W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Wiza typu C – złożenie wniosku

Gdzie załatwisz sprawę?

Wniosek możesz złożyć we właściwym terytorialnie urzędzie konsularnym RP. W Chorwacji sprawę załatwisz w Wydziale Konsularnym Ambasady RP w Zagrzebiu.

Dane kontaktowe: https://www.gov.pl/web/chorwacja/ambasada

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Wniosek o wydanie wizy musisz złożyć osobiście. Placówka dyplomatyczna nie przyjmuje wniosków nadesłanych faksem, listownie lub pocztą elektroniczną.

Jak umówisz się na spotkanie?

Na wizytę w sprawie złożenia wniosku wizowego umów się w systemie e-konsulat. (Terminy udostępniane są od poniedziałku do czwartku od 8.30-13.00)

Uwaga!

Wnioski składa się nie wcześniej niż 6 miesięcy (marynarze – 9 miesięcy) i nie później niż 15 dni przed rozpoczęciem pobytu. W uzasadnionych indywidualnych przypadkach mających pilny charakter konsulat może zezwolić na złożenie wniosku w terminie krótszym niż 15 dni.

Jakie dokumenty musisz złożyć?
  1. Wypełniony w systemie e-konsulat, wydrukowany i podpisany formularz wizowy.
  2. Kolorowa fotografia o wymiarach 3,5 x 4,5 cm. Zdjęcie powinno być:
    1. ostre, wykonane na białym tle i wydrukowane na papierze wysokiej jakości,
    2. nie starsze niż 6 miesięcy,
    3. zrobione na wprost, pokazujące wyraźnie oczy i twarz z obu stron od czubka głowy do górnej części barków tak, aby twarz zajmowała 70-80% zdjęcia. Do fotografii należy zdjąć nakrycie głowy.
  3. Paszport wydany w ciągu ostatnich 10 lat, ważny co najmniej 3 miesiące od daty planowanego powrotu, posiadający minimum 2 wolne strony. W przypadku posiadania drugiego ważnego paszportu należy go dołączyć do wniosku wizowego.
  4. Kopia strony w paszporcie, na której znajdują się dane osobowe i zdjęcie.
  5. Osoby ubiegające się o wizę Schengen (jednolitą), uprawniającą do jedno- lub dwukrotnego wjazdu wykazują, że posiadają odpowiednie, ważne podróżne ubezpieczenie medyczne pokrywające wszelkie wydatki, które podczas ich pobytu(-ów) na terytorium państw członkowskich mogą wyniknąć w związku z koniecznością powrotu z powodów medycznych, potrzebą pilnej pomocy medycznej, nagłym leczeniem szpitalnym lub ze śmiercią. Osoby ubiegające się o wizę wielokrotnego wjazdu wykazują, że posiadają odpowiednie, ważne podróżne ubezpieczenie medyczne obejmujące okres ich pierwszej planowanej wizyty. Ubezpieczenie musi być ważne na całym terytorium państw Schengen, obejmować całkowity okres planowanego pobytu. Minimalna kwota ubezpieczenia wynosi 30 000 EUR.

  6. Kopia dokumentu tożsamości potwierdzającego zamieszkanie na terenie okręgu konsularnego placówki, w której ubiegasz się o wizę.
  7. Potwierdzenie posiadania środków finansowych w formie ustalonej przez placówkę: aktualne, wydane przez bank, zaświadczenie o stanie konta.
  8. Dokument potwierdzający zakwaterowanie (np. oficjalne zaproszenie lub rezerwacja hotelu).
  9. Dokumenty potwierdzające cel i warunki planowanego pobytu na terytorium RP.​​​​​

Dodatkowo, przy wnioskach wizowych dla osób niepełnoletnich przedstaw:

  • Pisemną, poświadczoną notarialnie zgodę rodzica/rodziców na złożenie wniosku wizowego. Jeżeli jest tylko jeden opiekun, należy to udokumentować, przedkładając akt urodzenia, orzeczenie sądowe o przyznaniu wyłącznej władzy rodzicielskiej lub akt zgonu drugiego rodzica;
  • Paszporty rodziców – oryginał i kopia;

  • Akt urodzenia – oryginał i kopia.
  • Jeśli dziecko jest wpisane do paszportu rodzica lub opiekuna prawnego – złóż oddzielny wniosek wizowy. Wiza zostanie wklejona do paszportu rodzica lub opiekuna prawnego.

    Pamiętaj:

  1. Wniosek o wizę musisz składać w placówce dyplomatycznej, której okręg konsularny obejmuje miejsce Twojego stałego zamieszkania. 
  2. Z reguły wyżej wymienione dokumenty są wystarczające do wydania decyzji, ale konsul może zażądać dodatkowej dokumentacji.
  3. Wniosek wizowy złóż nie wcześniej niż na 6 miesięcy przed zaplanowaną podróżą.
  4. Konsul ma prawo zaprosić aplikującego o wizę na rozmowę do urzędu, ale nie musi tego robić.
  5. Przedłożenie podrobionych dokumentów oraz udzielenie fałszywej informacji może spowodować zakaz wjazdu do państw układu Schengen.
  6. Wiza nie gwarantuje wjazdu na terytorium strefy Schengen – ostateczną decyzję zawsze podejmują służby państwa, w którym planujesz przekroczyć granicę strefy.

Uwaga!

Przy składaniu wniosku zostaną pobrane dane biometryczne (odciski palców). Dane te powinny być pobierane co do zasady co 59 miesięcy licząc od daty ich pierwszego pobrania.

Przy składaniu wniosku należy uiścić opłatę wizową w gotówce (HRK).

