Podsumowanie działalności kontrolnej w placówkach wypoczynku letniego dzieci i młodzieży na terenie województwa zachodniopomorskiego
09.09.2025
Wakacje już za nami. W okresie od 27 czerwca do 31 sierpnia organizatorzy zgłosili do bazy wypoczynku prowadzonej przez Ministerstwo Edukacji Narodowej 3 451 wypoczynków, w tym 2 303 w obiektach hotelowych lub innych obiektach świadczących usługi, 431 w obiektach używanych okazjonalnie do wypoczynku, 116 obozów pod namiotami, w tym 53 turnusów obozów pod namiotami ze stałą infrastrukturą komunalną oraz 63 turnusów bez stałej infrastruktury komunalnej, a także 601 form w miejscu zamieszkania (półkolonii), w których wypoczywało ogółem 152 342 dzieci i młodzieży.
Do dnia 31 sierpnia 2025 r. Państwowa Inspekcja Sanitarna przeprowadziła 577 kontroli, oceniając:
• 289 w obiektów hotelowych lub innych obiektach świadczących usługi,
• 97 w obiektów używanych okazjonalnie do wypoczynku świadczących usługi,
• 24 obozów pod namiotami ze stałą infrastrukturą komunalną,
• 34 obozów pod namiotami bez stałej infrastruktury komunalnej,
• 129 form w miejscu zamieszkania.
Łącznie w skontrolowanych placówkach wypoczywało 24 433 dzieci i młodzieży.
Warunki wypoczynków organizowanych dla dzieci i młodzieży oceniane były jako dobre.
Wyposażenie jednostek mieszkalnych odpowiadało niejednokrotnie standardom hotelowym.
Stwierdzone nieprawidłowości dotyczyły 29 turnusów i obejmowały niewłaściwy stan sanitarno-higieniczny i techniczny pokoi mieszkalnych, pomieszczeń kuchennych, sanitarno-higienicznych oraz ich wyposażenia, brak lub brudną bieliznę pościelową, nieprawidłowe przechowywanie środków spożywczych niezgodnie z zaleceniami producenta, po pływie terminu przydatności do spożycia, brak aktualnych książeczek zdrowia/orzeczeń lekarskich do celów sanitarno-epidemiologicznych pracowników (pionu żywienia), prowadzenie działalności bez decyzji zatwierdzającej zakład wydanej przez organ Państwowej Inspekcji Sanitarnej, nieprawidłowości w zakresie nadzoru nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi, jak również brak utrzymywania bieżącej czystości. Za wspomniane nieprawidłowości nałożono na osoby odpowiedzialne 30 mandatów na łączną kwotę 9 750 zł, a także obciążono organizatorów wypoczynku 50 decyzjami płatniczymi za czynności kontrolne, w trakcie których stwierdzone zostały nieprawidłowości.