W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informacja Prokuratury Krajowej w sprawie dzisiejszego stanowiska Ministerstwa Sprawiedliwości dotyczącego postanowienia tymczasowego wydanego przez Trybunał Konstytucyjny

23.01.2024

PK

W związku z dzisiejszą (23.01.2024 r.) publikacją stanowiska Ministerstwa Sprawiedliwości dotyczącego postanowienia wydanego przez Trybunał Konstytucyjny, Prokuratura Krajowa informuje, że obszerną argumentację wynikającą z przepisów prawa, dotyczącą próby bezprawnego pozbawienia funkcji Prokuratora Krajowego i obsadzenia tej funkcji w trybie nieznanym ustawie przedstawiła w informacji dostępnej pod poniższym linkiem. Stanowisko jest aktualne.

Stanowisko Zastępców Prokuratora Generalnego dotyczące próby bezprawnego pozbawienia funkcji Prokuratora Krajowego i obsadzenia tej funkcji w trybie nieznanym ustawie

Opublikowany dziś (23.01.2024 r.) przez Ministerstwo Sprawiedliwości komunikat kwestionujący skuteczność postanowienia tymczasowego Trybunału Konstytucyjnego z 15 stycznia 2024 r. nakazującego wszystkim organom władzy publicznej powstrzymywanie się od jakichkolwiek działań uniemożliwiających wykonywanie przez Dariusza Barskiego uprawnień, zadań i kompetencji Prokuratora Krajowego,  należy oceniać jako kolejną próbę derogowania z systemu prawnego przepisów prawa oraz decyzji wydanych na ich podstawie za pomocą opinii prawnych.

Podkreślić należy, że nie może być kwestionowane uprawnienie Trybunału Konstytucyjnego do  wydania – w oparciu o przepis art. 79 ust. 1 ustawy o organizacji i trybie postepowania przed Trybunałem Konstytucyjnym – postanowienia tymczasowego w postępowaniu zainicjowanym skargą konstytucyjną. Ocena konieczności wydania takiego rozstrzygnięcia i jego zakresu oraz etap postępowania, na którym może ono zostać wydane, pozostaje w sferze kompetencji Trybunału, który ma swobodę w określeniu środków które należy zastosować w celu czasowego zawieszania lub wstrzymania skutków zastosowania niekonstytucyjnego przepisu wobec wnoszącego skargę. Jednocześnie, powołana ustawa nie przewiduje żadnych środków odwoławczych lub innych środków prawnych, które dałyby możliwość uchylenia się od wykonania postanowienia TK, a tym bardziej uznania go za „orzeczenie nieistniejące”. Obowiązkiem Ministra Sprawiedliwości Prokuratora Generalnego jest więc powstrzymanie się od wszelkich działań, które zmierzałyby do pozbawienia skuteczności postanowienia Trybunału Konstytucyjnego z dnia 15 stycznia 2024 r., niezależnie od tego, jakie są poglądy Prokuratora Generalnego co do zasadności skargi konstytucyjnej wniesionej przez Prokuratora Krajowego Dariusza Barskiego.

Uzupełniająco dodać należy, iż Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej skierował do Trybunału Konstytucyjnego wniosek o rozstrzygnięcie sporu kompetencyjnego pomiędzy Prezydentem Rzeczypospolitej Polskiej a Prezesem Rady Ministrów oraz Prokuratorem Generalnym wobec wykreowania przez Prokuratora Generalnego, wbrew przepisom prawa stanowiska mającego pozwolić na usunięcie z urzędu I Zastępcy Prokuratora Generalnego Prokuratora Krajowego z pominięciem pisemnej zgody Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, wbrew jednoznacznemu brzmieniu art. 14 par 1 ustawy Prawo o prokuraturze. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o organizacji i trybie postępowania przed Trybunałem Konstytucyjnym, wszczęcie postępowania przed Trybunałem powoduje zawieszenie postępowań przed organami, które prowadzą spór kompetencyjny.

Na marginesie, Prokuratura Krajowa zwraca uwagę, że pismo Prokuratora Generalnego Adama Bodnara z 12 stycznia 2024 r. zawierające informację o przejściu prokuratora Dariusza Barskiego w stan spoczynku, nie zostało w żaden sposób zdefiniowane, w szczególności nie było ani decyzją, ani postanowieniem. Nie zawierało również informacji co do ewentualnych środków odwoławczych.

Dział Prasowy
Prokuratura Krajowa

{"register":{"columns":[]}}