W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Zgłoszenie utraty paszportu

Gdzie załatwisz sprawę?

Utratę paszportu lub paszportu tymczasowego za granicą zgłoś niezwłocznie w urzędzie konsularnym RP.

Złożenie zawiadomienia w konsulacie o utracie paszportu oznacza, że dokument straci ważność z dniem zawiadomienia konsula o utracie paszportu.

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Udaj się do najbliższego lub do wybranego przez siebie urzędu konsularnego – w celu złożenia zawiadomienia o utracie paszportu lub paszportu tymczasowego.

Konsul honorowy nie przyjmuje zawiadomień o utracie dokumentu paszportowego.

Nie musisz zgłaszać utraty paszportu osobiście w konsulacie jeśli posiadasz profil zaufany, certyfikat kwalifikowany albo e-dowód wówczas utratę lub uszkodzenie dokumentu paszportowego możesz zgłosić albo na piśmie na formularzu utrwalonym w postaci elektronicznej albo w Internecie przy pomocy udostępnionej  usługi elektronicznej. 

Jak umówisz się na spotkanie?

Nie musisz umawiać się na spotkanie.

Jakie dokumenty musisz złożyć?

Konsul przyjmie Twoje zawiadomienie o utracie paszportu lub paszportu tymczasowego w formie elektronicznej w czasie wizyty paszportowej  w urzędzie konsularnym. Pracownik konsularny wypełni wniosek przy użyciu elektronicznego formularza, a zgłaszający potwierdzi prawidłowość danych składając podpis na przeznaczonym do tego urządzeniu (Signature Pad).

Z dniem złożenia tego zawiadomienia Twój dokument paszportowy traci ważność. Konsul po dokonaniu stosownych sprawdzeń wprowadzi niezwłocznie do centralnej ewidencji paszportowej informację o utracie ważności Twojego paszportu lub paszportu tymczasowego.

Pamiętaj: jeżeli odnajdziesz swój dokument paszportowy, zgłoszony konsulowi jako utracony, nie możesz już się nim posługiwać lub wycofać zawiadomienia o utracie. Odnaleziony paszport lub paszport tymczasowy należy zwrócić właściwemu miejscowo organowi paszportowemu (wojewodzie w Polsce, konsulowi za granicą). Nie można otrzymać go z powrotem.

Obowiązek zwrotu dokumentu paszportowego następuje bez względu na to, czy masz już nowy dokument wydany w miejsce utraconego, czy też nie występowałeś o wydanie nowego dokumentu.

Podjęcie próby legitymowania się tym dokumentem przy przekraczaniu granicy może spowodować poważne konsekwencje i utrudnienia.

Ile zapłacisz?

Zgłoszenie jest bezpłatne.

Jaki jest termin realizacji?

Konsul przyjmie Twoje zawiadomienie o utracie dokumentu niezwłocznie.

Najczęściej zadawane pytania

Utrata lub zniszczenie dokumentu paszportowego - a powrót do miejsca stałego pobytu.

Jeśli utracisz dokument paszportowy za granicą, na Twój wniosek konsul, po potwierdzeniu Twojej tożsamości i obywatelstwa, wyda Ci paszport tymczasowy na powrót do miejsca stałego pobytu (w Polsce lub w innym kraju).

Pamiętaj, że konsul honorowy nie może wydać Ci dokumentu paszportowego.

Utrata dokumentu paszportowego w kraju, w którym nie ma polskiego konsula, a powrót do miejsca stałego pobytu.

Jeśli utracisz dokument paszportowy podczas pobytu w państwie, w którym nie ma polskiego urzędu konsularnego, możesz zwrócić się do konsula innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej o wydanie unijnego tymczasowego dokumentu podróży (Emergency Travel Document - ETD).

Ten dokument może być wydany na pojedynczy przejazd w celu powrotu do Polski lub do innego państwa członkowskiego UE, po uzyskaniu zgody państwa, którego wnioskujący jest obywatelem. W przypadku obywateli polskich taką zgodę wydaje właściwy konsul RP.

Jeśli utracisz paszport, nawiąż najpierw kontakt telefoniczny (bądź drogą elektroniczną) z Konsulem RP w Luandzie aby ustalić jakie konkretne kroki musisz podjąć w celu uzyskania tymczasowego dokumentu podróży.

Jeśli w utraconym paszporcie była zamieszczona wiza, na podstawie której wjechałeś do danego kraju, sprawdź informacje o procedurze wyjazdowej z kraju pobytu. Wyjazd z niektórych państw bez właściwej wizy i stempli wjazdowych może być utrudniony.

Przy planowaniu podróży powrotnej do miejsca zamieszkania pamiętaj, że unijny tymczasowy dokument podróży nie uprawnia do wjazdu na terytorium innych państw niż terytorium państw członkowskich UE.

Pamiętaj, że konsul honorowy nie może wydać Ci tymczasowego dokumentu podróży (ETD).

Podstawa prawna

Ustawa o dokumentach paszportowych z dnia 27 stycznia 2022 r.

Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie dokumentów paszportowych z dnia 9 września 2022 r.

Ustawa Prawo konsularne z dnia 25 czerwca 2015 r.

Rozporządzenie Ministra Spraw Zagranicznych w sprawie opłat konsularnych  z dnia 18 grudnia 2015 r.

{"register":{"columns":[]}}