W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Sekcja Nadzoru P/Epidemicznego

Sekcja Nadzoru P/Epidemicznego - kompetencje.

  1. Do zadań Sekcji Nadzoru P/Epidemicznego należy w szczególności:
    1. sprawowanie nadzoru nad warunkami higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać sprzęt oraz pomieszczenia, w których udzielane są świadczenia zdrowotne
      w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się zakażeń i chorób zakaźnych;
    2. prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska poprzez sprawowanie bieżącego nadzoru epidemiologicznego;
    3. dokonywanie okresowych ocen i analiz sytuacji epidemiologicznej w powiecie, propagowanie działań dotyczących możliwości uzyskania poprawy w tym zakresie;
    4. sprawowanie nadzoru nad wykonawstwem szczepień ochronnych;
    5. udzielanie poradnictwa w zakresie opracowywania procedur dotyczących zapobiegania rozprzestrzenianiu się zakażeń i chorób zakaźnych, postępowania
      w przypadku wystąpienia chorób wysoce zakaźnych;
    6. podejmowanie natychmiastowych działań przeciwepidemicznych w przypadku wystąpienia chorób wysoce zakaźnych i szczególnie niebezpiecznych (w tym bioterroryzmu).
  2. Do zadań pracowników Sekcji Nadzoru P/Epidemicznego należy w szczególności:
    1. wykonywanie czynności kontrolnych we wszystkich obiektach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne;
    2. nadzór sanitarny w zakresie stanu higieniczno – sanitarnego oraz technicznego pomieszczeń w podmiotach wykonujących działalność leczniczą oraz dokumentacji związanej z zapobieganiem rozprzestrzeniania się zakażeń i chorób zakaźnych;
    3. przeprowadzania kontroli podmiotów wykonujących szczepienia ochronne w zakresie wykonawstwa szczepień ochronnych oraz gospodarki preparatami szczepionkowymi;
    4. rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie stanu higieniczno – sanitarnego obiektów;
    5. sporządzanie rocznego zapotrzebowania na preparaty szczepionkowe dla powiatu
      w oparciu o zamówienia z punktów szczepień, łącznie z ich weryfikacją;
    6. prowadzenie dokumentacji przychodu i rozchodu szczepionek, wydawanie szczepionek do punktów szczepień w oparciu o złożone zapotrzebowania roczne
      z podziałem na kwartały z wykorzystaniem elektronicznego programu dystrybucji szczepionek;
    7. nadzór nad zapewnieniem prawidłowych warunków przechowywania i transportu szczepionek zgodnie z wymogami Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej, kontrola warunków przechowywania preparatów szczepionkowych w magazynie PSSE oraz w punktach szczepień;
    8. sporządzanie kwartalnych sprawozdań z zużycia szczepionek oraz realizacji szczepień, polegające na weryfikacji sprawozdań składanych przez punkty szczepień, wykonywanie półrocznej i rocznej inwentaryzacji szczepionek;
    9. prowadzenie rejestru niepożądanych odczynów poszczepiennych;
    10. prowadzenie czynnego nadzoru nad występowaniem ostrych porażeń wiotkich oraz podejrzeń występowania zachorowań przebiegających z porażeniami wiotkimi
      u dzieci;
    11. prowadzenie postepowań egzekucyjnych wobec osób uchylających się
      od obowiązku szczepień ochronnych na podstawie zgłoszeń przesłanych z punktów szczepień;
    12. rejestrowanie i analizowanie zdarzeń dotyczących zagrożeń epidemiologicznych (w tym bioterroryzm);
    13. prowadzenie rejestrów zachorowań, podejrzeń zachorowań, zgonów z powodu zakażenia lub choroby zakaźnej, dodatnich wyników laboratoryjnych, nosicieli biologicznych czynników chorobotwórczych;
    14. prowadzenie elektronicznych systemów dotyczących chorób zakaźnych;
    15. prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych, sporządzanie wywiadów i opracowywanie ognisk chorób zakaźnych, zatruć pokarmowych i wybranych zatruć chemicznych;
    16. dokonywanie okresowych ocen i analiz dotyczących chorób zakaźnych, pasożytniczych i zatruć oraz stanu sanitarnego nadzorowanych obiektów – przekazywanie wniosków i zaleceń do zainteresowanych placówek i organów;
    17. prowadzenie nadzoru nad ozdrowieńcami i nosicielami chorób zakaźnych oraz osobami ze styczności z tymi chorymi w zakresie ustalonym w przepisach o zwalczaniu chorób zakaźnych i zakażeń;
    18. prowadzenie statystyki epidemiologicznej;
    19. pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wynikających z prowadzonego nadzoru p/epidemicznego;
    20. przyjmowanie materiału od osób wykonujących badania w kierunku obecności pałeczek Salmonella, Shigella oraz testów biologicznej kontroli skuteczności procesów sterylizacji;
    21. przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie czynności w ramach postępowania administracyjnego;
    22. współpraca z zespołem ds. zwalczania zakażeń szpitalnych, władzami samorządowymi, Powiatowym Lekarzem Weterynarii.
{"register":{"columns":[]}}