W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Baza dobrych praktyk

{{register.description}}
Liczba elementów: {{records.length}}
Znaleziono: {{filtered.length}} Wyczyść wyniki

Nie znaleziono rejestrów dla podanych kryteriów

{"sourceType":"FILE","data":"Obszar ISO 26000;Instytucja;Dobra praktyka;Grupa odbiorców/ grupa interesariuszy/ społeczność lokalna;Miejsce, data;Organizator zewnętrzny/ współorganizator zewnętrzny;Linki/ załączniki/ odnośniki;Opis\r\n(np. ład organizacyjny, prawa człowieka, praktyki z zakresu pracy, środowisko, uczciwe praktyki operacyjne, zagadnienia konsumenckie oraz zaangażowanie społeczne i społeczność lokalna);;;;;;;\r\nŁad organizacyjny;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;Zarządzanie procesowe – opracowanie i wdrożenie kart procesów i podręcznika zarządzania procesowego KPRM;Pracownicy KPRM, w tym kierownictwo;Od 2017 r.;;;Przewodnik. Okresowa aktualizacja procesów. Strona w Intranecie, Sprawozdania.\r\nŁad organizacyjny;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Sportu, KPRM;Elektroniczna Informacja Kadrowa (EIK);Pracownicy resortów;Od 2009 r. (MFiPR), 2014 r. (MS) 2015 r.(KPRM);;;Pracownicy mają dostęp do systemu elektronicznej informacji kadrowej (EIK), w którym mogą sprawdzić m.in.: swoje wynagrodzenie, ilość dni urlopowych.\r\nŁad organizacyjny;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Sportu, Urząd Transportu Kolejowego, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, KPRM;Intranet;Pracownicy resortów;Od 2011r. (MSZ), 2013 r. (MFiPR), 2014r. (MS), 2015 r. (KPRM, UTK), 07.2017 r. (MC);;;Intranet stanowi podstawowe źródło komunikacji z pracownikami. Za jego pośrednictwem pracownicy otrzymują dostęp do najważniejszych informacji oraz zasobów swoich urzędów.\r\nŁad organizacyjny;Ministerstwo Aktywów Państwowych;Podejście procesowe w organizacji;Interesariusze Ministerstwo Aktywów Państwowych;Działanie ciągłe;;;Wdrożenie i stosowanie podejścia procesowego w organizacji w szczególności poprzez zidentyfikowanie, opisanie, realizację, monitorowanie i doskonalenie 61 procesów z uwzględnieniem potrzeb i wymagań interesariuszy zidentyfikowanych m in. podczas wywiadów bezpośrednich i kwestionariuszowych.\r\nŁad organizacyjny;Ministerstwo Aktywów Państwowych;Zarządzenie projektami w organizacji;Interesariusze Ministerstwo Aktywów Państwowych;Działanie ciągłe;;;Wdrożenie zarządzania projektami w organizacji z uwzględnieniem oczekiwań interesariuszy.\r\nŁad organizacyjny;Ministerstwo Sportu;Wprowadzenie Kodeksu Dobrego Zarządzania dla Polskich Związków Sportowych;Polskie związki sportowe/organizacje sportowe o zasięgu ogólnopolskim;2017 r.;;https://www.gov.pl/web/sport/kodeks-dobrego-zarzadzania-dla-pzs;Celem jest poprawa zarządzania w Polskich związkach sportowych (uczciwość w sporcie, skuteczność w działaniu). Kodeks to ponad 180 wytycznych.\r\nŁad organizacyjny;Ministerstwo Sportu;Akademia Zarządzania Sportem;Polskie związki sportowe;2018 r.;Instytut Sportu – Państwowy Instytut Badawczy;www.zarzadzaniesportem.org;Nowatorski projekt, pomoc w kształceniu kadr zarządzających polskim sportem. Kompleksowe podnoszenie kwalifikacji z obszaru organizacji, zarządzania i marketingu realizowane w formie nowoczesnych i kreatywnych szkoleń.\r\nŁad organizacyjny;Urząd Transportu Kolejowego;Mapa Interesariuszy UTK;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;Od 2017 r.;;;Mapa zamieszczona w Raporcie Społecznej odpowiedzialności Urząd Transportu Kolejowego.\r\nŁad organizacyjny;Urząd Transportu Kolejowego;Kodeks Etyki Pracownika;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;Od 2016 r.;;;Dodatkowo w ramach Projektu szkoleń w Akademii UTK prowadzone są szkolenia „Etyka i dylematy etyczne w Służbie Cywilnej” dla pracowników. Szkolenia prowadzi pracownik wewnętrzny.\r\nŁad organizacyjny;Urząd Transportu Kolejowego;Polityka Antykorupcyjna UTK;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;Od 2016 r.;;;Od 2016 roku w Urzędzie Transportu Kolejowego obowiązuje polityka antykorupcyjna oraz działa koordynator ds. antykorupcji. Polityka antykorupcyjna ma na celu przeciwdziałanie możliwości wystąpienia zjawisk korupcyjnych oraz konfliktu interesów w ramach prowadzonych działań przez UTK. Każdy pracownik urzędu musi zapoznać się z polityką i działać zgodnie z jej zaleceniami. Natomiast zadaniem kordynatora jest wspieranie pracowników i prowadzenie działań edukacyjnych.\r\nŁad organizacyjny;Główny Urząd Statystyczny;Przystąpienie do Partnerstwa na rzecz realizacji celów zrównoważonego rozwoju Agendy 2030;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;MR (dawniej MPiT) 2018 r.;MPiT, GUS;;W 2018 roku, w Ministerstwie Rozwoju (dawniej: Ministerstwie Przedsiębiorczości i Technologii), Główny Urząd Statystyczny, dołączyły do Partnerstwa na rzecz realizacji Celów Zrównoważonego Rozwoju. W ramach głównego zobowiązania GUS przyjął Cel 8: Promować stabilny, zrównoważony i inkluzywny wzrost gospodarczy, pełne i produktywne zatrudnienie oraz godną pracę dla wszystkich ludzi.\r\nŁad organizacyjny;Główny Urząd Statystyczny;Zespół do spraw statystyki niepełnosprawności;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;2018 r.;GUS;;Celem działania Zespołu jest wsparcie rozwoju statystyki niepełnosprawności. Do zadań Zespołu należy: analiza istniejących definicji w obszarze statystyki niepełnosprawności, identyfikacja zasobów informacyjnych statystyki publicznej w obszarze statystyki niepełnosprawności, identyfikacja administracyjnych źródeł danych w obszarze statystyki niepełnosprawności oraz opracowanie kierunków rozwoju działań zmierzających do pozyskania zasobów informacyjnych dla potrzeb prowadzenia przez statystykę publiczną badań dotyczących statystyki niepełnosprawności.\r\nŁad organizacyjny;Urząd Transportu Kolejowego;SLACK i WhatsApp w komunikacji wewnętrznej;Pracownicy;Od 2016 r. (Slack), od 2017 r. (Whatsapp);;;Wdrożenie komunikatorów. Wykorzystywanie komunikatorów SLACK i WhatsApp w komunikacji wewnętrznej.\r\nPrawa człowieka;Główny Urząd Statystyczny;Usługa wideoczatu Narodowego Spisu Powszechnego dla osób posługujących się językiem migowym;Osoby posługujące się polskim językiem migowym;Usługa świadczona była od 27 maja do 30 września 2021 roku;;;W celu promocji Narodowego Spisu Powszechnego i wsparcia osób posługujących się językiem migowym GUS przy współpracy z operatorem zewnętrznym, uruchomił usługę wideoczatu. Dla ułatwienia udziału w NSP tłumacze języka migowego obsługiwali stronę internetową spisu. Zainteresowane osoby posługujące się polskim językiem migowym, mogły poprzez formularz dostępny na stronie NSP zamówić w dogodnym dla siebie terminie konsultację. Osoby potrzebujące tłumaczenia mogły korzystać z takiej możliwości w sposób ciągły od poniedziałku do piątku, z pominięciem dni ustawowo wolnych od pracy, przez 8 godzin dziennie, w godzinach 8.00–16.00. Osoby obsługujące wideoczat były certyfikowanymi tłumaczami polskiego języka migowego, tj. posiadały certyfikat T2 Polskiego Związku Głuchych lub równoważny. Operator gwarantował dostępność tłumacza w czasie nie dłuższym niż 5 minut od nawiązania połączenia. Największe zainteresowanie usługą pojawiło się we wrześniu, gdy zbliżał się koniec spisu, łącznie przeprowadzono 242 połączenia, z czego połowę we wrześniu. Z czatu korzystały przede wszystkim osoby niesłyszące i sporadycznie osoby słyszące. Do najczęściej pojawiających się pytań należały: w jaki sposób i gdzie można się spisać, gdzie i jak można założyć profil zaufany, jak umówić się z rachmistrzem, do kiedy można się spisać. Usługa wideoczatu Narodowego Spisu Powszechnego dla osób posługujących się językiem migowym ułatwiła osobom niesłyszącym wzięcie udziału w NSP. Główny Urząd Statystyczny dąży do tego, aby wdrażać kolejne rozwiązania, które zagwarantują pełną dostępność architektoniczną, informacyjno-komunikacyjną i cyfrową pracownikom statystyki oraz interesariuszom. Urząd wykorzystuje każdą możliwość, aby realizować swoje działania w sposób dostępny dla wszystkich zainteresowanych. Praktyka dotycząca wideoczatu jest konsekwencja realizowanego przez GUS ,,Planu działania na rzecz poprawy zapewniania dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami w Głównym Urzędzie Statystycznym na lata 2021-2025\". Plan zawiera czynności niezbędne do zapewnienia dostępności architektonicznej, komunikacyjno– informacyjnej, cyfrowej i dostępności publikacji.\r\nPrawa człowieka;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, KPRM, Urząd Transportu Kolejowego, Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi;Pokój dla rodzica z dzieckiem;Pracownicy resortów;Od 2011r. (KPRM), 2013r. (MFiPR), od 2017 r. (MRiRW);;;Udostępnienie pracownikom pokoju do pracy w sytuacji kiedy muszą przyjść do pracy z dzieckiem. W pokoju znajdują się atrakcje dla najmłodszych. \r\nPrawa człowieka;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;Wybranie mężów zaufania;Pracownicy KPRM;Od 2015 r. co 4 lata;;;Mężów zaufania (w liczbie 3-5 osób), zgodnie z Wewnętrzną Procedurą Antymobbingową KPRM, wybiera się w anonimowym głosowaniu spośród pracowników urzędu. Wybrani przedstawiciele pracowników służą pomocą zatrudnionym w urzędzie w zakresie stosowania WPA oraz udzielają informacji dotyczących mobbingu. Wchodzą również w skład Komisji antymobbingowej powoływanej przez pracodawcę w przypadku zgłoszenia mobbingu.\r\nPrawa człowieka;Urząd Transportu Kolejowego;Rzecznik Różnorodności;Pracownicy UTK;Od 2017 r.;;;Zapewnienie reprezentacji różnym grupom społecznym obecnym w UTK, w szczególności pracownikom z niepełnosprawnościami, kobietom i mężczyznom, osobom młodym i z dłuższym stażem pracy, rodzicom i osobom bezdzietnym.\r\nPrawa człowieka;Urząd Transportu Kolejowego;Sygnowanie Karty Różnorodności;Pracownicy UTK;3.12.2015 r.;;;Włączenie się w ideę wprowadzenia zakazu dyskryminacji w miejscu pracy i podejmowania działań na rzecz tworzenia i promocji różnorodności oraz wyrażenie gotowości do zaangażowania wszystkich pracowników i pracownic oraz klientów UTK w te działania\r\nPrawa człowieka;Urząd Transportu Kolejowego;Udział w projekcie „Administracja centralna na rzecz Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnością. Monitoring wdrażania”;Pracownicy UTK/ osoby z niepełnosprawnością;Od 2017 r. do 2019 r.;Polski Związek Głuchych/ Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego / Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z niepełnosprawnością Intelektualną;;Wdrożenie rekomendacji poaudytowych mających na celu wdrożenie Konwencji.