Aktualizacja 04.04.2025
"Podmiot, określony w ust. 1 może pojawić się w naborze tylko w jednej
roli aplikując o wsparcie – w roli Wnioskodawcy albo w roli partnera.
Oznacza to, że podmiot nie może być jednocześnie wnioskodawcą i/lub
partnerem w innym Wniosku w naborze. Jeśli ten sam podmiot wystąpi w
obu rolach (jako Wnioskodawca i jako partner) w złożonych w naborze
Wnioskach, ocenie podlega wyłącznie jeden Wniosek, który został
złożony najwcześniej w naborze (niezależnie od pełnionej roli
Wnioskodawcy lub partnera). Pozostałe Wnioski, w których ten sam
podmiot pełni rolę Wnioskodawcy i/lub partnera pozostawia się bez
rozpatrzenia."
Poniżej przedstawiamy przykładowa sytuacja podana w "Instrukcji wypełniania Wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem":
"Możesz braćudział w naborze tylko w jednej roli - Jako Wnioskodawca lub jako Partner. Nie można jednocześnie pełnić obu ról w tym samym naborze.
Przykład:
Jesteś podmiotem A.
Podmiot A składa 5 wniosków jako Wnioskodawca, a jego Partnerem jest podmiot B (A+B). Wnioski złożono o 07:30, 08:00, 08:30, 09:30 i 10:00.
Jednocześnie podmiot B składa inny wniosek jako Wnioskodawca, tym razem z podmiotem C jako Partnerem (B+C). Wniosek wpłynął o 09:00.
W ocenie uwzględniony zostanie tylko 1 wniosek – ten złożony najwcześniej, czyli A+B o 07:30.
Pozostałe wnioski (A+B oraz B+C) nie będą rozpatrzone, ponieważ podmiot B wystąpił w dwóch rolach – raz jako Partner, raz jako Wnioskodawca.
Sprawdźcie wspólnie z Partnerami, czy każdy podmiot występuje tylko w jednej roli w danym naborze!"
numer KPOD.05.08-IW.06-010/25
numer KPOD.05.08-IW.06-009/25
może aplikować wraz z samorządami Izba Gospodarcza powołaną zgodnie z ustawą z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych?
O: Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o izbach gospodarczych (t.j. Dz. U. z 2019 r. poz. 579), izba gospodarcza jest organizacją samorządu gospodarczego.
Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1491, dalej: „ustawa”), „Organizacjami pozarządowymi są:
Powyższa definicja jest szeroka, a jej zapisy obejmują także takie podmioty, jak m. in. partie polityczne, związki zawodowe i organizacje pracodawców, czy samorządy zawodowe, wymienione w art. 3 ust. 4 ustawy jako te, do których nie stosuje się przepisów działu II (dot. działalności pożytku publicznego). Skoro natomiast nie stosuje się do nich jednego z działów ustawy, to należy wywnioskować, że stosuje się do nich pozostałe przepisy ustawy. Gdyby przyjąć, że wymienione podmioty nie są organizacjami pozarządowymi, to zastrzeżenie odnośnie działu II byłoby zbędne, jako że nie stosowałoby się w ogóle przepisów ustawy.
Jak wynika z powyższego, izba gospodarcza posiada osobowość prawną i jest organizacją samorządu gospodarczego. Nie jest natomiast jednostką sektora finansów publicznych i nie działa w celu osiągnięcia zysku. Zatem należy przyjąć, że izba gospodarcza spełnia kryteria dla organizacji pozarządowej. wspólnie z Partnerami, czy każdy podmiot występuje tylko w jednej roli w danym naborze!"
Aktualizacja 04.04.2025
O: Zgodnie z definicją podaną w zasadach oceny kryteriów - w doświadczeniu Wnioskodawcy należy podać zrealizowane projekty szkoleniowe dla osób dorosłych z zakresu kompetencji cyfrowych o łącznej wartości równej co najmniej 30% wartości wnioskowanego wsparcia. Szkolenia te musiały rozpocząć się nie wcześniej niż 01.07.2019 i zostać zakończone najpóźniej w dniu składania Wniosku o dofinansowanie.
Przez „projekt” należy rozumieć przedsięwzięcie finansowane ze środków publicznych (art. 5 ust.1 ustawy o finansach publicznych) ograniczone czasem i kosztami, stanowiące zestaw unikatowych działań oraz mające na celu uzyskanie określonych uprzednio celów, produktów i rezultatów. Przez datę rozpoczęcia projektu należy rozumieć datę podpisania umowy o dofinansowanie. Przez datę zakończenia realizacji projektu należy rozumieć koniec okresu realizacji projektu wynikający z umowy o dofinansowanie projektu. Projekt musiał polegać na przeprowadzeniu szkoleń z zakresu kompetencji cyfrowych, a cel projektu wyrażony był wskaźnikiem odnoszącym się do zaplanowanych działań szkoleniowych.”
Projekty w trakcie realizacji (tj. takie, które nie zakończą się w
dniu składania Wniosku) nie mieszczą się w definicjach podanych
powyżej jako "Doświadczenie Ostatecznego odbiorcy wsparcia". Nie
można również przedstawić w doświadczeniu części zrealizowanych
szkoleń na dzień składania wniosku, jeżeli całość Projektu jest w
dalszej realizacji.
O: Aby Przedsięwzięcie mogło uzyskać pozytywną ocenę w zakresie spełniania kryterium "Doświadczenie Ostatecznego Odbiorcy Wsparcia", Wnioskodawca musi wykazać zrealizowane projekty o wartości równej co najmniej 30% wnioskowanego wsparcia.
Jednocześnie przypominamy że na danym obszarze konkursowym Wnioskodawca może złożyć maksymalnie 1 Wniosek. W całym Naborze Wnioskodawca może złożyć maksymalnie 5 Wniosków na 5 różnych obszarów konkursowych
O: W takim przypadku kryterium doświadczenia ostatecznego odbiorcy wsparcia nie zostanie spełnione.
Przy Kryterium dot. doświadczenia Beneficjenta, oceniane jest czy przedstawione doświadczenie dotyczyło projektów szkoleniowych dla osób dorosłych z zakresu kompetencji cyfrowych, rozpoczętych po 1 lipca 2019 r, o łącznej wartości równej co najmniej 30% wnioskowanego wsparcia. Ten warunek może być spełniony łącznie przez OOW i Partnera/ów. Przez „projekt” należy rozumieć przedsięwzięcie finansowane ze środków publicznych (art. 5 ust.1 ustawy o finansach publicznych) ograniczone czasem i kosztami, stanowiące zestaw unikatowych działań oraz mające na celu uzyskanie określonych uprzednio celów, produktów i rezultatów. Przez osobę dorosłą należy rozumieć osobę, która ukończyła 18 rok życia. Przez datę rozpoczęcia projektu należy rozumieć datę podpisania umowy o dofinansowanie. Przez datę zakończenia realizacji projektu należy rozumieć koniec okresu realizacji projektu wynikający z umowy o dofinansowanie projektu. Projekt musiał polegać na przeprowadzeniu szkoleń z zakresu kompetencji cyfrowych, a cel projektu wyrażony był wskaźnikiem odnoszącym się do zaplanowanych działań szkoleniowych.
W Instrukcji wskazano, że można przedstawiać projekty, które nie dotyczyły w całości podnoszenia kompetencji cyfrowych u osób dorosłych, a jedynie w części (w takim przypadku przedstawia się proporcjonalnie wartość projektu odpowiadająca temu komponentowi szkoleniowemu).
W przypadku, gdy Wnioskodawca był Liderem (a projekt nie był Partnerski) i projekt dotyczył w 100% rozwoju kompetencji cyfrowych mogą Państwo wykazać całość wartości Projektu netto. Jeśli tylko w części projekt dotyczył podnoszenia kompetencji cyfrowych (to należy wskazać proporcjonalnie wartość przeznaczoną ną ten zakres projektu).
Wskazane w doświadczeniu projekty musiały polegać na przeprowadzeniu szkoleń z zakresu kompetencji cyfrowych, a cel projektu wyrażony był wskaźnikiem odnoszącym się do zaplanowanych działań szkoleniowych. Szczegółowe Informacje dot. prawidłowego przedstawienia Doświadczenia Beneficjenta we Wniosku można znaleźć w "Instrukcji wypełniania wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem" dostępnej na stronie naboru.
Aktualizacja 04.04.2025
O: Zachęcamy do zapoznania się ze wzorem Umowy o objęcie przedsięwzięcia wsparciem, w szczególności z § 23. Przekazanie grantów.
Zgodnie z zapisami w Umowie, granty na cyfrowe materiały dydaktyczne
powinny być przekazane zgodnie z przygotowaną przez Wnioskodawcę (i
zaakceptowaną przez Jednostkę Wspierającą - CPPC) umową o
powierzenie grantu. W przypadku, gdy Partnerem jest JST z którego
przedszkola są uprawnione do otrzymania grantu, OOW powinien zawrzeć
osobną umowę o powierzenie grantu z Partnerem - JST.
Jednocześnie wskazujemy, że w przypadku, gdy partner przedsięwzięcia
będzie się starał o grant należy zachować rozdzielność funkcji w
projekcie w szczególności w zakresie rozliczenia grantu oraz nadzoru
nad jego prawidłowym wydatkowaniem. Podział zadań pomiędzy Lidera a
Partnera projektu powinien być opisany w umowie partnerskiej.
