W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wydział Operacyjno-Szkoleniowy

Do zadań wydziału operacyjno-szkoleniowego należy w szczególności:

1. W zakresie spraw operacyjnych:

1) analizowanie stanu zabezpieczenia operacyjnego obszaru powiatu opolskiego oraz miasta Opola, przygotowanie komendy miejskiej do organizacji działań ratowniczych, w tym w czasie nadzwyczajnych zagrożeń, katastrof lub klęsk żywiołowych, a także nadzór nad prawidłowością prowadzenia akcji ratowniczych,

2) opracowywanie planów ratowniczych i ich bieżąca aktualizacja,

3) przyjmowanie zgłoszeń o wystąpieniu zdarzeń niebezpiecznych i dysponowanie niezbędnych sił i środków do ich likwidacji, ewentualne przekierowanie zgłoszeń do właściwych służb,

4) koordynacja działań ratowniczych lub kierowanie siłami i środkami zaangażowanymi           w działania ratownicze na obszarze powiatu opolskiego i miasta Opola,

5) przygotowanie dokumentacji w sprawach dotyczących tworzenia, przekształcenia lub likwidacji jednostek ratowniczo-gaśniczych oraz sporządzanie opinii w sprawie tworzenia, przekształcania lub likwidacji pozostałych jednostek ochrony przeciwpożarowej,

6) analizowanie stanu wyposażenia jednostek ratowniczo – gaśniczych i innych jednostek ksrg oraz przedstawianie wniosków w tym zakresie,

7) zapewnienie funkcjonowania SK KM PSP w Opolu, ustalanie potrzeb w zakresie jego wyposażenia w sprzęt i urządzenia umożliwiające dysponowanie oraz kierowanie siłami i środkami ksrg na obszarze działania a także umożliwiające współpracę ze Stanowiskiem Kierowania Komendanta Wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej w Opolu,

8) sporządzanie analiz i wniosków z działań ratowniczych prowadzonych przez jednostki  ksrg, prowadzenie ewidencji zaistniałych zdarzeń oraz wydawanie niezbędnych zaświadczeń,

9) współdziałanie przy planowaniu systemów łączności dyspozycyjnej, dowodzenia                     i współdziałania, a także systemów alarmowania na obszarze działania oraz obsługa urządzeń monitoringu pożarowego  i alarmowania,

10) przygotowywanie projektów umów zawieranych z jednostkami ochrony przeciwpożarowej, innymi służbami, inspekcjami, strażami, instytucjami oraz podmiotami, które dobrowolnie zgodziły się współpracować w akcjach ratowniczych,

11) nadzorowanie gotowości operacyjnej jrg oraz innych podmiotów ksrg, analizowanie gotowości operacyjno - technicznej na podstawie raportów dobowych oraz prowadzonych kontroli, a także przedstawienie wniosków w tym zakresie,

12) przeprowadzanie inspekcji gotowości operacyjnej w jednostkach OSP w ksrg na obszarze powiatu opolskiego i miasta Opola pod względem przygotowania do działań ratowniczych,

13) przeprowadzanie kontroli wewnętrznych w jrg, sprawdzających przygotowanie do działań ratowniczych,

14) przygotowanie do działań w ramach odwodów operacyjnych, współdziałanie w zakresie operacyjnego zabezpieczenia powiatów sąsiednich,

15) koordynowanie prac w zakresie funkcjonowania ksrg,

16) prowadzenie ewidencji jednostek wchodzących w skład ksrg na obszarze powiatu opolskiego i miasta Opola,

17) bieżące informowanie oficera prasowego komendanta miejskiego o szczególnych zdarzeniach, odnotowanych w mieście Opolu i powiecie opolskim oraz o postępie akcji ratowniczych,

18) organizowanie i prowadzenie działalności informacyjno-promocyjnej komendy miejskiej przez oficera prasowego komendanta miejskiego.

2. W zakresie spraw szkoleniowych:

1)  planowanie i organizowanie szkoleń na potrzeby komendy miejskiej i ksrg na obszarze miasta Opola i powiatu opolskiego,

2) organizowanie szkolenia i doskonalenia specjalistycznego członków ochotniczych straży pożarnych zgodnie z obowiązującymi programami szkoleń,

3) inicjowanie przedsięwzięć w zakresie kultury fizycznej i sportu z udziałem podmiotów ksrg na obszarze miasta Opola i powiatu opolskiego,

4) organizowanie obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego wymaganych stosownymi przepisami, prowadzenie okresowej oceny sprawności fizycznej strażaków oraz prowadzenie spraw z zakresu szkolenia i doskonalenia zawodowego strażaków i pracowników cywilnych komendy miejskiej.

3. W zakresie spraw obronnych:

1) prowadzenie spraw w zakresie organizowania, koordynowania i nadzorowania nad przygotowaniami obronnymi w komendzie miejskiej,

2) koordynowanie realizacji zadań obronnych.

4. Zgodnie z ustawą o ochronie informacji niejawnych zadania „pionu ochrony”               w zakresie ochrony informacji niejawnych realizuje „pełnomocnik ds. ochrony informacji niejawnych”. Zadania pełnomocnika ds. ochrony informacji niejawnych realizuje naczelnik wydziału operacyjno-szkoleniowego. Do zadań pełnomocnika ochrony należy:

1) zapewnienie ochrony informacji niejawnych, w tym stosowanie środków bezpieczeństwa fizycznego,

2) zarządzanie ryzykiem bezpieczeństwa informacji niejawnych, w szczególności szacowanie ryzyka,

3) opracowywanie i aktualizowanie, wymagającego akceptacji kierownika jednostki organizacyjnej, planu ochrony informacji niejawnych w jednostce organizacyjnej, w tym          w razie wprowadzenia stanu nadzwyczajnego, i nadzorowanie jego realizacji,

4) prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych,

5) prowadzenie zwykłych postępowań sprawdzających oraz kontrolnych postępowań sprawdzających,

6) prowadzenie aktualnego wykazu osób zatrudnionych lub pełniących służbę w jednostce organizacyjnej albo wykonujących czynności zlecone, które posiadają uprawnienia do dostępu do informacji niejawnych, oraz osób, którym odmówiono wydania poświadczenia bezpieczeństwa lub je cofnięto,

7) prowadzenie ewidencji materiałów i nadzór nad obiegiem dokumentów niejawnych w komendzie miejskiej.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
07.12.2020 14:44 Grzegorz Domaracki
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Wydział kwatermistrzowsko-techniczny
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Wydział Operacyjno-Szkoleniowy 1.0 07.12.2020 14:44 Grzegorz Domaracki

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}