\r\nPrawa człowieka;Ministerstwo Edukacji Narodowej;Podjęcie działań na rzecz wdrożenia rekomendacji zawartych w Raporcie wstępnym z monitoringu wdrażania postanowień Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami;Osoby z niepełnosprawnościami – pracownicy Ministerstwa oraz obywatele kontaktujący się i korzystający z usług Ministerstwa;MEN, Od 2018 r.;Przedstawiciele Polskiego Związku Głuchych, Fundacji Instytut Rozwoju Regionalnego oraz Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną.;;Dzięki uczestnictwu w projekcie „Administracja centralna na rzecz Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami. Monitoring wdrażania” pracownicy MEN mieli możliwość lepszego zrozumienia, czym są istniejące bariery administracyjne i organizacyjne, a także ograniczenia utrudniające osobom niepełnosprawnym pełne uczestnictwo w funkcjonowaniu społecznym. W wyniku przeprowadzonej kompleksowej analizy poziomu dostosowania instytucji, MEN otrzymało rekomendacje konkretnych zmian, które są systematycznie wdrażane. Przyczynia się to do zmniejszania barier oraz zwiększania zdolności instytucji do bardziej efektywnego wdrażania zapisów postanowień Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami.\r\nPrawa człowieka;Ministerstwo Cyfryzacji;Dostosowywanie przestrzeni do potrzeb osób niepełnosprawnych;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;2015 r.;;;\"Rozwiązania praktyczne dotyczące dostosowywania przestrzeni budynku stanowiącego siedzibę MC do potrzeb osób niepełnosprawnych od momentu utworzenia Urzędu:\n1. przy jednym z głównych wejść do budynku, wybudowana została pochylnia dla osób z dysfunkcją ruchową- w tym dla osób poruszających się na wózku inwalidzkim,\n2. przy schodach wewnętrznych, prowadzących do Sal konferencyjnych zamontowano platformę schodową ułatwiającą transport osób niepełnosprawnych, \n3. na parterze w budynku, w części konferencyjnej, pomieszczenia sanitarne (łazienki) zostały dostosowane dla osób niepełnosprawnych,\n4. elementy konstrukcyjne budynku mogące stanowić problem komunikacyjny takie jak: przeszklone drzwi wejściowe, początek i koniec biegu schodów oraz filary wolnostojące w przestrzeni holu i w ciągach komunikacyjnych oznaczone zostały w sposób kontrastowy do przyległych elementów budowlanych oraz wyposażenia,\n5. zainstalowano system powiadamiania głosowego dla osób niedowidzących,\n6. za pośrednictwem usługi tłumacza migowego (dostępnej na tablecie w recepcji), istnieje możliwość nawiązania połączenia w formie wideokonferencji między niesłyszącym klientem, a tłumaczem języka migowego oraz pracownikiem Ministerstwa.\"\r\nPrawa człowieka;Ministerstwo Sportu;Zmiany legislacyjne w ustawie o sporcie;Sportowcy z niepełnosprawnościami, członkowie kadr narodowych.;2017 r.;Polskie związki sportowe, Polski Komitet Paraolimpijski;;Zmiany służące wyrównaniu szans sportowców z niepełnosprawnościami, wyrównanie zasad przyznawania świadczeń (stypendia, nagrody, świadczenia pieniężne) oraz warunków szkolenia.\r\nPrawa człowieka;Ministerstwo Sportu;Koordynator do Spraw Równego Traktowania w Ministerstwie Sportu;Pracownicy resortu;Od 2011 r.;KPRM, Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Równego Traktowania;;W dniu 29 czerwca 2011 r. w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów na konferencji pn. Rząd równych szans. Administracja przeciw dyskryminacji został zainaugurowany projekt Równe Traktowanie Standardem Dobrego Rządzenia.\r\nPrawa człowieka;Urząd Transportu Kolejowego;Powołanie Rzecznika Praw Pasażera Kolei;Pasażerowie/Przewoźnicy kolejowi;Od 2017 r.;UTK;;RPPK działa jako ADR, ale również jako podmiot promujący prawa pasażerów, aktywnie współpracuje m.in. z federacją Uniwersytetów III Wieku w celu upowszechniania praw pasażerów w transporcie kolejowym.\r\nPrawa człowieka;Urząd Transportu Kolejowego;Kampania Kolejowe ABC;Dzieci/Nauczyciele/Rodzice;Od 2017 r. do 2021 r.;UTK;;Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna z zakresu bezpieczeństwa kolejowego skierowana do dzieci w wieku szkolnym i przedszkolnym (współfinansowana z POIiŚ).\r\nPrawa człowieka;Główny Urząd Statystyczny;Międzyresortowa debata na temat cukrzycy;ogół społeczeństwa;Sejm RP 2018 r.;Polskie Towarzystwo Diabetologiczne;;Regularnie publikujemy infografiki dotyczące skali zjawiska oraz organizujemy spotkania z edukatorami diabetologicznymi. W ramach akcji „Ścigamy się z cukrzycą w GUS” przeprowadziliśmy bezpłatne badania cukru we krwi dla pracowników. Przedstawiciel GUS uczestniczył w spotkaniu Parlamentarnego Zespołu ds. Cukrzycy pt.: Razem ścigamy się z cukrzycą – rola rodziny i państwa w zapobieganiu pandemii cukrzycy. Międzyresortowa debata na temat cukrzycy, dotyczyła jej powikłań oraz kroków jakie powinniśmy podjąć, aby zapobiegać kolejnym zachorowaniom.\r\nPrawa człowieka;Główny Urząd Statystyczny;Spotkanie dla mężczyzn „Mam haka na raka”;Pracownicy GUS;GUS, 2018 r.;Centrum Onkologii - Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie ;;Po raz pierwszy w GUS zorganizowane zostało spotkanie wyłącznie w męskim gronie, dla mężczyzn, pracowników służb statystyki publicznej, które dotyczyło profilaktyki raka prostaty. Spotkanie poprowadzili lekarze specjaliści z Centrum Onkologii-Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie. Spotkanie dotyczyło profilaktyki, sposobów wykrycia nowotworu prostaty oraz współczesnych metod leczenia.\r\nPrawa człowieka;Główny Urząd Statystyczny;Spotkanie o chorobach układu krążenia;Pracownicy GUS;GUS, 2018 r.;Instytut Kardiologii;;Podczas spotkania dla pracowników, eksperci z Instytutu Kardiologii im. Prymasa Tysiąclecia Kardynała Stefana Wyszyńskiego omówili czynniki ryzyka oraz objawy powikłań sercowo-naczyniowych, zasady profilaktyki chorób układu krążenia oraz wskazówki dotyczące podejmowania aktywności fizycznej. Druga część spotkania poświęcona była roli diety w profilaktyce chorób sercowo-naczyniowych. Temat wzbudził bardzo duże zainteresowanie, ponieważ w dwóch turach spotkania uczestniczyło w sumie ponad 100 osób. \r\nPrawa człowieka;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej;Wybrani audytorzy wewnętrzni;Pracownicy MFiPR;;;;\r\nPrawa człowieka;Urząd Transportu Kolejowego;Dzień Pasażera;Pasażerowie kolei;Od 2011 r.;;;Kampania edukacyjno-informacyjna poświęcona prawom przysługującym pasażerom. Spotkania odbywają się na dworcach kolejowych.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Główny Urząd Statystyczny;Pokój wypoczynku ;Pracownicy GUS;Od 2018 r.;;;Ważnym elementem wsparcia pracujących rodziców w GUS jest zapewnienia pracownikom odpowiednich warunków socjalnych i higieniczno-sanitarnych, w tym urządzenia pokoju wypoczynku dla kobiet w ciąży i matek karmiących. W budynku GUS dostępny jest pokój wypoczynku dla kobiet w ciąży i matek karmiących. Osoba która chce skorzystać z pomieszczenia, zgłasza się do pracowników ochrony, którzy wydadzą jej klucz i wskażą lokalizację pomieszczenia. Pomieszczenie dostępne jest w godzinach pracy. \r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, KPRM, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Obrony Narodowej;Elastyczny czas pracy;Pracownicy resortów;Od 2018 r. (MFiPR, MON), 2014 r. (KPRM), 12.2017 r. (MC);;;\"Pracownicy mają możliwość rozpoczynania dnia w pracy w przedziale godzinowym: 7:00 – 9:00 (MFiPR, MC), 7:00-9:30 (KPRM), 7:30 - 9:00 (MON). Zakończenie jej po upływie obowiązującej pracowników dobowej normy czasu pracy. Ruchomy czas pracy ma za zadanie zwiększenie wydajności pracy, zmniejszenie poziomu stresu związanego z dojazdami (szczególnie dla osób mieszkających poza miastem) lub koniecznością załatwienia spraw prywatnych. Ma za zadanie także ułatwienie rodzicom sprawowania opieki nad dziećmi. W Ministerstwie Cyfryzacji praktyka ta nie dotyczy pracowników świadczących pracę w systemie zmianowym lub w ramach systemu równoważnego czasu pracy oraz świadczących pracę w ramach niepełnego wymiaru czasu pracy.\n\"\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, KPRM, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej;Telepraca;Pracownicy resortów;Od 2008 r. (KPRM), 2015 r. (MFiPR), 2017 r. (MC);;;Wykonywanie pracy regularnie lub okazjalnie, poza zakładem pracy, z wykorzystaniem środków komunikacji elektronicznej (dni pracy uzgodnione z przełożonym). W MRPiPS ustalono Regulamin stosowania telepracy, który ma na celu ułatwienie łączenia pracy z opieką nad dzieckiem lub chorym członkiem rodziny, daje możliwość zatrudnienia osoby z niepełnosprawnością, która nie musi codziennie stawiać się w biurze. Ponadto daje możliwość zatrudnienia osoby mieszkającej w dużej odległości.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Urząd Transportu Kolejowego;Kurs polskiego języka migowego (PJM) dla pracowników resortu;Pracownicy resortów;2011-2013 r. (MEN), od 2018 r. (MFiPR), 2017 r. - 2018 r. (UTK);;;Podniesienie kompetencji pracowników umożliwiających podstawową komunikację z pracownikami oraz osobami odwiedziającymi urządy, które mają niepełnosprawność słuchu.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, KPRM;Grupa trenerów wewnętrznych;Pracownicy resortów;Od 2013 r. (MFiPR), od 2017 r. (KPRM),;;;Trenerami wewnętrznymi są pracownicy resortów, którzy prowadzą szkolenia w ramach służby przygotowawczej (np. w KPRM, MFiPR), jak również szkolenia związane z wykonywaną pracą, np. posługiwanie się prostym językiem, przetwarzenia i ochorona danych osobowych po wejściu przepisów RODO, stosowanie klauzul społecznych w PWP. W KPRM jest 38 trenerów wewnętrznych, którzy przeprowadzili 54 szkolenia. Trenerzy wewnętrzni prowadzą również szkolenia w ramach służby przygotowawczej.