W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

XXI Słowacko-Polskie Forum Gospodarcze

21.11.2023

Zarówno osiągnięcia jak i tematy trudne we wzajemnych relacjach polskich i słowackich regionów oraz biznesu omawiano na XXI Słowacko-Polskim Forum Gospodarczym w Spiskiej Nowej Wsi.

HF2

Forum zorganizowało Stowarzyszenie Euroregion Tatry z siedzibą w Kieżmarku we współpracy z Ambasadą RP w Bratysławie i Ambasadą RS w Warszawie, a także Instytutem Polskim w Bratysławie i Programem Interreg Polska - Słowacja.

W forum wzięło udział ok. 75 osób. W większości samorządowcy, przedstawiciele stowarzyszeń regionalnych, izb branżowych, administracji centralnej obydwu państw oraz przedsiębiorcy. Uroczysta inauguracja wydarzenia odbyła się w siedzibie Urzędu Miasta Spiska Nowa Wieś. W ramach forum odbyły się trzy panele dyskusyjne (poświęcone turystyce, finansowaniu współpracy transgranicznej oraz rozwojowi dwustronnej infrastruktury drogowej i kolejowej), poprzedzone wystąpieniami ambasadorów Polski i Słowacji.

W swoim wystąpieniu ambasador Maciej Ruczaj wskazał na sukcesy ostatniego roku, takie jak uruchomienie interkonektora gazowego, rychłe wpisanie międzynarodowej trasy Via Carpatia na listę europejskich korytarzy transportowych TEN-T czy powstanie Klubu Polskiego Biznesu na Słowacji, który będzie ważnym elementem lobbingu na rzecz polskich interesów gospodarczych w Bratysławie. 

Uczestnicy wydarzenia zgodzili się, że infrastruktura jest i będzie w najbliższej przyszłości głównym wyzwaniem dla rozwoju polsko-słowackich kontaktów gospodarczych. Dwustronna wymiana handlowa rośnie dynamicznie z roku na rok, ale nie idzie to w parze z rozwojem infrastruktury drogowej i kolejowej. Bez dobudowania brakujących odcinków autostrad i dróg szybkiego ruchu, jak również bez przerzucenia części transportu na kolej, powstaje ryzyko pojawienia się wąskiego gardła komunikacyjnego na wspólnej granicy. Ambasador Słowacji w Warszawie Andrea Elscheková Matisová zwróciła uwagę, że nowy rząd Słowacji zdaje sobie sprawę z sytuacji i stąd brakujące odcinki autostrady D3 i drogi ekspresowej R4 (część słowackiego odcinka Via Carpatia – przyp.) znalazły się wśród jego najważniejszych priorytetów programowych.

Forum otwarło także dyskusję na temat rozwoju ruchu turystycznego, w której wziął udział m.in. dyrektor biura POT na Czechy i Słowację Pavel Trojan. Zarówno w przypadku turystów z Czech, jak i ze Słowacji, odwiedzjących Polskę, udało się już przekroczyć statystyki sprzed pandemii COVID-19. O ile w przypadku turystów z Czech mowa o wzroście o 106%, to w przypadku turystów ze Słowacji wzrost ten wynosi jedynie  23%. „Podobną modę na Polskę, jaką udało wykreować się w Czechach, będziemy starali się zainicjować także na Słowacji, choć zadanie jest trudniejsze, m.in. właśnie z uwagi na brak dobrych połączeń” – stwierdził Trojan.

Podczas dyskusji wielokrotnie przewijał się wątek uznania uczestników konferencji dla szybkiego tempa budowy infrastruktury drogowej w Polsce. „To my mamy tutaj zadanie domowe do odrobienia” – można było usłyszeć w kuluarach.  

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}