Jak dołączyć?
Od 1 stycznia 2026 roku usługa ePłatności będzie świadczone wyłącznie w aplikacji mObywatel, zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel. W związku z tym 15 grudnia 2025 roku Minister Cyfryzacji ogłosił Komunikat określający dzień uruchomienia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usługi – 1 stycznia 2026 roku.
Oznacza to, że od 31 grudnia 2025 roku świadczenie usługi ePłatności na portalu mObywatel (mobywatel.gov.pl) zostanie wstrzymane do odwołania.
18 grudnia 2025 roku na stronie: https://mc.bip.gov.pl/aplikacja-mobywatel/informacje-o-aplikacji-mobywatel.html opublikowano Ogólne Warunki Świadczenia Usługi ePłatności (OWU), na podstawie których będzie realizowana wspomniana usługa.
Aby skorzystać z usługi ePłatności, należy wykonać następujące działania:
Informacja dla urzędów biorących udział w pilotażu:
- Złóż nowy wniosek zawierający akceptację OWU.
Wniosek musi być podpisany przez osobę uprawnioną do reprezentowania urzędu jednym z podpisów: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym. - Dołącz dokument uprawniający do podpisania wniosku.
W przypadku organu władzy wykonawczej może to być np. zaświadczenie o wyborze z Państwowej Komisji Wyborczej. Jeśli wniosek będzie podpisywany przez wyznaczonego pracownika, należy dołączyć pełnomocnictwo, zarządzenie, uchwałę lub inny dokument potwierdzający prawo do reprezentacji.
Podpisane dokumenty należy niezwłocznie przesłać na adres e-Doręczeń: AE:PL-45928-68514-CHARA-16, w terminie od dnia publikacji OWU do 30 grudnia 2025 roku (do końca dnia).
Wnioski przekazane 31 grudnia 2025 roku będą rozpatrywane dopiero po 1 stycznia 2026 roku, ze względu na konieczność technicznego dostosowania systemu po naszej stronie.
Co się stanie, jeśli nie dostarczą nam Państwo dokumentów na czas?
W przypadku braku przesłania podpisanych dokumentów do 30 grudnia 2025 roku, połączenie systemowe zostanie wyłączone od 1 stycznia 2026 r. i będzie przywrócone dopiero po dostarczeniu i rozpatrzeniu dokumentów.
W przypadku urzędów odłączonych od usługi od 1 stycznia 2026 roku, dokumenty należy dostarczyć maksymalnie w terminie 30 dni od dnia udostępnienia Komunikatu Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Cyfryzacji (do 14 stycznia 2026 r.). W innym przypadku Państwa urząd będzie musiał przejść pełną ścieżkę uruchomienia usługi, która jest opisana w Ogólnych Warunków Świadczenia Usługi.
Materiały
Wniosek o przyłączenie do ePłatnościWniosek_o_przyłączenie_do_ePłatności.pdf 0.23MB Ogólne warunki świadczenia usługi ePłatności
Ogólne_warunki_świadczenia_usługi_ePłatności.pdf 0.11MB Polityka Bezpieczeństwa Informacji dla systemu mObywatel
Wyciąg_z_PBI_dla_systemu_mObywatel.pdf 0.54MB