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Urząd Transportu Kolejowego;Akademia UTK moduł UTK dla UTK;Pracownicy UTK;06.2016 r. - 06.2019 r.;;;W ramach Akademii UTK dla UTK pracownicy szkolą siebie nawzajem w swoich eksperckich obszarach. \r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Cyfryzacji;Własna sala treningowa/ siłownia dla pracowników;Pracownicy resortów;Od 2016 r. (MFiPR), 2012 r. (MC);;;Pracownicy resortów mogą korzystać z sali sportowej, wyposażenowej w sprzęty do ćwiczeń,mieszczącej się w budynku urzędu, przed rozpoczęciem pracy w urzędzie lub po jej zakończeniu. Mają również do dyspozycji nowoczesne szatnie z prysznicami.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, KPRM;eWnioski;Pracownicy resortów;Od 2016 r. (KPRM);;;\"Aplikacja/Moduł umożliwiający m.in. składanie elektronicznych wniosków urlopowych – dodatkowa funkcja wdrożonego systemu kadrowo-płacowego.\n\"\r\nPraktyki z zakresu pracy;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;Elektroniczna karta obiegowa;Pracownicy KPRM;Od 2013 r.;;;Formularz umożliwiający sprawniejsze rozliczenie pracowników z posiadanych dokumentów/sprzętu.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej;Platforma e-learningowa;Pracownicy MFiPR;Od 6 grudnia 2018 r.;;;Platforma została oddana do użytku dla pracowników MIiR. Obszary tematyczne platformy to: autoprezentacja, komunikacja, obsługa klientów z niepełnosprawnością, prezentacje i wystąpienia, savoir – vivre w @ służbowych, zarządzanie projektami, zdrowa firma.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej;Szkolenie adaptacyjne;Nowo zatrudnieni Pracownicy MFiPR;Od 2013 r.;;;Szkolenie ma na celu zaznajomić nowych pracowników z funkcjonowaniem i strukturą urzędu. \r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej;Karta obiegowa w związku z zatrudnieniem;Nowo zatrudnieni Pracownicy MGMiŻŚ;2018 r.;;;Ministerstwo stosuje praktykę w obszarze zarządzania zasobami ludzkimi, polegającą na udostępnieniu nowozatrudnionej osobie tzw. Karty obiegowej w związku z zatrudnieniem. Celem wprowadzenia praktyki było skrócenie okresu adaptacji nowo zatrudnionego pracownika i tym samym podniesienie efektywności jego pracy we wstępnym okresie. Poprzez wskazanie w Karcie poszczególnych komórek organizacyjnych udostępniających pracownikowi potrzebne do pracy wyposażenie i informacje, poznaje on zarówno topografię budynku jak i osoby odpowiedzialne za zadania w poszczególnych obszarach. Dzięki temu nowy pracownik wie czego potrzebuje do rozpoczęcia pracy z uwagi na specyfikę instytucji i gdzie się po to zgłosić.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Szef Służby Cywilnej;Dobre praktyki w zakresie optymalizacji procesu sporządzania opisów stanowisk pracy, w tym udostępnienie poradnika i narzędzi informatycznych dla urzędów;Członkowie Korpusu Służby Cywilnej, komórki specjalizujące się w HR;Od 2018 r.;;https://dsc.kprm.gov.pl/opisy-i-wartosciowanie-stanowisk-pracy;Propozycje rozwiązań przeznaczone są dla wszystkich urzędów, w których funkcjonuje służba cywilna.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Szef Służby Cywilnej;Standardy ZZL;Członkowie Korpusu Służby Cywilnej, komórki specjalizujące się w HR;Od 2012 r.;Dyrektorzy generalni urzędów/kierownicy urzędów/kierownicy HR/pracownicy urzędów;;Zestaw obligatoryjnych i fakultatywnych zaleceń w zakresie zzl do wdrożenia w urzędach w celu uspójnienia polityki kadrowej w służbie cywilnej i podniesienia jej poziomu\r\nPraktyki z zakresu pracy;KPRM, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej;Dbałość o rozwój zawodowy pracowników ;Pracownicy resortu;Działanie ciągłe;Firmy szkoleniowe, KSAP, uczelnie wyższe;;Indywidualny Program Rozwoju Zawodowego pracowników uwzględnia bogaty pakiet szkoleń, możliwość refundacji kosztów nauki języków obcych (angielski, francuski), studiów podyplomowych/doktoranckich.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Urząd Transportu Kolejowego;Program rozwoju talentów;Pracownicy UTK;2016 r. - I edycja, 2019 r. - II edycja;;;Prowadzenia badań ip-1221 i oceny 360 w celu oceny potencjału pracowników. Obecnie szkolenia wewnętrzne realizowane są w ramach bieżącej działalności Wydziału Rozwoju Zawodowego. „Program rozwoju talentów” miał pierwszą edycję w 2016, natomiast druga edycja rozpoczęła się w 2019 r. \r\nPraktyki z zakresu pracy;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;Praktyki studenckie, praktyki absolwenckie, staże dla osób bezrobotnych, wolontariaty;Osoby bezrobotne, studenci, absolwenci;Działanie ciągłe;Urzędy Pracy, uczelnie wyższe;http://bip.kprm.gov.pl/kpr/bip-kancelarii-prezesa/praktyki-wolontariaty-i/4462,Praktyki-wolontariaty-i-staze-w-KPRM.html;Praktyki, staże i wolontariaty w KPRM realizowane są zgodnie z Zasadami organizacji praktyk studenckich, praktyk absolwenckich, wolontariatów i staży dla osób bezrobotnych w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Zainteresowani kandydaci przesyłają formularz zgłoszeniowy do KPRM. Wymagania jakie muszą spełniać praktykanci/stażyści/wolontariusze udostępnione są na Biuletynie Informacji Publicznej. Praktyka absolwencka i wolontariat odbywają się na podstawie umowy zawartej pomiędzy kandydatem a KPRM, w przypadku praktyki studenckiej i stażu dla osób bezrobotnych pomiędzy Uczelnią Wyższą/Urzędem Pracy a KPRM.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej;Program START;Pracownicy MRPiPS;;;;Program obejmuje organizację praktyk, staży i wolontariatu w Ministerstwie. Program ma charakter powszechny, skierowany jest m.in. do studentów i absolwentów. Celem strategicznym Programu jest stworzenie warunków i ułatwienie zdobycia pierwszego doświadczenia zawodowego osobom wiążącym swoją przyszłość zawodową z administracją publiczną.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Aktywów Państwowych;Program Stażowy „Energia dla Przyszłości”;Studenci i absolwenci wybranych wydziałów 10 najlepszych uczelni technicznych w Polsce(zgodnie z rankingiem Perspektyw);Działanie ciągłe;PGE S.A., PKN ORLEN S.A. oraz PGNiG S.A.;;Program Stażowy pod nazwą „Energia dla Przyszłości” realizowany we współpracy z trzema spółkami energetycznymi w Polsce. ME realizowało i realizuje trzy roczne edycje Programu skierowanego do studentów i absolwentów dziesięciu najlepszych uczelni technicznych w Polsce. Celem Programu Stażowego jest pozyskanie najlepszych studentów i absolwentów wyższych uczelni do wzmocnienia zaplecza kadrowego dla polskiego sektora energetycznego, wspieranie ich w rozwoju na początku kariery zawodowej. Celem Programu Stażowego jest pozyskanie najlepszych studentów i absolwentów wyższych uczelni do wzmocnienia zaplecza kadrowego dla polskiego sektora energetycznego, wspieranie ich w rozwoju na początku kariery zawodowej, wzmocnienie wizerunku Ministerstwa Energii jako twórcy zaplecza kadrowego i patrona projektów kadrowych dla Polskiej Energetyki, zapoznanie stażystów ze specyfiką pracy w kluczowych spółkach energetycznych kraju oraz Ministerstwie Energii i przygotowanie ich do pracy w sektorze energetycznym, jak również zaoferowanie wybranym stażystom stałej współpracy ze spółkami energetycznymi po zakończeniu stażu.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Szef Służby Cywilnej;Grupa asesorów wewnętrznych w służbie cywilnej;Komórki specjalizujące się w HR;Od 2018 r.;Pracownicy urzędów tworzących służbę cywilną i KSAP;;Grupa asesorów została powołana m.in. do badania kompetencji miękkich kandydatów do nauki w Krajowej Szkole Administracji Publicznej (KSAP), która kształci kadry wyższych urzędników administracji. Grupa integruje osoby posiadające wiedzę i umiejętności asesorskie w służbie cywilnej, umożliwia wymianę wiedzy i doświadczeń. Członkami grupy asesorów są osoby zatrudnione w służbie cywilnej i w KSAP, które dobrze znają specyfikę pracy w administracji i pożądane w niej kompetencje.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Cyfryzacji;Możliwość korzystania z prywatnej opieki medycznej w atrakcyjnej cenie/ ubezpieczenie grupowe;Pracownicy MC;07.2017 r. ;;;\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Cyfryzacji;Zajęcia relaksacyjno-antystresowe;Pracownicy MC;08.2017 r. ;;;Zajęcia prowadzone są przez dwie pracownice MC, które posiadają odpowiednie wykształcenie oraz chęć dzielenia się swoją pasją. Zajęcia odbywają się dwa razy w tygodniu, trwają 30 minut (nie wliczają się w czas pracy) i każdy chętny może się na nie zapisać.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Edukacji Narodowej;Dostępu do usług obiektów sportowo-rekreacyjnych dla pracowników MEN;Pracownicy MEN;W latach 2011 r. - 2018 r.;;;W ramach podpisanej umowy z Wykonawcą pracownicy i wskazane przez nich osoby m.in. dzieci pracowników mają możliwość korzystania z obiektów sportowo-rekreacyjnych na terenie całego kraju w ramach pakietu, który obejmuje zestaw różnorodnych usług sportowo-rekreacyjnych, świadczonych przez obiekty sportowo-rekreacyjne, m.in. baseny, sauny, siłownie, lodowiska, groty solne, kluby fitness.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Edukacji Narodowej;Współpraca z Sekcją Emerytów i Rencistów Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN);Pracownicy Ministerstwa oraz emeryci i renciści - byli pracownicy MEN;Działanie ciągłe;Sekcja Emerytów i Rencistów MEN;;To działanie powstało w celu realizacji spraw socjalno-bytowych emerytów i rencistów - byłych pracowników MEN oraz wykorzystania ich wiedzy i doświadczenia przy bieżącej pracy urzędu (m.in. opiniowanie projektów dokumentów i aktów prawnych, porządkowanie dokumentacji).