W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Nadzór i kontrola w pomocy społecznej

Zadania Oddziału:

  1. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań samorządu gminnego, powiatowego i województwa, w tym nad jakością działalności jednostek organizacyjnych pomocy społecznej oraz nad jakością usług, dla których minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego określił standardy, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników jednostek organizacyjnych pomocy społecznej z wymaganymi kwalifikacjami;
  2. kontrola jakości usług, o których mowa w pkt 1, wykonywanych przez podmioty niepubliczne, na podstawie umowy z organami administracji rządowej i samorządowej;
  3. kontrola placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w zakresie standardów usług socjalno-bytowych i przestrzegania praw tych osób, prowadzonych: a) w ramach działalności statutowej, b) na podstawie przepisów o działalności gospodarczej;
  4. prowadzenie spraw związanych z wydawaniem i cofaniem w drodze decyzji administracyjnych zezwoleń na prowadzenie: a) domów pomocy społecznej, b) placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej;
  5. sprawowanie nadzoru nad realizacją zadań zleconych z zakresu administracji rządowej wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego dotyczących zabezpieczenia społecznego  w tym świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego oraz zasiłków dla opiekunów;
  6. prowadzenie spraw związanych z nakładaniem kar z tytułu niezrealizowania zaleceń pokontrolnych lub prowadzenia bez zezwolenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku;
  7. pomoc prawna i merytoryczna przy organizacji ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi bez względu na podmiot prowadzący;
  8. przyjmowanie oraz analiza skarg i wniosków na usługi świadczone przez jednostki organizacyjne pomocy społecznej;
  9. uczestnictwo w pracach Rady Terenowej ds. Społecznej Readaptacji i Pomocy Skazanym;
  10. prowadzenie rejestrów:
  11. domów pomocy społecznej,
  12. placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym oraz przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej;
  13. jednostek specjalistycznego poradnictwa,
  14. miejsc, w których gmina udziela tymczasowego schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych, schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, noclegowniach oraz ogrzewalniach,
  15. mieszkań treningowych i wspomaganych;
  16. ogłaszanie w Dzienniku Urzędowym rejestrów jednostek specjalistycznego poradnictwa;
  17. prowadzenie wykazu ośrodków wsparcia dla osób z zaburzeniami psychicznymi - środowiskowych domów samopomocy;
  18. sporządzanie w wersji elektronicznej i przekazywanie ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego sprawozdania rocznego MPiPS-05 o placówkach zapewniających całodobową opiekę i wsparcie;
  19. koordynowanie, w ramach systemu pomocy społecznej, działań w zakresie zapobiegania handlowi ludźmi oraz zapewnienia wsparcia ofiarom handlu ludźmi;
  20. prowadzenie listy mieszkań treningowych i wspomaganych przez organizację pozarządową;
  21. wydawanie zgody na przekształcenie miejsc, o których mowa w art. 57 ust. 3a pkt 6 ustawy o pomocy społecznej, w miejsca przeznaczone na świadczenie usług wsparcia krótkoterminowego dziennego lub całodobowego oraz utworzenie nowych miejsc przeznaczonych na usługi wsparcia dziennego lub całodobowego.

Materiały

Wniosek o wydanie zezwolenia na prowadzenie Domu Pomocy Społecznej
WNIOSEK​_O​_WYDANIE​_ZEZWOLENIA​_NA​_PROWADZENIE​_DOMU​_POMOCY​_SPOLECZNEJ.doc 0.04MB
Wniosek o zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie prowadzenia placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku
2​_1​_wniosek​_o​_wydanie​_zezwolenia​_na​_prowadzienie​_placowki​_gospodarcza.docx 0.03MB
Wniosek o zezwolenie na prowadzenie w ramach działalności statutowej placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku
wniosek​_o​_wydanie​_zezwolenia​_na​_prowadzenie​_placowki​_calodobowej​_opieki​_dzialalnos​_​_​_statutowa.docx 0.02MB
Wniosek o dokonanie wpisu jednostki specjalistycznego poradnictwa do rejestru Wojewody Dolnośląskiego
wniosek​_o​_wpis​_do​_rejestru​_jednostek​_specjalistycznego​_poradnictwa​_(15).doc 0.05MB
Druk potwierdzający dane jednostki specjalistycznego poradnictwa w rejestrze Wojewody Dolnośląskiego
druk​_potwierdzajacy​_danedo​_jednostek​_specjalistycznego​_poradnictwa​_(9).doc 0.04MB
{"register":{"columns":[]}}