Do zadań Stanowiska Pracy ds. Nadzoru Higieny Dzieci i Młodzieży w szczególności należy:
kontrolę przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne w szczególności dotyczące:
higieny procesów nauczania i wychowania,
higieny wypoczynku i rekreacji,
higieny pomieszczeń i wymagań w stosunku do sprzętu używanego w szkołach i innych placówkach oświatowo-wychowawczych, szkołach wyższych oraz ośrodkach wypoczynku,
realizacji wymogów w kontrolowanych warsztatach szkolnych praktycznej nauki zawodu,
realizacji wymogów w zakresie stosowania niebezpiecznych substancji i preparatów chemicznych w pracowniach, klaso-pracowniach, laboratoriach i warsztatach szkolnych,
warunków zdrowotnych w pracowniach komputerowych w szkołach,
rozkładu zajęć lekcyjnych;
ocenę opieki medycznej w szkołach;
przygotowanie szkół do nowego roku szkolnego;
udział w kwalifikowaniu placówek na wypoczynek dzieci i młodzieży;
współudział z innymi komórkami organizacyjnymi stacji w dopuszczaniu do użytku obiektów przeznaczonych na placówki nauczania i wychowania oraz obiektów szkół wyższych;
prowadzenie ewidencji nadzorowanych placówek nauczania i wychowania oraz obiektów szkół wyższych;
prowadzenie postępowania w celu poprawy stwierdzonego niewłaściwego stanu sanitarno – technicznego;
realizację współpracy z komórkami organizacyjnymi stacji oraz instytucjami nadzorującymi placówki oświatowo- wychowawcze oraz rekreacji i wypoczynku dzieci i młodzieży;
realizacja zadań wynikających z prac problemowych koordynowanych przez GIS;
prowadzenie działań doraźnych na podstawie wytycznych państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego.