W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zrealizowaliśmy projekt "Od Marii Szymanowskiej do Marii Dziewulskiej. Kobieca historia polskiej muzyki klasycznej XIX i XX w."

18.02.3021

Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Słupsku znalazła się w gronie 30 instytucji z całej Polski, które otrzymały grant od Fundacji BGK na promowanie wiedzy o wybitnych, ale mniej znanych Polakach.

Grafika przedstawia portrety ośmiu kompozytorek polskich działających na przełomie XIX i XX wieku.

Projekt, który koncentruje się na muzyce polskich kompozytorek XIX i XX wieku, potrwa od września do połowy grudnia i będzie zwieńczony koncertem uczniów w filharmonii i nagraniem płyty. 

Na realizację przedsięwzięcia nasza placówka uzyskała całość wnioskowanej kwoty – 14 500 zł. W ramach projektu planowane jest zorganizowanie dwóch wykładów eksperckich (m.in. z prof. UAM Ryszardem Danielem Goliankiem), cyklu warsztatów tematycznych, lekcji pokazowych dla uczniów klasy skrzypiec i fortepianu, wystawy „Kobieca strona polskiej muzyki” w budynku szkoły, wieńczącego projekt koncertu uczniów w sali słupskiej filharmonii oraz sesji nagraniowej w Słupskim Ośrodku Kultury w celu zarejestrowania w postaci okolicznościowej płyty CD repertuaru utworów polskich kompozytorek, przygotowywanego przez uczniów.

Uczniowie i melomani biorący udział w przedsięwzięciu będą mieli okazję odkrywać twórczość czterech kompozytorek XIX wieku (Maria Szymanowska, Tekla Bądarzewska, Ludmiła Jeske-Choińska, Filipina Brzezińska) oraz czterech kompozytorek XX wieku (Janina Garścia, Grażyna Bacewicz, Irena Garztecka, Maria Dziewulska), których kompozycje podbijały salony muzyczne w przeszłości, a nawet są popularne do dziś za granicą.

Celem projektu jest rozpowszechnianie wśród uczniów szkoły muzycznej i lokalnej społeczności wiedzy o życiu i twórczości wybitnych, ale często nie ujmowanych w repertuarze muzycznym polskich kompozytorek. Poprzez atrakcyjne działania angażujące młodzież chcielibyśmy podjąć próbę uzupełnienia narodowego kanonu muzycznego o utwory uznanych artystek, które w książkach do historii muzyki i w obecnie obowiązującym programie nauczania są nieopisane lub traktowane marginalnie. Dla wielu słupskich uczniów i melomanów może to być pierwsze zetknięcie się z dziełami, które rzadko są grane na koncertach i festiwalach. Poprzez nas projekt chcielibyśmy przełamać ten schemat – mówi Mateusz Marecki, jeden z koordynatorów projektu.

Mamy nadzieję, że nasze działania zwrócą uwagę uczniów, ale też historyków, muzykologów, kulturoznawców, muzyków słupskiej filharmonii i lokalnych mediów, na potrzebę poszerzania narodowego kanonu muzycznego o utwory kompozytorek polskich XIX i XX wieku, po to, by osoby aktywnie uczestniczące w życiu kulturalnym miasta miały okazję skonfrontować się z mało znaną wrażliwością i wyobraźnią muzyczną.

Siłą projektu jest nacisk interaktywność, komunikację multimedialną (słowo, obraz, dźwięk), współpracę międzypokoleniową oraz różnorodność planowanych wydarzeń. Nie jest to przedsięwzięcie nastawione wyłącznie na jednokierunkowy przekaz wiedzy przez dorosłych ekspertów; przeciwnie – zakłada ono aktywne uczestnictwo uczniów szkoły muzycznej w wieku 10-18 lat, którzy poprzez zaangażowanie w organizację koncertu, sesji nagraniowej, współtworzenie wystaw oraz materiałów promocyjnych sami staną się ambasadorami muzyki polskich kompozytorek. Mamy nadzieję, że ich aktywne uczestnictwo w projekcie doprowadzi do rozbudzenia ich ciekawości w stosunku do kwestii tożsamości narodowej, bo pokaże, że historia i przeszłość mogą być polem nowych i ekscytujących odkryć.

tekst:Mateusz Marecki

Projekt dofinansowany przez Fundację BGK w programie Dzieci Kapitana Nemo 2021

 

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}