Aktualizacja 04.04.2025
P: Czy istnieje ograniczenie co do ilości deklaracji zebranych od gmin z ilością nauczycieli – do udziału w przedsięwzięciu, które można dołączyć do Wniosku? Załącznik nr 5 - posiada ograniczenie do 20 deklaracji.
Treść kryterium nr 3 w dokumencie „Zasady oceny Przedsięwzięć w
Inwestycji C2.1.3 Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności”
– nie zawiera tego ograniczenia (ograniczenie dotyczy jedynie
kryterium nr 2 – gminy wiejskie.)
O: Potwierdzamy, że limit załączanych deklaracji (tj. maksymalnie 20) posiada również Kryterium punktowane nr 3 - liczba osób objętych wsparciem. Zgodnie z "Instrukcją wypełniania wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem", część "załączniki":
"- Możesz dołączyć do wniosku maksymalnie 20 deklaracji gmin
wiejskich (kryterium – gminy wiejskie objęte przedsięwzięciem) i
maksymalnie 20 deklaracji różnych typów gmin (kryterium – liczba
osób objętych wsparciem).
Każda 21-a, 22-a i kolejna deklaracja wykazana w załączniku - „Zestawienie deklaracji udziału w przedsięwzięciu” w ramach obu arkuszy nie będzie brana pod uwagę. (...)
W arkuszu „Liczba osób objętych wsparciem” wymień maksymalnie 20
gmin różnych typów zgodnie z wypełnionymi deklaracjami." Szczegółowe
informacje dot. kryterium punktowanego nr 3 można znaleźć w
"Instrukcji wypełniania wniosku o objęcie przedsięwzięcia wsparciem"
znajdującej się na stronie wybranego naboru, jak również w
Bazie wiedzy - Inwestycji C2.1.3 KPO
do których serdecznie zapraszamy.
Aktualizacja 04.04.2025
O: Ocenie podlegają dwa kryteria punktowane:
Kryterium punktowane nr 2 - Liczba gmin wiejskich objętych
przedsięwzięciem
Kryterium punktowane nr 3 - Liczba osób objętych wsparciem.
Aby uzyskać punkty w ramach kryterium nr 2 należy przedstawić
maksymalnie 20 deklaracji gmin wiejskich.
Dla uzyskania punktów ramach Kryterium nr 3 należy przedstawić maksymalnie 20 deklaracji od różnych gmin (tj. gmin miejsko-wiejskich, wiejskich, miejskich).
Podsumowując: do Wniosku może być załączonych maksymalnie 20
deklaracji gmin wiejskich (kryterium - Liczba gmin wiejskich
objętych przedsięwzięciem) oraz maksymalnie 20 deklaracji różnych
typów gmin (kryterium nr 3 - liczba osób objętych wsparciem).
Wyżywienie/catering mógłby zostać zaplanowany dla jednego Trenera, aby nie zwiększać kosztów projektu. Grupa szkoleniowa liczyłaby 14 uczestników i dwóch Trenerów.
O: Gdy dokumentacja dot. zaangażowania pracownika w przedsięwzięciu wskazuje zakres obowiązków mogących być przypisanymi do konkretnych zadań w Przedsięwzięciu, to można wtedy uznać go za personel przedsięwzięcia.
W przypadku, gdy nie można przypisać jednoznacznie do konkretnych zadań (nie można jednoznacznie przypisać do kategorii "Personel Przedsięwzięcia"), koszty będą się mieścić w kategorii "Koszty pośrednie".
Zgodnie z zasadami kwalifikowania wydatków: "Koszty pośrednie są rozliczane stawką ryczałtową w wysokości do 15% wartości bezpośrednich wydatków kwalifikowalnych wykazanych w kategorii „Personel Przedsięwzięcia”. Do kosztów pośrednich zaliczamy koszty pośrednie ponoszone w związku z realizacją Przedsięwzięcia, których wielkości nie można jednoznacznie przyporządkować do Przedsięwzięcia (uznać za koszt bezpośredni):
O: W przypadku, gdy dokumentacja dot. zaangażowania pracownika w przedsięwzięcia wskazuje zakres obowiązków mogących być przypisanymi do konkretnych zadań w Przedsięwzięciu, to można wtedy uznać go za personel przedsięwzięcia.
W przypadku, gdy nie można przypisać jednoznacznie do konkretnych zadań (nie można jednoznacznie przypisać do kategorii "Personel Przedsięwzięcia"), koszty będą się mieścić w kategorii "Koszty pośrednie".
