W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Profil zaufany i mObywatel w przeglądarce – poznaj wyniki badań

25.09.2022

Chcemy tworzyć e-usługi, które będą łatwe w użyciu i będą odpowiadały na potrzeby obywateli. Dlatego zbadaliśmy mObywatela w przeglądarce oraz profil zaufany.

Badanie PZ

Na czym polegają usługi

mObywatel to miejsce, w którym załatwisz wszystkie urzędowe sprawy i łatwo skontaktujesz się z administracją publiczną. Przeczytaj więcej o założeniach tego projektu.

Dzięki profilowi zaufanemu zalogujesz się do mObywatela oraz innych usług i załatwisz sprawy urzędowe bez wychodzenia z domu. Możesz nim także podpisywać dokumenty elektroniczne.

Co zbadaliśmy

Sprawdzaliśmy, jak użytkownicy rozumieją działanie profilu zaufanego. Zbadaliśmy zarówno sposoby zakładania konta, jak i logowania się nim do e-usług na komputerze i telefonie.

W części dotyczącej mObywatela w przeglądarce kluczowe było dla nas poznanie pierwszych wrażeń użytkowników.

Co wynika z badań

Profil zaufany

Wśród użytkowników nie ma spójnego rozumienia profilu zaufanego. Jedni postrzegają go jako sposób logowania, drudzy jako całość usług publicznych. Niektórzy deklarują, że nie mają profilu zaufanego i logują się za pomocą bankowości.

Dla użytkowników profilu zaufanego największe znaczenie mają szybkość, wygoda i bezpieczeństwo danych. Preferowaną metodą logowania jest bankowość elektroniczna. Dobrą alternatywą dla niej okazała się nowa metoda – za pomocą aplikacji mObywatel.

 

mObywatel w przeglądarce

mObywatel w przeglądarce został oceniony bardzo pozytywnie. Użytkownicy najczęściej określali go jako oszczędzającego czas, wygodnego i intuicyjnego.

Niestety, użytkownicy robiący zadanie na telefonie nie wiedzieli, jak wejść do mObywatela na stronie gov.pl.

 

Badania dostarczyły wielu pomysłów na dalszy rozwój usługi, między innymi:

  • dodanie sekcji dotyczącej zdrowia (funkcje z Internetowego Konta Pacjenta),
  • personalizacja (ukrywanie modułów, zmiana kolejności, możliwość dodania własnych skrótów),
  • uspójnienie strony i aplikacji,
  • dodanie powiadomień, trybu prywatnego, trybu nocnego.

ZOBACZ RAPORT

{"register":{"columns":[]}}