\r\nPraktyki z zakresu pracy;Urząd Transportu Kolejowego;Akcja „Pociąg do książek”;Pracownicy UTK;2017 r.;;;Wprowadzenie w UTK biblioteczki, w której uwalniono przeczytane już książki. Była prowadzona dwutorowo: zbieraliśmy książki do przekazania na zewnątrz i stworzyliśmy wewnętrzną bibliotekę. Dzięki akcji 300 książek trafiło do dzieci i młodzieży w Górnośląskim Centrum Zdrowia Dziecka. \r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Spraw Zagranicznych;Egzamin dyplomatyczno–konsularny;Osoby przystępujące do egzaminu;Od 2001 r.;;;Wymóg egzaminu dyplomatyczno-konsularnego został wprowadzony na mocy ustawa o służbie zagranicznej z dnia 27 lipca 2001 r., która w art. 12 [Warunki nadania stopnia dyplomatycznego] w ust. 1.2 ustanawia wymóg złożenia egzaminu dyplomatyczno-konsularnego, a w art. 41 [Egzamin dyplomatyczno-konsularny] ust. 1, 2, 4 określa ogólnie jego charakter oraz deleguje na Ministra właściwego do spraw zagranicznych określenie, w drodze rozporządzenia, organizację aplikacji dyplomatyczno-konsularnej, sposób dokumentowania znajomości języków obcych oraz szczegółowe zasady i tryb dopuszczenia do egzaminu dyplomatyczno-konsularnego oraz zakres tego egzaminu, ze szczególnym uwzględnieniem sposobu powoływania członków komisji egzaminacyjnej, wysokości ich wynagrodzenia oraz sposobu przeprowadzania egzaminu dyplomatyczno-konsularnego, z zachowaniem zasady anonimowości przy sprawdzaniu wiedzy i z uwzględnieniem możliwości powtarzania egzaminu. Rozporządzenie, o którym stanowi ustawa zostało ogłoszone z dniem 19 lipca 2002 roku i wraz z późniejszymi zmianami stanowi podstawę dla organizacji egzaminów dyplomatyczno-konsularnych.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Główny Urząd Statystyczny;Wewnętrzny „Projekt działań w celu zwiększenia zatrudnienia w GUS osób z niepełnosprawnościami”;Pracownicy GUS, osoby zainteresowane pracą w GUS;Od 2017 r. ;;;W ramach projektu został opracowany folder informacyjny „Prawa i przywileje osób z niepełnosprawnością w GUS” przeznaczony obecnych i przyszłych dla pracowników GUS. Folder został udostępniony w sieci wewnętrznej statystyki publicznej, na Portalu Informacyjnym GUS i w BIP GUS. Ponadto zrealizowane zostały szkolenia „Otwarty pracodawca – jak skutecznie zarządzać niepełnosprawnością w miejscu pracy” skierowane do pracowników statystyki publicznej.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Główny Urząd Statystyczny;Ankieta dotycząca problematyki dyskryminacji i mobbingu;Pracownicy GUS;2018 r.;;;W celu nawiązania dialogu z pracownikami, w GUS została przygotowana ankieta dotycząca problematyki dyskryminacji i mobbingu w jednostkach służb statystyki publicznej. Celem ankiety było uzyskanie informacji o zakresie świadomości pracowników na temat dyskryminacji i mobbingu, które pozwolą na zaplanowanie ewentualnych działań edukacyjnych na temat tych zjawisk. Ankieta była anonimowa i dobrowolna. \r\nPraktyki z zakresu pracy;Urząd Transportu Kolejowego;Grupa Biegowa;Pracownicy UTK;Od 2016 r. ;;;Powstanie Grupy Biegowej miało na celu wzrost aktywności fizycznej pracowników oraz umocnienie więzi koleżeńskich. Grupa biegowa działa od 2016 roku. W tym czasie jej członkowie wystartowali w wielu biegach m.in. w biegu drużynowym dla firm - Eikden. \r\nPraktyki z zakresu pracy;Urząd Transportu Kolejowego;Drużyna Piłkarska UTK;Pracownicy UTK;Od 2015 r., ;;;Wprowadzenie cotygodniowych treningów Drużyny Piłkarskiej UTK. Wzrost aktywności fizycznej pracowników oraz umocnienie więzi koleżeńskich. Drużyna piłkarska reprezetowała urząd na Mistrzostwach Polski Branży Kolejowej.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Spraw Zagranicznych;Drużyna piłkarska;Pracownicy MSZ;Od 1996 r.;;;\"Drużyna piłkarska MSZ funkcjonuje od 1996 r. Udział w Drużynie daje możliwość aktywnego spędzenia czasu i uczestnictwa w wydarzeniach, które przyczyniają się do wzajemnego poznania oraz nawiązania wielu kontaktów towarzyskich i służbowych.\nDrużyna MSZ ma na koncie wiele pucharów i miejsc na podium zdobytych podczas ważnych międzynarodowych dyplomatycznych imprez sportowych, a także indywidualnych nagród dla wyróżniających się piłkarzy. Do Drużyny MSZ należą pracownicy departamentów i biur ministerstwa oraz polskich placówek dyplomatycznych. Drużyna MSZ występuje w biało czerwonych replikach koszulek reprezentacji Polski z napisem MSZ Polska.\nNajważniejsze cykliczne spotkania i turnieje, w których udział bierze Drużyna MSZ to m.in.:\n- Mecz „Polska – Reszta Świata” z korpusem dyplomatycznym akredytowanym w Warszawie \n- Dyplomatyczny Puchar Europy Środkowej \n- Dyplomatyczny Turniej Piłkarski o Puchar Bałtycki.\n\"\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Spraw Zagranicznych;Sekcja Lekkoatletyczna „MSZ biega”;Pracownicy MSZ;Od 2014 r.;;;Grupa składa się z ok. 100 osób. Liczne starty w różnych imprezach na całym świecie przy wsparciu centrali i placówek zagranicznych, m.in. Bruksela, Wilno, Bukareszt, Dublin.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Cyfryzacji;Zamieszczanie klauzuli informacyjnej o tym, że przestrzegamy polityki antydyskryminacyjnej w ogłoszeniach o naborach;Pracownicy MC;2016 r. ;;;W MC w każdym naborze zamieszczona jest klauzula o treści: „Nasz urząd jest pracodawcą równych szans i wszystkie aplikacje są rozważane z równą uwagą bez względu na płeć, wiek, niepełnosprawność, rasę, narodowość, przekonania polityczne, przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną czy też jakąkolwiek inną cechę prawnie chronioną”.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Cyfryzacji;E-learning dotyczący wiedzy na temat mobbingu, etyki;Pracownicy MC;;;;Sukcesywnie i profilaktycznie przypominamy pracownikom o materiałach dotyczących korupcji i etyki, jakie znajdują się na stronie internetowej CBA. MC prosi pracowników o realizację e-kursów dostępnych przez CBA i prowadzi ich ewidencję. Odpowiedzialny za to jest Doradca ds. etyki w MC.\r\nPraktyki z zakresu pracy;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej;Regulamin antymobingowy, ustalenie procedury przeciwdziałania mobbingowi w MRPiPS;Pracownicy MFiPR;Od 21.12.2018 r.;;;\r\nŚrodowisko;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;Zielona Kancelaria;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;okresowo;;;Działania informacyjno-edukacyjne: kosze na segregację śmieci, konkurs na dzień bez samochodu, eko-stopka w mailach, oszczędne gospodarowanie papierem (np. drukowanie dwustronne, wykorzystywanie zadrukowanego papieru jako brudnopisu), wygaszacze ekranów w intranecie, komiks, konkursy, spotkania pracowników.\r\nŚrodowisko;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej;Zielone Poniedziałki;Pracownicy MFiPR;Od 2020 r.;;;Działania informacyjno-edukacyjne na temat segregacji odpadów, ochrony środowiska. W każdy poniedziałek, pracownicy MFiPR otrzymują za pośrednictwem ministralnego newslettera wiadomości na temat segracji odpadów i działań, dzięki, którym resort jest bardziej ekologiczny.\r\nŚrodowisko;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Cyfryzacji;Zbiórka plastikowych nakrętek;Pracownicy resortów;Od 2019 r. (MFiPR), 2018 r. (MC);;;MFiPR: Zbiórka plastikowych nakrętek jest przeznaczona na cele charytatywne zgłoszone przez pracowników Ministerstwa. Pracownicy mogą zgłosić do osoby koordynującej zbiórkę dla jakiej organizacji chcą zbierać nakrętki. Duże kosze na nakrętki zostały umieszczone na korytarzach, w miejscach najczęściej uczęszczanych. Dodatkowe pojemnik zostały postawione w pomieszczeniach socjalnych, które pełnią rolę kuchni dla pracowników. MC: W pierwszej kolejności została rozesłana, do pracowników, ankieta z pytaniem na jaki cel chcieliby zbierać nakrętki. Kiedy została wybrana fundacja, w wiadomym miejscu został postawiony kubełek na nakrętki i akcja została rozpoczęta. Akcja jest działaniem wdzięcznym, ponieważ wspomaga potrzebujących, wspiera środowisko i buduje świadomość charytatywno-ekologiczną.\r\nŚrodowisko;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Edukacji Narodowej, KPRM;Udogodnienia dla rowerzystów (wiaty i stojaki rowerowe);Pracownicy resortów;Od 2015 r. (KPRM), 04.2017 r. (MEN);;;Udogodnienia infrastrukturalne dla pracowników Ministerstwa dojeżdżających do pracy jednośladem, w tym przygotowanie pomieszczeń socjalnych, w których znajduje się szatnia i łazienki z natryskami. \r\nŚrodowisko;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Cyfryzacji, Ministerstwo Sportu, Urząd Transportu Kolejowego;Pojemniki do segregacji odpadów ;Pracownicy resortów; Od 2013 r. (MS), 2015 r. (MC), 2016 r. (UTK), 2017 r. (MSZ), 2019 r. (MFiPR);;;MFiPR: udostępniono 5 pojemników do segregacji odpadów dla pracowników resortu w każdym pomieszczeniu socjalnym. Dodatkowo, na korytarzach, na każdym piętrze, w najczęściej uczęszczanych miejscach postawiono kosze do segregacji odpadów sztucznych i metowych oraz papieru. UTK: prowadzona jest zbiórka z podziałem na 11 frakcji. MS: W celu prowadzenia segregacji śmieci zostały zakupione specjalne pojemniki do segregacji: zużytych baterii, szkła, plastiku i papieru. Od 2019 roku segregacja odpadów została rozszerzona i są one segregowane na 6 frakcji: zużyte baterie, papier, metale i tworzywa sztuczne, szkło, bioodpady i zmieszane. Ponadto w urzędzie oddzielnie gromadzone są zużyte żarówki i świetlówki, które są następnie oddawane do specjalistycznego punktu odbioru. MSZ: Praktyka segregacji odpadów przez pracowników MSZ rozpoczęła się we wrześniu 2017, i polega ona na rozmieszczeniu wewnątrz budynków, w rejonach pomieszczeń sanitarnych – socjalnych pojemników na odpady segregowane do frakcji: papier, szkło, plastik-metal. Odpady które powstają podczas realizacji zadań na stanowisku pracy oraz podczas spożywania posiłków w pomieszczeniach socjalnych, pracownik rozdziela na frakcje i wkłada do odpowiedniego pojemnika. Odpady z pojemników zbierane są przez serwis sprzątający i odnoszone do pojemników do gromadzenia odpadów komunalnych.\r\nŚrodowisko;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej;Uruchomienie wydruku centralnego;Pracownicy resortów;;;;\r\nŚrodowisko;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej;Najem 2 samochodów elektrycznych;Pracownicy MFiPR;Od 2019 r.;;;Zmniejszenie emisji spalin podczas jazdy samochodem poprzez wykorzystanie do tego celu samochodów elektrycznych. Samochody są używane są na krótkich trasach, głównie w Warszawie.\r\nŚrodowisko;Urząd Transportu Kolejowego;Wymiana floty na samochodów na elektryczną;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;Od 2018 r. (UTK), 2019 r. (MFiPR);;;Wymiana jeszcze przed nałożeniem na podmioty publiczne takiego obowiązku.\r\nŚrodowisko;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej;Modernizacja systemu elektrycznego i oświetlenia obejmująca wymianę oświetlenia na LED;Pracownicy MFiPR;;;;Inwestycja ma na celu zmniejszenie zużycia energii elektrycznej.\r\nŚrodowisko;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej;Termodernizacja budynku Ministerstwa;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;2020 r. i 2021 r.;;;\"Zostały wykonane projekty techniczne. Prace termodernizacyjne będę odbywać się w 2020 i 2021 roku. Zostaną zamontowane energoszczędne okna, wentylacja mechaniczna, która zapewni lepszą wymianę ciepła w budynku. W budynku resortu będzie 200 płyt fotowoltaicznych, które zasilą go oraz stanowiska ładowania samochodów, jak również zostaną zamontowane turbiny wiatrowe na dachu.\n? pompy ciepła zasilane gazem\n? nowe oprawy dostosowane do oświetlenia LED\"\r\nŚrodowisko;Urząd Transportu Kolejowego;Promowanie zasady „Just one Towel”;Pracownicy;Od 2017 r.;;;W celu minimalizacji zużycia ręczników papierowych promujemy wśród pracowników zasadę użycia jednego ręcznika papierowego do wycierania rąk.\r\nŚrodowisko;Urząd Transportu Kolejowego;Wybór siedzib Centrali i Oddziałów Terenowych z uwzględnieniem norm środowiskowych;Pracownicy;2014 r.;;;W 2014 roku urząd zmienił siedzibę i przeniósł się do budynku przy. Al. Jerozolimskich 134. Jest to jeden z pierwszych zielonych biurowców w Warszawie. Posiada m.in. Certyfikat LEED na poziomie Gold. Również w przypadku oddziałow staramy się, aby ich siedziby były proekologicznych budynkach np. oddział w Katowicach przeniósł się w 2019 roku do nowej siedziby, która ma podwyższone standardy ekologiczne\r\nŚrodowisko;Ministerstwo Spraw Zagranicznych;Zgniatarka do butelek PET;Pracownicy MSZ;Od 09.2017 r.;;;Praktyka zgniatarka do butelek PET, polega na zamontowaniu na ścianie obok pojemników do segregacji odpadów wewnątrz budynków zgniatarek do butelek PET. Pracownik który posiada zużytą butelkę plastikową udaje się do miejsca w którym stoją pojemniki do segregacji odpadów, zdejmuje korek z butelki, zgniata butelkę w zgniatarce, zakłada korek na zgniecioną butelkę i wrzuca do pojemnika na odpady. Zgniatanie butelek zmniejsza objętość powstałych z nich odpadów, o co najmniej 50%.\r\nŚrodowisko;Główny Urząd Statystyczny;Zrównoważone zamówienia publiczne;Interesariusze GUS;Od 2017 r.;;;Przy realizowaniu zamówień publicznych w GUS, uwzględniane są kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem. Oznacza to, że dokonujemy tylko dobrze przemyślanych i niezbędnych zakupów oraz nabywamy produkty i usługi możliwie w najmniejszym stopniu oddziałujące na środowisko, a także uwzględniamy społeczne i ekonomiczne skutki naszych decyzji zakupowych. W nowym regulaminie udzielania (zrównoważonych) zamówień publicznych wprowadzony został z obowiązek stosowania klauzul środowiskowych oraz pozostałych elementów zrównoważonych zamówień. \r\nŚrodowisko;Główny Urząd Statystyczny;Wolontariat pracowników w schroniskach dla zwierząt;Społeczności lokalne;Od 2018 r.;;;\"Pracownicy GUS są aktywnie zaangażowani w pomoc przy opiece nad zwierzętami w schronisku \"\"Na Paluchu\"\". W 2018 roku organizowaliśmy kiermasz i zbiórki, w trakcie których pracownicy statystyki publicznej zebrali łącznie ponad pół tony produktów dla podopiecznych schronisk dla bezdomnych zwierząt.\"\r\nŚrodowisko;Główny Urząd Statystyczny;eBiuro;Pracownicy GUS;Od 2016 r.;;;Uruchomienie systemu eBiuro umożliwiło elektroniczny obieg dokumentów w jednostkach statystyki publicznej. System pozwolił również na wdrożenie elektronicznego zarządzania dokumentacją wewnątrz jednostek, a także na prowadzenie korespondencji między tymi jednostkami w postaci elektronicznej, bez konieczności korzystania z systemów zewnętrznych. W systemie eBiuro dostępne są zadania pracownika wynikające z procesu kancelaryjnego, oraz zadania z wdrożenia procesów dedykowanych, jak np. procesy kadrowe, czy procesy udostępniania informacji statystycznej.\r\nŚrodowisko;Ministerstwo Sportu;Utylizacja sprzętu;Pracownicy resortu;Od 2010 r.;Firma zewnętrzna;;W przypadku stwierdzenia, że na stanie urzędu są zużyte, nienadające się do dalszego użytkowania składniki majątku (np. meble, sprzęt informatyczny, sprzęt AGD, urządzenia biurowe), są one segregowane, a następnie oddawane są do wyspecjalizowanej firmy utylizacyjnej w celu ich utylizacji lub recyklingu.\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;Badanie kultury uczciwości;Pracownicy KPRM;Od 2018 r.;;;Badanie oparte o kwestionariusz przygotowany na potrzeby Zalecenia Szefa Służby Cywilnej w zakresie promowania kultury uczciwości w służbie cywilnej.\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;Powołanie doradców ds. etyki;Pracownicy KPRM;Od 2017 r.;;;W KPRM 3 pracowników pełni funkcję doradców ds. etyki.\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Szef Służby Cywilnej;Powołanie Zespołu doradców ds. etyki.;Członkowie korpusu służby cywilnej;Od 2018 r.;;https://dsc.kprm.gov.pl/aktualnosci/pierwsze-spotkanie-zespolu-doradcow-etycznych;SSC jest organem, rozwiązanie obowiązuje w całej służbie cywilnej. Zespół składa się doradców ds. etyki, którzy zostali powołani w 68 urzędach.\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej;Samodzielne Stanowisko ds. doradztwa etycznego;Pracownicy MFiPR;Od 2014 r.;;;W 2014 roku zostało utworzone stanowisko ds. doradcza etycznego. Znajduje się ono w Biurze Zarządzania Zasobami Ludzkimi. Pracownicy mogą skorzystać z porady doradczy etycznego w kwestiach związanych z przestrzeganiem zasad etycznych, konfliktem interesów, przyjmowaniem upominków.\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Szef Służby Cywilnej;Zalecenia dot. neutralności politycznej;Członkowie korpusu służby cywilnej;2018 r.;;https://dsc.kprm.gov.pl/neutralnosc-polityczna;SSC jest organem, rozwiązanie obowiązuje w całej służbie cywilnej. Przed wyborami samorządowymi SSC opracował uszczegółowione zalecenia dotyczące neutralności politycznej.\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Szef Służby Cywilnej;Opracowanie 3 typów programów i materiałów szkoleniowych z zasad służby cywilnej i etyki korpusu sc;Członkowie korpusu służby cywilnej;2018 r.;TZ Consultans – Tadeusz Zawistowski ;Programy są dostępne w biurach doradcom ds. etyki, którzy szkolą w ramach szkoleń wewnętrznych w swoich urzędach;SSC jest organem, rozwiązanie obowiązuje w całej służbie cywilnej\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Szef Służby Cywilnej;Zalecenie Szefa Służby Cywilnej w zakresie promowania kultury uczciwości w służbie cywilnej;Członkowie korpusu służby cywilnej;2018 r.;;https://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/pliki/zalecenie_szefa_sluzby_cywilnej_w_zakresie_promowania_kultury_uczciwosci_w_sluzbie_cywilnej.pdf;SSC jest organem, rozwiązanie obowiązuje w całej służbie cywilnej\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej;Powołanie koordynatora wdrożenia programu antykorupcyjnego w MRPiPS;Pracownicy MRPiPS;;;;\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Ministerstwo Sportu;Standardy w kontrolach;Jednostki kontrolowane;Kontrole prowadzone na terenie Warszawy i poza, na bieżąco;;\"https://bip.kprm.gov.pl/kpr/bip-kancelarii-prezesa/kontrola-i-nadzor/dokumenty/standardy-kontroli-w-ad/4269,Standardy-kontroli-w-administracji-rzadowej-metodyki-oraz-ramowe-programy-kontro.html; https://bip.msit.gov.pl/bip/kontrole/program-zapewnienia-jak/1386,Decyzja-nr-11-Ministra-Sportu-i-Turystyki-z-dnia-12-sierpnia-2014-r-w-sprawie-wp.html\";Stosowanie zasad zawartych w Standardach kontroli KPRM oraz Programu zapewnienia jakości działalności kontrolnej w Ministerstwie Sportu podczas realizowanych kontroli przez Ministerstwo.\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Urząd Transportu Kolejowego;Akademia UTK;Podmioty funkcjonujące na rynku kolejowym;Od 2019 r.;wewnętrzny;;Akademia UTK ma na celu propagowania dobrych praktyk na rynku kolejowym poprzez organizację bezpłatnych szkoleń i warsztatów, które odpowiadają na bieżąco na problemy rynku. To uczestnicy akademii decydują o tematyce szkoleń w UTK. \r\nUczciwe praktyki operacyjne;Urząd Transportu Kolejowego;Kultura Bezpieczeństwa w Transporcie Kolejowym;Podmioty funkcjonujące na rynku kolejowym / Uczelnie wyższe / instytuty badawcze;Od 2016 r.;wewnętrzny;;Projekt Deklaracja w sprawie rozwoju bezpieczeństwa w transporcie kolejowym oraz konkurs kultury bezpieczeństwa – w wyniku tych działań podmioty rywalizują ze sobą w celu wdrażania rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo kolei.\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Główny Urząd Statystyczny;Szkolenie dotyczące etyki;Pracownicy GUS;2018 r.;;;W GUS przeprowadzono dla pracowników cykl szkoleń pt. „Etyka, przeciwdziałanie korupcji i konfliktowi interesów”. Uczestnicy szkolenia nabyli umiejętności potrzebne w codziennej pracy do skutecznego reagowania w sytuacjach wątpliwych etycznie. Uczestnków przeszkolono z zakresu szeroko pojętego zapobiegania korupcji oraz wspierania etosu zawodowego i etyki Służby Cywilnej, w tym skutecznego radzenia sobie w sytuacjach trudnych etycznie oraz skutecznego wspierania zachowań etycznych w swoim zespole i instytucji.\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Główny Urząd Statystyczny;Klauzule w przetargach dostępne dla osób niedowidzących;Interesariusze GUS;2017 r. ;;;Publikacja informacji dotyczących klauzul już na etapie ogłoszenia o zamówieniu oraz konsekwentnie w pozostałych dokumentach przetargowych, w formatach, które umożliwiają odczyt (dla osób niedowidzących), co zwiększa liczbę potencjalnych oferentów. Udostępniana na stronie internetowej dokumentacja przetargowa umożliwia zastosowanie konwertera na potrzeby osób niedowidzących. \r\nUczciwe praktyki operacyjne;Ministerstwo Sportu;Przeciwdziałanie manipulowaniu zawodami sportowymi;Zawodnicy, trenerzy, sędziowie;Od 2013 r.;Ministerstwo przy współpracy z Policją, Polskimi Związkami Sportowymi, CBA;;\"W ramach antykorupcyjnych działań edukacyjnych Ministerstwo Sportu rozpoczęło w 2013 r. realizację kilku inicjatyw szkoleniowych, które następnie usystematyzowano w formie programu Ministra Sportu pn. „Nie bądź pionkiem w grze!”, którego nadrzędnym celem jest zapobieganie korupcji w sporcie poprzez m.in. podnoszenie świadomości środowiska sportowego na temat zagrożeń korupcyjnych, w tym w szczególności manipulowania zawodami sportowymi. Program zakłada organizację antykorupcyjnych szkoleń i zajęć edukacyjnych adresowanych do różnych grup docelowych środowiska sportowego, w tym młodych zawodniczek i zawodników, trenerów czy sędziów. Ich uzupełnienie stanowią działania naukowo-badawcze i informacyjne.