Plany utrzymania wód - odpowiadamy na najczęściej zadawane pytania
05.02.2025
Zakończyły się trwające w okresie 7-31 stycznia 2025 r. konsultacje społeczne 11 projektów planów utrzymania wód wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Dziękujemy wszystkim za zgłoszenie uwag i wnioski do przedmiotowych dokumentów oraz udział w 23 spotkaniach konsultacyjnych na terenie całego kraju. Łącznie w spotkaniach wzięło udział 930 osób, w tym przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego, organizacji społecznych, środowisk naukowych i osób prywatnych. Obecnie trwa weryfikacja i rozpatrywanie zgłoszonych ponad 3000 uwag i wniosków do przedmiotowych dokumentów. Poniżej podsumowujemy najważniejsze informacje o Planach utrzymania wód (PUW) i najczęstsze pytania do dokumentów.
Co zawierają PUW i jaka jest ich rola?
Plan utrzymania wód (PUW) jest dokumentem podsumowującym i oceniającym planowane na kolejne lata działania utrzymaniowe, których realizacja może okazać się konieczna w przypadku wystąpienia zagrożeń od strony wód dla ludzi, ich mienia, infrastruktury.
Stanowi instrument zarządzania zasobami wodnymi dla zapewnienia celów utrzymywania wód określonych w art. 227 ust.2 ustawy Prawo wodne tj.:
- ochrony przed powodzią lub usuwania skutków powodzi,
- spływu lodu oraz przeciwdziałania powstawaniu niekorzystnych zjawisk lodowych,
- warunków umożliwiających korzystanie z wód, w tym utrzymywania zwierciadła wody na poziomie umożliwiającym funkcjonowanie urządzeń wodnych, obiektów mostowych, rurociągów, linii energetycznych, linii telekomunikacyjnych oraz innych urządzeń,
- warunków eksploatacyjnych śródlądowych dróg wodnych określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 42 ust. 4 ustawy z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej,
- działania urządzeń wodnych, w szczególności ich odpowiedniego stanu technicznego i funkcjonalnego
Ustawa Prawo wodne wskazuje, że utrzymanie wód obejmuje działania wynikające z PUW, a inne działania można realizować tylko wtedy, gdy „nie wywierają one istotnego wpływu na osiągnięcie celów środowiskowych” lub gdy „zachodzi pilna i uzasadniona konieczność realizacji tych działań z uwagi na zapewnienie ochrony przed powodzią lub suszą oraz w związku z koniecznością usunięcia skutków powodzi lub suszy.”
Jeśli odstąpiono by od opracowania PUW, zabrakłoby kompleksowej oceny oddziaływań zaplanowanych działań utrzymaniowych, a same działania i tak musiałyby być wykonywane, ze względu na występujące zagrożenia. Bez sprawdzenia potencjalnej szkodliwości i możliwych kumulacji oddziaływań planowanych zakresów działań, brak byłoby oceny możliwości wystąpienia negatywnych oddziaływań oraz wskazania dodatkowych działań minimalizujących, które nie wynikają z zapisów prawa.
Z czego składa się projekt PUW?
Obligatoryjną zawartość przedmiotowych dokumentów określa art. 327 ust. 1 ustawy Prawo wodne, tj:
- określenie odcinków śródlądowych wód powierzchniowych, w obrębie których występują zagrożenia dla swobodnego przepływu wód oraz spływu lodów, wraz z identyfikacją tych zagrożeń
- wykaz będących własnością Skarbu Państwa budowli regulacyjnych i urządzeń wodnych o istotnym znaczeniu dla zarządzania wodami
- wykaz planowanych działań, o których mowa w art. 227 ust. 3, obejmujący:
- wskazanie podmiotów odpowiedzialnych za realizację działań,
- uzasadnienie konieczności realizacji działań, z uwzględnieniem spodziewanych efektów ich realizacji,
- jeżeli jest to możliwe, szacunkową analizę kosztów i korzyści wynikających z planowanych działań,
- w przypadku działań, o których mowa w art. 227 ust. 3 pkt 3, 6 i 7 –zakres, rozmiar, przybliżoną lokalizację działań oraz terminy i sposoby ich prowadzenia.
