W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Choroby zawodowe

KODEKS PRACY Ustawa z dnia 26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy
(Dz. U. z 1998 r. Nr 21, poz. 94 z późn. zm.)

Za chorobę zawodową uważa się chorobę, wymienioną w wykazie chorób zawodowych, jeżeli w wyniku oceny warunków pracy można stwierdzić bezspornie lub z wysokim prawdopodobieństwem, że została ona spowodowana działaniem czynników szkodliwych dla zdrowia występujących w środowisku pracy albo w związku ze sposobem wykonywania pracy, zwanych „narażeniem zawodowym”.

  • Rozpoznanie choroby zawodowej u pracownika lub byłego pracownika może nastąpić w okresie jego zatrudnienia w narażeniu zawodowym albo po zakończeniu pracy w takim narażeniu, pod warunkiem wystąpienia udokumentowanych objawów chorobowych w okresie ustalonym w wykazie chorób zawodowych.
  • Pracodawca jest obowiązany niezwłocznie zgłosić właściwemu państwowemu inspektorowi sanitarnemu i właściwemu okręgowemu inspektorowi pracy każdy przypadek podejrzenia choroby zawodowej.
  • Zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej może również dokonać pracownik lub były pracownik, który podejrzewa, że występujące u niego objawy mogą wskazywać na taką chorobę, przy czym pracownik aktualnie zatrudniony zgłasza podejrzenie za pośrednictwem lekarza sprawującego nad nim profilaktyczną opiekę zdrowotną.
  • Zgłoszenia podejrzenia choroby zawodowej dokonuje się na formularzu, a w przypadku choroby zawodowej o ostrym przebiegu lub podejrzenia, że choroba zawodowa była przyczyną śmierci pracownika – dodatkowo w formie telefonicznej.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny wydaje decyzję o stwierdzeniu choroby zawodowej lub decyzję o braku podstaw do stwierdzenia choroby zawodowej
w oparciu o:

  • - orzeczenie lekarskie
  • - ocenę narażenia zawodowego


Decyzja jest przesyłana do zainteresowanych stron (pracownik, pracodawca), do jednostek orzeczniczych, które orzekały w sprawie choroby zawodowej oraz do Państwowej Inspekcji Pracy.
Od powyższej decyzji stronom przysługuje odwołanie do organu drugiej instancji – Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego w terminie 14 dni od dnia otrzymania w/w decyzji, za pośrednictwem Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego. O wniesieniu odwołania organ administracji publicznej, który wydał decyzję zawiadamia strony. Odwołanie wraz z całością akt przesyłane jest do Państwowego Wojewódzkiego Inspektora Sanitarnego we Wrocławiu.

Materiały

Zgłoszenie podejrzenia choroby zawodowej
2023-03-15​_Zgłoszenie​_podejrzenia​_choroby​_zawodowej.docx 0.01MB
WYKAZ NAJWAŻNIEJSZYCH AKTÓW PRAWNYCH W ZAKRESIE NADZORU HIGIENY PRACY STAN NA MARZEC 2023
2023-03-15​_Wykaz​_aktów​_prawnych,​_2023.pdf 0.43MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
23.11.2021 12:03 Hubert Kruk
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Hubert Kruk
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Choroby zawodowe 2.0 15.03.2023 14:00 Bogusław Budziński
Choroby zawodowe 1.0 23.11.2021 12:03 Hubert Kruk

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}