W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zanim zadzwonisz, sprawdź na gov.pl – znajdziesz tu odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania i kontakt do sanepidu

27.11.2020

Wiele wątpliwości i setki pytań, na które potrzebujemy odpowiedzi. Co zrobić, jeśli miałem kontakt z osobą, która ma koronawirusa? Co to znaczy bliski kontakt? Problematyczny wynik testu na COVID-19 – co dalej? Odpowiedzi na te i ponad 300 innych pytań znajdziesz na gov.pl/koronawirus. Internet daje też możliwość załatwienia wielu spraw zdalnie. W sieci możesz sprawdzić np. wynik testu na COVD-19, zgłosić informację o kontakcie z zakażonym. Zatem zamiast dzwonić, działaj online. Będzie łatwiej i – co bardzo ważne – nadal bezpiecznie, bo bez wychodzenia z domu.

Otwarty laptop, widoczne dwie ręce męskie na klawiaturze. Obok także włączony monitor komputera stacjonarnego.

Każdego dnia wielu z nas mierzy się z pandemią. Albo bezpośrednio, albo pośrednio ma kontakt z wirusem. Potrzeba informacji jest ogromna, brak lub kłopot z uzyskaniem niektórych danych, to dodatkowy stres. Wiele osób w pierwszej chwili sięga po telefon. Tymczasem odpowiedzi na wiele pytań dostępne są od ręki. Zapraszamy na gov.pl.

Sprawdzone źródło informacji

Ważne, żeby szukać tylko w wiarygodnych źródłach. Internet to skarbnica wiedzy i informacji, jednak nie wszystkie są rzetelne. Dlatego odpowiedzi na pytania o koronawirusa szukaj na naszej stronie. Na gov.pl/koronawirus dostępna jest zakładka: pytania i odpowiedzi. Aktualizujemy ją każdego dnia. Dodajemy te pytania, które najczęściej zadawane są m.in. podczas rozmów z konsultantami sanitarnymi. Na każde z pytań udzielamy odpowiedzi, zależy nam na tym, aby było to kompendium wiedzy dla wszystkich potrzebujących.

Aktualnie w tej sekcji znajduje się już ponad 300 pytań z odpowiedziami. Są one pogrupowane, a w znalezieniu odpowiednich treści pomaga umieszczona na górze strony wyszukiwarka internetowa. Zachęcamy do korzystania! To sprawdzone źródło informacji – praktyczny poradnik dla osób, które podejrzewają, że mogą mieć koronawirusa, wszystkich tych, którzy mieli, lub będą mieli test na COVID-19. Dostępne są tu komunikaty na temat kwarantanny i izolacji. To baza wiedzy przydatnej dla wracających z zagranicy. Gov.pl to również platforma usług, czyli wirtualny urząd – czynny całą dobę, siedem dni w tygodniu. Pomocny także w kwestiach związanych z pandemią.

Działaj online – sprawdź wynik testu i skontaktuj się z sanepidem

Urząd w sieci to nie nowość. Od dawna wiele spraw można załatwić przez internet, a panująca pandemia tylko przyspieszyła proces cyfryzacji usług publicznych, w tym dotyczących koronawirusa. Nie trzeba czekać na połączenie z konsultantem telefonicznym, nie ma potrzeby wychodzenia z domu. Jest łatwiej i bez ryzyka. Na gov.pl udostępniamy narzędzia przydatne w codziennych zmaganiach z koronawirusem:

