W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

JST z lepszą ochroną przed cyberatakami!

19.12.2023

Milowy krok w drodze do cyberbezpieczeństwa JST!

Zakończyliśmy nabór do projektu „Cyberbezpieczny Samorząd” realizowany z Funduszy Europejskich. To projekt własny CPPC tworzony w partnerstwie z NASK - Państwowym Instytutem Badawczym.

Celem projektu jest wzmocnienie poziomu cyberbezpieczeństwa JST  w Polsce poprzez wzmocnienie odporności oraz zdolności do skutecznego zapobiegania i reagowania na incydenty w systemach informacyjnych. JST, które znalazły się na liście rankingowej otrzymają dofinansowanie w formie grantu maksymalnie do 850 000 zł. środki te JST mogą przeznaczyć m.in. na: szkolenia pracowników, zakup i utrzymanie systemów informatycznych oraz opracowanie i wdrożenie systemu zarządzania bezpieczeństwem informacji.

 

Odpowiedź na problemy z cyberbezpieczeństwem

Przez ostatnie lata obserwujemy duży wzrost liczby ataków mających na celu wykradzenie naszych danych oraz incydentów związanych z cyberbezpieczeństwem. Pojawiają się one w sieci szczególnie tam, gdzie gromadzone są dane wrażliwe czy bankowe.

W 2020 r. Krajowy Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego, prowadzony przez NASK – Państwowy Instytut Badawczy, przeprowadził badanie bezpieczeństwa stron internetowych samorządów. W ponad połowie witryn ujawnione zostały podatności na ataki oraz poważne błędy.

 

Największy projekt z programu FERC

W wyniku analizy danych przeprowadzonych kontroli bezpieczeństwa i audytów w ramach projektu Cyfrowa Gmina powstał projekt „Cyberbezpieczny Samorząd”, który jest drugim etapem cyfryzacji samorządów w Polsce. Znaczny wzrost cyberataków w ostatnich latach pokazał jak pilne jest wzmocnienie odporności systemów IT i OT w samorządzie.

W partnerstwie z NASK - Państwowym Instytutem Badawczym stworzyliśmy projekt „Cyberbezpieczny Samorząd”, finansowany z programu Fundusze Europejskie na Rozwój Cyfrowy 2021-2027, w ramach którego nabór trwał od 19 lipca do 14 grudnia 2023 r.

Naszym celem jest sprostanie wyzwaniom, przed którymi postawione są współczesne samorządy. Przez ostatnie miesiące intensywnie służyliśmy wsparciem uruchamiając ścieżkę edukacyjną „Czwartki z Cyberbezpiecznym Samorządem”. W jej ramach  w mediach społecznościowych regularnie publikowaliśmy ciekawostki i ważne informacje dotyczące projektu i składnia wniosków. Powstał również poradnik, który został napisany tak, aby ułatwić jst identyfikację aktualnego stanu bezpieczeństwa i rzeczywistych potrzeb oraz pomóc w składaniu wniosków.

Eksperci przeprowadzili również 9 webinarów i 9 konferencji promocyjnych, w których poruszane były informacje związane z prawidłowym aplikowaniem o grant.  

 

Wyniki naboru

W czwartek 14 grudnia o godzinie 16:00 zakończyliśmy przyjmowanie wniosków w Lokalnym Systemie Informatycznym. Wnioski złożyło niemal 90% uprawnionych podmiotów, wnioskując łącznie na kwotę  ok. 1,5 mld zł.

Łącznie na 2807 uprawnionych JST  wnioski złożyło 2517 podmiotów.

W naborze aplikowało:

  • 2202 gmin,
  • 300 powiatów ,
  • 15 województw.

 

Co dalej?

Aktualnie trwają prace  ekspertów z NASK-PIB nad oceną złożonych wniosków. Po ich weryfikacji nastąpi zawieranie umów z grantobiorcami. Na realizację określonych we wnioskach celów samorządy będę miały 24 m-ce. 

 

{"register":{"columns":[]}}