W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tekst odczytywalny maszynowo

Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej
w Katowicach

Czym się zajmujemy?

Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach jako jednostka organizacyjna Państwowej Straży Pożarnej jest urzędem zapewniającym obsługę Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach. Terenem działania Komendy jest obszar miasta Katowice na prawach powiatu w południowej Polsce, siedziba władz województwa śląskiego.

Siedzibą Komendy jest miasto Katowice przy ulicy Wojewódzkiej 11.

Pracą Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach kieruje Komendant Miejski, który wspomagany, jest przez zastępców oraz naczelników komórek organizacyjnych.

 

Zgodnie z artykułem 13 punkt 6 oraz punkt 7 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, do zadań Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej należy:

1) kierowanie komendą powiatową (miejską) Państwowej Straży Pożarnej;

2) organizowanie jednostek ratowniczo-gaśniczych;

3) organizowanie na obszarze powiatu krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;

4) dysponowanie  oraz  kierowanie  siłami  i środkami  krajowego  systemu ratowniczo-gaśniczego  na  obszarze  powiatu  poprzez  swoje  stanowisko kierowania;

5) kierowanie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z obszaru powiatu do akcji ratowniczych i humanitarnych poza  granicę  państwa,  na podstawie  wiążących  Rzeczpospolitą  Polską  umów  i porozumień międzynarodowych;

6) analizowanie działań ratowniczych prowadzonych na obszarze powiatu przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;

7) organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczej;

8) współdziałanie  z komendantem  gminnym  ochrony  przeciwpożarowej,  jeżeli komendant taki został zatrudniony w gminie;

8a) współdziałanie  z komendantem  gminnym  związku  ochotniczych  straży pożarnych;

9) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;

10) opracowywanie planów ratowniczych na obszarze powiatu;

11) nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;

12) wykonywanie zadań z zakresu ratownictwa;

13) wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia;

14) organizowanie szkolenia i doskonalenia pożarniczego;

15) szkolenie członków ochotniczych straży pożarnych;

16) inicjowanie  przedsięwzięć  w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu;

17) wprowadzanie podwyższonej gotowości operacyjnej w komendzie  powiatowej (miejskiej)  Państwowej  Straży  Pożarnej  w sytuacji  zwiększonego prawdopodobieństwa katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, których skutki mogą  zagrozić  życiu  lub  zdrowiu  dużej  liczby  osób,  mieniu  w wielkich rozmiarach  albo  środowisku  na znacznych obszarach, oraz w przypadku wystąpienia i utrzymywania się wzmożonego zagrożenia pożarowego.

Do zadań komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej ponadto należy:

1) współdziałanie z zarządem oddziału powiatowego związku ochotniczych straży pożarnych;

2) przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej ochotniczych straży pożarnych na obszarze powiatu, pod względem przygotowania do działań ratowniczych;

3) realizowanie zadań wynikających z innych ustaw.

 

Kontakt: Informacja dla osób niesłyszących lub słabosłyszących:

Aby skutecznie komunikować się z Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach osoby niesłyszące lub słabo słyszące mogą:

1. złożyć wniosek/wysłać pismo na adres: Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach, ulica Wojewódzka 11, 40-026 Katowice,

2. załatwić sprawę przy pomocy osoby przybranej,

3. pocztą elektroniczną, wysłać e-mail na adres:  sekretariat@strazpozarna.katowice.pl,

4. wysłać pismo faxem na numer: 32 35 83 708,

5. skontaktować się telefonicznie przy pomocy osoby trzeciej na numer
telefonu: 32 35 83 700.

 

Wybierając formę komunikacji wymienioną w punkcie 1-4 należy podać następujące informacje:

  • imię i nazwisko osoby uprawnionej,
  • adres korespondencyjny wraz z kodem pocztowym,
  • sposób komunikowania się z osobą uprawnioną – wskazanie adresu
    e-mail, numeru telefonu, numeru faksu,
  • przedmiot rozmowy w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach,
  • obecność osoby przybranej.

Informacje dla osób z niepełnosprawnościami niezbędne do wejścia
i wjazdu na teren Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej
w Katowicach przy ulicy Wojewódzkiej 11
:

  • wizyta gości w Komendzie: Budynek Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach otwarty jest dla petentów w godzinach 7:30- 15:30,
  • budynek Komendy mieści się przy ulicy Wojewódzkiej 11, gdzie znajduje się główne wejścia do siedziby Komendy. Po wejściu do holu Komendy należy zadzwonić domofonem zainstalowanym na półpiętrze przy drzwiach wejściowych na klatkę schodową,
  • wejście do budynku jest wyposażone w drzwi dwuskrzydłowe.
  • do domofonu na półpiętrze prowadzą schody, co stanowi utrudnienie dla osób niepełnosprawnych i poruszających się na wózku inwalidzkim. Wobec tego, każda tego typu wizyta musi zostać poprzedzona wcześniejszą informacją telefoniczną lub mailową. Wejście do Komendy odbywa się wówczas w asyście wyznaczonego pracownika, który odbiera gości
    i kieruje do wyznaczonego miejsca spotkania.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
17.06.2025 12:45 asp. Sebastian Lis
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Sebastian Lis
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Tekst odczytywalny maszynowo 1.0 17.06.2025 12:45 asp. Sebastian Lis

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}