lekcyjnych w szkole. Mając na uwadze rytm biologiczny dzieci i młodzieży, zasadne jest podejmowanie określonych działań o stałych porach. Uczęszczanie uczniów do szkoły na pierwszą zmianę umożliwia im zachowanie rytmiczności podejmowanych wysiłków.

{"register":{"columns":[]}}