Tekst odczytywalny maszynowo
Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej
w Katowicach
Czym się zajmujemy?
Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach jako jednostka organizacyjna Państwowej Straży Pożarnej jest urzędem zapewniającym obsługę Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach. Terenem działania Komendy jest obszar miasta Katowice na prawach powiatu w południowej Polsce, siedziba władz województwa śląskiego.
Siedzibą Komendy jest miasto Katowice przy ulicy Wojewódzkiej 11.
Pracą Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach kieruje Komendant Miejski, który wspomagany, jest przez zastępców oraz naczelników komórek organizacyjnych.
Zgodnie z artykułem 13 punkt 6 oraz punkt 7 ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej, do zadań Komendanta Miejskiego Państwowej Straży Pożarnej należy:
1) kierowanie komendą powiatową (miejską) Państwowej Straży Pożarnej;
2) organizowanie jednostek ratowniczo-gaśniczych;
3) organizowanie na obszarze powiatu krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;
4) dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu poprzez swoje stanowisko kierowania;
5) kierowanie jednostek organizacyjnych Państwowej Straży Pożarnej z obszaru powiatu do akcji ratowniczych i humanitarnych poza granicę państwa, na podstawie wiążących Rzeczpospolitą Polską umów i porozumień międzynarodowych;
6) analizowanie działań ratowniczych prowadzonych na obszarze powiatu przez podmioty krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego;
7) organizowanie i prowadzenie akcji ratowniczej;
8) współdziałanie z komendantem gminnym ochrony przeciwpożarowej, jeżeli komendant taki został zatrudniony w gminie;
8a) współdziałanie z komendantem gminnym związku ochotniczych straży pożarnych;
9) rozpoznawanie zagrożeń pożarowych i innych miejscowych zagrożeń;
10) opracowywanie planów ratowniczych na obszarze powiatu;
11) nadzorowanie przestrzegania przepisów przeciwpożarowych;
12) wykonywanie zadań z zakresu ratownictwa;
13) wstępne ustalanie przyczyn oraz okoliczności powstania i rozprzestrzeniania się pożaru oraz miejscowego zagrożenia;
14) organizowanie szkolenia i doskonalenia pożarniczego;
15) szkolenie członków ochotniczych straży pożarnych;
16) inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego na obszarze powiatu;
17) wprowadzanie podwyższonej gotowości operacyjnej w komendzie powiatowej (miejskiej) Państwowej Straży Pożarnej w sytuacji zwiększonego prawdopodobieństwa katastrofy naturalnej lub awarii technicznej, których skutki mogą zagrozić życiu lub zdrowiu dużej liczby osób, mieniu w wielkich rozmiarach albo środowisku na znacznych obszarach, oraz w przypadku wystąpienia i utrzymywania się wzmożonego zagrożenia pożarowego.
Do zadań komendanta powiatowego (miejskiego) Państwowej Straży Pożarnej ponadto należy:
1) współdziałanie z zarządem oddziału powiatowego związku ochotniczych straży pożarnych;
2) przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej ochotniczych straży pożarnych na obszarze powiatu, pod względem przygotowania do działań ratowniczych;
3) realizowanie zadań wynikających z innych ustaw.
Kontakt: Informacja dla osób niesłyszących lub słabosłyszących:
Aby skutecznie komunikować się z Komendą Miejską Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach osoby niesłyszące lub słabo słyszące mogą:
1. złożyć wniosek/wysłać pismo na adres: Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach, ulica Wojewódzka 11, 40-026 Katowice,
2. załatwić sprawę przy pomocy osoby przybranej,
3. pocztą elektroniczną, wysłać e-mail na adres: sekretariat@strazpozarna.katowice.pl,
4. wysłać pismo faxem na numer: 32 35 83 708,
5. skontaktować się telefonicznie przy pomocy osoby trzeciej na numer
telefonu: 32 35 83 700.
Wybierając formę komunikacji wymienioną w punkcie 1-4 należy podać następujące informacje:
- imię i nazwisko osoby uprawnionej,
- adres korespondencyjny wraz z kodem pocztowym,
- sposób komunikowania się z osobą uprawnioną – wskazanie adresu
e-mail, numeru telefonu, numeru faksu, - przedmiot rozmowy w Komendzie Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach,
- obecność osoby przybranej.
Informacje dla osób z niepełnosprawnościami niezbędne do wejścia
i wjazdu na teren Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej
w Katowicach przy ulicy Wojewódzkiej 11:
- wizyta gości w Komendzie: Budynek Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Katowicach otwarty jest dla petentów w godzinach 7:30- 15:30,
- budynek Komendy mieści się przy ulicy Wojewódzkiej 11, gdzie znajduje się główne wejścia do siedziby Komendy. Po wejściu do holu Komendy należy zadzwonić domofonem zainstalowanym na półpiętrze przy drzwiach wejściowych na klatkę schodową,
- wejście do budynku jest wyposażone w drzwi dwuskrzydłowe.
- do domofonu na półpiętrze prowadzą schody, co stanowi utrudnienie dla osób niepełnosprawnych i poruszających się na wózku inwalidzkim. Wobec tego, każda tego typu wizyta musi zostać poprzedzona wcześniejszą informacją telefoniczną lub mailową. Wejście do Komendy odbywa się wówczas w asyście wyznaczonego pracownika, który odbiera gości
i kieruje do wyznaczonego miejsca spotkania.
- Pierwsza publikacja:
- 17.06.2025 12:45 asp. Sebastian Lis
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Sebastian Lis
| Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
|---|---|---|
| Tekst odczytywalny maszynowo | 1.0 | 17.06.2025 12:45 asp. Sebastian Lis |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP