Sekcja Higieny Pracy
- Do zadań Sekcji Higieny Pracy należy w szczególności:
- sprawowanie nadzoru nad warunkami higieny pracy w zakładach pracy;
- kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczno-sanitarne
i zdrowotne dotyczące:- warunków środowiska pracy, a zwłaszcza zapobiegania powstawaniu chorób zawodowych;
- nadzór nad przestrzeganiem przez producentów, importerów, osoby wprowadzające do obrotu, stosujące lub eksportujące substancje, mieszaniny chemiczne lub wyroby, obowiązków wynikających z przepisów odrębnych,
w szczególności dotyczących substancji chemicznych i ich mieszanin według właściwych rozporządzeń Wspólnoty Europejskiej; - nadzór nad przestrzeganiem przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory narkotyków kategorii 2 i 3, obowiązków wynikających z ustawy
o przeciwdziałaniu narkomanii; - przestrzegania przepisów dotyczących udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych i substancji czynnych, detergentów oraz ich stosowania
w działalności zawodowej; - nadzór nad przestrzeganiem zakazu wprowadzania do obrotu środków zastępczych zgodnie z obowiązkami wynikającymi z odrębnych przepisów,
w szczególności o przeciwdziałaniu narkomanii; - nadzór nad wytwarzaniem, przetwarzaniem, przerabianiem, przywozem, wywozem, wewnątrzwspólnotową dostawą lub wewnątrzwspólnotowym nabyciem oraz wprowadzaniem do obrotu nowej substancji psychoaktywnej;
- prowadzenie postępowania administracyjnego w sprawach chorób zawodowych oraz opracowywanie decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej.
- Do zadań pracowników Sekcji Higieny Pracy należy w szczególności:
- wykonywanie czynności kontrolnych w zakładach pracy według działów PKD
ze szczególnym uwzględnieniem zakładów pracy, w których występują czynniki szkodliwe lub uciążliwe dla zdrowia w tym typowanie stanowisk do badań
i pomiarów, z określeniem ich rodzaju i zakresu; - bieżąca ocena narażenia zawodowego na czynniki szkodliwe i uciążliwe dla zdrowia w tym narażenie pracowników na działanie czynników rakotwórczych/mutagennych;
- kontrola nad przestrzeganiem przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory narkotyków kategorii 2 i 3, obowiązków wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii;
- kontrola nad przestrzeganiem przepisów dotyczących udostępniania na rynku
i stosowania produktów biobójczych i substancji czynnych, detergentów oraz ich stosowania w działalności zawodowej; - przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie czynności w ramach postępowania administracyjnego w zakresie właściwości merytorycznej Stanowiska,
w tym w sprawach chorób zawodowych; - prowadzenie postępowania wyjaśniającego w sprawach chorób zawodowych oraz opracowywanie decyzji o stwierdzeniu choroby zawodowej lub braku podstaw
do stwierdzenia choroby zawodowej; - prowadzenie kontroli i postępowań wyjaśniających w zakresie przestrzegania przepisów zakazu wytwarzania i wprowadzania do obrotu środków zastępczych oraz zatruć tymi środkami zastępczymi lub nowymi substancjami psychoaktywnymi zgodnie z obowiązkami wynikającymi z odrębnych przepisów, w szczególności o przeciwdziałaniu narkomanii;
- kontrola dotycząca oceny realizacji wymogów w zakresie wytwarzania, przetwarzania, przerabiania, przywozu, wywozu, wewnątrzwspólnotowej dostawy lub wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz wprowadzania do obrotu nowej substancji psychoaktywnej;
- wykonywanie czynności w postępowaniu egzekucyjnym w administracji;
- opracowywanie analiz i ocen stanu higieniczno-sanitarnego z zakresu jego działania;
- prowadzenie spraw związanych ze statystyką publiczną;
- współpraca z Wojewódzkim Ośrodkiem Medycyny Pracy i podmiotami leczniczymi sprawującymi opiekę profilaktyczną nad pracownikami, Państwową Inspekcją Pracy i Powiatową Komendą Policji.
- wykonywanie czynności kontrolnych w zakładach pracy według działów PKD