W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

FOMO - czyli strach przed tym, co nas omija

24.11.2021

Kiedy jakiś czas temu jeden z największych serwisów społecznościowych miał globalną awarię wielu z nas nerwowo odświeżało aplikację. Sprawdzaliśmy połączenie internetowe, szukaliśmy informacji, dlaczego serwis nie działa. Przekonaliśmy się, że FOMO jest bliżej niż nam się wydawało.

 Grupa młodych ludzi korzystających ze smartphonów na ich głowami dymki z grafikami symbolizującymi m.in muzykę, wiadomości

Fear of missing out, w skrócie FOMO, oznacza lęk przed wypadnięciem z obiegu. To obawa, że coś istotnego nam umknie, kiedy nie będziemy online. Problem ten dotyczy znacznej liczby polskich internautów – już 14% z nich charakteryzuje się wysokim poziomem FOMO, a kolejne 67% doświadcza go w średnim nasileniu[1]. W grupie młodych ludzi, w wieku 15–19 lat, wysokiego i średniego poziomu FOMO doświadcza aż… 94%.
 

[1] Jupowicz-Ginalska A., Kisilowska M., Jasiewicz J., Baran T., Wysocki A., (2019), FOMO 2019. Polacy a lęk przed odłączeniem – raport z badań, Warszawa: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii Uniwersytetu Warszawskiego [online, dostęp z dn. 30.09.2021].

Wideo

Niezależnie od wieku

- Zarówno młodsi, jak i starsi użytkownicy internetu mogą doświadczyć FOMO. Widzimy jednak, że nastolatki są na nie bardziej podatne. Pamiętajmy, że od FOMO niedaleka droga do nadużywania urządzeń cyfrowych, a nawet uzależnienia – wyjaśnia Marta Witkowska, ekspertka ds. edukacji cyfrowej NASK, autorka poradników poświęconych FOMO skierowanych do rodziców i nauczycieli.  

To, że często zaglądamy do powiadomień na komórce czy w komputerze nie musi od razu oznaczać kłopotów. Jak zatem rozpoznać FOMO i dostrzec symptomy uzależnienia od telefonu, internetu, mediów społecznościowych i gier cyfrowych? Wyjaśniamy.

Na początek zapytajmy sami siebie. Odpowiedz „tak” lub „nie” na te stwierdzenia:

  • Obawiam się, że inni ludzie – w tym moi znajomi – mają więcej satysfakcjonujących doświadczeń w życiu.
  • Czuję niepokój w sytuacji, kiedy moi znajomi bawią się beze mnie, kiedy nie wiem, jakie mają plany, obawiam się, ze przeoczę zaplanowane lub spontaniczne spotkanie.
  • Ciągle sprawdzam, co robią moi znajomi, chcę być na bieżąco z ich życiem.
  • Czuję potrzebę, a czasem przymus relacjonowania swojego życia – przede wszystkim pozytywnych wydarzeń – w internecie.
  • Muszę mieć telefon zawsze w zasięgu ręki tak, aby nic mi nie umknęło.

Jeśli na większość odpowiedziałeś pozytywnie to sygnał, że warto przyjrzeć się temu, w jaki sposób korzystasz z mediów społecznościowych i internetu… A teraz zwróć też uwagę na to, jak Twoje dzieci korzystają z nowych technologii. Czy coś wzbudza Twój niepokój? Pamiętaj, że młodsi czerpią wzorce z dorosłych – jeśli Ty nie możesz odłożyć telefonu nawet na chwilę - jest duże ryzyko, że tak samo postępować będzie Twoje dziecko.

Chroń młodych!

Badania NASK „Nastolatki 3.0” realizowane w 2020 r. jasno wskazują, że internet wciąga młodych coraz mocniej. Obecnie nastolatki spędzają w sieci w czasie wolnym średnio 4 godziny i 50 minut dziennie. W dni wolne od zajęć szkolnych czas ten wydłuża się średnio do 6 godzin i 10 minut. Blisko co dziesiąty (11,5%) nastolatek w wolnym czasie jest aktywny w sieci ponad 8 godzin dziennie, a co piąty (21,3%) spędza tyle czasu przed monitorem w dni wolne od lekcji. Co szósty nastolatek (16,9%) intensywnie korzysta z internetu w godzinach nocnych (po godz. 22)[1].

Obserwacja zachowań naszego dziecka jest kluczowa. Kolejny krok to rozmowa.

- Rozmowę warto wcześniej zaplanować, przygotować odpowiednie argumenty i nie działać w emocjach. Wysłuchajmy dziecka, spróbujmy zrozumieć, jakie towarzyszą mu emocje. Następnie wspólnie ustalcie reguły korzystania z urządzeń cyfrowych i internetu. Warto także znaleźć wspólne zajęcie offline: spacer, gry planszowe czy wspólne wyprawy rowerowe – mówi Marta Witkowska.

Ten pierwszy krok jest kluczowy do większej zmiany. Jakie jeszcze działania może podjąć rodzic lub nauczyciel? To obszerny temat, który wspólnie z NASK poruszyliśmy w poradnikach. Warto z nich skorzystać:

Poradnik dla rodziców
Poradnik dla nauczycieli oraz scenariusz lekcji

Więcej porad, jak mądrze towarzyszyć dziecku w internecie znajdziecie też na www.gov.pl/niezagubdzieckawsieci

[1] Lange R. (red.), (2021), Nastolatki 3.0. Raport z ogólnopolskiego badania uczniów, Warszawa: NASK – Państwowy Instytut Badawczy.

{"register":{"columns":[]}}