W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mikroinstalacja wiatrowa naziemna

Kroki w procesie inwestycyjnym do zrealizowania tej instalacji

Montaż naziemnych mikroinstalacji wiatrowych jest w porównaniu do większych mocowo instalacji tego typu znacząco odformalizowany. W ich przypadku niezbędne jest jednak m.in. uzyskanie zgody lokalizacyjnej oraz pozwolenia na budowę.

Krok 1 - Planistyka

Inwestycja realizowana jest na tym etapie poprzez uchwalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - MPZP (jeśli nie obowiązuje) lub zmianę MPZP (jeśli obowiązujący plan nie przewiduje lokalizacji danego rodzaju instalacji OZE) lub uchwalenie Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego wraz z umową urbanistyczną.

W poniższych linkach znajdują się szczegółowe opisy procedur omawianych w tym kroku:

Uchwalenie lub zmiana miejscowego planu zagospodarowanie przestrzenego (MPZP) w trybie uproszczonym

Uchwalenie Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego (ZPI)

Krok 2 - Uzyskanie pozwolenia na budowę

Pozwolenie na budowę to element procesu inwestycyjnego, który stanowi podstawę do rozpoczęcia prac budowlanych przy budowie elektrowni wiatrowej. Bez tej decyzji nie można rozpocząć wykonywania prac budowlanych, ani wystąpić o uzyskanie pozwolenia na użytkowanie elektrowni.

W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis omawianej procedury:

Pozwolenie na budowę

Krok 3 - Uzyskanie pozwolenia na użytkowanie

Po zakończeniu budowy instalacji wiatrowej, w celu przystąpienia do jej eksploatacji konieczne jest wcześniejsze uzyskanie pozwolenia na użytkowanie. Decyzja ta stwierdza możliwość legalnego korzystania z obiektu, w sposób prawidłowy z jego przeznaczeniem.

Warto jednak pamiętać, że w przypadku mikroinstalacji wiatrowej której wysokość przekracza 30 metrów oraz mikroinstalacji realizowanej na obszarach chronionych (zgodnie z §3 ust. 6 pkt 1 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 sierpnia 2023 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2023 r. poz. 1724 z późn. zm.)), należy równolegle do złożenia wniosku o pozwolenie na użytkowanie, zgodnie z art. 76 ust. 4 ustawy - Prawo ochrony środowiska, 30 dni przed terminem oddania do użytkowania instalacji poinformować wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o planowanym terminie oddania do użytkowania instalacji oraz o planowanym zakończeniu rozruchu instalacji.

W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis omawianej procedury:

Pozwolenie na użytkowanie

Krok 4 - Zgłoszenie mikroinstalacji/uzyskanie warunków przyłączenia

Jeżeli moc mikroinstalacji jest niższa lub równa mocy przyłączeniowej obiektu, na którym zostanie posadowiona, wówczas dokonuje się zgłoszenia przyłączenia do sieci. Operator dokonuje przyłączenia w terminie 30 dni od dnia dokonania zgłoszenia.

Z kolei jeżeli moc przyłączeniowa mikroinstalacji przekroczy moc przyłączeniową obiektu, na którym jest posadowiona, wówczas konieczny jest wniosek o określenie warunków przyłączenia.

W poniższych linkach znajdują się szczegółowe opisy omawianych procedur:

Zgłoszenie mikroinstalacji

Wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci elektroenergetycznej

Wydrukuj ten proces

Drukuj
{"register":{"columns":[]}}