W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ciekawostki #CodeWeekowe cz. II: Rozwój technologiczny w latach 80. i 90

11.10.2021

Lata 80. i 90. w dziedzinie komputeryzacji to przede wszystkim ogromny wzrost zapotrzebowania na komputery domowe i konsole, a co za tym idzie gwałtowny rozwój technologiczny.

W centrum zdjęcia, na pomarańczowym tle znajduje się punktowa oś czasu dla tygodnia od dziewiątego do szesnastego października. W lewym górnym rogu umieszczone są oznaczenia dla Funduszy Europejskich. W prawym dolnym rogu znajdują się po kolei od lewej: logo CodeWeek, logo CPPC. Biały robot znajduję się na trzecim punkcie osi czasu.
Urządzenia do gier i nauki

W 1980 roku swoją automatową premierę miał m.in. PacMan, natomiast w roku 1981 nastąpiły narodziny bohatera marki Nintendo: Jumpman, będący bohaterem Donkey Konga, został potem nazwany Mario i przeniesiony do chyba najsłynniejszej gry na świecie. W 1981 zaczęła się rozpowszechniać marka SEGA i jej automatowa gra Frogger. Rok 1981 to prezentacja modelu IBM PC, który upowszechnił termin PC jako synonim komputera w standardzie IBM.

Ceny komputerów były jednak nadal bardzo wysokie. Odpowiedzią na ten problem okazały się być mniejsze i prostsze urządzenia gwarantujące dostateczne możliwości dla użytkownika domowego. Producenci chętnie kupowanych ZX Spectrum i Commodore 64, zaprezentowanych w 1982, często przekonywali w swoich reklamach, że urządzenia te nadają się nie tylko do gier, ale również jako pomoc w nauce, co było argumentem ważnym dla rodziców. Później okazało się, że niestety ich gry w żaden sposób nie dorównywały wersjom konsolowym.

Japonia stolicą gier

Rok 1983 kojarzony jest z kryzysem na rynku gier konsolowych i poważnymi problemami marki Atari. Skorzystała na tym firma Nintendo, wprowadzając do obiegu konsolę NES i prawdopodobnie najlepiej rozpoznawalną grę na świecie czyli Mario BROS. To między innymi spowodowało, że światową stolicą gier została wtedy Japonia. Jednak nie wszyscy użytkownicy ulegli magii Ninetndo i niektórzy z nich pozostali przy swoich komputerach osobistych. Od roku 1984 mogli cieszyć się pierwszymi graficznymi wersjami systemów operacyjnych Windows 1.01, MacOS oraz grą Tetris, wydaną również w 1984.

W kolejnych latach użytkownicy komputerów otrzymali do dyspozycji kolejne, coraz bardziej zaawansowane maszyny, w tym np. słynny komputer AMIGA 1000, odznaczający się ponadprzeciętnymi możliwościami graficznymi i dźwiękowymi. Rok 1985 to japońska premiera pierwszej poważnej konsoli marki SEGA – modelu Master System. Był to moment, w którym pytanie, czy jest się za Nintendo czy za SEGĄ, dzieciaki na zachodzie traktowały bardzo poważnie.

Pierwszy wirus i GameBoy

Rok 1986 przyniósł użytkownikom MS-DOSa pierwszego wirusa, który przenosił się pomiędzy urządzeniami na dyskietkach. Program Brain często klasyfikowany jest jako pierwszy wirus komputerowy z prawdziwego zdarzenia.

Przełom na mainstreamowym rynku konsoli nastąpił w roku 1988, gdy SEGA wydała 16-bitową konsolę SEGA Mega Drive, obiecując przy tym dużo więcej niż konkurencyjny 8-bitowy NES. W 1989 Nintendo zaprezentowało GameBoya, który pozwolił cieszyć się grami w przenośnej wersji.

Szalone lata 90.

Początek lat 90 to świat komputerów podbity niemal całkowicie przez rozwiązania IBM i Microsoft. Jedynym liczącym się rywalem odbiegającym standardami było Apple – co ciekawe często konkurujące na płaszczyźnie cenowej, co dzisiaj wydaje się nie do pomyślenia. Świat konsoli była to nieustająca walka na linii Nintendo – SEGA. Spór nabrał na sile w 1990 roku podczas premiery 16-bitowej konsoli Nintendo Super NES.

W 1991 Sega zaprezentowała pierwszą grę z Serii Sonic the Hedgehog, która była najlepiej sprzedającą się grą na tę generację. Z czasem stała się ona symbolem marki. Rok 1992 to dla wielu przede wszystkim rok premiery gry Wolfenstein 3D, gry z gatunku FPS, rewolucyjnej ze względu na swoją niemal w pełni trójwymiarową grafikę.

Mocny gracz na rynku gier

W roku 1993 miała miejsce premiera Dooma, jednak dopiero w roku 1994 nastąpił przełom. Na rynek weszła firma Sony znana dobrze z wysokiej jakości sprzętów i zaprezentowała swoje PlayStation. Konsola ta odniosła niesamowity sukces.

Kolejne lata to premiery przebojowych serii gier, które kontynuowane są często aż do dziś: 1994: Fifa, Need For Speed, 1996: Tomb Rider, Quake, Diablo, Neverhood – rewolucyjny z uwagi na oprawę graficzną i muzykę 1997: Gran Turismo, 1998: Fallout, Baldur’s Gate. Końcówka lat 90. to rozwój urządzeń mobilnych – telefonów i konsolek. Najsłynniejsza z nich to Game Boy w wersji Color. Kolorowe wyświetlacze pojawiły się również w pierwszych modelach telefonów – Siemens S10. Nieśmiało wkraczał też do telefonów Internet: Nokia zaoferowała model 7110, który pozwalał na korzystanie z sieci w standardzie WAP, a to był dopiero rok 1999! Domowe komputery były już ustandaryzowane i pozwalały na rozszerzanie ich możliwości poprzez dokładanie, np. dedykowanych akceleratorów graficznych.

Wszystko to wpłynie na kształt i rozwój rynku w kolejnych dekadach, jednak najpierw trzeba uporać się z pluskwą milenijną :)

 

{"register":{"columns":[]}}