Wyniki urzędowej kontroli lokali gastronomicznych oraz automatów do lodów w sezonie letnim 2025 r.
10.11.2025
W okresie od 20 czerwca do 30 września na terenie woj. podlaskiego skontrolowano łącznie 334 obiektów, w tym 187 zakładów małej gastronomii, 104 zakłady żywienia zbiorowego typu zamkniętego obsługujących zorganizowany wypoczynek oraz 43 automaty do lodów. Część z przeprowadzanych kontroli odbywała się w dni wolne od pracy oraz podczas organizowanych imprez plenerowych.
Przeprowadzono łącznie 371 kontroli, w tym 5 interwencyjnych oraz 30 rekontroli.
Nieprawidłowości stwierdzono w 47 obiektach (39 zakładach małej gastronomii, 4 zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego oraz 4 automatach do lodów).
W skontrolowanych zakładach stwierdzano m.in. następujące nieprawidłowości:
- brak czystości i porządku w pomieszczeniach zakładu, brudne urządzenia chłodnicze i wyposażenie mające bezpośredni kontakt z żywnością,
- niewłaściwy stan techniczny pomieszczeń produkcyjnych, urządzeń, sprzętu i wyposażenia,
- brak szatni, brak zapewnionej odzieży ochronnej, brak warunków do mycia rąk,
- brak do wglądu aktualnego orzeczenia lekarskiego do celów sanitarno-epidemiologicznych zatrudnionego personelu,
- prowadzenie działalności niezgodnie z zakresem zatwierdzenia,
- dokonywanie obróbki wstępnej warzyw, pomimo braku warunków sanitarno-technicznych do prowadzenia tego typu działalności,
- wprowadzanie do obrotu/przetwarzanie środków spożywczych po upływie daty przydatności do spożycia lub minimalnej trwałości,
- żywność (szczególnie wymagająca warunków chłodniczych) nieprawidłowo przechowywana, bez zachowania segregacji, w sposób niezabezpieczający jej przed zanieczyszczeniem,
- brak zabezpieczenia zakładu przed dostępem szkodników, obecność martwych gryzoni i ich odchodów w pomieszczeniach zakładu,
- brak lub niewłaściwie sformułowana informacja dla konsumentów o wykazie surowców serwowanych potraw, z wyszczególnieniem substancji lub produktów użytych do produkcji, które powodują alergie lub reakcje nietolerancji,
- brak do wglądu dokumentacji potwierdzającej, że personel pracujący w kontakcie z żywnością jest nadzorowany i/lub szkolony w sprawach higieny żywności odpowiednio do charakteru pracy,
- brak dokumentowania działań wykonywanych w ramach GHP/GMP.
W każdym przypadku podejmowano działania mające na celu wyeliminowanie stwierdzonych niezgodności. Na przedsiębiorców nałożono w sumie 22 mandaty karne na łączną kwotę 5100 zł. Wydano ogółem 46 decyzji administracyjnych, w tym 32 dotyczące poprawy stanu sanitarnego zakładów.