W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ćwiczenia "Las 2023"

22.09.2023

22 września pod nazwą "LAS 2023" na terenie Leśnictwa Czermin – podlegającemu Nadleśnictwu Syców, odbyły się ćwiczenia praktyczne jednostek ochrony przeciwpożarowej z terenu powiatu kępińskiego.

Ćwiczenia Las 2023

Założenie ćwiczeń przewidywało pożar młodnika na granicy 3 oddziałów obejmujący swoją powierzchnią blisko 3 ha. Działania straży oprócz podstawowych czynności gaśniczych skoncentrowane były głównie na zbudowaniu skutecznego systemu dostarczania wody. Zastosowano 2 warianty – dowożenie wody oraz budowę  magistrali wodnej przy wykorzystaniu węży tłocznych na odległość  blisko1000m.

 W ćwiczeniach udział brały łącznie 22 zastępy z JRG PSP oraz OSP z terenu całego powiatu. Oprócz tego do działań zadysponowano samolot gaśniczy Dromader M18 z LBL – Michałków, który dokonał dwóch zrzutów wody na front pożaru. Podczas ćwiczeń wykorzystano elektroniczny systemu nadzoru nad zastępami pracującymi w działaniach w postaci lokalizacji GPS w aplikacji SIRON. Możliwość sprawdzenia pozycji poszczególnych zastępów w znacznym stopniu usprawniło proces podejmowania decyzji przez Kierującego Działaniem Ratowniczym. Sprawdzenia tego rozwiązania było możliwe dzięki uprzejmości Wielkopolskiej Grupy Poszukiwawczo Ratowniczej – która jest autorem w/w aplikacji. Główne elementy, które przećwiczono:

 - sprawdzenie gotowości operacyjnej pojazdów oraz strażaków wraz z wyposażeniem w poszczególnych Ochotniczych Strażach Pożarnych,

- sprawdzenie znajomości obowiązujących procedur oraz zasad alarmowania,

- sprawdzenie znajomości metodyki postępowania podczas organizacji łączności na potrzeby działań ratowniczo w szczególności przy zdarzeniach z udziałem kilkudziesięciu zastępów,

  - ugruntowanie wiedzy z zakresu budowy magistrali wodnej na potrzeby działań gaśniczych,

- sprawdzenie praktycznej możliwości w zakresie prowadzenia działań z udziałem statków powietrznych w szczególności samolotów gaśniczych,

- sprawdzenie możliwości realizacji działań operacyjnych w terenie leśnym,

- sprawdzenie skuteczności współpracy na poziomach SKKW - SKKP- Lasy Państwowe oraz innych komórek organizacyjnych ,

Przetestowano 3 warianty rozbioru wody. Jeden w czasie budowy magistrali tylko na bazie dowożenia, a po wykonaniu magistrali wodnej i zapewnieniu ciągłego dostarczania poprzez dowożenie wody dodatkowe 2 warianty:

  1. WARIANT 1.
    6 stanowisk gaśniczych na bazie prądownic typu Turbo o wydajnościach od 200 l/min do 400 l/min) przy ciśnieniu od 4 do 8 bar. Wydajność na stanowiskach gaśniczych ok Qd = ok. 1500 do 2000 dm3/min. Wariant około 45 minut.
  2. WARIANT 2.
    7 stanowisk gaśniczych (6 prądownic typu Turbo o wydajnościach od 200 l/min do 400 l/min) przy 8 bar ciśnienia początkowego oraz działko wolnostojące o wydajności do 950 l/min. Wydajność na stanowiskach gaśniczych ok Qd = ok. 3000 dm3/min. Wariant ten testowano przez 30 minut. 
  3. WARIANT 3.
    7 stanowisk gaśniczych z pkt. 2 oraz dodatkowo 1 stanowisko gaśnicze na bazie działka wodno-pianowego DWP - 16 z auta GCBA 6/39, które dokonywało rozbioru - co dało całkowitą wydajność na poziomie ok Qd=4500 dm3/min. Wariant testowano przez 15 minut.

Główne wnioski z ćwiczeń to przede wszystkim:

- pojazd typu Quad do tego typu zdarzeń jest praktycznie niezbędny,

- zastosowania „RIT”u – a dokładniej pozostawienie na miejscu rozbioru wody pojazdu o podobnych parametrach autopompy. W razie awarii lub innych sytuacji np. zapchania smoka ssawnego i/lub sitka na autopompie poprzez drobne elementy zassane z zbiorników/cieków naturalnych. Należy dokonywać częstego dozoru linii ssawnych przy autopompach. Na punktach czerpania wody, w miejscu podbijania ciśnienia na magistrali oraz w miejscu rozbioru wody. Zanieczyszczenia mogą powodować spadek sprawności pracy pompy np. poprzez wpadanie w zjawisko kawitacji – co może powodować spadek ciśnienia na linii gaśniczej i brak możliwości uzyskania nominalnej wydajności oraz jakości prądu gaśniczego.

- należy zwrócić uwagę na ukształtowanie terenu, a w szczególności na umiejscowienia pojazdów, które będą podbijać ciśnienie na magistrali. Pojazdy o niższych parametrach autopompy mogą mieć problem z podaniem wody jeśli różnica wysokości terenu będzie znaczna, co może również skutkować wzrostem temperatury wody. Należy rozważyć ustawienie pojazdu o wyższych parametrach autopompy.

- aplikacja wspomagające – w przypadku ćwiczeń LAS 2023 wykorzystano aplikację SIRON – w której po utworzeniu tokenu – wprowadzono wszystkie zastępu, biorące udział w dowożeniu wody do miejsca pożaru. Ułatwiło to w znacznym stopniu podejmowanie decyzyjni KDR-a na miejscu zdarzenia np. poprzez zmniejszenia wydatku na autopompie przeznaczonej do rozbioru wody. Długość pętli wynosiła około 6,5 km.   

- dobre rozpoznanie obszarów leśnych w kontekście dojazdu do miejsca pożaru – przy współpracy z Leśniczym – pozwoliło wypracować optymalny wariant dowożenia – tak aby uniknąć konieczności mijania się pojazdów pożarniczych na drogach dojazdowych co w znacznym stopniu wydłuża czas dojazdu.

Przedmiotowe ćwiczenia dostarczyły wiele przydatnych spostrzeżeń i konstruktywnych wniosków dla osób biorących czynny udział  jak i osób nadzorujących ich przebieg.

Po ćwiczeniach dokonano podsumowania w którym udział wzięli D-ca JRG Kępno – st. kpt. GRZESIAK Mateusz, Z-ca D-cy JRG – kpt. DRAB Maciej, Komendant Gminny OSP – dh ŁUKIANOWSKI Bolesław, Komendant Straży Leśnej – Waldemar Kowalski oraz przedstawiciel WGPR – BURZIWODA Maciej, a same ćwiczenia nadzorował Zastępca Komendanta Powiatowego PSP w Kępnie mł. bryg. KUCHARZAK Jarosław

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}