Ten etap procesu inwestycyjnego wodnych pomp ciepła zawiera procedury administracyjne służące realizacji inwestycji. Wśród nich wyróżnić można m.in. decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach czy procedury geologiczne.
Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (decyzji środowiskowej) jest pierwszą decyzją pozyskiwaną w ramach procesu inwestycyjnego dotyczącego wodnych pomp ciepła.
W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis omawianej procedury:
Inwestycja dotycząca wodnej pompy ciepła musi być realizowana na podstawie aktu planistycznego. Rodzaj tego aktu planistycznego zależy przede wszystkim od terenu, na którym posadowiona zostanie instalacja oraz od jej funkcji.
W pierwszej kolejności inwestor powinien zweryfikować, czy teren na którym posadowiona ma zostać instalacja objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (MPZP).
W przypadku gdy teren, na którym posadowiona ma zostać wodna pompa ciepła nie jest objęty MPZP, wówczas inwestor powinien zapoznać się z planem ogólnym gminy. Zgodnie z art. 7 Prawa geologicznego i górniczego, w przypadku braku MPZP podejmowanie i wykonywanie działalności określonej ustawą jest dopuszczalne tylko wówczas, jeżeli nie naruszy ona sposobu wykorzystywania nieruchomości ustalonego w planie ogólnym gminy.
Jeżeli inwestor ustali, że realizowane przez niego zamierzenie zgodne jest z planem ogólnym gminy – w zależności od przeznaczenia inwestycji powinien wnosić o wydanie decyzji o lokalizacji celu publicznego albo, wydanie decyzji o warunkach zabudowy.
W poniższych linkach znajdują się szczegółowe opisy procedur omawianych w tym kroku:
Wniosek o zmianę miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (MPZP)
Decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego
Uchwalenie Zintegrowanego Planu Inwestycyjnego (ZPI) wraz z umową urbanistyczną
Zgodnie z obecnie obowiązującymi rozwiązaniami, prace geologiczne z zastosowaniem robót geologicznych mogą być wykonywane tylko na podstawie projektu robót geologicznych.
W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis omawianej procedury:
Stosownie do przepisów Prawa wodnego oraz przepisów wykonawczych do tejże ustawy, jeżeli wody termalne z próbnych pompowań otworu będą odprowadzane do cieku wodnego lub akwenu powierzchniowego konieczne będzie dokonanie zgłoszenia wodnoprawnego.
Zarazem dopuszcza się wprowadzenie wykorzystanych wód termalnych do wód podziemnych, o ile organ właściwy w sprawach pozwoleń wodnoprawnych ustali, że takie dopuszczenie nie koliduje z celami środowiskowymi dla wód lub wymaganiami jakościowymi dla wód (art. 76 ust. 1 pkt 5 Prawa wodnego). Warto dodać, że opłaty za zrzut gorącej wody są stosunkowo wysokie, a wprowadzenie wykorzystanych wód termalnych, o którym mowa powyżej, powoduje obniżenie sprawności instalacji.
W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis omawianej procedury:
Przed rozpoczęciem robót geologicznych wymagane jest dokonanie zgłoszenia rozpoczęcia robót geologicznych.
W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis omawianej procedury
Dokumentacja hydrogeologiczna podlega zatwierdzeniu.
W zakresie wymagań formalnych zatwierdzenie dokumentacji hydrogeologicznej należy odpowiednio odnieść do wyżej opisanego zatwierdzenia dokumentacji geologicznej.
Dokumentacja hydrogeologiczna jest zatwierdzona w drodze decyzji przez właściwy organ administracji geologicznej (właściwy marszałek województwa, który zatwierdził projekt robót geologicznych).
Dokumentacja geologiczna inna, która powinna zostać sporządzana w przypadku wykonywania prac geologicznych niekończących się udokumentowaniem zasobów złoża kopaliny lub zasobów wód podziemnych nie wymaga zatwierdzenia w drodze decyzji (art. 93 ust. 7 ustawy Prawo geologiczne i górnicze (dalej "u.p.g.g.") w zw. z art. 88 ust. 2 pkt 4 tejże ustawy w zw. z art. 92 tejże ustawy).
Przedmiotową dokumentację przedkłada się w jednym egzemplarzu w postaci papierowej oraz w trzech egzemplarzach w postaci elektronicznej na informatycznych nośnikach danych, w terminie 6 miesięcy od dnia zakończenia prac, właściwemu organowi, który zatwierdził projekt robót geologicznych.
Udokumentowane złoża kopalin oraz udokumentowane wody podziemne, w granicach projektowanych stref ochronnych ujęć oraz obszarów ochronnych zbiorników wód podziemnych, w celu ich ochrony ujawnia się w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gmin, MPZP oraz planach zagospodarowania przestrzennego województwa (art. 95 ust. 1 u.p.g.g.).
Zasadniczo przed wystąpieniem z wnioskiem o udzielenie pozwolenia wodnoprawnego inwestor powinien uzyskać ocenę wodnoprawną. Ocena wodnoprawna jest wymagana dla inwestycji lub działań mogących wpłynąć na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych. Ze względu na specyfikę technologii wodna pompa ciepła może stanowić inwestycję mogącą wpłynąć na możliwość osiągnięcia celów środowiskowych. W związku z tym, że wodne pompy ciepła stanowią przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, ocenę wodnoprawną zastępuje się decyzją środowiskową. W związku z tym na gruncie aktualnie obowiązującego stanu prawnego nie ma konieczności uzyskiwania odrębnej oceny wodnoprawnej dla inwestycji.
W poniższych linkach znajdują się szczegółowe opisy omawianych procedur:
Pompy ciepła to instalacje, które produkują ciepło, co może stanowić źródło przychodu inwestora. Możliwość dostarczenia ciepła do odbiorców wymaga jednak uprzedniego przyłączenia instalacji do sieci ciepłowniczej.
W poniższym linku znajduje się szczegółowy opis omawianej procedury:
Wniosek o wydanie warunków przyłączenia do sieci ciepłowniczej
{"register":{"columns":[]}}