Czy w trakcie prowadzenia prac wykonawca może wystąpić o zmianę asortymentu prac?
24.10.2025
Czy w trakcie prowadzenia prac geodezyjnych wykonawca może wystąpić o zmianę asortymentu prac? Czy PODGiK może wymusić na wykonawcy zgłoszenie dodatkowych prac geodezyjnych? Czy organ może uzależnić od tego pozytywną weryfikację?
Jeśli chodzi o kwestię możliwości zmiany asortymentu prac, należy podkreślić, że ustawodawca w art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 2024 r., poz. 1151 ze zm.), zwanej dalej Pgik, określił katalog prac geodezyjnych, które wykonawca zobowiązany jest przed ich rozpoczęciem zgłosić do odpowiednich organów tj. Głównego Geodety Kraju lub właściwego miejscowo Starosty. Zakres przedmiotowy danej pracy (asortyment pracy) określany jest przez wykonawcę prac poprzez wskazanie celu prac geodezyjnych oraz danych określających obszar objęty zgłaszanymi pracami geodezyjnymi. Przepisy ustawy Pgik regulujące kwestię zgłaszania prac geodezyjnych nie przewidują możliwości zmiany celu zgłaszanych prac w trakcie ich wykonywania. Art. 12 ust. 2c Pgik dopuszcza jedynie możliwość uzupełnienia prac poprzez:
1) zwiększenie obszaru objętego zgłoszeniem o obszar bezpośrednio do niego przyległy;
2) wydłużenie przewidywanego terminu przekazania do organu Służby Geodezyjnej i Kartograficznej zbiorów danych lub dokumentów, o których mowa w art. 12a ust. 1 Pgik;
3) zmianę kierownika zgłoszonych prac geodezyjnych;
4) zgłoszenie wznowienia znaków granicznych, wyznaczenia punktów granicznych lub ustalenia przebiegu granic działek ewidencyjnych, o ile prace te są niezbędne do realizacji celu zgłoszonych prac geodezyjnych (art. 12 ust. 2c Pgik).
Zatem, jeżeli w toku zgłoszonych prac pojawia się potrzeba wykonania prac
o innym celu niż cel wskazany w zgłoszeniu, a cel ten nie jest jednym z celów wymienionych w art. 12 ust. 2c pkt 4 Pgik, to taka zmiana wymaga złożenia nowego zgłoszenia obejmującego właściwy cel prac.
Co do możliwości wymuszenia przez PODGiK zgłoszenia dodatkowej pracy geodezyjnej (…), należy mieć na uwadze, że organ, do którego przekazano wyniki zgłoszonych prac, weryfikuje je zgodnie z art. 12b Pgik pod kątem zgodności z obowiązującymi przepisami prawa z zakresu geodezji i kartografii i spójności przekazywanych zbiorów danych z prowadzonymi przez ten organ bazami danych. W przypadku stwierdzenia, że przekazana dokumentacja jest wykonana niezgodnie z przepisami, niekompletna lub nie zawiera danych niezbędnych do aktualizacji państwowych baz danych, organ odmawia przyjęcia wyników prac do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i zwraca je wykonawcy wraz z protokołem weryfikacji zawierającym opis stwierdzonych uchybień i nieprawidłowości. Wykonawca ma wówczas prawo w 14-dniowym terminie ustosunkować się do przedstawionych w tym protokole wyników weryfikacji. Jeżeli więc wskazany w zgłoszeniu prac geodezyjnych cel prac nie odpowiada ich wynikom, to niewątpliwie doszło do naruszenia przy ich wykonywaniu przepisów prawa obowiązujących w geodezji i kartografii dotyczących zasad zgłaszania prac geodezyjnych, co może skutkować negatywną weryfikacją. Inne rozumienie zasad zgłaszania prac geodezyjnych prowadziłoby do sytuacji nieracjonalnej, z punktu widzenia celowości omawianej normy prawnej, gdyż dopuszczałoby zgłaszanie prac geodezyjnych, których celem jest np. opracowanie mapy do celów projektowych i w zakresie tego zgłoszenia opracowanie wyników tych prac dla celów sporządzenia np. mapy z projektem podziału nieruchomości.
Należy jednak pamiętać, że wykonawca prac geodezyjnych, w przypadku negatywnego wyniku weryfikacji, może przedstawić swoje stanowisko do wskazanych w protokole uchybień i nieprawidłowości, co może skutkować uwzględnieniem przez organ weryfikujący tego stanowiska lub w przypadku nieuwzględnienia stanowiska wykonawcy prac geodezyjnych, wydaniem przez ten organ decyzji administracyjnej o odmowie przyjęcia do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego wyników zgłoszonych prac geodezyjnych. Z kolei wydanie tej decyzji otworzy przed wykonawcą możliwość przedstawienia swojego stanowiska w trakcie postępowania administracyjnego i korzystania z wszelkich praw z tego wynikających, w tym z prawa złożenia odwołania od decyzji lub złożenia skargi do sądu administracyjnego na decyzję ostateczną w tym przedmiocie.