W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jak aplikować? - Krótki podręcznik

W prawym górnym rogu znajduje się logo Krajowego Punktu Kontaktowego Digital Europe Programme. Na pierwszym planie znajduje się pomarańczowy pasek z napisem ""Krótki podręcznik aplikowania". Po lewej stronie grafiki widać fragment prawego profilu kobiety. Na postać naniesione są wizualizacje Ziemi, oraz wiele mniejszych ekranów pokazujących pomiary. Całość oddaje wrażenie centrum dowodzenia.

Procedura aplikowania została szczegółowo opisana w dokumentach Komisji Europejskiej, natomiast tu przedstawiamy w pigułce oraz w układzie chronologicznym kluczowe informacje o jej przebiegu.

  • Wszystkie nabory organizowane na poziomie UE publikowane są na portalu Komisji Europejskiej Funding and tender opportunities: przejdź do linku
  • Należy wybrać odpowiedni konkurs poprzez zapoznanie się z otwartymi naborami w ramach Programu Digital Europe. Zakres i warunki każdego naboru opisane są w dokumencie Call for proposals (Zaproszenie do składania wniosków). Dokument ten może zawierać informacje nt. kilku ogłoszonych naborów w ramach danego priorytetu.
  • Dla każdego naboru określana jest dokładna data i godzina jego zakończenia. Wnioski przesłane po terminie nie są rozpatrywane.
  • Wniosek o dofinansowanie składany jest wyłącznie elektronicznie na stronie wybranego naboru.


Aby złożyć wniosek o dofinansowanie należy najpierw:

  • Założyć EU login account kliknij, aby przejść do strony
  • Zarejestrować swoją organizację w unijnym rejestrze uczestnictwa (Participant Register), dostępnym tutaj (niezależnie czy ma ona status podmiotu publicznego czy prywatnego) i otrzymać tzw. numer PIC (Participant Identification Code); rejestracja odbywa się elektronicznie
     
  • Wniosek o dofinansowanie tworzony jest na formularzach dostępnych w ramach wybranego naboru w systemie elektronicznego składania wniosków. Każdy wniosek składa się z części A (informacja dot. wnioskodawców) oraz części B (opis projektu) wraz ze wskazanymi załącznikami. Część B ma określoną maksymalną ilość stron.
  • W sytuacji więcej niż jednego wnioskodawcy dla danego projektu wyznacza się koordynatora projektu. Wniosek składa koordynator projektu i deklaruje, że jest uprawniony do działania w imieniu wszystkich wnioskodawców.


Aby projekt kwalifikował się do wsparcia powinien:

  • wpisywać się w zakres, cele i terminy naboru (co do zasady data rozpoczęcia realizacji projektu ma miejsce po zawarciu umowy grantowej, w wyjątkowych przypadkach projekt może rozpocząć się wcześniej, lecz nigdy wcześniej niż termin złożenia wniosku o dofinansowanie)
  • być realizowany przez podmioty uprawnione do aplikowania oraz w krajach uprawnionych do otrzymania wsparcia
  • być zgodny z prawem krajowym i unijnym
  • być zgodny z politykami UE (np. w obszarze środowiska)
  • być zgodny z najwyższymi standardami etycznymi (może podlegać przeglądowi pod kątem etycznego postępowania, a udzielenie grantu może zostać uwarunkowane przestrzeganiem wymogów etycznego postępowania)
  • projekty zawierające informacje niejawne przechodzą kontrolę bezpieczeństwa informacji oraz muszą przestrzegać określone zasady bezpieczeństwa informacji


W ramach każdego naboru określa się:

  • zakres i cel finansowanych działań wraz z ich oczekiwanymi efektami
  • jakie są podmioty kwalifikujące się do udziału w naborze, czy wymagane jest tworzenie konsorcjum oraz czy wymagany jest udział więcej niż jednego kraju w projekcie
  • wysokość oraz formę wsparcia: standardowo jest to wsparcie bezzwrotne w wysokości 50% kosztów kwalifikowanych; dofinansowanie dla MŚP w niektórych priorytetach wynosi 75%; dofinansowanie dla projektów dot. koordynacji i wsparcia (coordination and support actions) wynosi 100%
  • rodzaje kosztów kwalifikowanych
  • czy są restrykcje związane z uczestnictwem w naborze wynikające ze względów bezpieczeństwa, o których mowa w art. 12 Rozporządzenia DEP
  • procedurę oceny wniosków
  • z czego składa się wniosek, listę wymaganych załączników do wniosku oraz maksymalną ilość stron wniosku


Ocena wniosków o dofinansowanie:

  • Ocenę przeprowadzają niezależni eksperci oraz służby Komisji Europejskiej i HaDEA
  • 3 etapy procedury oceny:
      1. Weryfikacja kwalifikowalności projektu (Eligibility check)
      2. Ocena przez niezależnych ekspertów na podstawie 3 kryteriów
      3. Utworzenie listy rankingowej projektów, które osiągnęły minimum wymaganych punktów oraz podjęcie decyzji o dofinansowaniu przez Komisję Europejską z uwzględnieniem dostępnego budżetu oraz priorytetów naboru
  • Ocenę przeprowadza się zgodnie z zasadami przejrzystości i równego traktowania
  • Ocena wniosków trwa ok. 3 miesiące


Kryteria oceny:

  • Relevance – stopień powiązania projektu z zakresem i celami naboru oraz krajową i unijną polityką w obszarze cyfrowym
  • Implementation  - posiadane zdolności do wdrożenia projektu, dojrzałość projektu
  • Impact – oczekiwane efekty i stopień realizacji założonych celów, wpływ na społeczeństwo i środowisko

 

Zawarcie umowy o udzielenie dotacji – Grant Agreement

Po ogłoszeniu wyników naboru następuje bezpośredni kontakt wyznaczonego przedstawiciela KE lub innej instytucji wdrażającej z koordynatorem projektu w celu przygotowania i zawarcia umowy grantowej (Grant Agreement). Ten proces trwa do pół roku.

Wzorcowa umowa grantowa

Po podpisaniu umowy następuje przekazanie części finansowania w formie płatności zaliczkowej. W ramach DEP środki wypłacane są w formie płatności zaliczkowej (zazwyczaj 50% grantu), pośrednich (jedna lub kilka) oraz końcowej. Środki przekazywane są do koordynatora projektu, który następnie kieruje je do pozostałych uczestników.

Realizacja projektu podlega określonym wymogom raportowania, które opisane są w umowie grantowej.

Dowiedz się więcej