Grupa V - Madera 16.03-07.04.2025
08.05.2025
W dniach 16.03 – 07.04 2025r. 5-osobowa grupa uczniów wraz z opiekunką, wzięła udział w międzynarodowej mobilności na Maderze (Portugali). Głównym celem było doskonalenie umiejętności instrumentalnych solo, w zespołach i orkiestrze. Uczestnicy mieli też możliwość nauki podstaw języka portugalskiego, poznawania kultury i sztuki Madery, jak również współpracę z uczniami Conservatorio w Funchal na Maderze oraz z uczniami z Estonii, Finlandii i Hiszpanii, którzy w tym samym czasie odbywali staże w ramach programu Erasmus +.
17.03 odbyło się spotkanie powitalne z krótkim koncertem tradycyjnej muzyki maderskiej, zapoznano grupę z programem stażu i ważniejszymi informacjami dotyczącymi Conservatorio.
Podczas całego pobytu każdy z uczestników miał w programie 6 lekcji na instrumencie głównym, w tym z towarzyszeniem akompaniatora (skrzypce, wiolonczela i klarnet), 6 lekcji zespołów kameralnych w różnych składach, 3 lekcje improwizacji i kreatywności, 6 lekcji solfeżu oraz 6 zajęć w orkiestrze (za wyjątkiem pianisty), zaś klarnecistka dodatkowo 4 lekcje w orkiestrze dętej i skrzypaczka 4 lekcje w orkiestrze barokowej i pianista – zajęcia z literatury pianistycznej. Wszyscy odbyli 6 lekcji języka portugalskiego. Nasi uczniowie wywiązali się z programu zajęć na 100%.
3.04 nasi uczestnicy mieli okazję posłuchać koncertu jazzowego uczestników programu Erasmus + z innych krajów w Klubie Mamma przy Muzeum Sztuki Współczesnej.
4.04 w Sali koncertowej Conservatorio odbył się koncert solowych prezentacji, na którym wystąpił nasz pianista, z wielkim powodzeniem wykonując wirtuozowski Kaprys Hiszpański M. Moszkowskiego. Tego samego dnia w Sali Assembleia Legislativa Regiao Autonoma da Madeira odbył się koncert orkiestry, w której obok miejscowych uczniów oraz uczestników Erasmusa+ z innych krajów, zagrali także nasi instrumentaliści. Program obejmował takie dzieła, jak Uwertura Akademicka J. Brahmsa, Uwertura do Romeo i Julii P. Czajkowskiego, Jupiter z Suity „Planety” G. Holsta, oraz utwory J. Sibeliusa, I. Strawińskiego i E. Elgara. Wszystkie koncerty były zwieńczeniem stażu naszych uczestników.
W programie pobytu nasi uczestnicy mieli możliwość zwiedzenia Madery podczas wycieczek szkolnym busem. Uczestnicy zachwycali się przyrodą, poznawali też miejscowe dzieła sztuki oraz inne przejawy kultury, oglądali endemiczną roślinność i podziwiali widoki z tarasów zbudowanych na klifach. Słuchaliśmy historii tych miejsc i opowieści o aktualnym życiu mieszkańców.
W dniu wolnym od zajęć (26.03) nasza grupa wzięła udział w całodniowej wycieczce z polskim przewodnikiem samochodami terenowymi poprzez niedostępne miejsca i wioski. Obejrzeli m.in. legendarny Las Fanal (Til Fanal) owiany licznymi bajkowymi historiami, znajdujący się na wysokości 1100 m. i zwykle otoczony mgłą - unikalny ekosystem starożytnej formacji laurowców wpisany na listę Światowego Dziedzictwa Przyrody UNESCO, a w 2000 r. – włączony do sieci NATURA. Wielką atrakcją był też pobyt na tarasie widokowym jednego z największych klifów na świecie (580 m.n.p.m.) Cabo Girao.
Zwiedzili też Porto Moniz i słynne baseny lawowe. Inne zwiedzane obiekty, to Ogród Botaniczny, Ogród Tropikalny na wzgórzu Monte (wjazd kolejką linową) w Monte Palace, gdzie bogata roślinność z całego świata zaaranżowana jest na wzór orientalny z licznymi dziełami sztuki.
Gospodarze stażu zapewnili naszej grupie bilety na koncerty w ramach międzynarodowego festiwalu w Sali Assembleia Legislativa Regiao Autonoma da Madeira oraz w Sali De Congressos da Madeira).
Trzytygodniowy staż w Funchal na Maderze był wspaniałą okazją do rozwoju profesjonalnych umiejętności instrumentalnych solowych, kameralnych i orkiestrowych. Uczestnicy zdobywali doświadczenia we współpracy międzynarodowej, bez problemu komunikując się w języku angielskim, zaś podstawy języka portugalskiego okazały się przydatne zwłaszcza podczas zajęć orkiestrowych.
Wartością dodaną mobilności było zapoznanie innych narodów i ich kultur (współpraca z młodzieżą z Portugalii, Hiszpanii, Finlandii i Estonii). Zdobywanie nowych doświadczeń stanowiło o też wielką wartość edukacyjną. Wszyscy uczestnicy wykazali się wielką sumiennością i odpowiedzialnością w codziennej pracy i współpracy, a także kontaktach społecznych. Udział w koncertach dał możliwość poszerzenia znajomości wykonawstwa artystów zagranicznych i różnych stylów, nie tylko w odniesieniu do muzyki klasycznej, ale również jazzu i jego różnych odmian. Wiele inspiracji dostarczył także kontakt z niezwykłą przyrodą Madery. Wycieczki wpłynęły na poszerzenie horyzontów i rozbudziły pasję poznawania. Uczestnicy nawiązali indywidualne kontakty z uczniami krajów biorących udział w programie Muzyka bez granic IV. Cele projektu zostały zrealizowane.