W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Komunikat Prokuratury Rejonowej w Rypinie

03.12.2021

Baner ważny komunikat. W tle młotek

Komunikat prasowy

    W dniu 13 października 2021 r.  Prokuratura Rejonowa w Rypinie skierowała do Sądu Rejonowego w Rypinie akt oskarżenia przeciwko oskarżonemu o przestępstwo z art. 183§1 kk i art. 164§1 kk w zw. z art. 163§1 pkt 1 i 3 kk w zw. z art. 11§2 kk. 
    Oskarżonemu zarzucono, że w latach 2009-2019 działając wbrew obowiązującym przepisom wskazanym w szeregu ustaw, tj.  ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. – Prawo ochrony środowiska, ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach, ustawy z dnia 11 stycznia 2001 r, o substancjach i preparatach chemicznych, ustawy z dnia 20 stycznia 2005 r. o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,  a także Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 13 maja 2004 r. w sprawie warunków, w których uznaje się, że odpady są niebezpieczne, Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 grudnia 2003 r. w sprawie substancji stwarzających szczególne zagrożenie dla środowiska, Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 13 listopada 2007 r. w sprawie karty charakterystyki, Rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 28 września 2005 r. w sprawie wykazu substancji niebezpiecznych wraz z ich klasyfikacją i oznakowaniem, Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej, budynków, innych obiektów budowlanych i terenów, Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 09 września 2002 r. w sprawie standardów jakości gleby oraz standardów jakości ziemi, Rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 18 listopada 2014 r. w sprawie warunków, jakie należy spełnić przy wprowadzaniu ścieków do wód lub ziemi oraz w sprawie substancji szczególnie szkodliwych dla środowiska wodnego a także w sposób niezgodny  z warunkami określonymi w decyzji Starosty Rypińskiego z dnia 27 lutego 2015 r. wydanej w przedmiocie zezwolenia na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów – składował odpady niebezpieczne charakteryzujące się właściwościami toksycznymi, szkodliwymi, żrącymi, drażniącymi, rakotwórczymi, działającymi na rozrodczość, skutkującymi zaburzeniami w zakresie gospodarki hormonalnej człowieka, mutagennymi trwałymi i zdolnymi do bioakumulacji i ekotoksyczności, zawierające związki chemiczne w postaci 2-propenoic acid,2-methyl-9 hydroethaxy etyl-ester, Phenyl-batanedioic acid, Diethylenoglycol, tricyclo 4,2,11 92,5 Dec 7 en-9ol, 9 Bromotricyclol 5.2.10,2,6-3 ene, Dicyclopentadien, Citronelly, Butane 2,2- Dimethyl, 1H Tetrazol-5-amine Sulforus acid, 2 ethylhexyl ester, Hexanal 5,5,dimethyl, Nonane 3,7 dimethyl, Pentane 2,2,3,4-tetramethyl, 2,2 dimethyl-3 heptanone, Undecane 3,8, dimethyl, Oxalic acid, allyl pantadecyl ester, 4 Acetylanisole, 3 Methaxyacetylophenone, w ten sposób że odpady te były przechowywane w 32 beczkach metalowych o pojemności 200 litrów, 3 baniakach plastikowych o pojemności 25 kg, metalowej puszce o pojemności 20 litrów, 4 mauzerach o pojemności 1000 litrów, 3 plastikowych beczkach o pojemności 25 litrów, łącznie 75 sztukach paletopojemników o pojemności 1000 litrów, 65 sztukach paletopojemników ustawionych piętrowo, 5 beczkach o pojemności 100 litrów, 20 szt. opakowań po farbach, 2 beczkach owiniętych folią, 1 beczce o pojemności 150 litrów, 75 sztukach plastikowych wiaderek, 2 mauzerach (przy czym jeden z napisem w brzmieniu substancja łatwopalna działająca drażniąco na oczy, skórę, mogąc powodować podrażnienia dróg oddechowych, zaś drugi oznaczony symbolem UN 1860 z zawartością żywicy w roztworze o działaniu drażniącym w oczy, skórę, podrażniającym również drogi oddechowe), w 6 metalowych wiaderkach oraz w 4 szt. hoboków o pojemności 200 litrów, w łącznie 23 beczkach o pojemności 50 litrów i 200 litrów, 3 metalowych pojemnikach. Pojemniki te nie były przechowywane w sposób zapewniający wychwycenie ewentualnych wycieków a jednocześnie były skorodowane, nieszczelne i wykonane z materiałów nieodpornych na składniki chemiczne odpadów, czego konsekwencją były wycieki tych substancji, przedostających się do gruntu i ulatnianie gazowych substancji toksycznych do powietrza. Substancje chemiczne zgromadzone w w/w pojemnikach przechowywano bez segregacji i selekcji ze względu na skład chemiczny, powierzchnię magazynową, rodzaj opakowań, bez właściwego oznakowania ich kodem odpadu. Powyższe postępowanie mogło zagrozić życiu i zdrowiu ludzi oraz mogło spowodować istotne obniżenie jakości wody i powietrza oraz powierzchni ziemi.  
    Oskarżony przechowując w/w odpady o właściwościach pożarowo niebezpiecznych, łatwopalnych i wybuchowych naruszył jednocześnie przepisy Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003 r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów oraz Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, powodując gromadzenie się par substancji chemicznych  zarówno w pomieszczeniach garażowo – gospodarczych jak i na dworze przy pryzmach ze zgromadzonymi odpadami, co po rozszczelnieniu się opakowań mogło doprowadzić do wymieszania substancji chemicznych, przy czym zgromadzone pary, gazy i aerozole zawierające mieszaninę palnych wybuchowych substancji chemicznych mogłyby ulec zapłonowi poprzez wyładowaną iskrę elektryczną z ubrania człowieka, jak również w wyniku użycia otwartego ognia lub palenia tytoniu czy też podpalenia, co doprowadziłoby do uwolnienia do atmosfery związków toksycznych w postaci chlorowodoru, chloru, fosgenu, fluoru oraz wielu innych tworzących chmurę i spowodowało konieczność natychmiastowej ewakuacji ludzi i zwierząt przebywających na dużej powierzchni terenu. 
Powyższe zachowanie sprowadziło bezpośrednie niebezpieczeństwo pożaru oraz eksplozji materiałów łatwopalnych, rozprzestrzenienia się substancji trujących , duszących lub parzących. 
W toku postępowania przygotowawczego sprawca nie przyznał się popełnienia zarzucanego przestępstwa. 

Prokurator Okręgowy
Justyna Plechowska

{"register":{"columns":[]}}