  • Internetowe Konto Pacjentaaplikacja to wirtualna, indywidualna kartoteka każdego pacjenta. W IKP można np. sprawdzić wynik testu na koronawirusa, znaleźć informacje na temat kwarantanny czy izolacji, ale też – to jedna z dodanych ostatnio usług – zgłosić kontakt z osobą zakażoną; każdy rodzic może też sprawdzić te informacje dla swojego dziecka. Jeżeli wpisałeś w IKP numer swojego telefonu, otrzymasz także SMS z informacją o dostępnym wyniku testu na koronawirusa zaraz po tym, jak zostanie on wprowadzony do EWP;
  • formularz kontaktowy GIS narzędzie, które ułatwia kontakt z inspekcją sanitarną. Dzięki formularzowi możemy zgłosić informacje m.in. o pozytywnym wyniku testu na COVID-19, także o kontakcie z zakażonym, ale też pomóc osobie, która nie ma możliwości lub wiedzy potrzebnej do samodzielnej rejestracji;
  • wirtualny asystent – pomoże w zakresie: obostrzenia, kwarantanna, testy, branże, granice. Asystent nawiguje użytkownika, wskazując mu co zrobić, żeby jak najszybciej pozyskać potrzebne informacje;
  • aplikacja STOP COVID – przede wszystkim informuje o kontakcie z osobą zakażoną, ale daje też m.in. możliwość zapisania się na test na COVID-19.

Żeby skorzystać z większości usług wirtualnych potrzebny jest Profil Zaufany (PZ). Jego założenie zajmuje kilka chwil. PZ to gwarancja bezpieczeństwa przekazywanych danych. Zatem osoby, które przez internet właśnie załatwiają sprawy związane z pandemią, nie mają powodów do obaw.

Bądź na bieżąco

Rzeczywistość w dobie pandemii charakteryzują dynamiczne zmiany. Dlatego regularnie, na bieżąco aktualizujemy treści na stronie gov.pl/koronawirus, w tym sekcję z pytaniami i odpowiedziami. Jeśli masz pytania dotyczące pandemii, zapraszamy właśnie tu w pierwszej kolejności. Bardzo możliwe, że znajdziesz odpowiedź na nurtujące Cię pytania.

Z kolei poniżej przedstawimy te pytania, które w ostatnim czasie zadawane były najczęściej konsultantom sanitarnym. To pierwsza część z cyklu „Bądź na bieżąco – najczęstsze pytania o koronawirusa”. W aktualnościach gov.pl będziemy regularnie publikowali najbardziej nurtujące w danym czasie kwestie i udzielali na nie odpowiedzi.

Najczęściej zadawane pytania z ostatnich dni

Nierozstrzygnięty wynik testu – co zrobić?

Jeżeli wynik Twojego testu na koronawirusa jest nierozstrzygający, musisz powtórzyć badanie, ponieważ obecnie uzyskany wynik jest na granicy analitycznej czułości testu. Wykonaj kolejne badanie w ciągu 24–48 h, przy czym wcześniej poproś lekarza POZ o nowe skierowanie.

Pamiętaj, że wynik testu na koronawirusa dostępny jest na Internetowym Koncie Pacjenta.

Jestem seniorem. Gdzie uzyskam pomoc?

Osoby, które ukończyły 70 lat, mogą liczyć na wsparcie w ramach Solidarnościowego Korpusu Wsparcia Seniorów. Wystarczy, że zadzwonisz na infolinię: 22 505 11 11 i zgłosisz potrzebę np. zakupów, wyprowadzenia psa na spacer, pomocy w domowych porządkach. Pamiętaj, że wiele spraw można załatwić przez internet. Jeśli świat wirtualny jest dla Ciebie zagadką, możesz skorzystać z pomocy cyfrowego wolontariusza. Solidarnościowy Korpus Wsparcia Seniorów cieszy się dużym zainteresowaniem. Do tej pory chęć otrzymania pomocy zgłosiło ok. 14 tys. seniorów, do Korpusu dołączyło już także ponad 10 tys. wolontariuszy, którzy oferują pomoc osobom starszym. Dziękujemy!

Potrzebujący mogą zgłaszać swoje potrzeby także do ośrodków pomocy społecznej. One również pomogą w realizacji codziennych obowiązków. Przypominamy też, że cały czas w sklepach, aptekach, drogeriach itp. od 10:00 do 12:00 obowiązują godziny tylko dla seniorów.

Co to znaczy „bliski kontakt” z osobą zakażoną?

