Pracownie Aktywnego Korzystania z Technologii - PAKT
Odkryj pierwsze nowatorskie pracownie w Polsce oparte na STEAM
Chcesz wiedzieć co się dzieje za drzwiami Pracowni? Zajrzyj na stronę projektu!
Miejsca, w których odbywają się warsztaty i szkolenia z nowych technologii w Polsce? Przedstawiamy Pracownie Aktywnego Korzystania z Technologii (PAKT), w których edukatorzy przeprowadzili tysiące godzin warsztatów i przeszkolili ponad 20 tysięcy uczestników.
Miejsca, które uczą i bawią
Projekt ten tworzyliśmy w partnerstwie z Politechniką Łódzką, Stowarzyszeniem „Robisz to” i Stowarzyszeniem „Miasta w Internecie”. Był on swego rodzaju odpowiedzą na potrzeby polskiej gospodarki i wyzwania XXI wieku. Nasz świat otoczony jest nowymi technologiami i wszyscy chcemy za nimi nadążyć. PAKTy to miejsca, które rozwijają kreatywność, innowacyjność, przedsiębiorczość, umiejętność współpracy oraz zdolności techniczne oparte na technologii.
Pracownie działają w 4 miastach w Polsce: Wrocławiu, Olsztynie, Tarnowie i Łodzi. To jeszcze nie wszystko! Są też 4 „mobiPAKTy”, które odwiedzają szkoły z sąsiednich miejscowości. Uczniowie uczą się w nich m.in. krytycznego myślenia, weryfikowania informacji, stawiania hipotez, dokumentowania oraz prezentowania wyników swojej pracy.
Połączenie przyjemnego z pożytecznym
Jak wyglądają zajęcia w pracowniach? Są one oparte na 3 wiodących ścieżkach – STEAM, robotyka/programowanie i multimedia.
Wyobraźmy sobie warsztaty, w czasie których uczestnicy rozwiązują problemy, działają w zespole, łączą tematy z różnych dziedzin życia i korzystają z technologii w celowy sposób.
To podejście STEAM, czyli interdyscyplinarna praca problemowa i projektowa w edukacji:
- S - jak Science - nauki przyrodnicze,
- T - jak Technology - technologię,
- E - jak Engineering - inżynierię,
- A - jak Art - sztukę,
- M - jak Maths - matematykę.
Oznacza to interdyscyplinarność działań edukacyjnych. Co ważne, zapewnia elastyczność - nie musimy koniecznie łączyć wszystkich wymienionych obszarów, ani wykorzystywać zaawansowanych narzędzi cyfrowych. Najczęściej temat działania łączy poszczególne obszary, może to być na przykład - wyprawa na Antarktydę, mit o Minotaurze (z motywem labiryntu), projektowanie miasta marzeń, czy tworzenie zielnika.
Zajęcia oparte na tym modelu wykorzystują interdyscyplinarne zadania problemowe i miniprojekty oraz uczą jak świadomie działać z nowymi technologiami. Dzięki temu dzieci i młodzież mogą odnaleźć nowe pasje i wiązać z nimi swoją przyszłość.
Nie tylko dla dzieci
W ramach projektu zrealizowaliśmy też różne aktywności dla dorosłych. Przeprowadziliśmy 10 webinarów dla nauczycieli i edukatorów, przygotowaliśmy publikację „Przepis na STEAM w edukacji. Poradnik dla nauczycieli i edukatorów” oraz opublikowaliśmy 6 odcinków podcastu.
To wszystko po to, aby wesprzeć nauczycieli we wdrażaniu idei STEAM w codziennych lekcjach i przygotowaniu ich autorskich programów.
Partnerzy projektu
Politechnika Łódzka jest siódmą co do wielkości uczelnią techniczną w Polsce, kształcącą ponad 12 tys. studentów na 60 kierunkach studiów, w ramach 9 wydziałów (12 dyscyplin naukowych). Studentów kształci 1 205 nauczycieli akademickich, w tym 316 profesorów. Jest w gronie 19 uczelni polskich, które znalazły się w międzynarodowym rankingu Times Higher Education World University Ranking. W ramach Uczelni działa Centrum Obsługi Projektów przygotowujące oraz realizujące projekty finansowane z Funduszy UE. Od 15.12.2018 jako partner wiodący PŁ realizuje projekt grantowy pn. Centrum Mistrzostwa Informatycznego, w ramach którego złożono ponad 2 tys. wniosków grantowych. Uczelnia prowadzi od 2006 r. szereg projektów edukacyjnych wypełniając misję publiczną związaną ze społeczną odpowiedzialnością nauki.
Stowarzyszenie „Miasta w Internecie” jest ekspercką organizacją pozarządową działającą na rzecz rozwoju cyfrowego samorządów oraz wspierania rozwoju kompetencji cyfrowych. Inicjuje i realizuje innowacyjne projekty, bada cyfrową rzeczywistość w Polsce. SMWI to think tank posiadający silne zaplecze badawcze oraz umiejętności i możliwości wykorzystania najlepszej europejskiej wiedzy. To także organizacja wdrażająca wyniki badań i eksperymentów w praktyce inwestycji samorządowych lokalnych i regionalnych. Eksperci SMWI działają we współpracy z partnerami publicznymi, posiadają umiejętności formułowania praktycznych rekomendacji na rzecz regionalnego rozwoju gospodarczego i społecznego.
Stowarzyszenie „Robisz to” ma misję propagowania nieformalnej edukacji w obszarach związanych z tworzeniem, wprowadzanie ideologii STEAM do szkół, szerzenia idei otwartej technologii, zgodnie z którą każdy powinien mieć dostęp do narzędzi, umożliwiających naukę oraz tworzenie. Stowarzyszenie współpracuje z Fundacją Orange, wspólnie prowadząc Ośrodek rozwoju otwartych technologii, projektowania open source i open hardware tzw. FabLabu (ang. laboratorium wytwórstwa) - FabLab powered by Orange. Stowarzyszenie pełni rolę operatora oraz realizatora większości odbywających się w Ośrodku projektów, gdzie stworzono środowisko sprzyjające wzajemnej wymianie kompetencji i współpracy przedstawicieli różnych profesji, integrującego działalność edukacyjną, społeczną i biznesową.
Dane projektu
Projekt: Pracownie Aktywnego Korzystania z Technologii – PAKT
Beneficjent: Konsorcjum pod przewodnictwem Centrum Projektów Polska Cyfrowa
Finansowanie
Program: Program Operacyjny Polska Cyfrowa
Oś priorytetowa III: Cyfrowe kompetencje społeczeństwa
Działanie 3.2: Innowacyjne rozwiązania na rzecz aktywizacji cyfrowej
Zakres: Stworzenie nowatorskich pracowni cyfrowych – stacjonarnych i mobilnych – z ofertą warsztatów i szkoleń rozwijających kompetencje cyfrowe