Do zadań Sekcji Nadzoru P/Epidemicznego należy w szczególności:
sprawowanie nadzoru nad warunkami higieniczno-sanitarnymi, jakie powinien spełniać sprzęt oraz pomieszczenia, w których udzielane są świadczenia zdrowotne
w celu zapobiegania rozprzestrzeniania się zakażeń i chorób zakaźnych;
prowadzenie działalności zapobiegawczej i przeciwepidemicznej w zakresie chorób zakaźnych i innych chorób powodowanych warunkami środowiska poprzez sprawowanie bieżącego nadzoru epidemiologicznego;
dokonywanie okresowych ocen i analiz sytuacji epidemiologicznej w powiecie, propagowanie działań dotyczących możliwości uzyskania poprawy w tym zakresie;
sprawowanie nadzoru nad wykonawstwem szczepień ochronnych;
udzielanie poradnictwa w zakresie opracowywania procedur dotyczących zapobiegania rozprzestrzenianiu się zakażeń i chorób zakaźnych, postępowania
w przypadku wystąpienia chorób wysoce zakaźnych;
podejmowanie natychmiastowych działań przeciwepidemicznych w przypadku wystąpienia chorób wysoce zakaźnych i szczególnie niebezpiecznych (w tym bioterroryzmu).
Do zadań pracowników Sekcji Nadzoru P/Epidemicznego należy w szczególności:
wykonywanie czynności kontrolnych we wszystkich obiektach, w których udzielane są świadczenia zdrowotne;
nadzór sanitarny w zakresie stanu higieniczno – sanitarnego oraz technicznego pomieszczeń w podmiotach wykonujących działalność leczniczą oraz dokumentacji związanej z zapobieganiem rozprzestrzeniania się zakażeń i chorób zakaźnych;
przeprowadzania kontroli podmiotów wykonujących szczepienia ochronne w zakresie wykonawstwa szczepień ochronnych oraz gospodarki preparatami szczepionkowymi;
rozpatrywanie skarg i wniosków w zakresie stanu higieniczno – sanitarnego obiektów;
sporządzanie rocznego zapotrzebowania na preparaty szczepionkowe dla powiatu
w oparciu o zamówienia z punktów szczepień, łącznie z ich weryfikacją;
prowadzenie dokumentacji przychodu i rozchodu szczepionek, wydawanie szczepionek do punktów szczepień w oparciu o złożone zapotrzebowania roczne
z podziałem na kwartały z wykorzystaniem elektronicznego programu dystrybucji szczepionek;
nadzór nad zapewnieniem prawidłowych warunków przechowywania i transportu szczepionek zgodnie z wymogami Dobrej Praktyki Dystrybucyjnej, kontrola warunków przechowywania preparatów szczepionkowych w magazynie PSSE oraz w punktach szczepień;
sporządzanie kwartalnych sprawozdań z zużycia szczepionek oraz realizacji szczepień, polegające na weryfikacji sprawozdań składanych przez punkty szczepień, wykonywanie półrocznej i rocznej inwentaryzacji szczepionek;
prowadzenie rejestru niepożądanych odczynów poszczepiennych;
prowadzenie czynnego nadzoru nad występowaniem ostrych porażeń wiotkich oraz podejrzeń występowania zachorowań przebiegających z porażeniami wiotkimi
u dzieci;
prowadzenie postepowań egzekucyjnych wobec osób uchylających się
od obowiązku szczepień ochronnych na podstawie zgłoszeń przesłanych z punktów szczepień;
rejestrowanie i analizowanie zdarzeń dotyczących zagrożeń epidemiologicznych (w tym bioterroryzm);
prowadzenie rejestrów zachorowań, podejrzeń zachorowań, zgonów z powodu zakażenia lub choroby zakaźnej, dodatnich wyników laboratoryjnych, nosicieli biologicznych czynników chorobotwórczych;
prowadzenie elektronicznych systemów dotyczących chorób zakaźnych;
prowadzenie dochodzeń epidemiologicznych, sporządzanie wywiadów i opracowywanie ognisk chorób zakaźnych, zatruć pokarmowych i wybranych zatruć chemicznych;
dokonywanie okresowych ocen i analiz dotyczących chorób zakaźnych, pasożytniczych i zatruć oraz stanu sanitarnego nadzorowanych obiektów – przekazywanie wniosków i zaleceń do zainteresowanych placówek i organów;
prowadzenie nadzoru nad ozdrowieńcami i nosicielami chorób zakaźnych oraz osobami ze styczności z tymi chorymi w zakresie ustalonym w przepisach o zwalczaniu chorób zakaźnych i zakażeń;
prowadzenie statystyki epidemiologicznej;
pobieranie materiału do badań laboratoryjnych wynikających z prowadzonego nadzoru p/epidemicznego;
przyjmowanie materiału od osób wykonujących badania w kierunku obecności pałeczek Salmonella, Shigella oraz testów biologicznej kontroli skuteczności procesów sterylizacji;
przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie czynności w ramach postępowania administracyjnego;
współpraca z zespołem ds. zwalczania zakażeń szpitalnych, władzami samorządowymi, Powiatowym Lekarzem Weterynarii.