\nTreści przekazywane w ramach poszczególnych projektów programu nawiązują bezpośrednio do aktualnego stanu prawnego, w tym przede wszystkim do przepisów art. 46-48 ustawy z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie, aby realizować funkcję prewencyjną.\nZasadniczo, program jest realizowany w ramach skoordynowanej współpracy administracji centralnej (gdzie Ministerstwo Sportu jest jednocześnie koordynatorem programu), podmiotów odpowiedzialnych za wykrywanie i ściganie korupcji (Komenda Główna Policji, Centralne Biuro Antykorupcyjne) oraz ruchu sportowego (polskie związki sportowe, w tym m.in. Polski Związek Piłki Nożnej, ligi zawodowe i szkoły mistrzostwa sportowego), a także innych podmiotów zaangażowanych w obszar zwalczania korupcji w sporcie.\"\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Spraw Zagranicznych;Szkolenia dla pracowników restortu z zakresu etyki i przeciwdziałania korupcji;Pracownicy resortów;2015 r. - 2018 r. (MEN), od 2018 r. (MSZ);;;Szkolenie „Etyka w służbie cywilnej” jest elementem służby przygotowawczej odbywanej przez osoby nowozatrudnione w MSZ - wchodzi w zakres części obligatoryjnej, odbywanej przez wszystkie osoby w postaci e-learningu. Od 06.2018 MSZ korzysta z e-służby prowadzonej przez KSAP, wcześniej – z portalu Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego w Warszawie.\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Ministerstwo Spraw Zagranicznych;Szkolenie ”Wybrane zagadnienia równego traktowania oraz zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu” ;Pracownicy MSZ;04.2017 r.;;;Szkolenie ”Wybrane zagadnienia równego traktowania oraz zakazu dyskryminacji w zatrudnieniu” jest prowadzone w MSZ od 04.2017 dla osób zakwalifikowanych na stanowiska kierowników placówek zagranicznych. Temat jest włączony do bloku szkoleń przedwyjazdowych dla tych osób, przygotowujących ich do objęcia stanowiska na placówce zagranicznej. Od maja 2020 r. takie szkolenie zostało włączone do szkoleń przedwyjazdowych podstawowych dla wszystkich kandydatów do pracy w placówce. Należy dodać, że od 2017 r. na platformie e-learningowej umieszczone jest szkolenie pt. „Przeciwdziałanie mobbingowi” o podobnym zakresie tematycznym.\r\nUczciwe praktyki operacyjne;Szef Służby Cywilnej;Wdrażanie i promocja Zarządzenia Nr 70 w sprawie zasad służby cywilnej i zasad etyki korpusu służby cywilnej;Członkowie korpusu służby cywilnej;2011 r.;W pracach nad zarządzeniem brali udział eksperci zewnętrzni oraz członkowie ksc;http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WMP20110930953/O/M20110953.pdf;Zasadniczo, program jest realizowany w ramach skoordynowanej współpracy administracji centralnej (gdzie Ministerstwo Sportu jest jednocześnie koordynatorem programu), podmiotów odpowiedzialnych za wykrywanie i ściganie korupcji (Komenda Główna Policji, Centralne Biuro Antykorupcyjne) oraz ruchu sportowego (polskie związki sportowe, w tym m.in. Polski Związek Piłki Nożnej, ligi zawodowe i szkoły mistrzostwa sportowego), a także innych podmiotów zaangażowanych w obszar zwalczania korupcji w sporcie.\r\nZagadnienia konsumenckie;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;Dzień Dziecka ;Mieszkańcy, turyści, pracownicy i ich rodziny;corocznie;Pracownicy ministerstw i urzędów centralnych;https://www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/zapraszamy-na-dzien-dziecka-w-kancelarii-premiera-0.html;\r\nZagadnienia konsumenckie;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów, Ministerstwo Edukacji Narodowej;Noc Muzeów i zwiedzanie gmachu KPRM;Mieszkańcy, turyści, pracownicy i ich rodziny;\"corocznie (KPRM); 2018r. (MEN)\";Stowarzyszenie Grupa Historyczna „Zgrupowanie Radosław” (MEN), Noc Muzeów - Urząd m.st. Warszawy (KPRM);\"https://www.premier.gov.pl/mobile/wydarzenia/aktualnosci/kprm-noca-noc-muzeow-2018.html; https://archiwum.men.gov.pl/ministerstwo/informacje/zapraszamy-na-noc-muzeow-do-ministerstwa-edukacji-narodowej/\";\r\nZagadnienia konsumenckie;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;Wycieczki po KPRM;Mieszkańcy, turyści, pracownicy i ich rodziny;Działanie ciągłe;;https://premier.gov.pl/kontakt.html;\r\nZagadnienia konsumenckie;Ministerstwo Edukacji Narodowej;Zwiedzanie budynku Ministerstwa;Dzieci i młodzież szkolna;Działanie ciągłe;;;Oprowadzanie grup dzieci i młodzieży szkolnej po zabytkowym budynku Ministerstwa w celach historycznych, edukacyjnych i podglądowych.\r\nZagadnienia konsumenckie;Szef Służby Cywilnej;Promocja prostego języka urzędowego – poradnik, szkolenia, warsztaty;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;Działanie ciągłe;KSAP;\"https://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/komunikacja_pisemna._rekomendacje._wydanie_drugie_rozszerzone.pdf ; https://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/pliki/rozpatrywanie_synalow_obywatelskich_2.pdf ;\";Pracownicy DSC prowadzą szkolenia w ramach szkoleń wewnętrznych w KPRM, ale także w innych urzędach.\r\nZagadnienia konsumenckie;Szef Służby Cywilnej;Dzień otwarty w służbie cywilnej;Członkowie KSC, pracownicy HR, dziennikarze, studenci.;Działanie ciągłe;;https://dsc.kprm.gov.pl/aktualnosci/18-czerwca-dniem-otwartym-dla-sluzby-cywilnej-rozpoczynamy-rekrutacje;Coroczne spotkania dla przedstawicieli komórek HR oraz pozostałych członków KSC w sprawach kadrowych: warsztaty, prezentacje, konsultacje indywidualne.\r\nZagadnienia konsumenckie;Szef Służby Cywilnej;Dni otwarte w urzędach wojewódzkich;Członkowie KSC;Działanie ciągłe;;;Spotkania z pracownikami administracji rządowej z urzędów wojewódzkich i administracji terenowej urzędach wojewódzkich (prezentacje, warsztaty z prostego języka).\r\nZagadnienia konsumenckie;Urząd Regulacji Energetyki;Udział w akcji organizowanej przez UOKiK;Konsumenci, odbiorcy energii elektrycznej i gazu ;;Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów;https://ure.gov.pl/pl/urzad/informacje-ogolne/aktualnosci/7579,Co-konsument-energii-i-gazu-powinien-wiedziec-przed-wyjazdem-na-urlop.html?search=78731071;Przed wakacjami - co warto wiedzieć ? - to akcji realizowana wspólnie przez różne instytucje publiczne, urzędy organizacje. Akcja ma na celu informowanie o ważnych kwestiach dotyczących bezpieczeństwa, praw i obowiązków konsumentów. W 2018 r., w ramach dziewiątej edycji - ponad 50 instytucji przygotowało porady dla osób, które planują urlop. URE również jak co roku wzięło udział w akcji chcą dotrzeć do jak największej liczy odbiorców energii i gazu. Urząd informował m.in. o tym jak ustrzec się przed nieuczciwymi sprzedawcami energii i gazu, gdzie należy zgłosić się jak konsument potrzebuje pomocy, w jaki sposób oszczędzać energię, a przy okazji zmniejszyć rachunki za jej zużycie.\r\nZagadnienia konsumenckie;Urząd Transportu Kolejowego;Promowanie „Projektowania Uniwersalnego” na kolei;Pasażerowie o ograniczonej możliwości poruszania się/ zarządcy dworców / zarządcy infrastruktury / projektanci / wykonawcy modernizacji;2017 r.;Zewnętrzny – Centrum Projektowania Uniwersalnego Politechniki Gdańskiej;;Zlecenie przygotowania ekspertyzy dotyczącej dostępności obiektów obsługi podróżnych do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się oraz z niepełnosprawnościami oraz organizacja konferencji promującej „Projektowanie uniwersalne w UTK.\r\nZagadnienia konsumenckie;Urząd Transportu Kolejowego;Punkt potwierdzania Profilu Zaufanego w UTK;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;Od 2016 r.;;;Profil zaufany w UTK potwierdziło: 788 osób w 2017 r., w 2018 r. 545 osób, a w 2019 r. 655 osób.\r\nZagadnienia konsumenckie;Urząd Transportu Kolejowego;E-usługi;Interesariusze zewnętrzni;Od 2016 r.;;;Wystawiania e-usług. Licencję maszynisty można wyrobić bez wychodzenia z domu, wiele innych spraw można załatwić w pełni elektronicznie. \r\nZagadnienia konsumenckie;Główny Urząd Statystyczny;Administracja centralna na rzecz Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami. Monitoring wdrażania;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;Od 2017 r.;PSONI, MPiPS;;GUS jest elementem projektu „Administracja centralna na rzecz Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami. Monitoring wdrażania”, który jest realizowany przez Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI), w partnerstwie z Fundacją Instytut Rozwoju Regionalnego oraz Polskim Związkiem Głuchych, pod auspicjami Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Celem tej współpracy jest wspólna analiza poziomu dostępności instytucji, pod kątem zapisów Konwencji ONZ o prawach osób z niepełnosprawnościami oraz opracowanie rekomendacji zmian, których wprowadzenie pozytywnie wpłynie na zwiększenie dostępności oraz poprawę jakości świadczonych usług w odniesieniu do osób z niepełnosprawnościami.\r\nZagadnienia konsumenckie;Urząd Transportu Kolejowego;Audyt dostępności serwisów internetowych podmiotów kolejowych;Pasażerowie, osoby o ograniczonej percepcji wzroku, przewoźnicy kolejowi, zarządcy dworców;Audyty przeprowadzono w latach: 2012, 2014, 2015 i 2017.;Fundacja Widzialni;;Zlecenie audytu dostępności serwisów internetowych podmiotów kolejowych oraz prezentacja wyników na stronie UTK.\r\nZagadnienia konsumenckie;Urząd Transportu Kolejowego;Audyt dostępności architektonicznej siedziby UTK;Interesariusze UTK z niepełnosprawnościami;Od 2016 r.;;;\"Siedziba UTK przy Al. Jerozolimskich 134 w Warszawie posiada od 2016 roku certyfikat \"\"Obiekt Bez Barier\"\" przyznany przez Stowarzyszenie Integracja.