Jak dołączyć?

Od 1 stycznia 2026 roku usługa ePłatności będzie świadczone wyłącznie w aplikacji mObywatel, zgodnie z przepisami Ustawy z dnia 26 maja 2023 r. o aplikacji mObywatel. W związku z tym 15 grudnia 2025 roku Minister Cyfryzacji ogłosił Komunikat określający dzień uruchomienia rozwiązań technicznych umożliwiających świadczenie usługi – 1 stycznia 2026 roku.

Oznacza to, że od 31 grudnia 2025 roku świadczenie usługi ePłatności na portalu mObywatel (mobywatel.gov.pl) zostanie wstrzymane do odwołania.

18 grudnia 2025 roku na stronie: https://mc.bip.gov.pl/aplikacja-mobywatel/informacje-o-aplikacji-mobywatel.html opublikowano Ogólne Warunki Świadczenia Usługi ePłatności (OWU), na podstawie których będzie realizowana wspomniana usługa.

Aby skorzystać z usługi ePłatności, należy wykonać następujące działania:

Informacja dla urzędów, które mają podpisane Porozumienie Trójstronne:

  1. Złóż nowy wniosek zawierający akceptację OWU.
    Wniosek musi być podpisany przez osobę uprawnioną do reprezentowania urzędu jednym z podpisów: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym.
  2. Dołącz dokument uprawniający do podpisania wniosku.
    W przypadku organu władzy wykonawczej może to być np. zaświadczenie o wyborze z Państwowej Komisji Wyborczej. Jeśli wniosek będzie podpisywany przez wyznaczonego pracownika, należy dołączyć pełnomocnictwo, zarządzenie, uchwałę lub inny dokument potwierdzający prawo do reprezentacji.

Podpisane dokumenty należy niezwłocznie przesłać na adres e-Doręczeń: AE:PL-45928-68514-CHARA-16, w terminie od dnia publikacji OWU do 30 grudnia 2025 roku (do końca dnia).

Wnioski przekazane 31 grudnia 2025 roku będą rozpatrywane dopiero po 1 stycznia 2026 roku, ze względu na konieczność technicznego dostosowania systemu po naszej stronie.

Co się stanie, jeśli nie dostarcząnamPaństwo dokumentów na czas?

W przypadku braku przesłania podpisanych dokumentów do 30 grudnia 2025 roku, połączenie systemowe zostanie wyłączone od 1 stycznia 2026 r. i będzie przywrócone dopiero po dostarczeniu i rozpatrzeniu dokumentów.  

W przypadku urzędów odłączonych od usługi od 1 stycznia 2026 roku, dokumenty należy dostarczyć maksymalnie w terminie 30 dni od dnia udostępnienia Komunikatu Ministra w Biuletynie Informacji Publicznej Ministra Cyfryzacji (do 14 stycznia 2026 r.). W innym przypadku Państwa urząd będzie musiał przejść pełną ścieżkę uruchomienia usługi, która jest opisana w Ogólnych Warunków Świadczenia Usługi.

 

Informacja dla urzędów, które chcą przystąpić do ePłatności:

Rozpoczęcie procesu

  • Skontaktuj się z dostawcą systemu dziedzinowego na początku procesu.
  • Jeśli nie masz konta w ATMO: wyślij wiadomość na adres eplatnosci-pomoc@coi.gov.pl z załączonym wnioskiem o założenie konta (szablon zgłoszenia/usunięcia osoby ITSM Atmosfera).
  • Jeśli masz konto: wyślij wiadomość na adres eplatnosci-pomoc@coi.gov.pl z prośbą o aktywację usługi ePłatności wraz z wypełnionym załącznikiem (szablon zgłoszenia/usunięcia osoby ITSM Atmosfera).

Przesłanie dokumentów

Urzędy wysyłają wszystkie poniższe dokumenty i informacje przez ATMO, z wyjątkiem dwóch ostatnich pozycji (wnioskowanie o certyfikat do środowisk oraz zawarcie Umowy Akceptacyjnej BGK).

Przekaż następujące dokumenty i informacje:

  • Informacje o dostawcy systemu dziedzinowego wraz z kontaktem do niego.
  • Tabela z numerami kont (wypełnij tylko pola zaznaczone na żółto).
  • Wniosek o przyłączenie do PeP, podpisany przez osobę uprawnioną do reprezentowania urzędu jednym z podpisów: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem osobistym lub podpisem zaufanym.
  • Dokument uprawniający do podpisania wniosku (np. zaświadczenie o wyborze z Państwowej Komisji Wyborczej, pełnomocnictwo, zarządzenie, uchwała lub inny dokument potwierdzający prawo do reprezentacji).

Przekaż dokumenty przez e-Doręczenia na adres: AE:PL-45928-68514-CHARA-16.

Po zakończonej weryfikacji otrzymasz potwierdzenie poprawności.

Wnioskowanie o certyfikat do środowisk – informacje o sposobie wnioskowania otrzymasz przez ITSM ATMO w trakcie konsultacji wniosku.

Zawarcie Umowy Akceptacyjnej BGK – urząd: należy zawrzeć umowę dwustronną pomiędzy urzędem a Bankiem Gospodarstwa Krajowego, kontaktując się z regionalnym oddziałem Banku.

Przygotowanie techniczne

  • Parametryzacja: otrzymane dane przetwarzamy w naszych systemach; po zakończeniu procesu otrzymasz informacje o utworzeniu dostępu do naszych środowisk (testowego i produkcyjnego).
  • Przekazanie danych: otrzymasz dane dostępowe do systemów, którymi następnie należy się połączyć z naszym systemem.

Wdrożenie

  • Po spełnieniu wszystkich warunków technicznych i podpisaniu niezbędnych umów ustalana jest data wdrożenia.
  • W celu jej ustalenia podmiot przekazuje za pomocą e-Doręczeń informację o gotowości do świadczenia usługi wraz z:
    • oświadczeniem o spełnianiu warunków OWU, w tym w zakresie bezpieczeństwa, o których mowa w § 5 OWU;
    • oświadczeniem Integratora Technicznego o certyfikacji Systemu;
    • zobowiązań do integracji Systemu Podmiotu z Systemem mObywatel i rozpoczęcia świadczenia usługi ePłatności wraz ze wskazaniem daty uruchomienia tej usługi.

 

W razie pytań zapraszamy do kontaktu na adres eplatnosci@cyfra.gov.pl

Z wyrazami szacunku,
Zespół ePłatności

Materiały

Wniosek o przyłączenie
Wniosek​_o​_przyłączenie​_do​_PeP​_-​_ePłatności​_122025.pdf 0.23MB
Tabela konfiguracyjna
Tabela​_konfiguracyjna​_PROD​_022025.xlsx 0.01MB
Ogólne warunki świadczenia usługi ePłatności
Ogólne​_warunki​_świadczenia​_usługi​_ePłatności.pdf 0.11MB
Polityka Bezpieczeństwa Informacji dla systemu mObywatel
Wyciąg​_z​_PBI​_dla​_systemu​_mObywatel.pdf 0.54MB
Oświadczenie
Akceptacja​_Ogólnych​_warunków​_świadczenia​_usług​_122025.docx 0.02MB
Szablon zgłoszenia/usunięcia osoby ITSM Atmosfera
Szablon​_zgłoszenia​_osoby​_ITSM​_Atmosfera​_022025.xls 0.11MB
{"register":{"columns":[]}}