W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja o wyborach do Sejmu RP i Senatu RP w dn. 15 października 2023 r.

30.08.2023

Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej wyznaczył na dzień 15 października 2023 r. wybory do Sejmu i Senatu.

Informacja o wyborach
  • Wyborcy przebywający za granicą i posiadający ważne polskie paszporty, a na obszarze państw członkowskich Unii Europejskiej oraz państw, na terytorium których można wjechać na podstawie dowodu - ważne polskie dowody osobiste, będą mogli zagłosować w obwodach głosowania utworzonych za granicą.
  • Głosowanie będzie odbywało się osobiście, w siedzibie obwodowej komisji wyborczej.
  • Lista obwodów, w których będzie można głosować za granicą zostanie ogłoszona w drodze rozporządzenia Ministra Spraw Zagranicznych, które zgodnie z kalendarzem wyborczym będącym załącznikiem do postanowienia Prezydenta RP o zarządzeniu wyborów, nastąpi najpóźniej do dnia 25 września 2023 r.
  • Obwieszczenia o adresach siedzib obwodowych komisji wyborczych w poszczególnych okręgach konsularnych będą też dokonywane przez konsulów.
  • Po utworzeniu obwodów głosowania za granicą właściwi terytorialnie konsulowie rozpoczną sporządzanie spisów wyborców w poszczególnych obwodach głosowania. Oznacza to, iż wyborcy od tego momentu będą mogli zgłaszać się do ujęcia w spisie wyborców.
  • Stosowne informacje w tym zakresie publikowane będą na stronie internetowej placówki oraz przekazywane za pośrednictwem mediów społecznościowych w możliwie najszybszym terminie, warunkowanym kalendarzem wyborczym.

 

Po utworzeniu obwodów głosowania za granicą właściwi terytorialnie konsulowie rozpoczną sporządzanie spisów wyborców w poszczególnych obwodach głosowania. Oznacza to, że wyborcy od tego momentu będą mogli zgłaszać się do ujęcia w spisie wyborców. Ujęcie wyborcy w spisie wyborców sporządzanym przez konsula następuje na podstawie wniosku wyborcy, wniesionego do 5. dnia przed dniem wyborów, tj. do 10 października 2023 r. 

Wniosek wyborca będzie mógł złożyć:

  1. przez dedykowaną usługę elektroniczną e-Wybory lub
  2. na piśmie utrwalonym w postaci papierowej, opatrzonym własnoręcznym podpisem (czyli osobiście w urzędzie konsularnym, albo listownie) lub
  3. na adres poczty elektronicznej konsula, jako odwzorowanie cyfrowe wniosku opatrzonego własnoręcznym podpisem (czyli email do Konsula RP w Lizbonie - lizbona.konsul@msz.gov.pl -  z załączonym skanem lub zdjęciem pisemnego wniosku opatrzonego własnoręcznym podpisem).

Wniosek wyborcy o ujęcie w spisie będzie musiał zawierać:

  1. nazwisko,
  2. imię (imiona),
  3. numer ewidencyjny PESEL,
  4. numer ważnego polskiego paszportu albo dowodu osobistego,
  5. adres pobytu wyborcy za granicą,
  6. dane kontaktowe w zakresie adresu poczty elektronicznej i/lub numeru telefonu komórkowego. 

 

W obwodach za granicą, poza wyborcami ujętymi na wniosek w spisie wyborców sporządzanym przez właściwego terytorialnie konsula, będą mogli zagłosować także wyborcy, którzy w dniu wyborów okażą zaświadczenia o prawie do głosowania.

Wszelkie informacje ważne dla wyborców za granicą będą sukcesywnie publikowane. Szczegółowe informacje można uzyskać także na stronie Państwowej Komisji Wyborczej.

Wszelkie informacje dot. wyborów i referendum rozpisanych na 15 października 2023 r. publikowane będą na bieżąco w zakładce Wybory i Referendum 2023 na stronie internetowej Ambasady.

{"register":{"columns":[]}}