\"\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Urząd Transportu Kolejowego;Akcja „Dobre ciasto w dobrej wierze”;Pracownicy UTK;2015 r. - I edycja, 2016 r. - II edycja, 2018 r. - III edycja.;;;Każdy z pracowników może się włączyć w akcję w dwojaki sposób, upiec i przynieść we wskazany dzień ciasto lub przyjść tego dnia skosztować wypieków innych oraz napić się zdrowego soku za dobrowolną opłatą. Zebrane środki przeznaczamy dla pracowników lub ich dzieci znajdujących się w potrzebie. \r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;Wolontariat w Laskach;Pracownicy ośrodka, osoby przebywające w ośrodku;Corocznie od 2014 r.;Ośrodek Towarzystwa w Laskach;;Dwa razy do roku wyjazd pracowników do ośrodka Towarzystwa Opieki nad Ociemniałymi. Pomoc w pracach porządkowych.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;Organizacja staży dla osób z niepełnosprawnościami;Osoby bezrobotne z niepełnosprawnościami;Działanie ciągłe;Urząd Pracy, organizacje pozarządowe;;Staż dla osób z niepełnosprawnością, polega na zdobyciu doświadczenia zawodowego i umiejętności praktycznych przez stażystów, by zwiększyć ich szanse na znalezienie zatrudnienia. Zainteresowani stażem zgłaszają się do Urzędu Pracy lub organizacji pozarządowej, która kieruje kandydatów do naszego Urzędu. Staż odbywa się na podstawie umowy zawartej pomiędzy urzędem pracy/organizacją pozarządową a KPRM.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Kancelaria Prezesa Rady Ministrów;Pomoc schronisku na Paluchu;Pracownicy schroniska, podopieczni schroniska;okazjonalnie;Schronisko na Paluchu;;Zbieranie gazet w urzędzie, zbieranie kocy i karmy od pracowników\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Cyfryzacji;Bookcrossing – stworzenie półki na uwalniane książki;Pracownicy resortu;10.2018 r.;;;Stworzenie półki na uwalniane książek było pomysłem jednej z pracownic. Skorzystała ona z zakładki „Zgłoś pomysł” w Intranecie i tym samym rozpoczął się proces realizacji. Znaleźliśmy miejsce na półkę, odpowiedni mebel oraz wdrożyliśmy odpowiednie działania promocyjne. Półka cieszy się dużą popularnością\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Cyfryzacji;Zakładka w Intranecie pt. „Możesz pomóc” – informowanie o różnych akcjach pomocowych;Pracownicy resortu;06.2018 r.;;;Jest to zakładka w Intranecie mająca na celu informowanie pracowników o różnych akcjach pomocowych, w których mogą wziąć udział, tj. możliwość przekazania 1% podatku na osoby potrzebujące.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Edukacji Narodowej;Coder Dojo w MEN;Pracownicy Ministerstwa;Ministerstwo, październik 2017 r.;Fundacja Coder Dojo;;Organizacja warsztatów z oprogramowania dla dzieci pracowników Ministerstwa\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Edukacji Narodowej;„Dni Pamięci Pawiaka”;Uczniowie, nauczyciele oraz mieszkańcy Warszawy;Ministerstwo, październik 2018 r.;Stowarzyszenie Pasjonatów Historii Warszawy 1939–1945 we współpracy z Mauzoleum Walki i Męczeństwa;https://archiwum.men.gov.pl/ministerstwo/informacje/dni-pamieci-pawiaka-prezentacje-historyczno-edukacyjne-na-dziedzincu-men/ ;Prezentacje historyczno-edukacyjne na dziedzińcu Ministerstwa.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Edukacji Narodowej;Konserwacja zabytkowych składników mienia MEN;studenci, wykładowcy i profesorowie Wydziału Technologii Drewna SGGW;Ministerstwo, maj 2018 r.– 2019 r.;Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego;;Współpraca z Szkołą Główną Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie (Wydział Technologii Drewna), polegająca na bezpłatnej konserwacji zabytkowych składników mienia MEN przy wykorzystaniu potencjału naukowego i wyposażenia technicznego SGGW celem nabycia praktycznych umiejętności przez studentów wydziału. Współpraca nieokreślona czasowo\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Edukacji Narodowej;Udostępnianie zabytkowego budynku Ministerstwa;Ekipy filmowe;2015 r. - 2018 r.;;;Udostępnianie zabytkowego budynku Ministerstwa (al. Szucha 25) na potrzeby ekip filmowych realizujących filmy o charakterze historycznym i dokumentalnym.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Urząd Transportu Kolejowego;Współpraca z uczelniami wyższymi i technikami kolejowymi;Studenci, uczniowi techników kolejowych;Od 2012 r.;;;Współpraca z uczelniami polega najczęściej wsparciu przy opracowaniu planu kształcenia na kierunkach ze specjalnościami związanymi z transportem kolejowym, przy organizacji praktyk zawodowych, przy tworzeniu prac dyplomowych.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Urząd Transportu Kolejowego;Przygotowanie paczek świątecznych dla potrzebujących;Pracownicy UTK;Od 2016 r.;;;\"Przed Bożym Narodzeniem pracownicy UTK organizują od kilku lat akcję pomocy dla osób potrzebujących pod hasłem „Paczka dla seniora”. Oprócz tego w 2019 roku pracownicy Oddziału Terenowego w Poznaniu zorganizowali akcję „Świąteczna paczka – podzielmy się z innymi”dla Domu Pomocy Społecznej prowadzonego przez Zgromadzenie Sióstr Miłosierdzia Św. Wincentego á Paulo, a pracownicy Oddziałów Terenowych z Katowic i Krakowa wsparli potrzebujących. Tradycyjnie pomogli świetlicy środowiskowej św. Wojciecha w Katowicach. \nPaczki trafiają do podopiecznych Fundacji „Pomoc Transportowcom”.\"\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Edukacji Narodowej;Pomoc dla Polaków na Wschodzie;Polacy na Wschodzie ;Ministerstwo, kwiecień 2018 r.;Fundacja „Kresy w potrzebie – Polacy Polakom”;;Przygotowanie paczek przez pracowników Ministerstwa (zabawki, audiobooki, zestawy do malowania - farby, ołówki, bloki rysunkowe) dla niewidomych, słabowidzących podopiecznych Polskiego Związku Niewidomych Koła Warszawa Prawobrzeżna.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Urząd Transportu Kolejowego;Zbiórka przyborów szkolnych dla świetlic środowiskowych;Świetlice środowiskowe;Od 2018 r. ;;;Zbiórki odbywają się każdego roku. W 2019 r. katowicki oddział przekazał przybory szkolne, pozyskane dzięki zbiórcze przeprowadzonej przez pracowników, do świetlicy środowiskowej im. Św. Wojciecha w Katowicach.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej;Zbiórka publiczna dla podopiecznych Polskiego Związku Niewidomych Koła Warszawa Prawobrzeżna;Podpieczni Polskiego Związku Niewidomych Koła Warszawa Prawobrzeżna;Od 2017 r.;Polski Związek Niewidomych Koła Warszawa Prawobrzeżna;;Przygotowanie paczek przez pracowników Ministerstwa (zabawki, pomoce dydaktyczne oraz książki) dla Polaków na Wschodzie\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej;Wystawa prac;;;;;Organizacja wystaw prac tworzonych w Warsztatach Terapii Zajęciowej, Środowiskowych Domach Samopomocy.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej;Gościnne występy w MRPiPS;;;;;Zapraszanie zespołów dziecięcych oraz seniorów do udziału w uroczystościach organizowanych w MRPiPS.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Główny Urząd Statystyczny, Ministerstwo Aktywów Państwowych;Kiermasz Wielkanocny i Bożonarodzeniowy ;Dzieci i młodzież z Pozaszkolnej Placówki Specjalistycznej TPD ;od 2017 r. (GUS), od 2016 r. (MAP), dwa razy w roku.;TPD Helenów;;\"GUS: Z okazji Świąt Wielkiej Nocy oraz Bożego Narodzenia odbyły się dwa kiermasze na rzecz dzieci i młodzieży z Pozaszkolnej Placówki Specjalistycznej Towarzystwa Przyjaciół Dzieci „Helenów\"\" w Międzylesiu. Podczas kiermaszów pracownicy mogli nabyć symboliczne cegiełki, kupując ozdoby, stroiki, choinki, kartki świąteczne itp. wykonane przez dzieci i młodzież o różnym stopniu i rodzaju niepełnosprawności z Pozaszkolnej Placówki Specjalistycznej TPD „Helenów\"\". Wybór ręcznie wykonanych przedmiotów świątecznych był bardzo duży, a pracownicy GUS chętnie wspierali Placówkę w Helenowie. MAP: urząd organizuje dwa kiermasze mające za zadanie integracje środowiska osób z niepełnosprawnością intelektualną z pracownikami ME. Organizacje pozarządowe, przy których działają Warsztaty Terapii Zajęciowej w okresie przed Wielkanocą oraz przed Bożym Narodzeniem mają możliwość zaprezentowania swoich prac rękodzieła oraz pozyskania funduszy na swoją działalność statutową. Natomiast pracownicy MAP mają okazję poznać autorów prac, pracowników WTZ oraz wesprzeć finansowo działalność placówek.\"\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Spraw Zagranicznych;Akcja Serduszko;Dzieci (ok. 80 os.) zamieszkujące Ośrodek Wspomagania Rodziny w Warszawie (wcześniej Dom Dziecka w Pyrach);Od 1994 r.;;;Akcja trwa od 1994 roku. Jest koordynowana przez jednego z pracowników MSZ.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Aktywów Państwowych;Zbiórka dla dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych;Placówki opiekuńczo-wychowawcze;Od 2015 r. Grudzień każdego roku.;;;Corocznie w urzędzie realizowana jest akcja świątecznej zbiórki prezentów dla dzieci z placówek opiekuńczo-wychowawczych.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Cyfryzacji;Zbiórka pieniędzy na spełnienie marzeń podopiecznych Fundacji „Dziecięca Fantazja”;Podpieczni Fundacji „Dziecięca Fantazja”;11-12.2019 r.;;;\"Fundacja „Nasze Dzieci\"\" działa przy Klinice Onkologii w Instytucie „Pomnik – Centrum Zdrowia Dziecka\"\" od 2006 r. Jej celem jest pomoc dzieciom dotkniętym chorobą nowotworową oraz ich rodzinom. Pod koniec listopada poprosili nas o przeprowadzenie zbiórki dla dzieci i po upływie około dwóch tygodni udało nam się przekazać przedstawicielce Fundacji zebrane przez pracowników MC dary.\"\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Spraw Zagranicznych;Szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy;Pracownicy MSZ;Od 2018 r.;;;\"Szkolenie ma na celu zwiększenie świadomości społecznej dotyczącej udzielenia pierwszej pomocy w razie zagrożenia życia. Do lutego 2020 r. zostało przeszkolonych 1308 osób. Szkolenia dla pracowników MSZ organizowane z różną częstotliwością. Terminy szkoleń dla kandydatów do pracy w placówkach zagranicznych ustalam z Akademią Dyplomatyczną.\nW roku 2018 odbyły się szkolenia:\n1. Z zakresu BLS AED, postępowanie w urazach, internistyczne stany nagłe dla Akademii Dyplomatycznej: 28/02; 29/03; 05/04; 12/04; 19/04; 26/04; 09/05; 16/05; 23/05; 29/05; 30/05, 06/06; 13/06; 19/06; 22/06; 29/06; 11/07; 13/07; 24/07; 03/08; 20/08; 10/09; 24/09; 25/09; 05/10; 19/10; 26/10; 16/11; 26/11; 30/11; 10/12; 14/12. Przeszkolono 290 osób.