Dzień Marynarza Śródlądowego - święto ludzi wody
05.12.2025
5 grudnia obchodzimy Dzień Marynarza Śródlądowego - święto wszystkich wodniaków związanych m.in. z żeglugą transportową, pasażerską i rekreacyjną. To wyjątkowy dzień dla tych, którzy rzeki i jeziora traktują nie tylko jako miejsce pracy, ale także przestrzeń wypoczynku i realizacji swoich pasji.
Dzień Marynarza Śródlądowego to święto tych, którzy na co dzień czuwają nad bezpieczeństwem i żeglugą, ale także wszystkich, którzy kochają pływać po polskich rzekach i jeziorach – zarówno w pracy, transportując towary czy patrolując szlaki, jak i w czasie wolnym, odkrywając uroki wodnych podróży. To wyjątkowy dzień dla ludzi, dzięki którym żegluga śródlądowa żyje i rozwija się – od profesjonalistów po pasjonatów.
Niezależnie od tego, czy jest to Odra, Wisła, Szlak Wielkich Jezior Mazurskich, Kanał Elbląski czy Kanał Augustowski – przemierzanie dróg wodnych to pasjonujące zajęcie, wymagające doświadczenia, profesjonalizmu, a także odrobiny ducha przygody.
Wody Polskie zatrudniają niemal 100 marynarzy śródlądowych, wśród których są kierownicy statków, stermotorzyści, mechanicy i sternicy. To oni czuwają nad bezpieczeństwem i sprawnym ruchem na śródlądowych drogach wodnych. Tworzą również załogi lodołamaczy, które w sezonie zimowym zapewniają ochronę przeciwpowodziową na największych polskich rzekach.
- Drodzy marynarze śródlądowi, w dniu Waszego święta życzę Wam spokojnych rejsów, bezpiecznych szlaków i satysfakcji z pracy, która ma ogromne znaczenie dla żeglugi i bezpieczeństwa na naszych wodach. Jako Wody Polskie dbamy o utrzymanie szlaków w należytym stanie, konserwujemy śluzy i inne urządzenia wodne, a także udostępniamy Wirtualny Informator Rzeczny, aby zapewnić Wam komfort i bezpieczeństwo korzystania z dróg wodnych. Niech każdy dzień na rzece czy jeziorze przynosi Wam radość i poczucie dumy z tego, co robicie. Stopy wody pod kilem! – powiedział Mateusz Balcerowicz, prezes Wód Polskich.
WIR – aplikacja ułatwiająca żeglugę
W Polsce mamy 3768 km dróg wodnych, na których możemy żeglować. Najpopularniejszym miejscem jest Szlak Wielkich Jezior Mazurskich, jednak coraz więcej wodniaków „odkrywa na nowo” malownicze szlaki położone w innych regionach Polski. Kanał Augustowski, Kanał Elbląski, Pętla Żuławska, Wrocławski Węzeł Wodny czy Bydgoski Węzeł Wodny przyciągają wielu turystów. Dla nich powstał Wirtualny Informator Rzeczny.
WIR, czyli Wirtualny Informator Rzeczny to darmowe narzędzie, które ułatwia korzystanie z polskich śródlądowych dróg wodnych. Aktualne dane o warunkach na szlakach wodnych, planowanie tras czy możliwość dokonywania opłat on-line to tylko niektóre z jego funkcjonalności.
Więcej o aplikacji WIR i korzyściach z jej użytkowania można przeczytać na:https://www.gov.pl/web/wody-polskie/zegluj-bezpiecznie-i-komfortowo-z-wirtualnym-informatorem-rzecznym
Działamy dla rozwoju śródlądowych dróg wodnych
O bezpieczeństwo szlaków żeglugowych oraz mieszkańców dolin rzecznych dbają załogi specjalistycznych statków utrzymaniowych i lodołamaczy. Marynarze jednostek utrzymaniowych są szczególnie aktywni od wiosny do jesieni – oznaczają szlaki, zapewniają ich drożność i usuwają przeszkody, które mogą zagrażać wodniakom i obiektom hydrotechnicznym. Zimą pałeczkę przejmują załogi lodołamaczy. Od grudnia do marca patrolują wody Odry i Wisły, chroniąc mieszkańców nadodrzańskich i nadwiślańskich miejscowości przed powodziami zatorowymi w czasie mroźnych zim.
Za przygotowanie szlaków żeglownych do sezonu i ich utrzymanie odpowiadają Wody Polskie. Szczegółowa inspekcja szlaków żeglownych, sondowanie, trałowanie, a w końcu znakowanie szlaków jest niezbędne, by zapewnić komfort i bezpieczeństwo użytkowników śródlądowych dróg wodnych.
Więcej o zasadach bezpiecznej żeglugi przeczytasz w artykule: https://www.gov.pl/web/wody-polskie/zachowaj-bezpieczenstwo-na-szlaku-wodnym
Wody Polskie nie tylko dbają o utrzymanie szlaków żeglugowych, ale także inwestują w rozwój żeglugi śródlądowej, aby było ona bardziej bezpieczna i komfortowa. Ważnym przykładem jest realizowany wspólnie z mazurskimi samorządami i dofinansowany ze środków europejskich projekt pn. „Zielona Infrastruktura Wielkich Jezior Mazurskich”. Jego celem jest kontynuacja działań na rzecz modernizacji infrastruktury hydrotechnicznej na kanałach mazurskich. Prace o wartości 80 mln zł obejmują kanały Grajewko, Sztynorcki, Nidzki, Kisajno-Popówka oraz Jegliński.
Sezon żeglugowy 2025 w liczbach
Choć pogoda w tym roku bywała kapryśna, wodniacy nie zawiedli! Sezon 2025 na polskich drogach wodnych był pełen ruchu, emocji i pięknych widoków. Jak wyglądały statystyki na najważniejszych szlakach? Poniżej prezentujemy garść statystycznych informacji.
Na Kanale Elbląskim najwięcej pracy miała pochylnia Buczyniec – od końca kwietnia do października wózki ze statkami „płynęły po trawie” aż 3070 razy! Rekordowy dzień przypadł na 20 lipca, kiedy odbyły się aż 33 śluzowania. Każde trwa około 15 minut, więc urządzenie pracowało ponad 8 godzin bez przerwy. Łącznie wszystkie pięć pochylni – Buczyniec, Kąty, Oleśnica, Jelenie i Całuny – wykonało imponującą liczbę 12 529 przepraw. Z kolei przez śluzy Kanału Elbląskiego – Miłomłyn, Zieloną, Ostródę i Małą Ruś – przeprawiło się 4116 jednostek.
Na Szlaku Wielkich Jezior Mazurskich również gościliśmy tysiące wodniaków. Na śluzach Guzianka, Guzianka II, Karwik i Przerwanki wykonano ponad 7 000 śluzowań, a prześluzowano 18 460 jednostek.
Jeszcze więcej miłośników żeglugi przyciągnął Kanał Augustowski. W sumie w sezonie podczas 8 tys. śluzowań przeprawiono aż 24 000 jednostek!
Wodniacy coraz bardziej interesują się też Kanałem Ślesińskim w Wielkopolsce. W tym roku prześluzowano 2025 jednostek podczas 679 śluzowań.
To był intensywny rok na wodzie! Dziękujemy wszystkim wodniakom za bezpieczną i odpowiedzialną żeglugę oraz fantastyczną atmosferę. Do zobaczenia w kolejnym sezonie!