W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Procedura repatriacyjna

Gdzie załatwisz sprawę?

Sprawę załatwisz we właściwym ze względu na swoje miejsce zamieszkania  polskim urzędzie konsularnym. W sytuacjach uzasadnionych interesem wnioskodawcy i na jego wniosek Minister Spraw Zagranicznych może wyznaczyć innego konsula do przyjęcia wniosku i przeprowadzenia postępowania. 

Czy musisz składać dokumenty osobiście?

Wniosek o wydanie wizy krajowej w celu repatriacji musisz złożyć osobiście. W imieniu osób małoletnich lub ubezwłasnowolnionych całkowicie wniosek składają ich rodzice lub opiekunowie prawni, albo jedno z rodziców lub jeden z opiekunów prawnych.

Jak umówisz się na spotkanie?

Rejestracja na spotkanie z konsulem w celu złożenia wniosku w sprawie repatriacji prowadzona jest mailowo pisząc na adres : algier.konsul@msz.gov.pl

 

Jakie dokumenty musisz złożyć?
  1. 1.    Wypełniony wniosek o wydanie wizy krajowej w celu repatriacji;
    2.    Aktualną fotografię osoby, której wniosek dotyczy, nieuszkodzoną, kolorową, o wymiarach 35 mm × 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, mającą dobrą ostrość, przedstawiającą wizerunek twarzy od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, oraz pokazującą wyraźnie oczy i twarz, na jednolitym jasnym tle; fotografia ma przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, w pozycji frontalnej, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; 
    3.    Życiorys wnioskodawcy;
    4.    Odpis aktu urodzenia wnioskodawcy;
    5.    Dokumenty poświadczające aktualny stan cywilny wnioskodawcy (np. akt urodzenia, akt małżeństwa, orzeczenie sądowe lub innego organu o rozwiązaniu małżeństwa, akt zgonu małżonka, zaświadczenie o stanie cywilnym);
    6.    Dokumenty poświadczające miejsce stałego zamieszkania przed dniem 1 stycznia 2001 r. na terytorium obecnych Armenii,  Azerbejdżanu, Gruzji, Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu, Turkmenistanu, Uzbekistanu, a także azjatyckiej części Rosji, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 października 2023 r. w sprawie wykazu jednostek administracyjnych wchodzących w skład azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej;
    7.    Dowody potwierdzające fakt deportacji lub zesłania wnioskodawcy lub jego wstępnych na terytoria, o których mowa w pkt 6;
    8.    Dowody potwierdzające polskie pochodzenie, określone w art. 6 ustawy o repatriacji; należy przedstawić komplet aktów stanu cywilnego wskazujących na więzy rodzinne pomiędzy wnioskodawcą, a osobą na której narodowość polską powołuje się wnioskodawca;
    9.    Inne dokumenty potwierdzające okoliczności podane we wniosku o wydanie wizy repatriacyjnej (np. dokumenty potwierdzające wykształcenie oraz kwalifikacje zawodowe, zaświadczenie z krajowego rejestru karnego, dokumenty dotyczące podlegania obowiązkowi wojskowemu oraz służby wojskowej, dokument tożsamości);
    10.    Oświadczenie, że dane zawarte we wniosku są prawdziwe, pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań.
    Należy okazać również ważny paszport. 

