W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wdrażanie technologii w administracji centralnej - raport z badania

06.11.2023

Zapraszamy do zapoznania się z raportem z badania, które miało na celu zweryfikowanie poziomu gotowości do wdrażania nowych technologii cyfrowych (np. sztuczna inteligencja, Internet rzeczy, technologie chmurowe, big data, metaverse, AR/VR) w administracji centralnej. Badanie miało charakter eksploracyjny i w dużej mierze wypełnia lukę na temat wiedzy o stanie wdrażania nowych technologii cyfrowych w tej grupie rynkowej.

Administracja centralna raport

Badanie miało na celu zweryfikowanie poziomu gotowości do wdrażania nowych technologii cyfrowych (np. sztuczna inteligencja, Internet rzeczy) w jednostkach polskiej administracji centralnej oraz wykorzystywania przez nie e-usług. Opisane w raporcie działania mają charakter eksploracyjny i zostały zainicjowane w celu pogłębienia wiedzy o stanie wdrażania nowych technologii cyfrowych w poszczególnych jednostkach administracji centralnej.

Prezentowany raport, czwarty i zarazem ostatni w serii „W drodze ku doskonałości cyfrowej”, to efekt współpracy naszego resortu z ekspertami Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji oraz z zespołem firmy IBC Advisory S.A. Jego głównym celem było zebranie informacji niezbędnych do kreowania działań i tworzenia polityk publicznych w kierunku jak najszybszego i najbardziej kompleksowego rozwoju cyfrowego naszego kraju.. - mówi Janusz Cieszyński - Minister Cyfryzacji

Zespołem zajmującym się badaniem po stronie Ministerstwa Cyfryzacji kierowała Sylwia Stefaniak, której główną motywacją było poznanie potrzeb samorządów w zakresie nowych technologii cyfrowych:

Często w dyskusjach publicznych pojawia się podział gospodarki na sektor publiczny i prywatny. Niemniej jednak zapomina się, że sektor publiczny sam w sobie jest jeszcze podzielony na administrację centralną i samorządową. Dlatego też oprócz badania samorządów zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie oddzielnego działania sprawdzającego poziom wdrażania nowych technologii w jednostkach centralnych. Wówczas po realizacji czterech badań mamy szansę zbudować sobie ogólny obraz transformacji cyfrowej w całej polskiej gospodarce.

Nieocenione okazało się również wsparcie Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji i Liderki Podgrupy ds. Badań, innowacyjności i wdrożeń - Dominiki Kaczorowskiej-Spychalskiej:

Poziom dojrzałości cyfrowej administracji centralnej ma kluczowe znaczenie dla dynamiki dalszej transformacji polskich samorządów, biznesu i społeczeństwa, uwzględniając przy tym zróżnicowane oczekiwania wszystkich uczestników tego ekosystemu i kontekst ich działalności. To właśnie ten sektor ma fundamentalne znaczenie dla kreowania ram i podejmowania działań na rzecz rozwoju technologii cyfrowych, przyczyniając się do poprawy szeroko rozumianego interesu publicznego i synergii potrzeb różnych grup interesariuszy.

Jak wynika z badania ponad połowa respondentów uznaje swój poziom zaawansowania cyfrowego za relatywnie wysoki. 3/4 badanych podmiotów zadeklarowało, że prowadzi prace wdrożeniowe z zakresu nowych technologii cyfrowych, a podobny odsetek badanych wskazał, że planuje rozpocząć działania w tym kierunku. Główną przesłanką do rozpoczęcia tego typu działań są przede wszystkim pomysły racjonalizatorskie pracowników, doświadczenia innych podmiotów oraz uczestnictwo w spotkaniach poświęconych technologiom. Głównym celem podejmowanych inicjatyw jest zapewnienie ciągłości działania systemów teleinformatycznych w jednostce, monitoring zagrożeń oraz obsługa infrastruktury informatycznej.

Jednostki zadeklarowały, że podstawową trudnością pojawiającą się podczas prac implementacyjnych w zakresie technologii cyfrowych jest brak środków finansowych oraz brak wysoce wykwalifikowanej kadry. Najczęściej wykorzystywanymi rozwiązaniami z zakresu nowych technologii cyfrowych w podmiotach administracji centralnej są usługi świadczone drogą elektroniczną (e-usługi). Są one wykorzystywane praktycznie we wszystkich badanych jednostkach. Głównym powodem ich wprowadzenia są potrzeby wewnętrzne jednostki. Wskazywane obszary wykorzystywania e-usług to przede wszystkim: komunikacja z obywatelami i przedsiębiorcami, sprawy administracyjne oraz zarządzanie finansami.

W celu zapewnienia sprawnego przebiegu procesu cyfryzacji badane jednostki inwestują w rozwój pracowników. Większość podmiotów deleguje swoich pracowników na szkolenia i kursy zewnętrzne oraz umożliwia im uczestnictwo w konferencjach i seminariach – najczęściej dotyczą one zagadnień związanych z cyberbezpieczeństwem.

podsumowanie wniosków

Prezentowany raport to efekt pracy Ministerstwa Cyfryzacji i ekspertów Grupy Roboczej ds. Sztucznej Inteligencji, a także wykonawcy: IBC Advisory SA.

Zapraszamy do lektury materiału.

Logotypy Fundusze Unijne Polska Cyfrowa

Materiały

Raport końcowy z badania administracji centralnej​​​_​MC​​​_​2023​​​_11​_06
Raport​_końcowy​_z​_badania​_administracji​_centralnej​​​_​MC​​​_​2023​​​_11​_06.pdf 3.71MB
{"register":{"columns":[]}}