Projekty PUW zostały opracowane dla regionów wodnych, w obszarze działania każdego z 11 regionalnych zarządów gospodarki wodnej.
Sporządzone przez PGW Wody Polskie projekty PUW składają się z następujących zestawień tabelarycznych:
- Załącznik nr 1 projektu PUW stanowiący wykaz odcinków śródlądowych wód powierzchniowych, w obrębie których występują zagrożenia dla swobodnego przepływu wód oraz spływu lodów, z rozróżnieniem rodzajów zagrożeń;
- Załącznik nr 2 projektu PUW stanowiący wykaz będących własnością Skarbu Państwa budowli regulacyjnych i urządzeń wodnych o istotnym znaczeniu dla zarządzania wodami;
- Załącznik nr 3a projektu PUW stanowiący wykaz planowanych działań;
- Załącznik nr 3b projektu PUW stanowiący doprecyzowanie informacji dla działań.
Jakie działania zawiera PUW?
Do działań utrzymaniowych, które mogą znaleźć się w PUW należą:
- Działanie 1 Wykaszanie roślin z dna oraz brzegów śródlądowych wód powierzchniowych;
- Działanie 2 Usuwanie roślin pływających i korzeniących się w dnie śródlądowych wód powierzchniowych;
- Działanie 3 Usuwanie drzew i krzewów porastających dno oraz brzegi śródlądowych wód powierzchniowych;
- Działanie 4 Usuwanie ze śródlądowych wód powierzchniowych przeszkód naturalnych oraz wynikających z działalności człowieka;
- Działanie 5 Zasypywanie wyrw w brzegach i dnie śródlądowych wód powierzchniowych oraz ich zabudowę̨ biologiczną;
- Działanie 6 Udrażnianie śródlądowych wód powierzchniowych przez usuwanie zatorów utrudniających swobodny przepływ wód oraz usuwanie namułów i rumoszu;
- Działanie 7 Remont lub konserwację stanowiących własność właściciela wód:
- ubezpieczeń w obrębie urządzeń wodnych,
- budowli regulacyjnych;
- Działanie 8 Rozbiórka lub modyfikacja tam bobrowych oraz zasypywanie nor bobrów lub nor innych zwierząt w brzegach śródlądowych wód powierzchniowych.
PUW nie zawiera działań z zakresu:
- regulacji wód,
- renaturyzacji wód,
- tworzenia i odtwarzania terenów zalewowych,
- wykonania nowych urządzeń wodnych,
- odbudowy, rozbudowy, przebudowy, rozbiórki lub likwidacji urządzeń wodnych,
- utrzymania (w tym remont) urządzeń wodnych oraz urządzeń melioracji wodnych.
Plan utrzymania wód nie jest także dokumentem ukierunkowanym na poprawę stanu wód. Stanowi jeden z instrumentów zarządzania zasobami wodnymi dla zapewnienia celów określonych w art. 227 ust.2 ustawy Prawo wodne – ochrony przed powodzią lub usuwaniu skutków powodzi; spływu lodu oraz przeciwdziałania powstawaniu niekorzystnych zjawisk lodowych; zapewnienie warunków umożliwiających korzystanie z wód, w tym utrzymywanie zwierciadła wody na poziomie umożliwiającym funkcjonowanie urządzeń wodnych, obiektów mostowych oraz innych urządzeń; zapewnienie warunków eksploatacyjnych śródlądowych dróg wodnych oraz działania urządzeń wodnych w szczególności ich odpowiedniego stanu technicznego i funkcjonalnego.
Czy projekty PUW uwzględniają inne dokumenty strategiczne i planistyczne z zakresu gospodarki wodnej?