\n2. Z zakresu BLS AED dla MSZ: 09/02; 26/03; 12/04; 16/04; 18/05; 08/06; 15/06; 23/07; 27/07; 28/09; 09/10; 25/10; 30/10; 13/11; 22/11; 6/12; 13/12; 19/12. Przeszkolono 132 osoby.\n\nW roku 2019 odbyły się szkolenia:\n1. Z zakresu BLS AED, postępowanie w urazach, internistyczne stany nagłe dla Akademii Dyplomatycznej: 11/01; 25/01; 08/02; 11/02; 22/02; 08/03; 11/03; 22/03; 29/03; 08/04; 12/04; 15/04; 19/04; 29/04; 10/05; 24/05; 29/05; 31/05; 06/06; 01/07; 05/07; 26/07; 02/08; 23/08; 13/09; 20/09; 30/09; 08/11; 29/11; 13/12. Przeszkolono 365 osób.\n2. Z zakresu BLS AED dla MSZ: 08/01; 23/01; 29/01; 30/01; 31/01; 16/07; 23/07; 16/09; 17/09; 23/09; 24/09; 14/10; 15/10; 21/10; 30/10; 31/10; 06/11; 07/11; 13/11; 14/11; 15/11. Przeszkolono 193 osoby.\n3. Z zakresu postępowania w urazach dla MSZ: 05/02; 06/02; 21/02; 27/02; 10/04; 17/04. Przeszkolono 58 osób.\n4. Z zakresu BLS AED u niemowląt i dzieci dla MSZ: 19/07; 30/07; 20/11; 27/11. Przeszkolono: 22 osoby.\n5. Z zakresu BLS AED dla pracowników placówek zagranicznych ( Tbilisi, Londyn, Manchester – szkolenie wyjazdowe) – 15-16/01 (Tbilisi); 25-26/03 (Londyn, Manchester). Przeszkolono 88 osób.\n6. Z zakresu BLS AED przeszkolono również oficerów SOP w dniach 23,24,25,26 września – 47 osób.\n\nW roku 2020 odbyły się szkolenia:\n1. Z zakresu BLS AED, postępowanie w urazach, internistyczne stany nagłe dla Akademii Dyplomatycznej: 03/02; 14/02; 28/02; 06/03. Przeszkolono 45 osób.\n2. Z zakresu BLS AED dla MSZ: 08/01; 09/01; 16/01; 21/01; 22/01; 23/01; 28/01; 29/01; 05/02; 06/02; 11/02; 25/02; 26/02. Przeszkolono 102 osoby.\n3. Z zakresu BLS AED u niemowląt i dzieci dla MSZ: 03/03; 04/03. Przeszkolono 11 osób.\"\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Aktywów Państwowych, Ministerstwo Edukacji Narodowej, KPRM, UTK;Honorowe oddawanie krwi;Osoby potrzebujące krwi;14.07.2017 r. (MEN), 11.10.2017 r. (MAP), 2017 r. (KPRM);Regionalne Centrum Krwiodawstwa i Krwiolecznictwa w Warszawie.;;Akcja Kolejowa Kropla Krwi organizowana przez UTK miała na celu zbiórkę Krwi dla Centr Krwiodawstwa w 2017 roku. Przekazano wówczas 20 litrów krwi.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Główny Urząd Statystyczny;Spotkanie w ramach Warszawskiego Festiwalu Kultury bez Barier;Osoby z niepełnosprawnościami;2018 r.;Warszawski Festiwal Kultury bez Barier;;Podczas Warszawskiego Festiwalu Kultury Bez Barier GUS otworzył swoje drzwi dla wszystkich zainteresowanych. Uczestnicy spotkania mieli możliwość: zwiedzić Centralną Bibliotekę Statystyczną, zapoznać się z jej zbiorami oraz poznać historię statystyki publicznej w Polsce, odwiedzić Informatorium oraz dowiedzieć się gdzie i jak znaleźć dane statystyczne oraz dowiedzieć się czym zajmuje się GUS jako pracodawca równych szans. Podczas spotkania zapewniliśmy tłumaczenie migowe.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Urząd Transportu Kolejowego;Rada Ekspertów ds. osób o ograniczonej możliwości poruszania się;Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się;Od 2017 r.;;;Rada ma za zadanie wskazywać Prezesowi UTK obszary nadzorowane wymagające podjęcia działań w celu poprawy ich dostępności do osób z ograniczoną możliwością poruszania się\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Urząd Transportu Kolejowego;Zespół zadaniowy ds. osób o ograniczonej możliwości poruszania się;Osoby o ograniczonej możliwości poruszania się/ Przewoźnicy kolejowi ;Od 2015 r.;;;W skład rady wchodzą przedstawiciele przewoźników kolejowych, zarządców dworców i infrastruktury kolejowej, którzy dzielą się w ramach prac zdiagnozowanymi problemami i dobrymi praktykami.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, GUS;Udział Sekcji Biegowej pracowników w inicjatywach charytatywnych ;Społeczności lokalne, osoby z niepełnosprawnościami, grupy osób potrzebujących;Od 2019 r. (MFiPR), od 2018 r. (GUS);;;MFiPR: Pracownicy kilku departamentów spotykają się w wybrane weekendy i przygotowują się do zadowodów sportowych. 14 września 2019r . na stadionie lekkoatletycznym warszawskiego AWF 5-osobowa drużyna pracowników MFiPR wzięła udział w 5. PKO Biegu Charytatywnym. GUS: W 2018 roku raz w miesiącu organizowane były treningi biegowe w celu zachęcenia pracowników służb statystyki publicznej do prowadzenia zdrowego trybu życia, podczas treningów realizowane były m.in. takie charytatywne inicjatywy jak „Pomoc mierzona kilometrami” oraz #17MilionówMetrów dla osób dotkniętych mózgowym porażeniem dziecięcym. Ponadto przedstawiciele Sekcji Biegowej GUS uczestniczyli w 2018 roku w comiesięcznych treningach oraz w takich biegach charytatywnych jak 11. edycja Onkobiegu oraz 4. PKO Biegu Charytatywnym. Pokonane przez pracowników statystyki publicznej kilometry przeliczane były na pomoc dla potrzebujących.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Cyfryzacji;Udział w biegu charytatywno-biznesowym „Poland Business Run 2018”;Grupy osób potrzebujących;2018 r.;;;Udział w biegu charytatywny spotkał się z bardzo dużym zainteresowaniem ze strony pracowników MC. Dzięki temu można było wystawić dwie drużyny. Udział w biegu charytatywno-biznesowym był zarówno okazją do kształtowania zaangażowania pracowników w chęć niesienia pomocy, ale i promocji postaw dotyczących zdrowego stylu życia. Przy tym, był to bardzo dobry sposób do integracji osób pracujących w MC.\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Sportu;Team100;250 utalentowanych, perspektywicznych, młodych zawodników, w tym także sportowcy z niepełnosprawnościami;Od 21.06.2017 r.;Polska Fundacja Narodowa/Instytut Sportu-PIB;https://www.team100.pl/;Wsparcie zwycięzców, młodych polskich sportowców, członków kadr narodowych w indywidualnych sportach olimpijskich, którym oprócz szkolenia związkowego jest zapewniona dodatkowa ścieżka finansowania (każdy z beneficjentów otrzymuje 40 tys. zł)\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Sportu;Rozwój bazy sportowej w kraju;Osoby uprawiające sport;Od 1994 r.;;https://www.gov.pl/web/sport/edycja-2020;\"Poprawa stanu bazy sportowej w kraju poprzez dofinansowanie zadań inwestycyjnych w obszarze sportu dla wszystkich:\nSportowa Polska – Programu rozwoju lokalnej infrastruktury sportowej; Program rozwoju małej infrastruktury sportowo-rekreacyjnej o charakterze\nwielopokoleniowym – Otwarte Strefy Aktywności (OSA); Program rozwoju infrastruktury lekkoatletycznej w obszarze sportu wyczynowego: Program inwestycji o szczególnym znaczeniu dla sportu.\"\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Sportu;Upowszechnianie sportu dzieci i młodzieży;Dzieci i młodzież;Od 2014 r.;;\"https://www.gov.pl/web/sport/departament-sportu-dla-wszystkich\n\nhttps://www.gov.pl/web/sport/dofinansowanie-zadan-z-funduszu-rozwoju-kultury-fizycznej-2019\n\nhttps://www.gov.pl/web/sport/dofinansowanie-zadan-z-funduszu-zajec-sportowych-dla-uczniow-2019\n\";\"Oferta Ministerstwa Sportu obejmuje programy/projekty skierowane zarówno do dzieci i młodzieży. Formuła realizacyjna zadań zakłada wsparcie systemowych projektów/programów w szczególności realizowanych w formie ogólnodostępnych zajęć sportowych, jak też projektów o charakterze imprez sportowych i rekreacyjnych, eventów sportowych i innych przedsięwzięć mających istotne znaczenie dla sportu powszechnego. Od 2014 r. w obecnej formule realizowane są zajęcia sportowe dla uczniów oraz Program Sport Wszystkich Dzieci. W 2016 r. uruchomiono Rządowy Program Klub, a w 2017 r. Program Szkolny Klub Sportowy. W roku bieżącym wdrażany jest Program Certyfikacji Szkółek Piłkarskich. Program „Klub”; Program „Szkolny Klub Sportowy”; Projekt powszechnej nauki pływania „Umiem pływać”; Zajęcia z elementami gimnastyki korekcyjno – kompensacyjnej ;\nUpowszechnianie sportów zimowych; Upowszechnianie sportu dzieci i młodzieży realizowane przez polskie związki sportowe; Projekt „Lokalny Animator Sportu”; Program SKAUT.\n\"\r\nZaangażowanie społeczne i rozwój społeczności lokalnej;Ministerstwo Spraw Zagranicznych;Archiwum Cyfrowe MSZ;Pracownicy/Interesariusze zewnętrzni;Od 2015 r.;;;Archiwum Cyfrowe dla pracowników Ministerstwa jest udostępniane od 2015 roku w Intranecie, zaś dla osób z zewnątrz ubiegających się o informacje - od 2018 roku w Internecie. Cyfrowe archiwum w Intranecie dla pracowników wewnętrznych nie jest tożsame z tym na stronie internetowej dla użytkowników zewnętrznych.  W każdym z nich jest dostęp  do zupełnie innych dokumentów. Ze względu na  przepisy archiwalne nie jest w tej chwili możliwe udostępnianie dokumentów archiwalnych dostępnych dla pracowników MSZ  w Intranecie dla odbiorcy zewnętrznego\r\n","fileName":"psoa_jedna_baza_ost_wersja_lad_21-01-22.csv","fileType":"CSV","shareSourceFile":false,"columns":[{"name":"Obszar ISO 26000","display":"Obszar ISO 26000","type":"SEARCH","width":20,"htmlAllow":false,"showFirstAttachment":false},{"name":"Instytucja","display":"Instytucja","type":"SEARCH","width":30,"htmlAllow":false,"showFirstAttachment":false},{"name":"Dobra praktyka","display":"Dobra praktyka","type":"SIMPLE","width":30,"htmlAllow":false,"showFirstAttachment":false},{"name":"Grupa odbiorców/ grupa interesariuszy/ społeczność lokalna","display":"Grupa odbiorców/ grupa interesariuszy/ społeczność lokalna","type":"DETAILS","width":30,"htmlAllow":false,"showFirstAttachment":false},{"name":"Miejsce, data","display":"Miejsce, data","type":"DETAILS","width":30,"htmlAllow":false,"showFirstAttachment":false},{"name":"Organizator zewnętrzny/ współorganizator zewnętrzny","display":"Organizator zewnętrzny/ współorganizator zewnętrzny","type":"DETAILS","width":30,"htmlAllow":false,"showFirstAttachment":false},{"name":"Linki/ załączniki/ odnośniki","display":"Linki/ załączniki/ odnośniki","type":"DETAILS","width":30,"htmlAllow":false,"showFirstAttachment":false},{"name":"Opis","display":"Opis","type":"DETAILS","width":30,"htmlAllow":false,"showFirstAttachment":false}],"defaultSorting":{"orders":[]}}
20042387
{"major":0,"minor":0}
false
"(\\d{4})-(\\d{2})-(\\d{2}) (\\d{2}):(\\d{2})"
{"register":{"columns":[]}}