Stempel w paszporcie, którym konsulat potwierdza dopuszczalność wniosku, nie pociąga za sobą skutków prawnych.

Wizowy System Informacyjny (VIS) ma służyć m.in. wymianie pomiędzy państwami członkowskimi danych o wnioskach wizowych i o związanych z nimi decyzjach. W związku z osiągnięciem przez niego pełnej sprawności operacyjnej w dokumencie podróży cudzoziemca ubiegającego się o wydanie wizy Schengen nie umieszcza się stempla świadczącego o dopuszczalności wniosku, o którym mowa w art. 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Wizowy (kodeks wizowy).

 

Ile zapłacisz?

Opłata wg. Tabeli opłat konsularnych ​​​​
Możliwa formach płatności: gotówka (HRK)
Opłata za wniosek wizowy nie podlega zwrotowi niezależnie od decyzji konsula

Jaki jest termin realizacji?

Konsul ma 15 dni kalendarzowych na podjęcie decyzji wizowej. W wyjątkowych przypadkach termin ten może zostać wydłużony do 45 dni.  W uzasadnionych indywidualnych przypadkach mających pilny charakter decyzja podejmowana jest niezwłocznie.

UWAGA! Obywatele następujących państw oraz wnioskodawcy należący do szczególnych kategorii podlegają obowiązkowym konsultacjom, co może wydłużyć termin podjęcia decyzji:

Afganistan, Algieria, Arabia Saudyjska, Azerbejdżan, Bahrajn, Bangladesz, Białoruś*, Egipt, Erytrea, Etiopia, Federacja Rosyjska, Filipiny, Iran, Irak, Jemen, Jordania, Kamerun, Kenia, Kirgistan, Demokratyczna Republika Konga, Korea Północna, Liban, Libia, Mali, Mauretania, Maroko, Niger, Nigeria, Oman, Pakistan, Rwanda, Somalia, Sri Lanka, Sudan, Sudan Południowy, Syria, Tadżykistan, Tunezja, Turkmenistan, Uzbekistan, Wietnam, Palestyńczycy, Uchodźcy, Bezpaństwowcy.

* - dot. paszportów dyplomatycznych i służbowych

 

Jak odbierzesz dokumenty?

Osobiście. Wydział Konsularny jest otwarty dla stron od poniedziałku do czwartku w godz. 9-13.00.

Jak możesz się odwołać?

Osoba ubiegająca się o wizę zostanie powiadomiona o negatywnej decyzji wraz z podaniem powodów takiej decyzji

Jeśli nie zgadzasz się z decyzją konsula, przysługuje Ci prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie aplikacji wizowej. Musisz złożyć go w siedzibie urzędu, który wydał decyzję wizową, w przeciągu 14 dni od jej otrzymania.

Opłata za złożenie takiego wniosku wg. Tabeli opłat konsularnych.

Wydział Konsularny jest otwarty dla stron od poniedziałku do czwartku w godz. 9-13.00.

Cofanie lub unieważnianie wizy Schengen

Jeśli otrzymałeś decyzję o cofnięciu lub unieważnieniu wizy Schengen, z którą się nie zgadzasz, przysługuje ci prawo do złożenia wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy. Jeśli jednak sam wystąpiłeś o cofnięcie wizy Schengen i konsul przychylił się do tego wniosku nie przysługuje Ci prawo do odwołania się od takiej decyzji.  

Wniosek o ponowne rozpatrzenie sprawy przez konsula powinien być złożony w terminie 14 dni od dnia otrzymania decyzji o unieważnieniu lub cofnięciu wizy Schengen w siedzibie urzędu, który wydał decyzje.

Wniosek po ponowne rozpatrzenie sprawy w przypadku cofnięcia lub unieważnienia wizy Schengen jest bezpłatny.

Skarga na odmowę wydania wizy Schengen, decyzję o cofnięciu lub unieważnieniu wizy Schengen oraz na działalność konsula w tym zakresie

Jeśli konsul po rozpatrzeniu Twojego wniosku o ponowne rozpatrzenie sprawy wydał ponowną decyzję o odmowie wydania wizy, jej unieważnieniu lub cofnięciu, z którą się nie zgadzasz przysługuje Ci skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skargę należy przekazać za pośrednictwem konsula, który podjął decyzję w terminie 30 dni od dnia otrzymania decyzji podjętej w wyniku ponownego rozpatrzenia sprawy.

Przekazując skargę konsulowi nie wnosisz do konsula żadnej opłaty, jednak postępowanie przed sądami administracyjnymi podlega opłatom. Musisz więc liczyć się z tym, że zostaniesz wezwany przez sąd do uiszczenia opłaty sądowej. Informacje dotyczące wysokości opłat sądowych w przypadku wniesienia skargi do sądu administracyjnego oraz możliwości ubiegania się o zwolnienie z kosztów postępowania oraz języka postępowania znajdują się na poniższej stronie:

http://bip.warszawa.wsa.gov.pl/133/wpis-sadowy-zasady-dokonywania-wpisu.html

Procedura umożliwiająca składanie skarg dotyczących zachowania pracowników konsulatu lub procesu składania wniosków:

https://www.gov.pl/web/dyplomacja/zloz-skarge-lub-wniosek

Podstawa prawna

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 810/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. ustanawiające Wspólnotowy Kodeks Wizowy (kodeks wizowy)

Ustawa z dnia 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (Dz. U. z dnia 30 grudnia 2013 r. poz. 1650 z późn. zm.)

Ustawa z dnia 25 czerwca 2015 r. Prawo konsularne (Dz. U. z dnia 31 sierpnia 2015 r. poz. 1274)

 

{"register":{"columns":[]}}