Projekty PUW opracowano uwzględniając cele i postanowienia określone, m.in. w planach gospodarowania wodami, planach zarządzania ryzykiem powodziowym, planach przeciwdziałania skutkom suszy, czy w Krajowym Programie Renaturyzacji Wód Powierzchniowych. Projekty PUW uwzględniają także zalecenia publikacji wskazujących dobre praktyki w realizacji prac utrzymaniowych, w tym „Katalog dobrych praktyk w zakresie robót hydrotechnicznych i prac utrzymaniowych wraz z ustaleniem zasad ich wdrażania (MGGP, kwiecień 2018 r.)”, czy „Renaturyzacja wód – podręcznik dobrych praktyk renaturyzacji wód powierzchniowych” (Multiconsult, kwiecień 2020 r.).
Czy zadania były weryfikowane pod kątem wpływu działań utrzymaniowych na cel środowiskowe jcwp oraz obszarów chronionych?
Już na etapie opracowywania projektów PUW w wyniku oceny zgodności z celami środowiskowymi JCWP, usunięto z wykazu planowanych działań:
- działanie 1- na 499 odcinkach wód,
- działanie 2 - na 331 odcinkach wód,
- działanie 3 - na 632 odcinkach wód,
- działanie 4 - na 88 odcinkach wód,
- działanie 5 -na 33 odcinkach wód,
- działanie 6 -na 1101 odcinkach wód,
- działanie 7 -na 34 odcinkach wód
- działanie 8- na 69 odcinkach wód.
W wyniku przeprowadzonej oceny wpływu planowanych działań w kontekście zagrożenia dla osiągania celów środowiskowych wynikających z obecności obszarów chronionych, z wykazu planowanych działań usunięto wszystkie działania zaplanowane na 107 odcinkach wód. Ponadto dla 42 odcinków cieków, ze względu na zagrożenie dla osiągania celów środowiskowych wynikających z obecności obszarów chronionych, dokonano zmiany zakresu prac, tj. pominięcie odcinków zlokalizowanych w granicach obszarów chronionych.
W ramach opracowania Prognozy oddziaływania na środowisko szczegółowo przeanalizowano wszystkie oddziaływania prowadzenia prac utrzymaniowych, a w celu wykluczenia, bądź maksymalnego zminimalizowania zidentyfikowanych możliwych negatywnych oddziaływań, dla działań utrzymaniowych określono szereg uwarunkowań ich realizacji i ograniczeń. Zrezygnowano również z realizacji szeregu zaplanowanych działań, w lokalizacjach gdzie ich przeprowadzenie prowadziłoby do zagrożenia osiągnięcia celów środowiskowych dla jednolitych części wód powierzchniowych, które to cele uwzględniają również cele ochrony dla wodozależnych form ochrony przyrody.
Jak i kiedy będą realizowane zadania z PUW?
Wskazane w projektach PUW odcinki wód planowane do objęcia działaniami utrzymaniowymi oznaczają, że w zasięgu tych odcinków może wystąpić potrzeba realizacji wskazanych działań utrzymaniowych. Wskazanie w projektach PUW zamiaru prowadzenia działań utrzymaniowych nie oznacza, że działania te faktycznie zostaną wykonane. Zależne jest to od wystąpienia faktycznej potrzeby w wyniku wystąpienia zagrożenia.
Prowadzone działania utrzymaniowe wymagają przestrzegania wszystkich obowiązujących przepisów prawa, w tym przepisów wynikających z Ustawy o ochronie przyrody. Zaplanowanie w PUW działań utrzymaniowych nie zwalnia PGW Wody Polskie od uzyskania wszystkich stosownych pozwoleń/ decyzji wynikających z obowiązujących przepisów prawa, w tym np. decyzji na wycinkę każdego drzewa lub krzewu wymagającego uzyskania takiej decyzji, jak również dokonania stosownych zawiadomień właściwego regionalnego dyrektora ochrony środowiska o zamiarze prowadzenia działań utrzymaniowych