Zgodnie z zasadami kwalifikowania wydatków: "Koszty pośrednie są rozliczane stawką ryczałtową w wysokości do 15% wartości bezpośrednich wydatków kwalifikowalnych wykazanych w kategorii „Personel Przedsięwzięcia”. Do kosztów pośrednich zaliczamy koszty pośrednie ponoszone w związku z realizacją Przedsięwzięcia, których wielkości nie można jednoznacznie przyporządkować do Przedsięwzięcia (uznać za koszt bezpośredni):
Kwestie dot. Personelu Przedsięwzięcia i kwalifikowalności kosztów z
tym związanymi zostały omówione w rozdziale 4, podsekcji 4.2 -
Personel Przedsięwzięcia oraz w 4.7 - Koszty Pośrednie. Podczas
planowania wydatków prosimy pamiętać o ich stosowaniu.
O: Zakup torby na laptopa nie będzie kosztem kwalifikowalnym.
W Naborze został ustalony Katalog zamknięty* sprzętu do prowadzenia szkoleń, który można nabyć i obejmuje on:
• Zestaw komputerowy – czyli komputer stacjonarny (jednostka
centralna) lub laptop oraz monitor, klawiaturę, mysz, słuchawki i
głośniki
• Projektor multimedialny (rzutnik) i ekran projekcyjny
• W naborze został ustalony limit na zakup ww. sprzętu:
Maksymalna kwota jednostkowa za zestaw komputerowy wynosi 5 305,00 zł netto (podatek VAT jest niekwalifikowalny).
• Maksymalna kwota jednostkowa za projektor multimedialny (rzutnik) wynosi: 2 400 zł netto, (podatek VAT jest niekwalifikowalny).
• Maksymalna kwota jednostkowa za ekran projekcyjny wynosi: 370 zł netto (podatek VAT jest niekwalifikowalny).
* Poza wyżej określonym limitem i katalogiem zamkniętym istnieje
możliwość zakupu dodatkowego sprzętu dostosowanego do potrzeb osób z
niepełnosprawnościami (OzN). Koszt i liczba takiego wyposażenia
muszą być uzasadnione i adekwatne do zaplanowanych działań oraz
potrzeb uczestników przedsięwzięcia a także poparte analizą grupy
docelowej. Rodzaj i wartość sprzętu dostosowanego dla OzN podlega
weryfikacji na etapie oceny, przy czym jego cena musi być racjonalna
i adekwatna do jego funkcjonalności oraz przeznaczenia. Cały
zakupiony sprzęt musi być ściśle związany z prowadzonymi działaniami
szkoleniowymi oraz odpowiadać tematyce szkoleń, a także być
adekwatny do zakresu i celu projektu.
O: W przypadku, gdy dokumentacja dot. zaangażowania pracownika w przedsięwzięcie wskazuje zakres obowiązków mogących być przypisanymi do konkretnych zadań w Przedsięwzięciu, to można wtedy uznać go za personel przedsięwzięcia.
W przypadku, gdy nie można przypisać jednoznacznie do konkretnych zadań (nie można jednoznacznie przypisać do kategorii "Personel Przedsięwzięcia"), koszty będą się mieścić w kategorii "Koszty pośrednie".
Zgodnie z zasadami kwalifikowania wydatków:
"Koszty pośrednie są rozliczane stawką ryczałtową w wysokości
do 15% wartości bezpośrednich wydatków kwalifikowalnych wykazanych w
kategorii „Personel Przedsięwzięcia”. Do kosztów pośrednich
zaliczamy koszty pośrednie ponoszone w związku z realizacją
Przedsięwzięcia, których wielkości nie można jednoznacznie
przyporządkować do Przedsięwzięcia (uznać za koszt bezpośredni):
Kwestie dot. Personelu Przedsięwzięcia i kwalifikowalności kosztów z
tym związanymi zostały omówione w rozdziale 4, podsekcji 4.2 -
Personel Przedsięwzięcia oraz w 4.7 - Koszty Pośrednie. Podczas
planowania wydatków prosimy pamiętać o ich stosowaniu.
O: Zgodnie z zapisami "Koncepcji realizacji przedsięwzięcia" Wnioskodawca ma obowiązek przekazać całość zakupionego sprzętu do prowadzenia szkoleń najbiedniejszym jednostkom samorządu terytorialnego wyłonionym na podstawie indywidualnych zgłoszeń oraz najbardziej aktualnego na dzień zakończenia okresu realizacji przedsięwzięcia zestawienia wskaźników dochodów podatkowych spośród podmiotów biorących udział w przedsięwzięciu, o ile dany podmiot nie otrzymał już ww. sprzętu w ramach innej Inwestycji C 2.1.3. [1]
br>[1] Obowiązek przekazania sprzętu ma zastosowanie pod warunkiem, że rozporządzenie tym sprzętem przez uprawniony podmiot w sposób opisany w niniejszym dokumencie nie stoi w sprzeczności z przepisami prawa powszechnie obowiązującego (np. Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 października 2019 r. w sprawie szczegółowego sposobu gospodarowania składnikami rzeczowymi majątku ruchomego Skarbu Państwa).