Cyfrowe Koła Gospodyń Wiejskich
Cyfrowe Koła Gospodyń Wiejskich to pilotażowy i nowatorski program na rzecz przyspieszenia cyfryzacji wsi i zmniejszenia wykluczenia cyfrowego małych społeczności. Obejmował szkolenia z kompetencji cyfrowych dla Gospodyń i Gospodarzy, którzy chcieli zacząć korzystać z Internetu lub wystartować z własną działalnością w sieci.
Kto z tego skorzysta?
Działalność Kół Gospodyń Wiejskich od lat cieszy się dużą popularnością. Organizacje te angażują lokalną społeczność w kultywowanie pamięci o miejscowych tradycjach i folklorze. Członkinie i Członkowie Kół słyną także z wytwarzania rożnego rodzaju rękodzielnictwa, które nawiązuje do kultury ich regionu. Niestety, wiele z tych osób nie udostępnia swojej twórczości w sieci, przez co dotarcie do nich jest utrudnione. Projekt „Cyfrowe Koła Gospodyń Wiejskich” był skierowany właśnie do nich, aby zachęcić ich do zaprezentowania swoich wyrobów internetowym odbiorcom.
Nowe kompetencje cyfrowe
Członkinie i Członkowie Kół Gospodyń Wiejskich zdobyli kompetencje niezbędne do aktywnego uczestnictwa w sieci. Nauczyli się jak robić zakupy w sklepach internetowych czy jak korzystać z e-usług publicznych i bankowości elektronicznej. Darmowe szkolenia zmniejszyły wykluczenie cyfrowe i społeczne osób, które pochodzą ze społeczności wiejskich.
Jak wyglądały zajęcia?
Szkolenia prowadzone były w podziale na grupy o różnym poziomie zaawansowania:
-
Optymalnym - dla osób mniej zaawansowanych cyfrowo,
-
Premium - dla osób bardziej zaawansowanych cyfrowo,
-
Certyfikowanym - przygotowującym do egzaminu B2 lub S7 w ramach Europejskiego Certyfikatu Umiejętności Komputerowych.
Naukę ułatwiły materiały szkoleniowe oraz tablety, które uczestnicy otrzymali na własność. Na zakończenie kursu stali się również dumnymi posiadaczami certyfikatów, które poświadczały ich nowe zdobyte umiejętności.
Połączenie tradycji z nowoczesnością
Łatwiejszy dostęp do wiedzy czy inspiracji z różnych dziedzin sztuki i rzemiosła ludowego, wspiera rozwój kompetencji i pielęgnuje regionalne tradycje. Dzięki nowym umiejętnościom prezentacji, budowania marki produktu i sprzedaży, uczestnicy umieją już szukać kupców swoich produktów, wiedzą też jak zaistnieć w e-commerce oraz jak przyczynić się do rozpowszechnienia kultury ludowej czy dystrybucji lokalnych produktów w Polsce i za granicą.
Partnerzy projektu
Partnerem projektu była fundacja „Edukacja bez barier”. Przedsięwzięcie realizowane było przy wsparciu organizacyjnym i merytorycznym Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi oraz Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Nad Projektem czuwał również pełnomocnik Rządu do spraw Cyberbezpieczeństwa Janusz Cieszyński oraz Pierwsza Dama Agata Kornhauser-Duda.
Dane projektu
Nazwa projektu: Cyfrowe Koła Gospodyń Wiejskich
Beneficjent: Centrum Projektów Polska Cyfrowa
Finansowanie
Program: Program Operacyjny Polska Cyfrowa
Działanie: 3.2. Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej
Wartość projektu: 3 776 925 zł
Wydatki kwalifikowalne: 3 776 925 zł
Wartość unijnego dofinansowania: 84,63 % dofinansowanie UE: 3 196 411,62 zł