W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót
Logotyp Funduszy Europejskich dla Programu Polska Cyfrowa. Niebieska flaga z trzema gwiazdami w kolorze białym, żółtym i czerwonym Znak barw RP w wersji poziomej bez ramki zamykającej Znak Unii Europejskiej dla Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego bez linii zamykającej

Platforma filmowa 35mm.online

Filmowcy, krytycy oraz wielbiciele polskiego filmu fabularnego czy dokumentów zyskali doskonałe narzędzie. 4 tysiące rodzimych produkcji filmowych jest dostępnych za darmo i w bardzo wysokiej jakości na platformie streamingowej 35mm.online. Wszystkie poddano cyfrowej rekonstrukcji. Ich jakość jest jeszcze lepsza, niż w popularnej Ninatece.

Platforma 35mm.online największa polska filmoteka cyfrowa zaprasza

To efekt realizacji projektu „Cyfrowa rekonstrukcja i digitalizacja polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych w celu zapewnienia dostępu na wszystkich polach dystrybucji oraz zachowania dla przyszłych pokoleń polskiego dziedzictwa filmowego”. Nadzór nad platformą sprawują Polski Instytut Sztuki Filmowej, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Studio Filmów Rysunkowych.

Cała klasyka…

Na ich zlecenie zrekonstruowano dotąd: 160 filmów fabularnych, 71 filmów dokumentalnych, 474 filmy animowane, w tym 10 filmów animowanych pełnometrażowych.

Nawigacja na platformie jest bardzo intuicyjna, a filmy podzielono według kategorii. Są tu klasyki fabularne wybitnych twórców: Wojciecha Jerzego Hasa, Jerzego Skolimowskiego, Andrzeja Munka, Jerzego Kawalerowicza, Janusza Morgensterna, Stanisława Różewicza, Kazimierza Kutza, Andrzeja Kondratiuka, Lecha Majewskiego, Krzysztofa Zanussiego, Feliksa Falka, Filipa Bajona. Kultowe komedie Stanisława Barei, Marka Koterskiego, Juliusza Machulskiego. A także wybitne dzieła polskiej szkoły dokumentalnej, m.in. Andrzeja Munka, Kazimierza Karabasza, Marcela Łozińskiego, Andrzeja Titkowa. Oczywiście także artystyczne filmy animowane Witolda Giersza, Jerzego Kaliny, Mirosława Kijowicza, Andrzeja Czeczota. I animowane serie dla dzieci, jak „Reksio”, „Bolek i Lolek”. Na platformie znajdziemy też dokument swoich czasów, 3108 unikalnych Wydań Polskiej Kroniki Filmowej z lat 1945–1994.

…w najlepszej jakości na rynku

Aby stworzyć tak wartościowe repozytorium cyfrowe, niezbędne było oprogramowanie i platforma technologiczna, które umożliwiły:

  • profesjonalny obrót kopiami cyfrowymi na wszystkich polach dystrybucji (kino, tv, platformy streamingowe),
  • tworzenie filmowych kopii cyfrowych we wszystkich formatach, wersjach, parametrach (wg. zamówienia, na wybrane pole eksploatacji),
  • automatyzację procesu zamówieniowego – wygenerowanie pliku cyfrowego z odpowiednim formatem i przesyłem online do odbiorcy (dystrybutora, licencjobiorcy).

Z taką bazą sprzętową możliwe było na przykład szybkie zapatrzenie kolekcji wybranych filmów na platformie w ukraińskie napisy, by goście z Ukrainy mogli zapoznać się z naszą kinematografią. W wersji ukraińskiej platforma oferuje fabuły: „Człowiek z marmuru”, „Rewers”, „Zaklęte rewiry”, „Człowiek z Żelaza” i „Sanatorium pod klepsydrą” oraz dokumenty Krzysztofa Kieślowskiego: „Siedem kobiet w różnym wieku”, „Fabryka”, „Murarz”, „Szpital” i „Gadające głowy”. Całość biblioteki filmowej Platformy jest też dostępna w angielskiej wersji językowej.

Będą kolejne wersje

Platforma 35mm.online poza wersją na przeglądarki www, będzie wkrótce dostępna w postaci aplikacji dla urządzeń mobilnych w systemach Android i iOS oraz aplikacji na smart TV (Android, Tizen).

Wszystkie materiały filmowe prezentowane na platformie 35mm.online spełniają wymogi WCAG 2.0 – mają audiodeskrypcje, transkrypcje, napisy w wersji polskiej i angielskiej, a także kompleksowe opisy.

– Mój ojciec jest dziennikarzem i przyjaźni się z jednym z najbardziej znanych krytyków filmowych – opowiada nam Janek, student warszawskiej SGH, pasjonat kina. Kiedy znajomy ojca ich odwiedził, Janek podpytywał go, jak został recenzentem filmów. – To była heroiczna opowieść – śmieje się chłopak. Późniejszy krytyk pod koniec lat 80. studiował prawo, po zajęciach raz w tygodniu jeździł autobusem na Bródno, na coś w rodzaju kursu z historii kina połączonego z projekcjami. Potem zimą, w nocy, w śniegu wracał pieszo z tych seansów. Ja wchodzę na platformę 35 mm i odpalam film w świetnej jakości. Nawet na korytarzu na uczelni tyle, że zakładam słuchawki. Muszę pilnować wyłącznie, żeby się w oglądaniu nie pogrążyć, bo platforma ciągle dodaje nowe tytuły – żartuje Janek.

Aby odwiedzić platformę, kliknij tutaj.

 

Dane projektu

Nazwa projektu: Cyfrowa rekonstrukcja i digitalizacja polskich filmów fabularnych, dokumentalnych i animowanych w celu zapewnienia dostępu na wszystkich polach dystrybucji (kino, telewizja, Internet, urządzenia mobilne) oraz zachowania dla przyszłych pokoleń polskiego dziedzictwa filmowego

Beneficjent: Polski Instytut Sztuki Filmowej, Wytwórnia Filmów Dokumentalnych i Fabularnych oraz Studio Filmów Rysunkowych

Finansowanie

Program: Program Operacyjny Polska Cyfrowa

Działanie: 2.3. Cyfrowa dostępność i użyteczność informacji sektora publicznego, poddziałanie: 2.3.2. Cyfrowe udostępnienie zasobów kultury

Wartość projektu: 109 969 779,89 zł

Wydatki kwalifikowalne:  92 563 329,41 zł

Wkład własny: 31 633 434,21 zł

Wartość unijnego dofinansowania: 78 336 345,68 zł

 

Wideo

{"register":{"columns":[]}}