W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Media społecznościowe. Jak bezpiecznie z nich korzystać?

Aby zarządzać swoimi cyfrowymi śladami, użyj ustawień prywatności na różnych platformach społecznościowych.

smartfon wokół niego ikonki sc

Co to jest cyfrowy ślad?

Cyfrowy ślad generuje każda czynność w Internecie. Składają się na niego dwa rodzaje informacji:

  1. dane o użytkowniku na podstawie adresu IP — adresu, który jest generowany dla każdego urządzenia łączącego się z siecią, na podstawie którego można ustalić adres, pod którym znajduje się urządzenie, a także system operacyjny, zestaw zainstalowanych czcionek i ustawienia przeglądarek internetowych;
  2. dane dotyczące ruchu w sieci, czyli ile czasu w nim spędzasz. Cały ruch na twoich urządzeniach jest zapisany na serwerze dostawcy usług telekomunikacyjnych. Przeglądarki zapamiętują odwiedzane strony, zaś wyszukiwarki — pytania, które zadajesz. Dzięki tzw. ciasteczkom (pliki „cookies”) serwery stron mogą śledzić twoją aktywność w sieci. Pamiętaj, że masz możliwość samodzielnego zarządzania „cookies”. Umożliwiają to np. przeglądarki internetowe, z których korzystasz.
     

Popularne i szeroko wykorzystywane media społecznościowe pozwalają nie tylko na bieżący kontakt ze znajomymi, rodziną czy najnowszymi wiadomościami, równie często są przez nas wykorzystywane do celów służbowych. Jest to również narzędzie o olbrzymim zasięgu oddziaływania dla mediów czy firm, które promują się w sieci, docierając często za naszym pośrednictwem do coraz to nowszych klientów. Niezwykle istotna jest zatem wiedza o tym, jak zarządzać ustawieniami bezpieczeństwa i prywatności na swoich kontach, aby Twoje dane osobowe były dostępne tylko dla Ciebie. 

Zobacz, w jaki sposób można zadbać o swoją prywatność w mediach społecznościowych, poznaj wytyczne serwisów:

Bezpieczne hasło – użyj wieloskładnikowego uwierzytelniania, aby chronić swoje konta

Uwierzytelnianie wieloskładnikowe, najczęściej dwuskładnikowe (często skracane do 2FA, z ang. two-factor authentication) zapewnia sposób „podwójnego sprawdzenia”, że naprawdę jesteś osobą, za którą się podajesz, gdy korzystasz z usług online, takich jak media społecznościowe,  bankowość lub poczta elektroniczna. Nawet jeśli przestępca zna Twoje hasło, nie będzie mógł uzyskać dostępu do żadnego z kont chronionych 2FA. Dowiedz się więcej o uwierzytelnianiu dwuskładnikowym.

Jak włączyć uwierzytelnianie wieloskładnikowe:

 Facebook – Zobacz jak ustawić uwierzytelnianie 2FA na Facebooku
 Instagram – Zobacz jak ustawić uwierzytelnianie 2FA na Instagramie
 LinkedIn – Zobacz jak ustawić uwierzytelnianie 2FA na LinkedIn
 Twitter – Zobacz jak ustawić uwierzytelnianie 2FA na Twitterze (wersja ang. How to use two factor authentication

Media społecznościowe a dzieci

Większość kont w mediach społecznościowych wymaga, aby użytkownicy mieli co najmniej 13 lat. Jednakże łatwo jest obejść te wymagania poprzez podanie fałszywej daty urodzenia. Jeżeli twoje dziecko nie ma jeszcze 13 lat, a ma już konto w mediach społecznościowych, zastanów się, czy takie konto jest mu na pewno potrzebne i czy zdajesz sobie sprawę z zagrożeń z tym związanych.  Dowiedź się więcej na temat zagrożeń oraz jak im zapobiegać

Pamiętaj! - jeśli Twoje dziecko, mimo że nie ma ukończonych 13 lat, założyło już konto na Facebooku, możesz zażądać od serwisu jego usunięcia, a wcześniej przekazania informacji z jego konta, zobacz: Jak mogę zgłosić profil dziecka, które nie ukończyło 13 lat, na Facebooku

Poznaj porady ekspertów dotyczące bezpieczeństwa dzieci w Internecie https://www.gov.pl/web/niezagubdzieckawsieci/do-poczytania

Co zrobić w razie problemów z kontem?

W przypadku zaistnienia problemów z kontem należy w pierwszej kolejności skorzystać z metod oferowanych przez dostawców usług:

 Facebook - https://www.facebook.com/hacked
 Instagram - https://help.instagram.com/
 LinkedIn - https://www.linkedin.com/help/linkedin?lang=pl
 Twitter -  https://help.twitter.com/pl/rules-and-policies/twitter-report-violation
 Snapchat -  https://www.snap.com/pl-PL/safety/safety-center
 YouTube - https://support.google.com/youtube/?hl=en#topic=9257498

 

Opracowano z wykorzystaniem materiałów informacyjnych NCSC - National Cyber Security Centre, Narodowego Centrum Cyberbezpieczeństwa Zjednoczonego Królestwa https://www.ncsc.gov.uk/
https://www.ncsc.gov.uk/guidance/social-media-how-to-use-it-safely

{"register":{"columns":[]}}