    W przypadku wniosku składanego w imieniu małoletniego należy złożyć: 
    1.    Wypełniony wniosek o wydanie wizy krajowej w celu repatriacji;
    2.    Aktualną fotografię małoletniego, nieuszkodzoną, kolorową, o wymiarach 35 mm × 45 mm, wykonaną w ciągu ostatnich 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku, mającą dobrą ostrość, przedstawiającą wizerunek twarzy od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70–80% fotografii, oraz pokazującą wyraźnie oczy i twarz, na jednolitym jasnym tle; fotografia ma przedstawiać osobę bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, w pozycji frontalnej, patrzącą na wprost z otwartymi oczami, nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami; 
    3.    Życiorys małoletniego;
    4.    Odpis aktu urodzenia małoletniego;
    5.    Dokumenty odnoszące się do rodziców małoletniego: 
    •    Dokumenty poświadczające miejsce stałego zamieszkania przed dniem 1 stycznia 2001 r. na terytorium obecnych Armenii,  Azerbejdżanu, Gruzji, Kazachstanu, Kirgistanu, Tadżykistanu, Turkmenistanu, Uzbekistanu, a także azjatyckiej części Rosji, o której mowa w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 9 października 2023 r. w sprawie wykazu jednostek administracyjnych wchodzących w skład azjatyckiej części Federacji Rosyjskiej;
    •    Dowody potwierdzające fakt deportacji lub zesłania rodziców małoletniego lub ich  wstępnych na terytoria, o których mowa w pkt 6;
    •    Dowody potwierdzające polskie pochodzenie, określone w art. 6 ustawy o repatriacji; należy przedstawić komplet aktów stanu cywilnego wskazujących na więzy rodzinne pomiędzy wnioskodawcą, a osobą na której narodowość polską powołuje się wnioskodawca;
    •    Inne dokumenty potwierdzające okoliczności podane we wniosku o wydanie wizy krajowej w celu repatriacji.

    Dokumenty sporządzone w języku obcym należy przedłożyć wraz z tłumaczeniem na język polski.
    Dowodami potwierdzającymi polskie pochodzenie mogą być dokumenty wydane przez polskie władze państwowe lub kościelne, a także przez władze byłego ZSRR, dotyczące wnioskodawcy lub jego rodziców, dziadków lub pradziadków, a w szczególności:
    •    polskie dokumenty tożsamości;
    •    akty stanu cywilnego lub ich odpisy albo metryki chrztu poświadczające związek z polskością;
    •    dokumenty potwierdzające odbycie służby wojskowej w Wojsku Polskim, zawierające wpis informujący o narodowości polskiej;
    •    dokumenty potwierdzające fakt deportacji lub uwięzienia, zawierające wpis informujący o narodowości polskiej;
    •    dokumenty tożsamości lub inne dokumenty urzędowe zawierające wpis informujący o narodowości polskiej.

    Dowodami potwierdzającymi polskie pochodzenie mogą być również inne dokumenty, w szczególności:
    •    o rehabilitacji osoby deportowanej, zawierające wpis informujący o jej narodowości polskiej;
    •    potwierdzające prześladowanie osoby ze względu na jej polskie pochodzenie.

Ile zapłacisz?

Czynności związane ze złożeniem wniosku o wydanie wizy krajowej w celu repatriacji są wolne od opłat konsularnych.

Jaki jest termin realizacji?

Postępowanie w sprawie wydania wizy krajowej w celu repatriacji jest wieloetapowe i może  trwać kilka miesięcy lub dłużej.
Wydanie wizy krajowej w celu repatriacji jest zależne m.in. od otrzymania zgody Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na jej wydanie. Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zwraca się z zapytaniem do Komendanta Głównego Straży Granicznej, Komendanta Głównego Policji oraz Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, a w razie potrzeby także do Szefa Agencji Wywiadu, Prezesa Instytutu Pamięci Narodowej - Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu lub wojewody o przekazanie danych i informacji mających znaczenie dla przeprowadzenia postępowania i wydania decyzji w sprawie udzielenia zgody na wydanie wizy.
Wydanie wizy krajowej w celu repatriacji jest również uzależnione od przedstawienia przez wnioskodawcę dowodów potwierdzających posiadanie lub zapewnienie lokalu mieszkalnego i źródeł utrzymania w Rzeczypospolitej Polskiej albo zapewnienie miejsca w ośrodku adaptacyjnym dla repatriantów.

Jak odbierzesz dokumenty?

Dokumenty możesz odebrać osobiście w urzędzie konsularnym bądź są one wysyłane pocztą na adres zamieszkania, o ile znajduje się on w granicach okręgu konsularnego lub na adres pełnomocnika do doręczeń, o ile znajduje się on w granicach okręgu konsularnego.

Jak możesz się odwołać?

W zależności od rodzaju wydanej decyzji lub postanowienia zgodnie z pouczeniem, które jest zawarte w każdym z dokumentów.

 

Materiały

wzor​_wniosku​_wiza​_repatriacyjn
wzor​_wniosku​_wiza​_repatriacyjna​_(1).pdf 0.78MB
{"register":{"columns":[]}}