W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wyniki urzędowej kontroli lokali gastronomicznych oraz automatów do lodów w sezonie letnim 2025 r.

10.11.2025

Na pierwszym planie, na dole zdjęcia po prawej stronie, widać w dużym przybliżeniu talerzyk z ułożonymi oddzielnie porcjami pokrojonej w słupki marchewki, zielonych sałat z sosem, upieczonego kurczaka oraz kilku gałązek świeżej zielonej pietruszki. Nad talerzykiem po prawej stronie, widoczna brązowa przezroczysta szklanka z wodą. Po lewej stronie na dole zdjęcia, widać część białego talerzyka z ułożonymi dwoma plastrami ogórka, kawałkiem żółtej papryki, porcją sałatki i dwoma plastrami twarogu. Po lewej stronie na górze zdjęcia, widać duży biały głęboki talerz z płatem tortilli i ułożonymi na nim kilkoma porcjami pieczonego mięsa, dwoma czerwonymi małymi pomidorkami i ogórkiem pokrojonym w sprężynkę. Nad talerzem widać nóź w dłoni oraz widelec sięgające po mięso z talerza. W górnej części zdjęcia w tle widać dość niewyraźnie części białych talerzyków z masłem, warzywami, dwa małe białe pojemniczki oraz część koszyka z pieczywem. Wszystko ustawione jest na drewnianym stole.

W okresie od 20 czerwca do 30 września na terenie woj. podlaskiego skontrolowano łącznie 334 obiektów, w tym 187 zakładów małej gastronomii, 104 zakłady żywienia zbiorowego typu zamkniętego obsługujących zorganizowany wypoczynek oraz 43 automaty do lodów. Część z przeprowadzanych kontroli odbywała się w dni wolne od pracy oraz podczas organizowanych imprez plenerowych.

Przeprowadzono łącznie 371 kontroli, w tym 5 interwencyjnych oraz 30 rekontroli.

Nieprawidłowości stwierdzono w 47 obiektach (39 zakładach małej gastronomii, 4 zakładach żywienia zbiorowego typu zamkniętego oraz 4 automatach do lodów).

W skontrolowanych zakładach stwierdzano m.in. następujące nieprawidłowości:

  • brak czystości i porządku w pomieszczeniach zakładu, brudne urządzenia chłodnicze i wyposażenie mające bezpośredni kontakt z żywnością,
  • niewłaściwy stan techniczny pomieszczeń produkcyjnych, urządzeń, sprzętu i wyposażenia,
  • brak szatni, brak zapewnionej odzieży ochronnej, brak warunków do mycia rąk,
  • brak do wglądu aktualnego orzeczenia lekarskiego do celów sanitarno-epidemiologicznych zatrudnionego personelu,
  • prowadzenie działalności niezgodnie z zakresem zatwierdzenia,
  • dokonywanie obróbki wstępnej warzyw, pomimo braku warunków sanitarno-technicznych do prowadzenia tego typu działalności,
  • wprowadzanie do obrotu/przetwarzanie środków spożywczych po upływie daty przydatności do spożycia lub minimalnej trwałości,
  • żywność (szczególnie wymagająca warunków chłodniczych) nieprawidłowo przechowywana, bez zachowania segregacji, w sposób niezabezpieczający jej przed zanieczyszczeniem,
  • brak zabezpieczenia zakładu przed dostępem szkodników, obecność martwych gryzoni i ich odchodów w pomieszczeniach zakładu,
  • brak lub niewłaściwie sformułowana informacja dla konsumentów o wykazie surowców serwowanych potraw, z wyszczególnieniem substancji lub produktów użytych do produkcji, które powodują alergie lub reakcje nietolerancji,
  • brak do wglądu dokumentacji potwierdzającej, że personel pracujący w kontakcie z żywnością jest nadzorowany i/lub szkolony w sprawach higieny żywności odpowiednio do charakteru pracy,
  • brak dokumentowania działań wykonywanych w ramach GHP/GMP.

W każdym przypadku podejmowano działania mające na celu wyeliminowanie stwierdzonych niezgodności. Na przedsiębiorców nałożono w sumie 22 mandaty karne na łączną kwotę 5100 zł. Wydano ogółem 46 decyzji administracyjnych, w tym 32 dotyczące poprawy stanu sanitarnego zakładów.

{"register":{"columns":[]}}