Bliski kontakt oznacza spotkanie, które trwało dłużej niż 15 minut, a dystans pomiędzy uczestnikami tego spotkania był mniejszy niż 2 metry.

Jaki jest czas trwania kwarantanny/izolacji?

Kwarantanną obejmowane są osoby, które miały bliski kontakt z osobą zakażoną koronawirusem albo osoby, które mieszkają z chorym na COVID-19. Czas trwania kwarantanny uzależniony jest od jej rodzaju:

  • kwarantanna automatyczna – od 28 listopada kwarantanna automatyczna rozpoczyna się w dniu zlecenia przez lekarza testu na koronawiursa. Trwa 10 dni. Jeżeli masz negatywny wynik testu, zostaniesz automatycznie zwolniony z kwarantanny po wpisaniu przez laboratorium wyniku do systemu EWP;
  • kwarantanna graniczna – trwa 10 dni, licząc od dnia następującego po przekroczeniu granicy;
  • kwarantanna „z bliskiego kontaktu” – trwa 10 dni, licząc od dnia ostatniego kontaktu z zakażonym;
  • kwarantanna izolacyjna – nakładana w związku z chorym na COVID-19 domownikiem – trwa tyle samo co okres izolacji plus 7 dni.

Możesz opuścić miejsce odbywania domowej kwarantanny jeśli:

  • udajesz się na test w celu zdiagnozowania koronawirusa,
  • jesteś umówiony na wizytę lekarską i poinformowałeś placówkę medyczną o podejrzeniu zakażenia koronawirusem.

Izolacja z kolei jest właściwa dla osób, u których stwierdzono obecność COVID-19. O tym jak długo trwa izolacja, decyduje lekarz. Najważniejszym w tym przypadku kryterium jest stan zdrowia pacjenta. Izolacja odbywa się w szpitalu, izolatorium lub w domu. Co do zasady:

  • u osób bez objawów izolacja trwa minimum 10 dni, licząc od momentu wykonania testu, który dał pozytywny wynik na COVID-19;
  • u osób z objawami izolacja trwa minimum 13 dni, licząc od dnia wystąpienia objawów. Ostatnie 3 dni izolacji powinny być bezobjawowe.

Lekarz POZ może zdecydować o wydłużeniu czasu izolacji.

Mam negatywny wynik testu, ale nie zniesiono mi automatycznie kwarantanny. Dlaczego?

Kwarantanna zostanie zniesiona automatycznie po wprowadzeniu przez laboratorium wyniku testu do systemu. Możesz to sprawdzić wchodząc na swoje Internetowe Konto Pacjenta.

Pamiętaj! Jeśli mieszkasz z osobą zakażoną, obowiązuje Cię kwarantanna trwająca tyle samo co okres izolacji osoby zakażonej plus 7 dni, licząc od dnia zakończenia tej izolacji. Zostań w domu.

Wykonałem test prywatnie, mam dodatni wynik. Czy zostanę skierowany na kwarantannę?

Jeżeli wykonałeś test prywatnie, kwarantanna nie zostanie nałożona automatycznie. Osoba, która wykonała test komercyjnie i otrzyma pozytywny wynik, jest poddana izolacji. Laboratorium ma obowiązek przekazać wynik testu do systemu EWP. Po tym jak wynik pojawi się w systemie, będzie też widoczny w Internetowym Koncie Pacjenta. Osoba z pozytywnym wynikiem testu komercyjnego powinna dostać telefon z automatu o skierowaniu na izolację, ale wg prawa od dnia uzyskania pozytywnego testu ma obowiązek poddać się izolacji. Jeśli badanie zostało wykonane komercyjnie bez skierowania od lekarza POZ, a wynik jest dodatni, nie należy wychodzić z domu, a następnie umówić telefonicznie termin teleporady u lekarza POZ, który będzie monitorował stan zdrowia i – w razie potrzeby - zdecyduje o wydłużeniu czasu izolacji.

Więcej pytań i odpowiedzi znajdziesz na gov.pl/koronawirus.

 

{"register":{"columns":[]}}